Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Mitattiinko ferritiinit? Mulla on aina ollut hyvä hemppa mut keväällä kun kävin vuosia jatkuneiden oireiden takia mittauttamassa ferrit niin ne oli alle 5 ja hemoglobiini 107. Sehän tippuu vasta viimeisenä kun rauravarastot ovat olemattomat, eli täysin tyhjät. Sä tarvit rautaa vauvalle, itselle ja imetykseenkin. Tsekkaa fbssä raudanpuute-ryhmä, moni raskaana oleva pääsee infuusioon mut vielä useampi ei pääse koska lääkärit ei nää rauravarastojen tyhjyyttä ongelmanaMulla oli hb vaan 111aina ennen ollut luonnostaan superhyvä 150-140 välillä. Viimeeksi teininä söin rautaa kun hb tippui runsaiden kuukautisten takia alas, mutta mulla on kyllä nyt vielä pahempi olo mitä silloin. Maha ei vaan meinannut sietää mitään muuta kun nestemäistä rautaa, niin yritetään sillä nyt mut jos ei nouse kontrolliin mennessä, niin pitää miettiä sit et mitä tehdään.
Mut katsotaan :angelic:
Joo äkkiä menee aikapitäs vissiin alkaa jo itseään hoputtaa näissä tavarahankinnoissakin, mut pikkuhiljaa hyvä tulee
![]()
Onneamenikö synnytys hyvin?
On Jesbeä silloin tällöin näkynyt täällä!

Mitattiinko ferritiinit? Mulla on aina ollut hyvä hemppa mut keväällä kun kävin vuosia jatkuneiden oireiden takia mittauttamassa ferrit niin ne oli alle 5 ja hemoglobiini 107. Sehän tippuu vasta viimeisenä kun rauravarastot ovat olemattomat, eli täysin tyhjät. Sä tarvit rautaa vauvalle, itselle ja imetykseenkin. Tsekkaa fbssä raudanpuute-ryhmä, moni raskaana oleva pääsee infuusioon mut vielä useampi ei pääse koska lääkärit ei nää rauravarastojen tyhjyyttä ongelmana
Sori kun huutelen täältä sivusta :angelic:
Ok, sori.

En mä ekaan päivään saanutkaan synnytyksen jälkeen liikkua. Oli siinä sit verenpaineiden romahdus kun niin valtava vuoto ja tajukin lähti (tää varmaan varjostaa mua ikuisesti ku mietin et jos kuolen siihen.. :bag:)
No mut se on ollutta ja mennyttä.
Mä en tosiaan uskaltanut ostaa mitään ja siks venytin kaiken hommaamista.

MoiOdottavan aika on pitkä: Toivon kuitenkin hyviä uutisia teille! :) ja hienoa et hommat alkaneet teillä rullaamaan suht nopsaa, ajatella jos pian olisitkin jo raskaana ja pikkutyyppi mukana
Täällä rv 23+1 ja mulla raskausajan anemia, johon alotin rautakuurin vasta pari päivää sitten. Oon aivan kuollut, onneksi sairaslomalla vielä reilun viikon ja haen vielä lisää kun en mä töihin voi mennä pyörtyilemään. Onneksi tähän tilaan lohdutusta tuovat pikkumiehen potkuttelut :)
Tsemppiä itse kullekin
Jann, toivottavasti säkin saat pian taas hoidot rullaamaan julkisella. Toisaalta, kuulostaa hyvälle suunnitelmat inssin suhteen yksityisellä eli mäkin kovasti pidän teille peukkuja
Mites te muut raskaana olevat voitte, olisi kiva kuulla? :)

Moi
Muuten ihan hyvin mennyt tähän asti, mutta raudan kanssa on myös ongelmaa. Ensimmäisessä mittauksessa hemoglobiini oli peräti 119, seuraavalla 113 ja viimeisimmällä enää 106Nyt yritän syödä rautaa neuvolahoitajan suosituksen mukaan jokatoinen päivä tupla-annoksen ja samalla syön myös c-vitamiinia. Toivon että noilla konsteilla saan hemoglobiinin tasaantumaan, ettei mene siihen 100 hälytysrajaan. Mitattiinko sinulta siis ferrit?
ferrit multa mitattiin ennen raskautta ja se oli ok, mut hb oli silloin vielä hyvä. Mut aika tavalliselta kuulostaa tuo raudanpuute, terkkarikin sanoi et tulee yli puolelle odottajista kun vauva kasvaa.
huomennako saadaan uutisia? Kyllä on jännittävää! Toivottavasti tuloksena on monta hyvää huurulaista
toisipa se viimein parhaan lopputuloksen. Vastasiko ne jotain sieltä husilta jonoista?Minäkin sain nostettua ferrit sinne jonnekin 60 rauta- ja vitamiinikuurilla. Viimeksi mitattiin vähän ennen raskauden alkua. Voikohan ferrit olla vielä hyvällä tasolla vaikka hemoglobiini laskeeEi mitattu, ne oli mulla viimeeksi 40 kun hb vielä hyvä. Varmaan tippuneet lähes tyhjäksi, mut mä kyselen neuvolasta seuraavalla kerralla kun kontrolloidaan hb. Meillä kyllä puhuttiin rautainfuusiostakin, jos ei saada imeytymään mun perussairauden takia. Niin ja meidän lasketun ajan ryhmässä muutamille tuo infuusio on annettukin nyt raskausaikana. Että olin kyllä ihan tietoinen et ferrit. voi olla aika olemattomissa ja sitä voidaan hoitaa :)
Toisinpäinhän voi olla.. itsellänikään ei hemoglobiini kertonut rautavarastojen huvenneen.Sofiahuomennako saadaan uutisia? Kyllä on jännittävää! Toivottavasti tuloksena on monta hyvää huurulaista
Jannnille hurjasti tsemppiä uuteen hoitoontoisipa se viimein parhaan lopputuloksen. Vastasiko ne jotain sieltä husilta jonoista?
mut jos nyt pääsisi inssiin niin ois taas lähempänä kesää :)Minäkin sain nostettua ferrit sinne jonnekin 60 rauta- ja vitamiinikuurilla. Viimeksi mitattiin vähän ennen raskauden alkua. Voikohan ferrit olla vielä hyvällä tasolla vaikka hemoglobiini laskeeToisinpäinhän voi olla.. itsellänikään ei hemoglobiini kertonut rautavarastojen huvenneen.
(ja maha tykkää..) mut jaksatko noilla sun arvoilla ihan töissä olla? Mä en pysty, kun taju meinaa lähteä, kun vähänkään kyykkii ja puhuminenkin jo hengästyttää.. Siksi oon nyt saikulla, kun odottelen et arvot kohenis :angelic:Joo, töissä edelleen.. Sitäpä olenkin ihmetellyt, että miten tämä olotila on näinkin hyvä vielä ja vireystilakin on peräti parempi kuin silloin puolisentoista vuotta sitten, kun sain lääkärit vakuutettua että ferrimittaus voisi olla paikallaan. Kauhea miten nopeasti ne varastot olisi sitten huvenneet![]()

Mul oli raskauden aikana ihan kohtuullinen hb, tais olla 113. Mut ennen raskautta oli 147. Synnytyksen jälkitarkastuksessa (~ 2kk synnytyksestä) mun hb oli 140. Laitan kyllä joka aamu smoothien joukkoon reilusti lehtikaalia, (rautalääkkeitä en oo syöny) ja luulen, että hb on noussut lehtikaalin vuoksi niin hyvin![]()
söitkö rautaa raskausaikana? Ja sullahan taisi olla suht matalat ferrit eikö niin
Mut kiva, että kaikki meni hyvin. Miten nyt voit ja entäs vauva? 
Sanoivat että nyt ruuhkaa, ei tiedä keväästä. Mutta on hyvät mahdollisuudet ehtiä ennen kesää hoitoon. Eli ei voi tietäämut jos nyt pääsisi inssiin niin ois taas lähempänä kesää :)
noi husin jonot on kyllä jotain ihan sairasta
En syöny rautaa raskausaikana (viikon kuurin kokeilin) ku mulla lentää paska holtittomasti jos syönAivan! Mulla nousi viimeeksi hb ihan ruisleivänkin syönnillä, nyt ei sillä enää niin vaikutustasöitkö rautaa raskausaikana? Ja sullahan taisi olla suht matalat ferrit eikö niin
Mut kiva, että kaikki meni hyvin. Miten nyt voit ja entäs vauva?
![]()
joo oisko ferrit ollu 29. Hyvin voidaan molemmat, koht on 3kk mittarissa ja hän vetelee 6,5 h yöunia putkeen et saanu nyt lähiaikoina itekin vähän paremmin nukkua 
Sofiahuomennako saadaan uutisia? Kyllä on jännittävää! Toivottavasti tuloksena on monta hyvää huurulaista
Jannnille hurjasti tsemppiä uuteen hoitoontoisipa se viimein parhaan lopputuloksen. Vastasiko ne jotain sieltä husilta jonoista?