Raskaaksi 2019

Jokaisen syntymän/km jälkeen muistaakseni pitäs se piikki saada jos rh-, ettei keho ala hylkiä raskautta. Ainakin näin muistan äitini puhuneen.

Mistäs sitä tietää onko rh- :sad001 en edes tiedä mun veriryhmää. Paitsi ehkä että se on O, mutta sekin itsetehdyllä testillä yläasteella :hilarious:
 
Jokaisen syntymän/km jälkeen muistaakseni pitäs se piikki saada jos rh-, ettei keho ala hylkiä raskautta. Ainakin näin muistan äitini puhuneen.

Minä oon rh- enkä saanu piikkiä synnytyksen jälkeen, koska poika on myös rh-. Jos raskaus on kestäny 8 täyttä viikkoa, niin keskenmenossa annetaan anti-d piikki mahdollisesti syntyvien vasta-aineiden ja niistä aiheutuvan hylkimisen takia. Mulla eka km oli 7+6 ja sain piikin, mutta kkm en saanu, koska alkio vastas viikkoja 6+2 vaikka todettiinki keskenmenneeksi vasta 9+1.
 
Mistäs sitä tietää onko rh- :sad001 en edes tiedä mun veriryhmää. Paitsi ehkä että se on O, mutta sekin itsetehdyllä testillä yläasteella :hilarious:

No mun äiti kertoi rh:n lapsille, kun se periytyy isältä. Näin ymmärsin o_O Mäkin sain oman veriryhmän selville yläasteella. Vaikka helppohan se oli päätellä, kun molemmilla vanhemmilla sama :grin
 
No mun äiti kertoi rh:n lapsille, kun se periytyy isältä. Näin ymmärsin o_O Mäkin sain oman veriryhmän selville yläasteella. Vaikka helppohan se oli päätellä, kun molemmilla vanhemmilla sama :grin

Ei kai se ainakaan suoraan periydy. Ei voi enää muistaa bilsan tunteja, mutta meillä mies on rh+, minä rh- ja poika rh-.
 
Aa, no niihin en viimeksi kerennyt kun meni kesken 7vkolla.. Vissii 9 vkolla ois ollu verikokeet

Mullaki selvis vasta ekan raskauden keskenmenossa ku olin niin lähellä sitä 8 viikon täyttymistä, että varmuuden vuoksi tarkistettiin. Ja hyvä niin.
 
Joo, melkein oikein muistin! Muistaakseni äitini sanonut että yhden lapsen jälkeen ei saanut piikkiä kun oli rh- mut muille oli kun rh+. Ja jonkun km jälkeen ei ollut saanut piikkiä ja seuraavakin meni kesken ja sit sai taas.

Voiks sit olla et sun miehen kans ei matchaa veret ja siks et raskaudu? Ollaan meki salapolisii-analyytikkoja-wannabelääkäreitä :hilarious: tai mä ainakin x)
 
Joo, melkein oikein muistin! Muistaakseni äitini sanonut että yhden lapsen jälkeen ei saanut piikkiä kun oli rh- mut muille oli kun rh+. Ja jonkun km jälkeen ei ollut saanut piikkiä ja seuraavakin meni kesken ja sit sai taas.

Menipä hassusti tuo sun lainaus. Mulla lukee, että jannn sanoi, vaikka ihan ite kirjotin :D
 
Mullaki selvis vasta ekan raskauden keskenmenossa ku olin niin lähellä sitä 8 viikon täyttymistä, että varmuuden vuoksi tarkistettiin. Ja hyvä niin.

Täytyypä ens raskaudessa ottaa puheeks jos kerkee neuvolaan..
 
Nii, en tiiä yhtään, en oo ajatellut sitä ollenkaan! Periaatteessa meidän veret ei kyl oo tekemisissä toistensa kans, mut voiko miehellä tulla rh - tai rh + lapsia vaiko molempia?

En tiiä muuta ku et tietyt veriryhmät vai onko sit kromosomit vai mitä, ei voi saada lapsia keskenään tai tosi vaikeeta..?
 
Ei kai se ainakaan suoraan periydy. Ei voi enää muistaa bilsan tunteja, mutta meillä mies on rh+, minä rh- ja poika rh-.

Joo, en kyl varmasti tiedä/muista, mut täytyypä lueskella asiaa vielä. Kävin kyl nää rh -asiat pintapuolisesti läpi ysien kans monta vuotta sitten, kun opetin bilsaa, mut nyt en muista, miten toi meni..
 
Joo, en kyl varmasti tiedä/muista, mut täytyypä lueskella asiaa vielä. Kävin kyl nää rh -asiat pintapuolisesti läpi ysien kans monta vuotta sitten, kun opetin bilsaa, mut nyt en muista, miten toi meni..

Rh-negatiivisen äidin lapsi voi periä kyllä isältä positiivisenki rhesustekijän, että sillä tavalla se äiti ei määritä lapselle tulevaa rhesustekijää. Mutta tosiaan, en minäkään muista miten ne meni.
 
Mulla katottiin veriryhmä sairaalassa kun kohdunulkoista tutkittiin. Ja oli O- joten varmuuden vuoks sain sen rh- piikin. Niin se kätilö/hoitaja sanoi osastolla, että parempi antaa se piikki kun vaikka hcg matala niin menkoista laskettuna olis viikkoja ollut jo jotain 9+ ja vähäsen oli kerennyt tihkuun verta vatsaonteloon. Ei kuitenkaan paljoa ja jatkuvasti niin hoidettiin sitten solusalpaajapiikillä eikä leikkauksella. Siskolla vissiin jokanen muksu on rh+ ja sisko rh- ja joka synnytyksen jälkeen saanu piikin ja kahdessa viimeisimmässä myös raskausaikana.
 
Takaisin
Top