Raskaaksi 2019

Täällä edelleen odotellaan.. Nyt kp 41 ja mitään menkkaoireilua tai vuotoja ei näylauantaina tein viimeks testiä ja oli ihan tyylipuhdas nega! Menkat siis 11 päivää myöhässä jo!
Mitäs tässä nyt sitten oikein pitäis tehdä? Odotella vaan?
 
Miten sulla yleensä on ollut? Tunnistatko mitään oireita tms. Mitkä voisi viitata ovulaatioon?
Plussatuulia sinne!

En tunnista enkä myöskään limoista. Mä en käsitä, miten jotkut tunnistaa :eek: Mut hyvä heille :grin
Ovulaatiolaskurilla katoin, et hedelmällisimmät päivät olis ollu 19.5 - 28.5 riippuen kierron pituudesta. Tuolla välillä harrasteltiin 19.5, 22.5 ja 26.5.

Kiitos :happy:
 
Mulla on kyllä niin selkeet kivut lähes aina. Päivää ennen alkaa sellainen menkkamainen tunne, sit ovispäivänä jompaakumpaan munasarjaa nipistelee ja sit se yleensä johtaa tosi kovaan kipuun, joka siis menee ohi.
Ovislimat on päällä ovispäivänä ehkä parhaiten. Jotain eroa saattaa olla päivää ennen.

Mut tosiaan ei kaikki erota ja sekin on normaalia!

Okei. No mulla ei oo ikinä mitään kipuja tai muuta tuntunut. Ja synnytysten jälkeen on paikat löystyny niin, et virtsankarkailu vaivaa, joten limojen tarkkailu hieman vaikeaa. Lantionpohjalihasten harjoittelu auttaa vähäsen, mut en taida ennalleni palata. No mut pieni vaivahan se on :yuck:
 
Mä en muista missä vaiheessa yritystä alkoi tuntumaan ovisoireet. Ei ainakaan alussa, kivut ainakin on voimistuneet vuosien saatossa.

Yks mitä mä en ymmärrä on se kohdunnapukka tai mikä onkaan o_O ikinä en ole siinä mitään huomannut, en oo ees varma oonko sitä löytänyt :grin

Samassa veneessä ollaan. Mäkään en ymmärrä sen päälle :hilarious:
 
Kontrollissa käyty, kp13, yksi 16-17mm folli oli jatkanut kehittymistään niistä perjantaisesta neljästä, limakalvo oli 11mm paksu, ovistesti välkytti vielä tänäkin aamuna hymyä, pistäminen jatkuu pari päivää ellei kehity ovulaatio+ testi ja jos ei ovulaatio+ keskiviikkoon mennessä täytyy pistää irroituspiikki, plääh ja miehen siittiöt sen kuin vanhenee :bored:, huomenna jo 5 ja ylihuomenna 6 päivää vanhaa tavaraa :bored::bored:
Kunpa tulisi plussa testiin viimeistään huomenaamulla, niin pääsen varaamaan inseminaatioaikaa :angelic:
 
Muokattu viimeksi:
Pääsin nyt ihan sinne jossa vain gynekologeja eli naistensairaalaan, siellä on uusi aika jossa gynekologi vielä katsoo tilanteen ja tehdään se lopullinen päätös. Munasarjan liikakasvu clomifenin takia. Vielä syksyllä oikean munasarjan koko oli hitusen isompi kuin toinen joka oli 29,1mm ja se oikea oli 31,0mm joka nyt on 54mm ja vasemman puolen kokoa en tiedä muuta kuin että suht normaali verrattuna toiseen. Oletti kovien kipujen johtuvan liikakasvusta ja siksi laittoi lähetteen gynekologille joka tekee päätöksen ja pakastamiseen päädyin jo. Jos toimenpiteet tehdään. Se jolla kävin ei kertaakaan sanonut et lopettaa clomit vaan käski jatkaa vaikka ne on lopetettava mikäli munasarjat kasvaa liikaa Nyt oli myös kysta oikealla puolella (iso ja todennäköisesti leikataan) joten mulle jäi epäselväksi edelleen syy miksi se leikataan, ehkä gynekologi joka tekee lopullisen ratkaisun osaa selittää. Ilmeisesti pahentuneet kivut ja myös lonkan selkeä kipuilu ja jäätävä iskiaskipu nyt liitetään tähän. Ja kystia oli useampi oikeassa munasarjassa. Kyllä oli väsynyt ja itku pääsi kun ton kuulin niin loput kysymykset jäi kysymättä. Täällä kukaan ei kystasta puhunut mitään ja se tuskin viikossa niin isoksi kasvaa. Ja et oikee täynnä niitä.

Jospa vain kystat leikataan... Ja voiko noin isoilla munasarjoil ees mitään tuottaa ku kystia. Siitä siis tappokivut
Vasen puoli on verrattaen ok ja ei kystia.

En tiedä enkä osaa vielä vastaa muuta kuin mitä he suositteli ja ootan vaan sitä kirjettä jossa sanotaan miksi he lähetti sinne ja kun saa sen ajan.
 
Enkä anna todellakaa leikata itseäni jos se ei osaa vastata viisaasti kysymyksiin miksi ja mitä seurauksia jos ei leikata ja ehkä se gynekologi osaa itse myös katsoa onko niin aiheellista.

Eilen lupasin ilmoittaa miten käy ja tuo oli lopputulos. Kyllä suututtaa suoraan sanottuna
Ja kuitenkin minua hoiti gyne joka 50 vuotta tehnyt gynekologin työtä
 
Eikä sanonut viikko sitten mitään kun ultrattiin? Aikamoista!
Toivotaan asialle selvyyttä pian!
En kyllä ole törmännyt et munasarjan poisto.vain liikakasvun takia joten salaa toivon että se toinen sanoo et ei poisteta. Onhan se vähän outoa. Mulla on kystia ennenkin ollut mut ei noin isoja ja kivuliaita.. Ihmetyttää kovin niin monen vuoden kokemuksen omaava lääkäri joka sitten vaan sanoo että kaikki hyvin ja unohtaa mainita et niijoo sun munasarjat on kasvanut ihan hitosti mut ei tuu munasoluja. Olihan ne hoidot voitu jättää pois silloin ja siirtyä ivf heti
Kuten itse olen halunnut jo pitkään. Toivon et se nyt on mahdollista ja että voin oikeasti lapsen saada koska tuntuu nyt niin et ei kukaan osaa mitään ja oon joku luonnonoikku joka ei vain ovuloi ja kaikki sivuvaikutukset kyllä tuli tms. Kerran tuli ovis tänä aikana ja sekin.ilman clomifenia. Jos päädytään poistoon niin en tiedä.
 
En kyllä ole törmännyt et munasarjan poisto.vain liikakasvun takia joten salaa toivon että se toinen sanoo et ei poisteta. Onhan se vähän outoa. Mulla on kystia ennenkin ollut mut ei noin isoja ja kivuliaita.. Ihmetyttää kovin niin monen vuoden kokemuksen omaava lääkäri joka sitten vaan sanoo että kaikki hyvin ja unohtaa mainita et niijoo sun munasarjat on kasvanut ihan hitosti mut ei tuu munasoluja. Olihan ne hoidot voitu jättää pois silloin ja siirtyä ivf heti
Kuten itse olen halunnut jo pitkään. Toivon et se nyt on mahdollista ja että voin oikeasti lapsen saada koska tuntuu nyt niin et ei kukaan osaa mitään ja oon joku luonnonoikku joka ei vain ovuloi ja kaikki sivuvaikutukset kyllä tuli tms. Kerran tuli ovis tänä aikana ja sekin.ilman clomifenia. Jos päädytään poistoon niin en tiedä.
Taustalta kommentoin sen verran, että munasarjan poisto on kyllä yleensä liian raju toimenpide jopa kasvainten kohdalla, kystista puhumattakaan.

Perusmallinen ns. toiminnallinen kysta voi olla 4-5 cm kokoinen, eikä välttämättä vaadi toimenpiteitä. Jos kyseessä on tosi vaikea tapaus, tehdään tähystyksessä leikkaus kystaan, ja jopa pahanlaatuisten kasvainten kohdalla pyritään nuorilla naisilla säästämään lisääntymismahdollisuus.

Tässä faktaa munasarjakystista ja hoidosta yleisesti https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00155

Ja tässä munasarjan leikkauksista: https://www.tays.fi/fi-FI/Palvelut/Naistentaudit/Munasarjakystat_ja_kasvaimet
 
Haalea plussa ilmestyi äsken tikkuun. :love7 Nyt kp 30/24. En voi uskoa tätä. :)

Oi mahtavaa, paljon onnea!!
Ja monia myöhäisiä plussia kuullut tulevan, ja kaikki mennyt oikein hyvin! Etenkin kun sulla ei tainnut olla varmuutta oviksesta (?), sehän saattoi olla oletettua myöhemmin. Tarrasukkia pikkuiselle ❤
 
Taustalta kommentoin sen verran, että munasarjan poisto on kyllä yleensä liian raju toimenpide jopa kasvainten kohdalla, kystista puhumattakaan.

Perusmallinen ns. toiminnallinen kysta voi olla 4-5 cm kokoinen, eikä välttämättä vaadi toimenpiteitä. Jos kyseessä on tosi vaikea tapaus, tehdään tähystyksessä leikkaus kystaan, ja jopa pahanlaatuisten kasvainten kohdalla pyritään nuorilla naisilla säästämään lisääntymismahdollisuus.

Tässä faktaa munasarjakystista ja hoidosta yleisesti https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00155

Ja tässä munasarjan leikkauksista: https://www.tays.fi/fi-FI/Palvelut/Naistentaudit/Munasarjakystat_ja_kasvaimet
Kiitos. Haluan kaiken infon ennenkuin joku lähtee tekemään mitään toimenpiteitä joista voi välttyä. Enkä itse juuri tiedä asiasta, toistin vain mitä he sanoi. Ja toivon että se gyne jolle tulee aika on eri mieltä. Ja ehkä toivon että ymmärsin väärin ja poistetaan vain se karunkokoinen kysta.
 
Takaisin
Top