Raskaaksi 2019

Onnea plussasta Sinpura! Paljon tarrasukkia :red-heart:

Sympatiat Omppu, negatestit on niin lannistavia :sad-face: ja sympatiat teidän tilanteeseen, saako kysyä onko miehellä mitään tarkempaa syytä sille ettei halua kertoa hoidoista?

Mulla kans pyörii IVF kuviot päässä, enää kolmisen kuukautta siihen ekaan aikaan. Luulin että olisin jotenkin intoa puhkuen menossa niitä kohti, mutta enpä olekkaan. Ei mua ne hoidot sillain teknisesti tai edes käytännössä jännitä tai mitään. Lähinnä nään sen sellaisena teknisenä suoritteena, joka nyt vaan käydään läpi. MUTTA jotenkin oon hirveesti työstänyt sitä, että mitä jos ei tulekkaan enempää lapsia tai mitä jos hoidoistakin saadaan vaan jatketta meidän keskenmenoille.. ja jotenkin on alkanut kasvaa semmonen fiilis, et ehkä tää on ihan turha polku, että kyllä se elämä näinkin on ihan hyvää. Toisaalta pelkään, että katkeroidun, jos en tätä polkua katso läpi - toisaalta jos tää ivf polku ei vie meitä siihen haluttuun lopputulokseen niin katkeroidun vielä varmemmin. Vaikeaa.

Nyt on myös lapsi alkanut kyseleen että voisiko hänestä tulla isosisko jne, ja kyllä ne kysymykset vähän kirpaisee. Toisaalta hän on kyllä myös pyytänyt että saisi isoveljen, että lapsen maailmassa nää nyt on vaan tämmösiä juttuja :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: Ja sit jos lisätään vielä mieskin tähän kuvioon.. niin välillä hänen häilyvyys ottaa kupoliin, kyllä hän on ihan hommassa mukana, mutta tuntuu ettei hän oo oikeen ajatuksella jaksanut esim lukea edes niitä terveyskylän materiaaleja, joitain vitamiineja kyllä syö kun löin purkin käteen, mutta en kyllä vahdi että syö niitä, aikuinen ihminen kun on - tuskin syö kovin tunnollisesti. Häntä tää lapsettomuus tuntuu painavan nimenomaan enemmän siitä vinkkelistä, ettei meidän tytöllä ole sisaruksia tai ei ehkä tule sisaruksia. Hän on ihan suoraan sanonutkin, ettei koe asioita läheskään samalla tavalla kuin minä ja ei kykene samaistumaan moniin mun fiiliksiin. Hän on myös myös se "tasaisempi", eli toivoo hartaasti, että jospa meille vielä se yksi suotaisiin (mahdollisimman pienin takapakein) ja minä menen sieltä: yhyy ei varmaan ikinä saada yhtään epätoivosta, sinne yltiöoptimistiseen, kyllä se IVF toimii ja sit saadaan niitä alkioita pakkaseen ja voidaan hommata vaikka se suurperhe sitten. Tai että kyllä tästä seuraavasta kierrosta tärppää ihan luomuna - koska pitäähän se sitäkin aina muistaa jännittää piinaviikoilla, että entäs jos :Upside Down Face:

Kiitos ❤️
Ivf ei jotenkin houkuta yhtään, mutta kai siihen on pakko jossain vaiheessa taipua...

Lisäys: se lähtee jo siitä, että mies ei halua tuttujen tietävän meidän olevan hoidoissa. ivf tuntuu aika raskaalta tieltä, varsinkin jos se pitää salata läheisiltä... Hirveä määrä peittelyä ja valehtelua siinä vaiheessa. Plus kaikki pistelyt ja lääkkeiden sivuvaikutukset kun olen henkisesti rankassa työssä. En tiedä, miten jaksaisin.

Ymmärrän että ivf jännittää, en olisi ikinä uskonut että itsekään sinne joudun/päädyn. Mutta kun se onnistuikin heti ja oli suht helppoa kaikkineen, niin toivoin tavallaan että olisimme menneet aiemmin ivf. Toki moni joutuu siinäkin hoidossa menemään pidemmän ja vaikeamman kautta..
Mutta jos teille tulisi lyhyt kaava, niin se todellakin on lyhyt, ja muhun ei ne hormonit vaikuttaneet mitenkään. Ajallisesti se on sama kuin inssissä, pistellään vain enempi ja kerätään munasolut. Ja vaati pari kertaa enempi käyntejä klinikalla kuin mitä inssit.

Tsemppiä kaikille ❤️

Komppaan jannia ja newmoonia! Ite koin ivf jotenkin helpommaksi kuin inssit, tuntu et niiden kaa oli enemmän säätöä ja stressiä aikataulujen vuoksi. Jälkikäteen ajateltuna olis kans pitänyt mennä aiemmin ivf, mutta siinä hetkessä se kyllä ahdisti ja pelotti.

Me asutaan pienellä paikkakunnalla, mikä on yleensä ilo ja voimavara, mutta helposti lähtee jutut kiertämään, varsinkin kun olemme molemmat "näkyvissä ammateissa" , eli ammattien vuoksi monet tunnistavat meidät kasvoista. Ihmisiä kyllä kiinnostaisi tietää ja puhua meidän asioista. Tätä mies ei halua.

Miehen kanssa olemme sopineet, että voin puhua kaikesta hoitoihin liittyvästä yhden tietyn kaverini kanssa. Valikoivasti olen puhunut myös muutamilla muille luotetuille, mutta ivf menisi siihen kategoriaan, ettei kumpikaan meistä haluaisi siitä monenkaan tietävän, mies harvemman kuin minä.

Karuja kokemuksia on toisesta asiasta, että arkaluontoinen asia on "karannut kylille", vaikka kerrottu luottamuksellisesti.

Omppu kuulostaa tosi ikävältä et juorut kiertää, meillä ne kiertää asiat ihan miehen (suuren) lähipiirin kesken anopin ansioista - ei hän sikäli juorua, tuntuu puhtaasti vaan välillä puhuvan ohi suunsa tai kertoo ensin jollekin ja sit vasta kysyy et oisko saanut kertoa - ja siis tää on jo musta tosi ikävää, et en ees voi kuvitella kun ne kiertää ihan puol tuntemattokatkin 😮‍💨 toisaalta mistä mä tiedän kuin moni sukulainen jonka nimeä en ees tiiä, tietää meidän tilanteesta. Ei tullut sukukutsuillakaan yhtään perus ajattelematonta kommenttia! Siksi epäilen et eiköhän nekin oo jo jotain kuullut :Upside Down Face:

Omaa napaa tähän vielä jatkoksi: kp 18 ja ovulaatiotesti hymyili tänään, eilisen oireista arvatenkin - viime kierto tod näk jäi ovuloimattomaksi. Tästä kierrosta jos plussaan, osunee laskettu aika samoille päiville kuin ekan keskenmenon la.. kolme vuotta eroa vaan 😬

Omppu kuulostaa tosi ikävältä et juorut kiertää, meillä ne kiertää asiat ihan miehen (suuren) lähipiirin kesken anopin ansioista - ei hän sikäli juorua, tuntuu puhtaasti vaan välillä puhuvan ohi suunsa tai kertoo ensin jollekin ja sit vasta kysyy et oisko saanut kertoa - ja siis tää on jo musta tosi ikävää, et en ees voi kuvitella kun ne kiertää ihan puol tuntemattokatkin 😮‍💨 toisaalta mistä mä tiedän kuin moni sukulainen jonka nimeä en ees tiiä, tietää meidän tilanteesta. Ei tullut sukukutsuillakaan yhtään perus ajattelematonta kommenttia! Siksi epäilen et eiköhän nekin oo jo jotain kuullut :Upside Down Face:

Omaa napaa tähän vielä jatkoksi: kp 18 ja ovulaatiotesti hymyili tänään, eilisen oireista arvatenkin - viime kierto tod näk jäi ovuloimattomaksi. Tästä kierrosta jos plussaan, osunee laskettu aika samoille päiville kuin ekan keskenmenon la.. kolme vuotta eroa vaan 😬

Nuo päivämäärät on kyllä pahoja... Mutta jospa silti tärppäisi ja tulisi korjaava kokemus.

Ikävää että anoppi puhuu ohi suunsa... 😬 🥺

Tsemppiä Siska ja Omppu ❤️
Ootte mielessä, useastikin, ihan kaikki.
Ylipäänsä miten teillä ihmiset menee, Sinpura miten raskaus sujunut?

Mä olen alkanut sopeutumaan tähän meidän allergia-arkeen aika hyvin, enää ei ole edes pakottavaa tarvetta testailla mitään uusia ruokia ja lapsi hyvätuulinen että hyvävointinen. Imetyksen lopetin joitain kk sitten, vaikeaa oli kyllä maidon alasajo, mutta onnistuin lopulta. 🙏👍 Oli oikea päätös, kaikkien elämä parani ja poika nukkuu!
Tää meidän poitsu onkin jo 1 v 1kk ja kyllä aika on hujahtanut 🤓🥴😟
Hän osaa niin paljon kaikkea, kävelee tuetta, puhuu sanoja ja on vähän jopa jo uhmis 😍 ihana baby, varmasti mulle ihan aina ❤️

Mutta jännittää, koska mä aloitan työt elokuun alussa, tasan kolmen vkon päästä. Kolmivuorotyö ja teen opintoja siinä samassa, aika tiukkaa tulee varmana olemaan, mutta taloudellisesti helpottaa niin paljon, että mies voi jäädä sit hoitovapaalle pojan kanssa kotiin. 💜

Hulluin ajatus nyt tietysti tulvahti jälleen ilmoille, enkä voinut kuvitellakaan, että potisin nyt jo vauvakuumetta!! 😂🤦‍♀️👀
Mutta tiedän, että ei pysty vielä, katsotaan sit vuoden päästä uudestaan, sen verran painava tuo viimeinen vauvavuosi + raskaus rankka. Oon muuten edelleenkin raudanpuutteen, mut nyt ilman anemiaa eli hb hyvä, mut ferritiini vaan 14, toki noussut siitä 6 mutta tuskallista ja hidasta tämä nousu..en käsitä miten kellään voi olla useita kymmeniä tai edes sata ikinä missään tilassa 😂🤦‍♀️ Lääkäri toki ottaa kantaa 20 päivä tarkemmin vaatiiko jatkosuunnitelmia tämä huono imeytyminen, mutta tuskimpa sen kummempia kun ferritiinin seuranta 🤦‍♀️
Että jos vaikka lähtis siitä et pikkukakkonen sitten kun rauta-asiat kunnossa ja muutenkin elämä tasaista ja opinnot olis taputeltu. 🙈

Tsemppiä Siska ja Omppu ❤️
Ootte mielessä, useastikin, ihan kaikki.
Ylipäänsä miten teillä ihmiset menee, Sinpura miten raskaus sujunut?

Mä olen alkanut sopeutumaan tähän meidän allergia-arkeen aika hyvin, enää ei ole edes pakottavaa tarvetta testailla mitään uusia ruokia ja lapsi hyvätuulinen että hyvävointinen. Imetyksen lopetin joitain kk sitten, vaikeaa oli kyllä maidon alasajo, mutta onnistuin lopulta. 🙏👍 Oli oikea päätös, kaikkien elämä parani ja poika nukkuu!
Tää meidän poitsu onkin jo 1 v 1kk ja kyllä aika on hujahtanut 🤓🥴😟
Hän osaa niin paljon kaikkea, kävelee tuetta, puhuu sanoja ja on vähän jopa jo uhmis 😍 ihana baby, varmasti mulle ihan aina ❤️

Mutta jännittää, koska mä aloitan työt elokuun alussa, tasan kolmen vkon päästä. Kolmivuorotyö ja teen opintoja siinä samassa, aika tiukkaa tulee varmana olemaan, mutta taloudellisesti helpottaa niin paljon, että mies voi jäädä sit hoitovapaalle pojan kanssa kotiin. 💜

Hulluin ajatus nyt tietysti tulvahti jälleen ilmoille, enkä voinut kuvitellakaan, että potisin nyt jo vauvakuumetta!! 😂🤦‍♀️👀
Mutta tiedän, että ei pysty vielä, katsotaan sit vuoden päästä uudestaan, sen verran painava tuo viimeinen vauvavuosi + raskaus rankka. Oon muuten edelleenkin raudanpuutteen, mut nyt ilman anemiaa eli hb hyvä, mut ferritiini vaan 14, toki noussut siitä 6 mutta tuskallista ja hidasta tämä nousu..en käsitä miten kellään voi olla useita kymmeniä tai edes sata ikinä missään tilassa 😂🤦‍♀️ Lääkäri toki ottaa kantaa 20 päivä tarkemmin vaatiiko jatkosuunnitelmia tämä huono imeytyminen, mutta tuskimpa sen kummempia kun ferritiinin seuranta 🤦‍♀️
Että jos vaikka lähtis siitä et pikkukakkonen sitten kun rauta-asiat kunnossa ja muutenkin elämä tasaista ja opinnot olis taputeltu. 🙈

Ihana iso vauva siellä ❤️
On kyllä jänniä miten erilailla nuo veriarvot menee eri ihmisillä!
Mullahan laski synnytyksen takia hb johonkin 80-85, nyt se oli kk sit jo 129. Ja ferrit oli alkuvuodesta 36 ja nyt viikko sit ne oli joku 32.

Mulla ei vielä vauvakuumetta, mutta vuoden päästä mahdollisesti aletaan toivomaan toista :) erinäiset ovis- ja raskaustestailut kyllä jo vähän himottaisi 😅 taisin jäädä aika koukkuun 🙈

Ihana iso vauva siellä ❤️
On kyllä jänniä miten erilailla nuo veriarvot menee eri ihmisillä!
Mullahan laski synnytyksen takia hb johonkin 80-85, nyt se oli kk sit jo 129. Ja ferrit oli alkuvuodesta 36 ja nyt viikko sit ne oli joku 32.

Mulla ei vielä vauvakuumetta, mutta vuoden päästä mahdollisesti aletaan toivomaan toista :) erinäiset ovis- ja raskaustestailut kyllä jo vähän himottaisi 😅 taisin jäädä aika koukkuun 🙈

No ompa jännä!! Siis tätä on nyt kaikilta tavoin ihmetelty, tätä mun raudanpuutetta, kun hb kuitenkin jo 145 ja ferritiini ollut matalimmillaan 6, hb kuitenkin sillonkin 142. Välillä taas oli raskauden jälkeen 8, hb 136.
Mulla oli anemia koko raskausajan ja b12 puute, jotka molemmat korjaantui heti synnytyksen jälkeen lisillä. Monilla on näillä arvoilla anemia, mutta mulla ollut hävettävän vähän mitään oireita, verenkuvakin normaali 🤷‍♀️
Ainoastaan nyt kun rautaa syön niin tuntuu, että taas tullut väsymystä, ihon kutinaa, levottomia jalkoja ja huonoa oloa.
Mutta suurin oire koko raudanpuutteesta ollut vaan väsymys, turvotus ja rytmihäiriöt. Ainoa joka on nyt poistunut on nuo rytmärit, kun ferritiini saatiin tonne lähemmäs 15.
Mietin vaan mitenköhän pitkään tää puute mulla on ollut, vuosia? Kun kärsinyt noista rytmihäiriöistä varmaan puolet elämästäni ja mitään sydänperäistä ei ole ikinä löydetty. Tiedä sitä 🤷‍♀️

Mutta siis ihania suunnitelmia siellä 😍😍😍 Saa nähdä millainen tilanne meillä on vuoden päästä, eihän sitä ikinä tiedä voittaako tunne taas järjen 🙈 mutta tän vuoden meinasin töissä nyt ahkeraan käydä ja tehdä koulujuttuja, tää raskaudesta palautuminen on ollut ihan oma lukunsa myöskin, niin siksikin pitää tällä kertaa miettiä tarkkaan asioita. Raskausaikakin on sellainen, että henkisesti/fyysisesti tulee olemaan yhtä tuskaa, joten en aio kiirehtiä. Tietty myös toi pojan tilanne vaikuttaa ja kaikki. Saas nähdä. 😊

Heippa pitkästä aikaa! En edes muista koska olisin kirjoitellut tai lukenut, jonkinlaista masentumista tää toivottoman pitkä yritys on kai luonut, niin ei oo jaksanu täälläkään käydä.
3v tuli täyteen kesäkuussa ja ihan liikaa keskenmenoja on matkaan mahtunut. Nyt ei oo plussaa näkynyt aikoihin.. Mutta.. Jännät paikat EHKÄ meneillään.
Menkat nimittäin myöhässä eikä minkäänlaista vuotoa ole. Aaltoilevaa menkkajomottelua on, mutta muutoin ei tunnu miltään. Ei siltä et ois raskaana, eikä siltä että menkat alkais.
Joka vessareissu pelottaa, ihan vietävästi.
Tänään on siis kp32 dpo15. Kierrot ollu 28-30 ja luteaali yleensä 12.
Eilen tiistaina tein testin, kun odotin menkkoja jo maanantaille (terolutit loppu su) mutta negaa näytti. Vaan eipä tuo vuoto oo alkanu sittenkään.
Et ehkä testattava uudestaan huomenna to tai sit pe jos ei ala.
En muista koskaan saaneeni ajoissa plussaa, saati vahvaa et ehkä joku pieni mahis ettei vaan näkyny vielä. Toki pelottaa että käy samoin kun niin monesti aiemmin, että tulee haalea plussa joskus dpo17 joka sit haalistuu pois ja viikon sisällä alkaa vuoto.
En tiedä. Ei oikein uskalla toivoa, mutta jännittää toki pitkästä aikaan kun vuotoa ei näykkään. Samalla pelottaa kuinka kovasti turhauttaa ja surettaa jos se vuoto tästä yhtäkkiä alkaakin. Yleensä terojen lopetuksesta ei kyllä kauaa mene vuodon alkamiseen, max pari päivää.
Voitteko jännittää mun kanssa ja pitää peukkuja 😭

Heippa pitkästä aikaa! En edes muista koska olisin kirjoitellut tai lukenut, jonkinlaista masentumista tää toivottoman pitkä yritys on kai luonut, niin ei oo jaksanu täälläkään käydä.
3v tuli täyteen kesäkuussa ja ihan liikaa keskenmenoja on matkaan mahtunut. Nyt ei oo plussaa näkynyt aikoihin.. Mutta.. Jännät paikat EHKÄ meneillään.
Menkat nimittäin myöhässä eikä minkäänlaista vuotoa ole. Aaltoilevaa menkkajomottelua on, mutta muutoin ei tunnu miltään. Ei siltä et ois raskaana, eikä siltä että menkat alkais.
Joka vessareissu pelottaa, ihan vietävästi.
Tänään on siis kp32 dpo15. Kierrot ollu 28-30 ja luteaali yleensä 12.
Eilen tiistaina tein testin, kun odotin menkkoja jo maanantaille (terolutit loppu su) mutta negaa näytti. Vaan eipä tuo vuoto oo alkanu sittenkään.
Et ehkä testattava uudestaan huomenna to tai sit pe jos ei ala.
En muista koskaan saaneeni ajoissa plussaa, saati vahvaa et ehkä joku pieni mahis ettei vaan näkyny vielä. Toki pelottaa että käy samoin kun niin monesti aiemmin, että tulee haalea plussa joskus dpo17 joka sit haalistuu pois ja viikon sisällä alkaa vuoto.
En tiedä. Ei oikein uskalla toivoa, mutta jännittää toki pitkästä aikaan kun vuotoa ei näykkään. Samalla pelottaa kuinka kovasti turhauttaa ja surettaa jos se vuoto tästä yhtäkkiä alkaakin. Yleensä terojen lopetuksesta ei kyllä kauaa mene vuodon alkamiseen, max pari päivää.
Voitteko jännittää mun kanssa ja pitää peukkuja 😭
Voi toivottavasti siellä on joku pieni kaivautumassa kiinni ja tosi tiukasti! ❤️

Etähalaus sinulle! ❤️ Tää kierron mukaan eläminen, jatkuva toivon ja pettymyksen vaihtelu kyllä todellakin aiheuttaa masennuksen tunteita ja väsymystä.

Kp33 dpo16 ja testi edelleen nega reilun 3h pidätyksellä. Ei minkäänlaista vuotoa, ei edes tuhrua.
Eilen tuntu ekaa kertaa repäsykipua oikealla, muutoin ei mitään oireita. Aaltoilevaa menkkamaista jomotusta välillä edelleen.
En tajua, mut harmittaa. Jos hcg nousee näin hitaasti ettei testissä näy vieläkään mitään, niin tuskin hyvää enteilee. Aiemmin oon tainnu dpo17 vasta testata ja saada sillonkin hailakan haamun, et toki teen vielä uuden testin mut niin, eihän tää taida hyvältä näyttää.
Ei mulla oo koskaan jääny menkat vaan tulematta ja terotkin vielä käytössä, et mitä tää voi olla jos en oo raskaana?

Kp33 dpo16 ja testi edelleen nega reilun 3h pidätyksellä. Ei minkäänlaista vuotoa, ei edes tuhrua.
Eilen tuntu ekaa kertaa repäsykipua oikealla, muutoin ei mitään oireita. Aaltoilevaa menkkamaista jomotusta välillä edelleen.
En tajua, mut harmittaa. Jos hcg nousee näin hitaasti ettei testissä näy vieläkään mitään, niin tuskin hyvää enteilee. Aiemmin oon tainnu dpo17 vasta testata ja saada sillonkin hailakan haamun, et toki teen vielä uuden testin mut niin, eihän tää taida hyvältä näyttää.
Ei mulla oo koskaan jääny menkat vaan tulematta ja terotkin vielä käytössä, et mitä tää voi olla jos
Voih niin turhauttavaa 😒 voisko johtua sit vaan teroista et ne pitkittää vuodon alkua. Mulla siis on progejen jälkeen vaihdellu päiviäkin milloin vuoto alkaa. Tai sit ovis myöhemmin, tai plussa vielä tulossa.

Takaisin