Eilisestä selvittyäni, mä kans tahdon ajatella noin, että jospa tää kesä tekis tehtävänsä :)
Sen verran omaa tilanetta päivitän vielä, että nyt näyttää hyvin todennäköisesti siltä, että meillä on sisäilmaongelmaa tässä asunnossa. Meillähän siis viime kesänä tulvi kellarikerros rankkasateiden aikaan, ihan sai kahlata saappaat jalassa, vettä oli niin paljon, kuivatettiin joitain kuukausia. Meillä rempattiin myös kylppäri tässä asunnossa n. vuosi sitten (vetämällä vanhan päälle uutta - joo-o
)... No joka tapauksessa mä oon pahasti altistunut homeelle jo lapsuudessa, ihan naperona, kun vanhemmat osti hometalon tietämättään ja siinä sitten menikin kaikkien meidän terveys sekä rahat oikeudenkäynteineen, remontteineen, viranomaislausuntoineen jne. Nykyään vasta-ainetestejä ei enää tehdä, mutta meille teetätettiin Kuopion työterveyslaitokselta nuo mittaukset ja vasta-aineita löytyi jokaiselta kaikille 20 kosteusvaurioindikaattorille. Ne samat toksiset homeet ja hiivasienet löytyi myös materiaalinäytteistä, että meidän verestä. No joka tapauksessa talo sitten korjattiin, kaupanpurku onnistui vain osittain ja sitten myytiin rahattomina eteenpäin, joskin talo oli siinä vaiheessa ns. rakennettu uudelleen, kun kivijalkaan asti piti purkaa ja rakentaa puhtaat tilat. Isäni peruskorjasi talon katosta lattiaan. Tiiletkin poltettiin, lahovaurio oli oikeasti mittava. Meille jäi sitten astmat, allergiat ja herkistyminen homeille. Minä sain tämän kroonisen autoimmuunivälitteisen ihosairauden astman sekä home-allergian lisäksi.
Se siitä. Tähän päivään. Niin, mulla siis aina kotona nukkuessa tai oleskellessa turpoaa silmät,suu, huulet ja raajat. Turvotus häviää lähes kokonaan, kun oleskelen parikin tuntia muualla. Lisäksi varastossa käydessäni sain jalkoihini järkyttävän pahan nokkosrokon. Eikä auta vaikka vedän 40mg antihistamiinia. Siellä siis ihan haisee maakellari. Oireet on olleet tosi vähäisiä kun ollaan oltu muualla täältä. Nyt me mietitään muuttoa, mut tuskin kaupunkiin enää jäädään. Miehen kotipaikka kiinnostelisi kovasti. Me mietitään, mitä tehdään. Siellä olis kyllä yks ylimääräinen huonekin ja saatais remppailla oman mielen mukaan :angelic: Ainoa haaste on tällä hetkellä se, että se on lähes 40 kilsan päässä kaupungista ja koulustani.
Silti tää ärsyttää. Ei ole nimittäin edes ensimmäinen kerta, kun joudutaan muuttamaan "hometta pakoon". Meillä on ollut kolme vuokra-asuntoa ennen tätä, joista vain 1 on ollut riittävän puhdas, josta en ole saanut oireita ja, jossa ollaan asuttu enemmän kuin vuosi tai pari kuukautta. Olen oireilut lähes jokaisessa työpaikassani, en muista varmaan yhtäkään, josta ei olisi tullut mitään oireita. Asuntoja, joista ei tule mitään ongelmaa, löytyy tällä hetkellä vain 3 kappaletta: äitini asunto maalla, mieheni isän asunto järvenrannalla sekä meidän mökki. On tosi vaikeaa etsiä sopivaa asuntoa, aina on jotain. Eikä aina uusikaan talo takaa puhdasta sisäilmaa tai toisinpäin. Eikä siinä näytössä pysty välttämättä sen puolituntisen aikana sanomaan juuta tai jaata asunnon kunnosta, paitsi jos ongelma on paha.
Haluan vaan sanoa, että kannattaa suhtautua vakavasti tähän home-asiaan. Minusta on suorastaan vaarallista, että ihmiset vähättelee näitä haittoja ja huutelee, että se on korvien välissä se oirelu. Ei se niin mene. Ja mitä pienempänä altistut, sen pahemmat on haitat, se on fakta. Mä luulen tai siis tiedän, että me ei tulla ikinä ostamaan omistusasuntoa, vaan rakennetaan se sitten itse, jos siihen joskus on varaa.
Mut mä oon puhunut. Ehkä telttamajoitus ois mulle kaikista sopivin