Raskaaksi 2019

Toki sitähän ei voi varmaksi tietää miten esim. sinä kokisit nyt raskauden jos olisi ollut vaikeuksia niinkuin minäkään en voi tietää miten suhtautuisin jos ei olisi ollut vaikeuksia kun ei olla koettu kun tää yksi oma puoli. Mutta minusta ollaan kyllä suht samalla linjalla asioista mutta niinkuin ennenkin puhuttu täällä niin täällä helposti ymmärtää väärin ja keskustelu olisi voinut olla vähän rauhallisempi jos istuttais kasvokkain kaikki.
Joo ei tietenkään voi tietää, hyvinkin saattaisi olla erilainen :) ja mä oon kyllä muuten aika helposti huolestuva ja murehdin asioita etukäteen, joten olen itsekin yllättynyt miten rennosti olen pystynyt olemaan :grin ja se kun sanoin, että mulla on auttanut se, että olen iskostanut omaan päähän sen, että älä murehdi niin kauan kun ei ole murehdittavaa niin halusin vaan sanoa, että mikä mulla on auttanut, josko se vaikka auttaisi jotakuta muuta pelkäämään vähemmän. Ja helppoa se tällaisella luonteella ei ole missään nimessä ollut, on joutunut tosissaan työstää sitä ajatusta ja hokemaan ”kaikki on hyvin” -mantraa :)
 
Joo ei tietenkään voi tietää, hyvinkin saattaisi olla erilainen :) ja mä oon kyllä muuten aika helposti huolestuva ja murehdin asioita etukäteen, joten olen itsekin yllättynyt miten rennosti olen pystynyt olemaan :grin ja se kun sanoin, että mulla on auttanut se, että olen iskostanut omaan päähän sen, että älä murehdi niin kauan kun ei ole murehdittavaa niin halusin vaan sanoa, että mikä mulla on auttanut, josko se vaikka auttaisi jotakuta muuta pelkäämään vähemmän. Ja helppoa se tällaisella luonteella ei ole missään nimessä ollut, on joutunut tosissaan työstää sitä ajatusta ja hokemaan ”kaikki on hyvin” -mantraa :)

Juu tota hokemaa pitää yrittää opetella itekin ja oon sitä yrittänytkin mutta hyyvin vaihtelevalla menestyksellä :hilarious: :bag:
 
On siinä kyllä hintaa! Toki raskautta ei voi hinnassa määritellä, mutta toivon että riittää nyt tän raskauden osalta teillä :Heartred tiedätkö mitä maksaa PAS?
Oon aavistuksen kuitenkin yllättynyt. En tiedä mitä hintoja mä oon katsellut, mutta mä luulin että ivf maksaa lähemmäs 10t :bag: icsi taitaa olla erihintainen?

Joo toivon et riittää koko perheen saamiseen toi :rolleyes: pas on tuolla ~1000e. Ja huh onneksi ei ihan 10 000 :hilarious: mutta usa:ssa ilmeisesti maksaa jotain tollasia summia :nailbiting: icsi maksaa musta noin 1000e enemmän kuin ivf.
 
Niimpä! Nyt on kyllä jo hyvin viikkoja. Silloin kun nää supistelut alkoi ennen puoltaväliä, niin pelkäsi että pääseekö edes tänne asti. No onneksi nää ei oo vielä mitään aiheuttanut ja parin viikon päästä viikkoja jo 30 niin ollaan jo aika hyvillä viikoilla vaikka lähtis käynnistymään. Luultavasti olen vielä 42 viikolla kasassa kuitenkin.

Mä ite synnyin viikolla 32 ja alle 1,5 kg painoin. En ollu tarvinnu hengityskonetta. Aika vähän jälkiä jäänyt keskosuudesta. Ehkä lähinnä se, etten ole kovin hyvä urheilussa. Mutta yliopiston käynyt ja työelämä sujuu.

Että kohta voiton puolella olet! :smiley-angelic003
 
Ite oon ollu läpi raskauden lähes täysin huoleton. Jotenkin vaan iskostin sen tukevasti päähäni etten voi itse mitenkään vaikuttaa jos jotain sattuu. Murehdin vasta sitten jos on murehdittavaa ja muuten luotan siihen että kaikki menee hyvin :)

Tää on hyvä asenne. Yritän itsekin sitten, jos tärppää. Karusta kokemuksesta huolimatta.
 
Ultrasta tuon kuulumisia, 7+0 tänään ja syke näkyi. Kaikki muutenkin niin kuin pitää. Pahoinvointi on jatkuvaa, pari kertaa olen oksentanut. Hieman hämmentää, kun esikoisen raskaudessa ei ollut mitään pahoinvointia yhtään, mutta kai tää pitää yrittää ottaa hyvänä merkkinä.
Onnea!!!
 
Hoitaja soitti ja arvo oli 76 (dpo15) ja sanoi oikein mallikkaaksi luvuksi :Heartred eikä nähnyt välttämätöntä tarvetta tulla uuteen kokeeseen ensi viikolla mutta voin toki mennä jos haluan. Huh apua ihan epäuskoinen olo siltikin.:oops: Pitää toivoa ettei vuoto lisäänny.. Miehen mielestä ei enää mitään kokeita mutta sit varmaan ainakin meen jos vuoto lisääntyy vkl aikana.

Hyvä arvo! Nyt uskotaan että kaikki menee hyvin. Tuli muuten mieleen, jos sulla ei virtsasta näy hcg niin hyvin, niin ties vaikka sulla ois ollu esim. kemiallisia tässä vuosien aikana o_O en tiedä miksi sanon tän kun tuskin lohduttaa tmv mut kunhan pohdiskelen! Voihan monella tai itselläkin olla sama juttu :scratch ihanaa onnea :Heartred (ps. mulla ois toi 5tonnia säästössä jo mut mies ei vielä suostu yksityiselle :bag::p) Koitan lisää kerätä jos vaikka keväällä sit :wideyed: ainakin lohduttaa tietää että se mahdollisuus on. Vaikka pelottaa et oon sit se joka tarvii monta ivf/pas tmv taikka ei koskaan raskaudu..
 
Hyvä arvo! Nyt uskotaan että kaikki menee hyvin. Tuli muuten mieleen, jos sulla ei virtsasta näy hcg niin hyvin, niin ties vaikka sulla ois ollu esim. kemiallisia tässä vuosien aikana o_O en tiedä miksi sanon tän kun tuskin lohduttaa tmv mut kunhan pohdiskelen! Voihan monella tai itselläkin olla sama juttu :scratch ihanaa onnea :Heartred (ps. mulla ois toi 5tonnia säästössä jo mut mies ei vielä suostu yksityiselle :bag::p) Koitan lisää kerätä jos vaikka keväällä sit :wideyed: ainakin lohduttaa tietää että se mahdollisuus on. Vaikka pelottaa et oon sit se joka tarvii monta ivf/pas tmv taikka ei koskaan raskaudu..

Nojoo totta eihän sitä tiedä. Enpä ole itse tullut ajatelleeksi. Aika usein testailin niillä surkeilla one stepeillä tai pcllä. Toki on ollut myös muita mutta noita eniten ja ilmeisesti se pc ei ainakaan mulla niin toimi.. Ja hei jos sulla on 5000 säästössä niin aika hyvin! Koska muista, että mies maksaa puolet :rolleyes: tai sit eri jos teillä on yhteiset rahat mutta 5000e riittäis kyllä :happy: Mulle hoitaja sanoi puhelimessa hinta-arviota 3500-4500e eli voi päästä myös vähän halvemmalla kuin me. Ja toi on kyllä tylsä jos joutuukin moneen ivf:ään mutta voi olla myös että ei. Tilastollisesti kai 50% raskautuu 1.ivf-hoidosta (ei siis siirrosta vaan hoitokokonaisuudesta). Meillä oli suunnitelmissa jatkaa sitten ne 2 hoitoa julkisella jos tää eka ei tuottais tulosta. Ja tietty oisin voinu säästää rahaa jos olisin jaksanut odotella syksyyn julkista ja jos siitäkin olisi heti raskautunut mut eipä sitäkään voi tietää miten hoito silloin siellä olisi mennyt kun eri kaava ja kierto. Mutta oon silti todella tyytyväinen että lähdettiin yksityiselle ja tietenkin on helppo olla kun hoito onnistui hyvin. Kukaan ei toki voi luvata mutta mä kyllä uskon todella sun mahdollisuuksiin plussata vielä, viimeistään ivf:llä :Heartred
 
Huh, olipas tullut tekstiä ja draamankaarta:hilarious:

Onnea dimou hyvistä ultra kuulumisista ja smoothiella oikein hyvä lukema, joten tikut nurkkaan vaan hetkeksi:Heartred

En muista enää mitä kaikkea 5 sivua sisälsi. Jokainen käsittelee omia asioitaan omasta kokemusmaailmastaan käsin, johon vaikuttaa koko siihen asti en eletty elämä eikä ole oikeita ja vääriä tapoja kokea. Myös ihmisillä on erilaisia taipumuksia käsitellä asioita:Heartred joten hauskaa Jussia, eihän riidellä:happy:

Ite en ekassa raskaudessa osannut yhtään pelätä keskenmenoa, vaikka sitä yritettiin 1,5v. Olikin sitten tosi kova shokki ja järkytys kun osoittautui nt-ultrassa tuulimunaksi. Seuraava raskaus alkoikin nopeammin. Vähän alle vuosi yritystä. Pelkäsin synnytykseen saakka, etten ole ansainnut tätäkään vauvaa. Pelkäsin vielä syntymän jälkeen kätkyt kuolemaa ja kun tytär sairastu rs-viruksen 2kk iässä, olin varma että silloin viimeistään meidän onni päättyy. Jatkuva pelkääminen on kyllä kuluttavaa. Toivon että seuraava raskaus (jos sellainen ikinä tulee) olisi korjaava kokemus.

Lapsettomuutta kärsivät ihmiset suhtautuvat myös omaan tilanteenseensa hyvin moninaisesti ja usein siihenkin vaikuttaa paitsi eletty elämä ja henkilökohtaiset asiat, myös se mitä lapsettomuuden matkan varrella on tapahtunut. Lapsettomuus on eräänlainen kriisi ja ihmiset kohtaavat kriisejä eri tavoin omista lähtökohdistaan käsin. Kun puhuu kriiseissä, niin ihmisten on välillä hankala hahmottaa sitä, miksi lapsettomuus on kriisi, siinä missä vaikka läheisen kuolema tai avioero tai jokin traumaattinen kokemus. Lapsettomuudessa kuitenkin hyvin usein joutuu kamppailemaan ikävien tunteiden kuten itseinho, alemmuuden, huonommuuden, epänormaaliuden tunne, syyllisyyden tunnon, syyllistämisen ja epäonnistumisen ja epäreiluuden tunteiden kanssa, eikä se ole aina helppoa. Siksi varmasti myös ulostulo joihinkin viesteihin vastaamisessa saattaa kuulostaa hyökkäykseltä, vaikka sitä ei niin olisi tarkoitettukaan.

Siksi varmasti tuntuu, että tästä palstasta on tullut lapsettomuus palsta, kun aika paljon näistä asioista olemme puhuneet. Mutta kaikki viestit ovat tervetulleita ja toivottuja ja jos siellä taustalla on vielä joku joka miettii uskaltaako osallistua keskusteluun, niin ehdottomasti, tervetuloa:)

Peace and love, älkää menettäkö järkeä juhanmisliikenteessä:Heartred
 
Nojoo totta eihän sitä tiedä. Enpä ole itse tullut ajatelleeksi. Aika usein testailin niillä surkeilla one stepeillä tai pcllä. Toki on ollut myös muita mutta noita eniten ja ilmeisesti se pc ei ainakaan mulla niin toimi.. Ja hei jos sulla on 5000 säästössä niin aika hyvin! Koska muista, että mies maksaa puolet :rolleyes: tai sit eri jos teillä on yhteiset rahat mutta 5000e riittäis kyllä :happy: Mulle hoitaja sanoi puhelimessa hinta-arviota 3500-4500e eli voi päästä myös vähän halvemmalla kuin me. Ja toi on kyllä tylsä jos joutuukin moneen ivf:ään mutta voi olla myös että ei. Tilastollisesti kai 50% raskautuu 1.ivf-hoidosta (ei siis siirrosta vaan hoitokokonaisuudesta). Meillä oli suunnitelmissa jatkaa sitten ne 2 hoitoa julkisella jos tää eka ei tuottais tulosta. Ja tietty oisin voinu säästää rahaa jos olisin jaksanut odotella syksyyn julkista ja jos siitäkin olisi heti raskautunut mut eipä sitäkään voi tietää miten hoito silloin siellä olisi mennyt kun eri kaava ja kierto. Mutta oon silti todella tyytyväinen että lähdettiin yksityiselle ja tietenkin on helppo olla kun hoito onnistui hyvin. Kukaan ei toki voi luvata mutta mä kyllä uskon todella sun mahdollisuuksiin plussata vielä, viimeistään ivf:llä :Heartred

Kiitos toivotaan et plussaan :) ja maksaisin vaikka yksinkin kunhan vauvan saisi, mutta eiköhän mies osallistuisi jos suostuisi yksityiselle. Mut toivotaan et sinne ei tarvikaan mennä :) eka kokeilen inssit ja sit talvella masistelen ja pohdin jos ei plussaa..
 
Onnea dimoulle hyvistä ultrakuulumisista ja smoothielle hcg-lukemista, hyvältä vaikuttaa! :Heartbigred

Mulla on nyt rv 12+0 nt-ultran mukaan, mikä sopii täysin oviksen ajankohtaan. Ihan alkuraskaudessa oli pientä tiputtelua tai enemmänkin punertavaa pyyhittäessä sen aikaa, mitä Terolutit oli käytössä (10+7 pv). Lugeja en voi käyttää, niissä on ainesosa jolle olen allerginen. Muuten olisi vaihdettu lugeihin ja jatkettu tukilääkitystä pidempään. Pari kertaa tuli isompaakin vuotoa, viimeisin oli rv 9+4, mutta nämä vuodot johtui hematoomasta. Vähäinenkin verenvuoto on tosi huolestuttavaa ja itse keskenmenotaustaisena olin joka pienenkin vuodon jälkeen varma, että taas menee kesken. Joku puhui täällä lamauttavasta kauhusta ja sitä koin välillä itsekin, vaikka olen muuten luonteeltani hyvin rauhallinen ja järkevä. Se valtava menettämisen pelko vaan tulee jostain hyvin hyvin syvältä, eikä sitä aina pysty konrolloimaan, vaikka olisi kuinka aiempaa menetystään käsitellyt. Joten tsemppiä kaikille, joiden odotusta varjostaa huolet, pelot ja surut. Samoin isot tsempit niille, jotka vielä odottavat raskautta. Sitä joka kuukauden tunteiden vuoristorataa toiveikkaasta pettymykseen ja suruun en toivo yhtään kenellekään.

Toinen raskauskolmannes alkaa olla korkattu ja niin vain olo on jo kaikin puolin rauhallisempi ja toiveikkaampi. Tämä siitä huolimatta, ettei meidän pienellä kovin hyvä ennuste ole huomattavasta niskaturvotuksesta johtuen. Toivoa on silti vielä, meillä kaikilla. :Heartred
 
Onnea dimoulle hyvistä ultrakuulumisista ja smoothielle hcg-lukemista, hyvältä vaikuttaa! :Heartbigred

Mulla on nyt rv 12+0 nt-ultran mukaan, mikä sopii täysin oviksen ajankohtaan. Ihan alkuraskaudessa oli pientä tiputtelua tai enemmänkin punertavaa pyyhittäessä sen aikaa, mitä Terolutit oli käytössä (10+7 pv). Lugeja en voi käyttää, niissä on ainesosa jolle olen allerginen. Muuten olisi vaihdettu lugeihin ja jatkettu tukilääkitystä pidempään. Pari kertaa tuli isompaakin vuotoa, viimeisin oli rv 9+4, mutta nämä vuodot johtui hematoomasta. Vähäinenkin verenvuoto on tosi huolestuttavaa ja itse keskenmenotaustaisena olin joka pienenkin vuodon jälkeen varma, että taas menee kesken. Joku puhui täällä lamauttavasta kauhusta ja sitä koin välillä itsekin, vaikka olen muuten luonteeltani hyvin rauhallinen ja järkevä. Se valtava menettämisen pelko vaan tulee jostain hyvin hyvin syvältä, eikä sitä aina pysty konrolloimaan, vaikka olisi kuinka aiempaa menetystään käsitellyt. Joten tsemppiä kaikille, joiden odotusta varjostaa huolet, pelot ja surut. Samoin isot tsempit niille, jotka vielä odottavat raskautta. Sitä joka kuukauden tunteiden vuoristorataa toiveikkaasta pettymykseen ja suruun en toivo yhtään kenellekään.

Toinen raskauskolmannes alkaa olla korkattu ja niin vain olo on jo kaikin puolin rauhallisempi ja toiveikkaampi. Tämä siitä huolimatta, ettei meidän pienellä kovin hyvä ennuste ole huomattavasta niskaturvotuksesta johtuen. Toivoa on silti vielä, meillä kaikilla. :Heartred

Kiitos! Toivon niin että teidän pienellä kaikki kunnossa :Heartred varmasti raskasta odotella sitäkin. Voimia!
 
Onnea dimoulle hyvistä ultrakuulumisista ja smoothielle hcg-lukemista, hyvältä vaikuttaa! :Heartbigred

Mulla on nyt rv 12+0 nt-ultran mukaan, mikä sopii täysin oviksen ajankohtaan. Ihan alkuraskaudessa oli pientä tiputtelua tai enemmänkin punertavaa pyyhittäessä sen aikaa, mitä Terolutit oli käytössä (10+7 pv). Lugeja en voi käyttää, niissä on ainesosa jolle olen allerginen. Muuten olisi vaihdettu lugeihin ja jatkettu tukilääkitystä pidempään. Pari kertaa tuli isompaakin vuotoa, viimeisin oli rv 9+4, mutta nämä vuodot johtui hematoomasta. Vähäinenkin verenvuoto on tosi huolestuttavaa ja itse keskenmenotaustaisena olin joka pienenkin vuodon jälkeen varma, että taas menee kesken. Joku puhui täällä lamauttavasta kauhusta ja sitä koin välillä itsekin, vaikka olen muuten luonteeltani hyvin rauhallinen ja järkevä. Se valtava menettämisen pelko vaan tulee jostain hyvin hyvin syvältä, eikä sitä aina pysty konrolloimaan, vaikka olisi kuinka aiempaa menetystään käsitellyt. Joten tsemppiä kaikille, joiden odotusta varjostaa huolet, pelot ja surut. Samoin isot tsempit niille, jotka vielä odottavat raskautta. Sitä joka kuukauden tunteiden vuoristorataa toiveikkaasta pettymykseen ja suruun en toivo yhtään kenellekään.

Toinen raskauskolmannes alkaa olla korkattu ja niin vain olo on jo kaikin puolin rauhallisempi ja toiveikkaampi. Tämä siitä huolimatta, ettei meidän pienellä kovin hyvä ennuste ole huomattavasta niskaturvotuksesta johtuen. Toivoa on silti vielä, meillä kaikilla. :Heartred

Mä etsin vaikka millä hakusanoilla, mutta en löytänyt artikkelia, jonka luin joskus talvella. Siinä oli jollain pariskunnalla lapsi, jolla oli nt-ultrassa ollut niskaturvotusta melkein viisi milliä. Kätilö oli ollut tosi tyly ja julistanut oman diagnoosinsa heti. Mutta terve lapsi heille kuitenkin syntyi. Jatkotutkimuksissa jo selvisi.
 
Mä etsin vaikka millä hakusanoilla, mutta en löytänyt artikkelia, jonka luin joskus talvella. Siinä oli jollain pariskunnalla lapsi, jolla oli nt-ultrassa ollut niskaturvotusta melkein viisi milliä. Kätilö oli ollut tosi tyly ja julistanut oman diagnoosinsa heti. Mutta terve lapsi heille kuitenkin syntyi. Jatkotutkimuksissa jo selvisi.

Niskaturvotuksen määrä voi vissiin vaihdella melko lyhyelläkin aikavälillä ihan merkittävästi. Toivotaan joka tapauksessa, että kaikki on ok :Heartred
 
Se, että onnistuu heti ei kyllä automaattisesti tarkoita sitä, että seuraava raskaus alkaisi helposti/välttämättä ollenkaan.

se että on kauemmin yritystä takana tai km tai mitä lie ei välttämättä myöskään tarkoita automaattisesti, että pelkää vaikka koko raskauden ajan. Mutta ei se myöskään tarkoita, etteikö helposti raskaaksi tullut voisi pelätä yhtä paljon tai enemmän kuin lapsettomuus/km-taustan omaava. Viestistäsi saa hieman sen käsityksen, että helposti raskautuvan mahdollinen km ei olisi niin ”traaginen” kuin pidempään yrittäneen, koska onhan oletettavaa, että uusi raskaus alkaisi yhtä helposti kuin ensimmäinen.



Tähän kyllä pakko sanoa että vaikka jollain tärppäis yk1 ja menis kesken, niin siinä voi mennä vielä pitkäkin aika ennenkin tärppää. Ei mua ainakaan yhtään lohduta että keskenmennyt tärppäsi "jo" yk6 kun uudessa tärpissä voi mennä tuplatkin jos tärppiä edes tulee...
 
Tähän kyllä pakko sanoa että vaikka jollain tärppäis yk1 ja menis kesken, niin siinä voi mennä vielä pitkäkin aika ennenkin tärppää. Ei mua ainakaan yhtään lohduta että keskenmennyt tärppäsi "jo" yk6 kun uudessa tärpissä voi mennä tuplatkin jos tärppiä edes tulee...

Niinkun meillä, että eka raskaus alkoi yk2, oli kohdunulkoinen ja seuraava alkoi vasta yk10 ja yli vuosi kohdunulkoisen jälkeen. Pidettiin itse siinä pieni tauko aktiivisesta yrittämisestä ja "ehkäisynä" oli keskeytetty yhdyntä.

En osaa vieläkään päästää tästä ketjusta irti. Luen ja myötäelän teidän tilanteita täällä kovasti..
 
Takaisin
Top