Uutukainen
Puuhakas puhuja
Hemoglobiini tulee aina pienen verenkuvan mukana, siinä kun katsotaan sen lisäksi punasolujen määrää, kokoa ja tilavuuttakin sekä valkosolujen ja verihiutaleiden kokonaismäärä veressä. Se on aina se ensimmäinen, millä anemiaa lähdetään etsimään. Mutta on totta ettei hemoglobiini välttämättä ole alhainen, vaikka rautavarastot olisivat tyhjenemässä, itselläni oli näin. (Hb 130 <> ferritiini 13)Naisille olis suositeltavaa et on yli 70. Alle sen on usein jo selkeitä anemian oireita sekä elimistö toimii säästöliekillä. Harva lääkäri ei ota ferritiiniä tosissaan. Hb on se mikä ei oikeestaan kerro raudasta yhtään mitään ja siks en oikeesti ymmärrä miks sitä katotaan. Hb alkaa laskee vasta sit kun rautavarastot ollut jo pitkää tyhjät tai on jo todella vaikea anemia. Tuo viitearvo on ihan liian matala. Mul oli ferritiini 11 nukahdin seisaalteen, pyörryin/huimas jouduin kävelee seiniä pitkin tai konttaamaan, en saanu happea, nukahdin jatkuvasti kaikkialle, puhuessa hengästyin kaikki hengästytti jos vaihdoin lapsella vaipan jouduin 1h makaamaan sohvalla kun olin ihan loppu. Tuntu et olis maratoonin juossu jos käveli vaikka edes vessaan. Enkä jaksanu tehdä mitään kun vaan olla. Töissä yritin selvitä ja lapsen kanssa yritin jotenkin selvitä. Lääkäri oli kuitenkin sitä mieltä et tuo kaikki oli täysin normaalia eikä määränny rautakuuria vaikka hoitaja käski alottamaan heti. Nyt kun oon syöny monta kuukautta rautaa toi kaikki on suurimmalta osalta jo kadonnu. Alhanen ferritiini laskee myös kilpparin toimintaa. Ferritiini ei kerro tietenkään kaikkea mut on tutkittu et se voi olla syy lapsettomuuteen ja keskenmenoihin jos se on liian alhanen. https://esasoppi.fi/raudanpuute/rauta/
Enkä kiellä etteikö lääkäreillä saata olla tiedonpuutettakin rautavarastojen tutkimisen suhteen, asiasta pitäisi puhua enemmän ja julkaista luotettavaa tutkimustietoa alan julkaisuissa. Eikä hoitajatkaan ole enkeleitä, ei nekään aina tiedä. Sitä suuremmalla syyllä asiasta pitäisi puhua alan julkaisuissa.
Hempuliini, onpa sulla ollu rajut oireet. Itsellä oli alhaisen ferritiinin kanssa sellasta, et nukuin neljän tunnin päiväunia työpäivien jälkeen ja elin koko ajan semmosessa sumussa, kun pää ei toiminut. Onneksi sulla oli fiksu hoitaja ja oireesi ovat vähentyneet. Lääkäreissä valitettavasti on laatueroja, olen huomannut...