Raskaaksi 2018

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vaiana
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Naisille olis suositeltavaa et on yli 70. Alle sen on usein jo selkeitä anemian oireita sekä elimistö toimii säästöliekillä. Harva lääkäri ei ota ferritiiniä tosissaan. Hb on se mikä ei oikeestaan kerro raudasta yhtään mitään ja siks en oikeesti ymmärrä miks sitä katotaan. Hb alkaa laskee vasta sit kun rautavarastot ollut jo pitkää tyhjät tai on jo todella vaikea anemia. Tuo viitearvo on ihan liian matala. Mul oli ferritiini 11 nukahdin seisaalteen, pyörryin/huimas jouduin kävelee seiniä pitkin tai konttaamaan, en saanu happea, nukahdin jatkuvasti kaikkialle, puhuessa hengästyin kaikki hengästytti jos vaihdoin lapsella vaipan jouduin 1h makaamaan sohvalla kun olin ihan loppu. Tuntu et olis maratoonin juossu jos käveli vaikka edes vessaan. Enkä jaksanu tehdä mitään kun vaan olla. Töissä yritin selvitä ja lapsen kanssa yritin jotenkin selvitä. Lääkäri oli kuitenkin sitä mieltä et tuo kaikki oli täysin normaalia eikä määränny rautakuuria vaikka hoitaja käski alottamaan heti. Nyt kun oon syöny monta kuukautta rautaa toi kaikki on suurimmalta osalta jo kadonnu. Alhanen ferritiini laskee myös kilpparin toimintaa. Ferritiini ei kerro tietenkään kaikkea mut on tutkittu et se voi olla syy lapsettomuuteen ja keskenmenoihin jos se on liian alhanen. https://esasoppi.fi/raudanpuute/rauta/
Hemoglobiini tulee aina pienen verenkuvan mukana, siinä kun katsotaan sen lisäksi punasolujen määrää, kokoa ja tilavuuttakin sekä valkosolujen ja verihiutaleiden kokonaismäärä veressä. Se on aina se ensimmäinen, millä anemiaa lähdetään etsimään. Mutta on totta ettei hemoglobiini välttämättä ole alhainen, vaikka rautavarastot olisivat tyhjenemässä, itselläni oli näin. (Hb 130 <> ferritiini 13)

Enkä kiellä etteikö lääkäreillä saata olla tiedonpuutettakin rautavarastojen tutkimisen suhteen, asiasta pitäisi puhua enemmän ja julkaista luotettavaa tutkimustietoa alan julkaisuissa. Eikä hoitajatkaan ole enkeleitä, ei nekään aina tiedä. Sitä suuremmalla syyllä asiasta pitäisi puhua alan julkaisuissa.

Hempuliini, onpa sulla ollu rajut oireet. Itsellä oli alhaisen ferritiinin kanssa sellasta, et nukuin neljän tunnin päiväunia työpäivien jälkeen ja elin koko ajan semmosessa sumussa, kun pää ei toiminut. Onneksi sulla oli fiksu hoitaja ja oireesi ovat vähentyneet. Lääkäreissä valitettavasti on laatueroja, olen huomannut...

Hempuliini, ei siinä varmaan kenenkään sanat oikeen lohduta. :(
Tuntuu vaan niin hölmöltä, että työkaverit tai muut tutut kyselee, kun ei voi koskaan tietää toisten tilannetta. Ja jos raskautta yritetään, mahdollisesti jo vaikka kuinka pitkään, ne kyselyt vaan lisää paineita.

Ajattelin alkaa tikuttamaan ovista tässä kierrossa ensimmäistä kertaa ikinä, saa nähdä ilmestyykö viivoja. Täytyy vaan parina päivänä salaa töissä yrittää lorottaa tikkuun, että sais suht samaan aikaan testattua joka päivä. :D

Täällä samoja fiiliksiä, kun ei vaan raskaudu. Neljä tuttua tällä hetkellä odottaa, somessa näkee viikoittain jonkun vauvamasun kanssa... Milloin tulee meidän vuoro?

Onko muilla tullut vastaan kyselyä esim. työpaikalla että milloin aiotte lapsia alkaa tekemään? Ihmiset ei aina mieti, ennen kuin kysyy.. Mitä jos on yritetty jo kuukausia, tai ei voi saada lapsia. Aika arka aihe kysellä suoraan, enhän minäkään kysy miten työkavereiden seksielämä sujuu tai muuta henkilökohtaista...

Lämpimät onnittelut plussanneille! :Heartred

Kyselyitä tulee itseasiassa paljon, vastaan niihin suoraan totuuden mukaisesti, ettei heidän tartte kysyä uudestaan. Oma mummi kahvikupin äärellä totesi minulle pari viikkoa sitten, että te taidatte jäädä kolmistaan. Vastasin siihen, että siltä näyttää. Jotkut on kyllä aika koomisia tokaisua, mitä jotkut keksii vastata, kun kerron että olemme esim. yrittäneet toista lasta jo pari vuotta. Pitää kuulemma enemmän harrastaa seksiä tms.

Joillekin saattaa olla ihan arkipäivää kysyä toisen lisääntymisestä, eivätkä he kauheasti osaa ajatella, että kysymys saattaa olla arka asia. Haluaisin uskoa, että kysyjä nolostuu suorasta kysymyksestään, kun vastaan siihen totuuden mukaisesti, ja jättää jatkossa tuollaiset utelut omaan päähänsä.

Hempuliin
Hemoglobiini tulee aina pienen verenkuvan mukana, siinä kun katsotaan sen lisäksi punasolujen määrää, kokoa ja tilavuuttakin sekä valkosolujen ja verihiutaleiden kokonaismäärä veressä. Se on aina se ensimmäinen, millä anemiaa lähdetään etsimään. Mutta on totta ettei hemoglobiini välttämättä ole alhainen, vaikka rautavarastot olisivat tyhjenemässä, itselläni oli näin. (Hb 130 <> ferritiini 13)

Enkä kiellä etteikö lääkäreillä saata olla tiedonpuutettakin rautavarastojen tutkimisen suhteen, asiasta pitäisi puhua enemmän ja julkaista luotettavaa tutkimustietoa alan julkaisuissa. Eikä hoitajatkaan ole enkeleitä, ei nekään aina tiedä. Sitä suuremmalla syyllä asiasta pitäisi puhua alan julkaisuissa.

Hempuliini, onpa sulla ollu rajut oireet. Itsellä oli alhaisen ferritiinin kanssa sellasta, et nukuin neljän tunnin päiväunia työpäivien jälkeen ja elin koko ajan semmosessa sumussa, kun pää ei toiminut. Onneksi sulla oli fiksu hoitaja ja oireesi ovat vähentyneet. Lääkäreissä valitettavasti on laatueroja, olen huomannut...
Ferritiinin vaikutuksesta raskautumiseen on vielä aika vähän tutkimuksia. Tässä aika hyvin jokseenkin kriittistä tarkastelua aiheesta, vaikka lopussa vedetään vähän päätelmiä myös mutu-tuntumalta (intian maaseudun väestö): https://www.ovumia.fi/blog/ferritiini/ Itse heittäisin samanlaiselta mutu-tuntumalta olevan mahdollista, että länsimainen ruokavalio, vaikka sisältääkin yleensä ihan riittävästi rautaa, saattaa sisältää myös raudan imeytymistä heikentäviä ruoka-aineita (maitotuotteet), joiden takia syöty rauta ei imeydy niin hyvin.

Multa ei onneks kukaan kysele lastenteosta ku ikää on jo, kaippa kaikki luulee että tässä on meiän lapset. Ärsyttävää kyllä sellane on, en itekään ikinä kysy keltään että haluuko lapsia tai miksei sulla oo lapsia. Mitä se kelleen kuuluu!

Tein tänään Apteekin oman testin eikä siinä kyl näkyny mitäään. Että uutta kiertoo vaan ootellaan ny sit. Alkais jo nii pääsis taas yrittään. Lomaki alko niin kiva alottaa menkoilla :mad:

Kukas täälä testailee seuraavaks?

Mä testaan ehkä viikon päästä. Toivottavasti jaksan sinne asti. Viime kierrossa aloitin testaamisen liian aikaisin (kuten tulevana maanantaina) ja sitten piti kärvistellä tietäen negatuloksen verikokeeseen asti, mikä oli siitä10 päivän päästä. Se oli huono idea :/

Mulla meni viimeks anoppiin hermot kun rupes kyselee et koskas teette seuraavan ja totesin et kiitos vaan pidetään meidän elämän asiat omana tietonamme. Onneks muut ei meiltä kauheesti kysele :rolleyes:

Nyt kp17, vähän sellanen olo et tuskin tärppää kun tallettelut meni vähän niin ja näin niin lähinnä odottelen vaan menkkoja

Itse heittäisin samanlaiselta mutu-tuntumalta olevan mahdollista, että länsimainen ruokavalio, vaikka sisältääkin yleensä ihan riittävästi rautaa, saattaa sisältää myös raudan imeytymistä heikentäviä ruoka-aineita (maitotuotteet), joiden takia syöty rauta ei imeydy niin hyvin.
Pidän tätä täysin mahdollisena. Eikä länsimaisessa ruokavaliossa taida saada C-vitamiinia niin paljoa pelkästä ruokavaliosta, että se helpottaisi raudan imeytymistä.

Tästä kun joku lapsettomuustutkija ottaisi kopin ja tekisi tutkimusta juuri länsimaissa (vrt. just vaikka Intia...) niin tulokset olis varmasti hyödyllisiä lapsettomuushoitoprotokollien näkökulmasta ja muutenkin lääketieteelle.

Te ketkä ootte kierukan poistanu, miten teillä tuli vuotoa? Mulla poistettiin perjantaina, ja tänään alko kunnon vuoto. Menkat oli juhannuksena.

Mä oon tullut siihen tulokseen että raskausaiheet ja vauvat on sellasia mistä ei enää uskalla kysellä. Esimerkiksi kerran kysyin odottavalta tutun tutulta että onkos esikoinen kyseessä. Sit tulikin avautumiset aiemmista kohtukuolemista yms. Tuli itselle fiilis että olis vaan pitänyt olla hiljaa, mutta mistäpä mä olisin tiennyt :sad001

Moni joka ei lapsettomuutta ole itse kokenut, ei varmasti ymmärrä miksei saisi kysyä:sorry: lapsia vaan kun putkahtelee maailmaan heti kun vaan niitä tahtoo :banghead:

Lapsettomuus on vahva tunne ja arka aihe. Mulla meidän lapsettomuus on alkanut tuntua erityisen kovasti vasta nyt kun ostettiin oma asunto. (Toki yritystä alkaa olemaan takana 1,5 vuotta.) Yksi ylimääräinen huone, jonka toivoisin joskus olevan lapsemme huone. Tuttavapariskunta kävi kylässä ja rouva ihasteli huonetta, totesi että "voi että tähän saa ihanan lastenhuoneen" ja "hän jo tässä suunnittelee teidän lapselle huonetta". Voi helvetti, niin haluaisin suunnitella minäkin kun vaan tulisin perkele ensin raskaaksi! Oiskin niin helppoo että sen kun vaan suunnittelee..

En kyllä itse uskaltaisi mennä keneltäkään kysymään ihan suin päin että esim. oletko raskaana tai milloin te alatte lapsia telemään jne. Arkoja asioita. Multakin jokunen työkaveri kyseli alkuvuodesta että ootko raskaana kun vatsa kuulema pömpötti. Siinä vaan yritin loihtia jonkinlaisen hymyn naamalle ja todeta että kyllä se on vaan pieru mikä pyrkii pihalle (oli syystä tai toisesta kamalaa turvotusta tuolloin). Mutta voi kun olisi ihana ollut vastata että joo olen. Itkua sai silloin pidätellä ettei rupea kesken kaiken vollottamaan..

Täällä kp 11 menossa ja digiovistesti antoi pysyvän hymynaaman :eek: One step ovistestiin hyvä jos viivaa lainkaan. Kananmunalimat bongasin myös, mutta hieman mietityttää että näinköhän tuo vielä on ovis+? :bored: Näin aikaisin luomukierrossa.. o_O

Muokattu viimeksi:
Multa ei onneks kukaan kysele lastenteosta ku ikää on jo, kaippa kaikki luulee että tässä on meiän lapset. Ärsyttävää kyllä sellane on, en itekään ikinä kysy keltään että haluuko lapsia tai miksei sulla oo lapsia. Mitä se kelleen kuuluu!

Tein tänään Apteekin oman testin eikä siinä kyl näkyny mitäään. Että uutta kiertoo vaan ootellaan ny sit. Alkais jo nii pääsis taas yrittään. Lomaki alko niin kiva alottaa menkoilla :mad:

Kukas täälä testailee seuraavaks?

Mitkä päivät sulla on meneillään?
Mulla nyt kp25 ja dpo10. Eilen tein testin, joka näytti negaa ja on kyllä semmonen tunne että ei oo tärpännyt. Onko se siis niin, että jos on saanut hymynaaman ovistestiin, niin se päivä on dpo-1? Vai dpo 0?

Te ketkä ootte kierukan poistanu, miten teillä tuli vuotoa? Mulla poistettiin perjantaina, ja tänään alko kunnon vuoto. Menkat oli juhannuksena.

Mul alko kans parin päivän päästä järkky vuoto. Kesti useemman päivän, mut sit parin viikon päästä tuli menkat ihan normaalisti niin ku kuuluikin. Mut ihan kipujen kans tuli vuoto poiston jälkeen..

ON: Mulla on tänään hävinnyt kaikki raskausoireet, jännittää hirveesti, menikö tämä kesken :sad001kuudes raskausviikko alkoi just. Huomenaamulla pitäis tehdä digitesti ja saada siihen 3+.

Heippa täällä myös uusi kuumeilija! Luin teidän viestejä tossa et pääsee vähän kärryille että missä muut on menossa! Eli ollaan miehen kanssa annettu vauvalle lupa tulla mutta ns varsinaista yritystä ei virallisesti ole käytössä... Kondoomi jätettiin pois toukokuussa.. Minulla entisestään 4-v tytär jonka saamisee meni 2v! Itsellä löytyy endometrioosi taustaa mutta viime ultrassa sanottiin että putket ainakin auki että hyvin voisi tärpätä luomusti.. viime menkat oli 6.6 ja viime viikolla alkoi menkkamaiset jomotukset, kauhea nälkä ja nännit todella arat! Pientä haaveilua tässä jos vaikka olisi tärpännyt! Nii itsellä on kp 26/30 eli piinaavat päivät menossa! Koska sitä mahtaa uskaltaa testata?

Oho siis tällä viikolla alkoi noi "oireet" xD oon ihan jo maanantaissa! Nii ja jäi uupumaa aivastelu ja käsittämättömät päänsäryt jotka tulee ja menee! Nää kaikki voi olla vaa omaa kuvittelua mut silti sormet ristissä! Lisäksi tyttären yllättävä kommentti et hänestä tuntuu että hänestä tulee isosisko! <3

Mul alko kans parin päivän päästä järkky vuoto. Kesti useemman päivän, mut sit parin viikon päästä tuli menkat ihan normaalisti niin ku kuuluikin. Mut ihan kipujen kans tuli vuoto poiston jälkeen..

Kivut mullaki on eli joskos se olis sitte tyhjennystä vaan vielä! Mietin vaan ku flo ennustaa ovista keskiviikolle että pitääkö paikkaansa, kokeillaan talletella silti :D

Täällä on menossa dpo8. Alaselkää särkee, ja pohkeet kramppaa/vetää suonta. Magnesiumia olen syönyt jo pitkänaikaa, mutta nyt on pitänyt ihan särkylääke ottaa kun ei pysty olemaan. Ei juuri muita outoja oireita havaittavissa, mitä nyt se mahdollinen kiinnittymisvuoto ja tuikinnat ja kuplinnat muutama päivä sitten. Yritän malttaa testaamisen mahdollisimman pitkään, on jotenkin niin semmonen olo ettei ole kuitenkaan tärpännyt.:sad001

Takaisin