Raskaaksi 2018

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vaiana
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä näköjään paikalle saapui täti kp2n kanssa ja sitä myötä yk6... menkkajomotukset ja vähäinen vuoto (so far) eilisestä asti eivät suoranaisesti luo positiivista ja optimistista näkökulmaa tilanteeseen. :shifty:

Pistää miettimään. Mikä tässä mättää... pitäiskö vaan lakata miettimästä koko asiaa ja seurata vaan kuukautisia Flolla. Tai tietoisesti vaan lakata edes yrittämästä ja toivomasta niin kovasti.
Ja tiedän, että täällä on varmasti kohtalotovereita, jotka ovat yrittäneet esikoista jo paljon pitempään ja käyvät läpi rankkoja lapsettomuushoitoja. Nostan teille hattua. Olette vahvoja muijia, en tiedä pystyisinkö itse samaan. :sorry:

Jotenkin olen vaan pettynyt kehooni ja itseeni naisena, kun en kykene edes tällaiseen perusasiaan. Tai kykenin kerran, mutta jostain syystä en sitten kyennytkään. Niin jotenkin vaan masentaa. Kaipa tää on sit jotain menkkahormonihöyryjä... :rolleyes:
Anteeksi purkaukseni, mutta tiedän että täällä edes joku ehkä mahdollisesti ymmärtää, mistä puhun ja millaisia tunteita/ajatuksia käyn läpi päässäni.

Mietin tässä että sattuiskohan joku täällä tietämään, että mistä ovulaatiolimat johtuu? Mitä se lima on? :D

Ja Uutukainen, et ole todellakaan yksin noiden fiilisten kanssa! <3

Uutukainen. Et ole ainut. Vaikka minulla jo kaksi lasta onkin (toista tehtiin 8 pitkää kuukautta) niin kyllä sitä silti jännittää ja toivoo ja stressaa ja miettii että koska,miten ja miksi.
Kakkosta kun tehtiin niin viikot ja joskus päivätkin tuntuivat pitkiltä. Mut nyt kun ajattelen niin se aika ei ole edes pitkä.
Mut todella ymmärrän fiiliksen mikä sulla on. Nyt vaan rento mieli.ei se raskautuminen niin yksinkertaista ole jos oikeen tarkkaan miettii, että mitä kaikkea se vaatii. Välillä tuntuu että tähdetkin pitää olla kohdillaan että tärppää. Tsemppiä kaikille. Onneksi meitä on täällä toisia kannustamassa kun pohjamudissa kulloinkin pyöritään.

Mä ymmärrän ihan täysin sen että hän jolla ei lasta oo, suree ja kaipaa sitä enemmän. Se ei kuitenkaa pois sulje sitä etteikö toista haluuva vois olla surullinen kans. Se että ei oo kertaakaan kokenu raskautta, synnytystä ja saanu ikiomaa vauvaa syliin nii se on kamalan surullista ja mä todellaki toivon että jokaiselle se suotas. Ja se on kyll kumma juttu että sitä tekee kaikkensa että raskaaks tulis ja menee vaikka niihin hoitohin. nii meki mentii ja hyvä niin vaikka sekin tie kesti. Ja sittoli se ihme ja kumma ku kakkonen tuli iha yllättäen! Mä oon nii kiitollinen noista mun lapsista ja vaikee tie on kuljettu, että sympatiaa heruu ainaki täältä iha jokaiselle joka on pitkää yrittäny.

Omaa napaa, kävin eilen apteeksissa ja sielä oli predictor early testi joka lupas että toimii 6 päivää enne menkkoja. No enny tiiä, ehkä siinä oli joku viiva tahi ei, mutta iha haaleevaalee. Ai että mua ärsyttää ku ois sitte iha vaaa valkone jos ei oo plussa!!! Nytten kyllä tee yhtää testiä ennenkö maanantaina. Laihari alkaa huomena ja nytto ruokavaliot ja kaikki tykötarpeet, jotta lähtee läskit prkl!

Onko jollai tosta predictorista kokemusta? Netist en äkkiseltää löytäny oikee mitää.

Onko jollai tosta predictorista kokemusta? Netist en äkkiseltää löytäny oikee mitää.
Mä tein tammikuussa Predictorilla haamuplussan 3+6, joka meni kesken 4+4. Viiva oli haalea mut erotettavissa. Ja muillakin testeillä, joita testasin 4+0, niin sain haamuja eli kaiketi tuo Predictor on ihan toimiva.

Ohhoh Uutukainen, olipa kiva kuulla! Siis ei toi sun km vaan se, että vois näyttääkin oikein. Toivottavasti sullakin fiilis paranee ja piakkoin saat pysyvän plussan :love022

Ootteko te muuten tarkkaillu kohdunnipukkaa oviksen jälkeen ja ennen menkkoja? Oisko netissä siittä mitää tietoo jossai? Vai onko sekin sellane et on kaikilla vähä mite sattuu :anyone

Mietin tässä että sattuiskohan joku täällä tietämään, että mistä ovulaatiolimat johtuu? Mitä se lima on? :D

Ja Uutukainen, et ole todellakaan yksin noiden fiilisten kanssa! :Heartred
Ovulaatiolimat on seurausta estrogeeni tason noususta elimistössä. Valkovuoto alkaa muuttua ovulaation lähestyessä kirkkaaksi limaksi (vrt. kananmunan valkuainen), jonka on tarkoitus helpottaa siittiöiden matkaa kohti määränpäätä :) Ja ymmärtääkseni lima erittyy kohdunnapukassa, kohdun ulkosuun aukolla, olevista rauhassoluista.

En tiedä vastasinko varsinaiseen kysymykseesi, pahoittelen jos eksyin aiheesta :grin

Täällä lisäksi kattava tietopaketti limoista :grin Suosittelen! > http://luomupimu.blogspot.com/2011/11/ovulaatiolima-ja-muita-valkovuodon.html?m=1

Ootteko te muuten tarkkaillu kohdunnipukkaa oviksen jälkeen ja ennen menkkoja? Oisko netissä siittä mitää tietoo jossai? Vai onko sekin sellane et on kaikilla vähä mite sattuu :anyone

Täällä ainakin vähän infoo kn:n tarkkailusta > http://metku.net/~pesu/ehkaisy/luonnolliset.php

Yleensä ottaen kohdunnapukka on kova muistuttaen nenänpäätä, mutta ovulaation aikaan pehmeämpi.

Mä ymmärrän ihan täysin sen että hän jolla ei lasta oo, suree ja kaipaa sitä enemmän. Se ei kuitenkaa pois sulje sitä etteikö toista haluuva vois olla surullinen kans. Se että ei oo kertaakaan kokenu raskautta, synnytystä ja saanu ikiomaa vauvaa syliin nii se on kamalan surullista ja mä todellaki toivon että jokaiselle se suotas. Ja se on kyll kumma juttu että sitä tekee kaikkensa että raskaaks tulis ja menee vaikka niihin hoitohin. nii meki mentii ja hyvä niin vaikka sekin tie kesti. Ja sittoli se ihme ja kumma ku kakkonen tuli iha yllättäen! Mä oon nii kiitollinen noista mun lapsista ja vaikee tie on kuljettu, että sympatiaa heruu ainaki täältä iha jokaiselle joka on pitkää yrittäny.

Omaa napaa, kävin eilen apteeksissa ja sielä oli predictor early testi joka lupas että toimii 6 päivää enne menkkoja. No enny tiiä, ehkä siinä oli joku viiva tahi ei, mutta iha haaleevaalee. Ai että mua ärsyttää ku ois sitte iha vaaa valkone jos ei oo plussa!!! Nytten kyllä tee yhtää testiä ennenkö maanantaina. Laihari alkaa huomena ja nytto ruokavaliot ja kaikki tykötarpeet, jotta lähtee läskit prkl!

Testannut minäkin tuolla ja ei kyllä ainakaan vääriä hälytyksiä ole antanut. :) Eli ei anna viivanpaikkoja tms. Pidän sulle peukkuja, että viiva vahvistuu! <3

Ovulaatiolimat on seurausta estrogeeni tason noususta elimistössä. Valkovuoto alkaa muuttua ovulaation lähestyessä kirkkaaksi limaksi (vrt. kananmunan valkuainen), jonka on tarkoitus helpottaa siittiöiden matkaa kohti määränpäätä :) Ja ymmärtääkseni lima erittyy kohdunnapukassa, kohdun ulkosuun aukolla, olevista rauhassoluista.

En tiedä vastasinko varsinaiseen kysymykseesi, pahoittelen jos eksyin aiheesta :grin

Täällä lisäksi kattava tietopaketti limoista :grin Suosittelen! > http://luomupimu.blogspot.com/2011/11/ovulaatiolima-ja-muita-valkovuodon.html?m=1

Kyllä vastasi, kiitos tästä :)

Kp 34. Tuntuu että kaikki jomotukset ja oireet hävisivät negatestin myötä. :rolleyes: Tai tuntuu, että menkat olivat alkamassa, mut eivät sitten alkaneetkaan. Hohhoijaa.

Tässä on hyvä kirjoitus.

Suosittelen tutustumaan, sivustoon nimeltä naistalo.fi sieltä löytyy kattavasti tietoa lapsettomuushoidoista ja muuta tärkeetä tietoa.

98cc57c843ddac7940b2efcd22057955
Mulle tuli mieleen et onko sulta katottu ferritiini arvoja? Meil tosiaan kans pitkä yritys ei niin kauan kun teillä pikku kakkosen kanssa ja mulla kaks km takana. Mun ferritiinit ja kilpparit oli tosi laskussa huhtikuussa ton toisen km jälkeen kun vuodin niin paljon verta. Ferritiinista ei paljoo puhuta mut sen vähyys kehossa voi aiheuttaa lapsettomuutta ja keskenmenoja. Mä sain vasta nyt tietää tämän ja luulen et meidän kohdalla ollu varmaan tästä kyse. Nyt syön rautalisää ja oon menos taas lääkäriin ottaa ferritiinit uudestaan katsoen onko ne noussu huhtikuusta yhtään. Naisella ferritiini pitäs olla yli 70. Suosittelen teille jokaiselle et käytte kilpparin ja ferritiinin tarkistamassa jos vauva odotuttaa itseään ja jos on keskenmenoja.

Muokattu viimeksi:
Esikoista yritettiin 4,5v luulen et mul on ollu sillonkin raudan kanssa ongelmia koska oon aina ollu tosi väsyny. Koulussakin opettaja huomautti tästä mut pistettiin masennuksen piikkiin. Oon sairastanu masennusta 13v nyt ekaa kertaa mun olo on kohea enkä koe enää olevani masentunu vaik välillä on hankalia päiviä. Nyt ekaa kertaa tuntuu et oon elävien kirjoissa. Pirteä, jaksava ja positiivinen. Meidän esikon yritykseen liitty myös se et olin alipainonen. Nyt oon kuitenkin perusterve miehen kanssa ollaan molemmat. On mulla toki astma mut se ei vaikuta niin voimakkaasti raskautumiseen. Ollaan kummatkin nuoria. Imetän toki vielä esikoista mut en usko et se vaikuttaa kun kuitenkin kahdesti oon raskautunu vaik ei kyydissä oo pysyny. Nyt toisen yritystä se 1,5v ja noi kaks keskenmenoa. Mulle lääkäri sano et en tarvii mitään rautakuuria mut en kuunnellu sitä voin jo tollon tosi huonosti ja hyvä et alotin sen rautakuurin. Toivon et sen myötä meille pärähtäis pian pysyvä plussa. :Heartred

Hei kaikki! Voisin tunkea tänne mukaan :) Täytyy lueskella vielä lisää tätä ketjua taaksepäin teidän muiden tilanteita ja sitten kommentoida niihinkin. Nyt voisin vain pikaisesti esittäytyä :)

Olen siis 30 vuotias äiti yhdelle lapselle, jonka saimme hoidoilla vuosien yrityksen jälkeen. Poika on nyt 1v 1kk ja kuumeilu toisesta lapsesta on jo melkoinen. Tänään kp 34 ja tämä kierto on ollut niin ärsyttävä epämääräisine ovulaation ajankohtineen ja typerine liian aikaisin tehtyine r-testi haamuineen (=viivapaikka) että odotan vaan että uusi kierto jo käynnistyisi ja yk 4 alkaisi. Olen valmistautunut pitkään yritykseen ja kuitenkin jo nyt pettymykset alkavat taas olla suuria.

Mulle tuli mieleen et onko sulta katottu ferritiini arvoja? Meil tosiaan kans pitkä yritys ei niin kauan kun teillä pikku kakkosen kanssa ja mulla kaks km takana. Mun ferritiinit ja kilpparit oli tosi laskussa huhtikuussa ton toisen km jälkeen kun vuodin niin paljon verta. Ferritiinista ei paljoo puhuta mut sen vähyys kehossa voi aiheuttaa lapsettomuutta ja keskenmenoja. Mä sain vasta nyt tietää tämän ja luulen et meidän kohdalla ollu varmaan tästä kyse. Nyt syön rautalisää ja oon menos taas lääkäriin ottaa ferritiinit uudestaan katsoen onko ne noussu huhtikuusta yhtään. Naisella ferritiini pitäs olla yli 70. Suosittelen teille jokaiselle et käytte kilpparin ja ferritiinin tarkistamassa jos vauva odotuttaa itseään ja jos on keskenmenoja.

Kilppari on tsekattu, ja on täydellinen arvo. Mutta ei tota ferritiiniä. Mä oon kyllä vetänyt täs lisärautaa kun löytyy kaapista, mutta en usko että johtuu mistään ferritiinistä. Vai vaikuttaako sekin ovuloimattomuuteen? Jokatapauksessa, onneksi olemme hoidoissa ja päässyt eteenpäin. Toivon vaan että pian pääsee tästä välikierrosta uuteen kiertoon ja sitten taas jatkuu pistelyt.. (Voin mä toki kysellä naikkarilta tosta ferritiinistä että kannattaako se tsekkaa)

Mulle sanoi tk lääkäri, että ei ferritiinillä ole mitään merkitystä raskaaksi tulon kanssa. Tietysti hän oli tk lääkäri, ei esimerkiksi naistentautien erikoislääkäri.
Ja nyt täytyy muistaa, että ferritiinikään yksin ei täysin kerro rautavarastoista.
Ja ferritiinin viitearvo on yli 16-vuotiailla naisilla 10-150mikrog/l, eli mikä tahansa arvo tolla välillä on normaali.

Täällä samoja fiiliksiä, kun ei vaan raskaudu. Neljä tuttua tällä hetkellä odottaa, somessa näkee viikoittain jonkun vauvamasun kanssa... Milloin tulee meidän vuoro?

Onko muilla tullut vastaan kyselyä esim. työpaikalla että milloin aiotte lapsia alkaa tekemään? Ihmiset ei aina mieti, ennen kuin kysyy.. Mitä jos on yritetty jo kuukausia, tai ei voi saada lapsia. Aika arka aihe kysellä suoraan, enhän minäkään kysy miten työkavereiden seksielämä sujuu tai muuta henkilökohtaista...

Lämpimät onnittelut plussanneille! <3

Täällä samoja fiiliksiä, kun ei vaan raskaudu. Neljä tuttua tällä hetkellä odottaa, somessa näkee viikoittain jonkun vauvamasun kanssa... Milloin tulee meidän vuoro?

Onko muilla tullut vastaan kyselyä esim. työpaikalla että milloin aiotte lapsia alkaa tekemään? Ihmiset ei aina mieti, ennen kuin kysyy.. Mitä jos on yritetty jo kuukausia, tai ei voi saada lapsia. Aika arka aihe kysellä suoraan, enhän minäkään kysy miten työkavereiden seksielämä sujuu tai muuta henkilökohtaista...

Lämpimät onnittelut plussanneille! :Heartred
Olin just äidin luona melkein viikon ja kaikki kysy oli kiva kertoo et joo työnalla on et kaks keskenmenoa takana. Ei kukaan osannu sanoa muuta kun et ei vaan ollu meidän aika! No shiis kiitos lohdutuksesta! Meni muutenki vähän käämi!

Mulle sanoi tk lääkäri, että ei ferritiinillä ole mitään merkitystä raskaaksi tulon kanssa. Tietysti hän oli tk lääkäri, ei esimerkiksi naistentautien erikoislääkäri.
Ja nyt täytyy muistaa, että ferritiinikään yksin ei täysin kerro rautavarastoista.
Ja ferritiinin viitearvo on yli 16-vuotiailla naisilla 10-150mikrog/l, eli mikä tahansa arvo tolla välillä on normaali.
Naisille olis suositeltavaa et on yli 70. Alle sen on usein jo selkeitä anemian oireita sekä elimistö toimii säästöliekillä. Harva lääkäri ei ota ferritiiniä tosissaan. Hb on se mikä ei oikeestaan kerro raudasta yhtään mitään ja siks en oikeesti ymmärrä miks sitä katotaan. Hb alkaa laskee vasta sit kun rautavarastot ollut jo pitkää tyhjät tai on jo todella vaikea anemia. Tuo viitearvo on ihan liian matala. Mul oli ferritiini 11 nukahdin seisaalteen, pyörryin/huimas jouduin kävelee seiniä pitkin tai konttaamaan, en saanu happea, nukahdin jatkuvasti kaikkialle, puhuessa hengästyin kaikki hengästytti jos vaihdoin lapsella vaipan jouduin 1h makaamaan sohvalla kun olin ihan loppu. Tuntu et olis maratoonin juossu jos käveli vaikka edes vessaan. Enkä jaksanu tehdä mitään kun vaan olla. Töissä yritin selvitä ja lapsen kanssa yritin jotenkin selvitä. Lääkäri oli kuitenkin sitä mieltä et tuo kaikki oli täysin normaalia eikä määränny rautakuuria vaikka hoitaja käski alottamaan heti. Nyt kun oon syöny monta kuukautta rautaa toi kaikki on suurimmalta osalta jo kadonnu. Alhanen ferritiini laskee myös kilpparin toimintaa. Ferritiini ei kerro tietenkään kaikkea mut on tutkittu et se voi olla syy lapsettomuuteen ja keskenmenoihin jos se on liian alhanen. https://esasoppi.fi/raudanpuute/rauta/

Muokattu viimeksi:
Takaisin