Raskaaksi 2018

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vaiana
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Heips! Rohkeasti liityn mukaan keskusteluun seurattuani sitä sivusta pari päivää.

Meillä menossa yk1 ja nyt dpo 3 tai 4. Ikää mulla on 33 vuotta ja ensimmäinen olisi kovasti haaveissa. Malttamattomana odottelen, että pääsisin jo tikuttamaan. Kuparikierukka poistettiin viime maanantaina ja luulin, että tältä kierrolta oli mahdollisuudet jo aikalailla ohi. Mutta gynen mukaan follikkeli oli vasta puhkeamassa parin kolmen päivän sisään. Olin jo edellisenä perjantaina tuntenut ovulaation mielestäni ja Flokin sitä ilmoitteli. Kierukan vuoksi on ollut vaan tosi vaikea määrittää ensimmäistä kiertopäivää, kun menkat on aina tehnyt alkuaan päivätolkulla.

Onko muille muuten tullut vastaan, että kuparikierukan jälkeen olisi hyvä odottaa 2-3 kiertoa ennen raskauden yrittämistä? Mulle tämä gyne sanoi näin, aiemmin en ole asiasta kuullut. Kierukan laittanut gyne ei myöskään sanonut asiasta mitään vaikka keskusteltiin siitä, että alle vuoden kuluessa aletaan jo yrittämään.

Ihanaa, että on olemassa vielä tällaisia asiallisia keskutelufoorumeita! :Heartred Tsemppiä meille kaikille yritykseen!

Heips! Rohkeasti liityn mukaan keskusteluun seurattuani sitä sivusta pari päivää.

Meillä menossa yk1 ja nyt dpo 3 tai 4. Ikää mulla on 33 vuotta ja ensimmäinen olisi kovasti haaveissa. Malttamattomana odottelen, että pääsisin jo tikuttamaan. Kuparikierukka poistettiin viime maanantaina ja luulin, että tältä kierrolta oli mahdollisuudet jo aikalailla ohi. Mutta gynen mukaan follikkeli oli vasta puhkeamassa parin kolmen päivän sisään. Olin jo edellisenä perjantaina tuntenut ovulaation mielestäni ja Flokin sitä ilmoitteli. Kierukan vuoksi on ollut vaan tosi vaikea määrittää ensimmäistä kiertopäivää, kun menkat on aina tehnyt alkuaan päivätolkulla.

Onko muille muuten tullut vastaan, että kuparikierukan jälkeen olisi hyvä odottaa 2-3 kiertoa ennen raskauden yrittämistä? Mulle tämä gyne sanoi näin, aiemmin en ole asiasta kuullut. Kierukan laittanut gyne ei myöskään sanonut asiasta mitään vaikka keskusteltiin siitä, että alle vuoden kuluessa aletaan jo yrittämään.

Hep, mulla oli kuparikierukka ennen kuopusta ja kuukauden päästä sen poistamisesta olin kyllä vahvasti raskaana eli ei mulla ainakaan ongelmia ollut. Eikä kyllä yksikään lääkäri sanonutkaan, että pitäisi odottaa. :eek: ...Lähinnä päinvastoin, kun ikää oli silloinkin 37v. :grin

Luulen, että tuo suositus, että pitäisi odottaa yksi kierto hormooniehkäisyn jälkeen perustuu siihen, että raskauden kesto on helpompi määrittää jos heti tärppää? Me ei odotettu e-pillereiden jälkeen ja ekasta kierrosta silloin tärppäsi ja terve tyttö syntyi. :-) Kuparikierukassa ei tietty hormoneja ole, mutta voiko sekin vaikuttaa omaan kiertoon?

Gyne perusteli asiaa sillä, että kierukasta voi jäädä jotain metallijäämiä kohtuun ja ne poistuvat muutamien kuukautisten aikana. Metallijäämät voisivat ilmeisesti kasvattaa km:n riskiä. Mutta perään kyllä totesi, että asiasta on ristiriitaista tietoa eikä sitä ole kai juuri tutkittukaan. Jäi sellainen olo itselle, että oli lääkärin omaa mutu-tuntumaa. Toisaalta käski oleen murehtimatta, jos heti onnistaisi. Me kun ei oltu käytetty muuta ehkäisyä ennen kierukan poistoa..

Kiitos kovasti vastauksista. Tuli itselle rauhallisempi olo asian suhteen. [emoji4]

Gyne perusteli asiaa sillä, että kierukasta voi jäädä jotain metallijäämiä kohtuun ja ne poistuvat muutamien kuukautisten aikana. Metallijäämät voisivat ilmeisesti kasvattaa km:n riskiä. Mutta perään kyllä totesi, että asiasta on ristiriitaista tietoa eikä sitä ole kai juuri tutkittukaan. Jäi sellainen olo itselle, että oli lääkärin omaa mutu-tuntumaa. Toisaalta käski oleen murehtimatta, jos heti onnistaisi. Me kun ei oltu käytetty muuta ehkäisyä ennen kierukan poistoa..

Kiitos kovasti vastauksista. Tuli itselle rauhallisempi olo asian suhteen. [emoji4]

Sitten en huolehtisi vaikka heti tärppäis. :-)

Larra,Tervetuloa itellä on ollut kuparikierukka ja poiston aikaan ei kyllä lääkäri puhunut mitään että pitäisi odottaa parit kuukautiset.

Hmm, tein huvikseen pc testin kun joku vinkkasi että siten on helppo katsoa onko testi haamu vai ei kun voisi olla raskaana oikeasti. Ja ei jessus mitä viivanpaikkoja noi oikeesti antaa! Ihan älytöntä. Jos en tietäisi paremmin niin melkein haamuplussana pitäisin.

Tuosta kierukan poiston jälkeen odottamisesta... Mulla oli hormonikierukka ja oma vakigyne sanoi kovasti, että ei tarvi mitään kiertoja odotella ja samantien vaan yrittämään. Yk2 tärppäs, mutta meni kesken. Sama gyne huomasi varhaisultrassa 8. viikolla, että alkio on liian pieni ja pari päivää myöhemmin vahvistui keskeytynyt keskenmeno. Siinä samalla lääkäri totesi, että saattaa olla, että kun mulla oli ollut kierukka niin monta vuotta (5½), elimistö ei ollut ehkä vielä täysin palautunut ja esim. keltarauhashormonin tuotannossa saattaa olla jotain häikkää. Jossain sivulauseessa totes, että kun näistä kierukan jälkeisistä raskauksista ja komplikaatioista (kuten keskenmenot) ei ole tehty tutkimuksia riittävästi, niin voi vaan spekuloida.

Oma johtopäätökseni on se, että ei lääkärit viitsi innokkaita raskauden yrittäijä käskeä odottamaankaan, kun kuitenkin enemmistö alkaneista raskauksista sujuu hyvin. Lisäksi, kun naiset on jo lähemmäs 35-v, varmaan sekin vaikuttaa noihin neuvoihin. Olen kuullut tapauksesta, jossa lääkäri meinasi neuvoa odottelemaan kiertojen tasaantumista, mutta nähtyään että nainen oli reilusti yli 35-v, sanoi, että eikun älkää odotelkokaan. Se, lisäisikö onnistumista ja laskisiko keskenmenoriskiä se, että raskaus alkaa vasta esim. kolmen ehkäisemättömän kierron jälkeen (ja kannattaisiko odottaa ne 2-3 kiertoa), ei ole luotettavasti tiedossa, koska asiaan vihkiytynyttä tutkimustietoa ei ole riittävästi. Sama pätee neuvoihin liittyen keskenmenon jälkeen uuden raskauden yrittämistä: Toiset neuvoo odottamaan yhdet menkat, jotkut neuvoo jopa kolmet, ja jotkut sanoo, että samantien hommiin vaan. Tutkimustiedon puutteesta johtuen lääkärit esittelevät omia näkemyksiään, kun yhteistä tutkimustietoon perustuvaa konsensusta ei ole. Potilaan kannalta tietysti tilanne on raivostuttava, kun neuvot vaihtelee lääkäristä riippuen.

Onneksi sulla alkoi! Täällä ei edelleenkään! Kuinkas pitkälle pitäis odotella et menis lääkäriin.. kp50? :D

Kyllä mä ainaki soittelisin gynelle viimestää ku menkkoja ei ois tullu parii kk :D Onkohan siihen mitään normi käytäntöä että milloin voi hakeutua lääkäriin ku menkat puuttuu?

Voi hyvä luoja! Mitä kipua! Alkoi tossa puoli h sitten vasemman munasarjan kohdalla ja nyt sattuu siihen ja keskelle tai kohdun kohtaan. Herrajumala miten voikin tulla näin nopeaa kipua. Kauheet kivut ku riisuin housujakin.. menkkoihinkin on 6pv et tuskin ne alkaa. Huhhuh, onpas apämukavaa :(

Mun esikoinen tärppäsi jostain 2,5-3kk pituisesta kierrosta. Mulla nää epäsäännölliset ja pitkät kierrot ei oo siis mikään uusi juttu, aina ollut.. Pääsin sit silloin neuvolalääkärille raskaudenkeston määritykseen kun tiennyt mistään mitään. :)

Meillä esikoisen yritys aikana mulla heitteli kierrot neljän vuoden ajan ihan älyttömästi. Välillä saattoi olla kolmenin kk ilman kuukautisia ja sit oli kiertoja 15-60 välillä.. hurjaa. Sillon en ees tajunnu, että noille vois jotain tehdä. Ei hakeuduttu mihinkään tutkimuksiin sillon.

Nytkin kierrot heittelee 12-39, eikä terolutit oo auttaneet ollenkaan mihinkään. Jospa ne naistenpolilla keksis jonkun tymäkän, mikä toimis.

Kannattahaan sitä soitella vaikka ihan äitiysneuvolan/ehkäisyneuvolab/perhesuunnittelun puolelle (meillä kaikki samassa) ja kysyä että mitä kannattas tehä. Sieltä ne sit laittaa labraan tai lähetettä gynelle jne. Jos halua nopsaan, niin yksityiselle gynelle suoraan. Maksaa omansa, mutta pääsee ainakin heti melkeinpä samalla viikolla ja ei yritys sen takia pitkity :)

Onneksi sulla alkoi! Täällä ei edelleenkään! Kuinkas pitkälle pitäis odotella et menis lääkäriin.. kp50? :D
Mä kävin heinäkuussa yksityisellä gynellä kun edelliset menkat olivat toukokuussa. Tuolloin gynekäynnillä oli kp 75, ja musta tuntuu että ois voinut aiemminkin käydä :p Olin ensin yhteyksissä oman paikkakunnan TK:hon mutta siellä ei naistentautien erikoislääkäreitä joten suosittelivat että menisin yksityiselle. Veren hcg katottiin varuilta tk:n kautta. Olisin varmasti saanut aiemminkin avun jos oisin suoraan yksityiselle ollut yhteyksissä. Joten suosittelen :)

Mulla on kaksi kertaa ollu hormoonikierukka. Ensin oli 5 vuotta ja siitä kesti raskaaksi tulla 7kk. (2012) 2017 oli myös 3kk ja yritys alotettiin heti. Mulle ylilääkäri on sanonu ettei tarvi odotella menkkoja vaan saa heti alottaa yrittämään. Jos joku suosittelee odottaa edes yhdet menkat niin siksi että on helpompi määrittää mahdollinen La.

Ja kp1 saapui 3pv aiemmin mitä piti. Rfsu:n ovistesti olikin plussa vaikkei omaan silmään siltä näyttänyt.

Takaisin