Raskaaksi 2015

Mulla ei oikeastaan pippi oo muuttunut mitenkään. Nytkin edelliset oli poissa kolmisen kuukautta ja alko teroilla siis kp96 ja ne oli melkeen normaalia lyhyemmät ja niukemmat :rolleyes::eek: eikä mitään kipuja. Sen verran ne eros muista kierroista et tuli päivän tiputteluvuotoa mitä ei kokoskaan oo ollu. Yleensä ne alkaa rytinällä yhtäkkiä sillonkun suvaitsee alkaa. Odotin kyllä jotain supermenkkoja. Hmm.. siihen en osaa kommentoida millaset ne olis jos jotain kiinnittymisyritystä vaikka olis ollut. Mulla ei varmaan koskaan oo ees ollu.

Imetys on kyllä hurjan tunteita nostattava aihe, kun melkein joka äiti haluais imettää mut useimpien äitien ja vauvojen kohdalla se ei vain ole aina niin helppoa. Kenenkään ei tietenkään tarvitse tuntea syyllisyyttä, usein syyllisyys vain kertoo siitä että itse olisi halunnut asioiden menevän toisin. Pitkään imettäneet on lähes poikkeuksetta kokeneet jos jonkinlaista haastetta joista sitten on tavalla tai toisella selvitty.

Useimmat kuitenki tarvii imetysohjaajan tai tukihenkilön apuja - ongelmana on että näitä ei aina huomaa hakea eikä missään tarjota. Vauvan vääränlainen imuote on melkein aina taustalla siinä että maito ei näyttäisi riittävän. Todennäkösesti äidissä tai äidin rinnoissa ei ole mitään vikaa vaan vauvan imuote on vääränlainen eikä imu siis ole tarpeeksi tehokas saamaan maitoa rinnasta. Fakta on että tissit toimii kysynnän ja tarjonnan periaatteella: mitä enemmän maitoa tisseistä lähtee, sitä enemmän ne sitä tuottaa. Siksi "imetä, imetä, imetä" on tavallaan totta. Mut jos vauva roikkuu tissillä ilman oikeanlaista imua niin ei se tietysti auta.

Mä suosittelen ihan kaikille Facebookin Imetystukiryhmää (nettisivutkin on hyvä paikka tiedonhakuun). Sieltä saa asiantuntevaa apua ja tukea ja ne järjestää myös eri paikkakunnilla tapaamisia joissa tukiäidit neuvoo ihan kädestä pitäen. Jokainen varmasti pääsee imettämään oikeanlaisilla opeilla! Neuvoloissa saa mun kokemuksen mukaan todella huonosti apua. Meille väärä imuote opetettiin jo synnärillä. Rintakumin kanssa sitten mentiin koko taipale 1 v 2 kk. Käy se niinkin, eipähän puhkeavat hampaat pelottanu.

Tämä sellaiselta joka on paljon seurannut keskusteluja Imetystukiryhmässä, en itse ole tukiäiti. Ihania ja kamalia imetyshetkiä kaikille, sellaista se on jokaisella tuntemallani imettäjällä ollu :happy:

Muokattu viimeksi:
Pippi, ei oikein ole tuollaisesta kokemusta, pahoittelen! Mulla on aina olleet samanlaiset vaikka oliskin myöhässä tullu. Toivottavasti kaikki selviää!

Mulla ehkä taitaa ovulaatiotestin viiva vahvistua! Vai miltä teistä näyttää? Ei ihan vielä tasavahva mutta jospa se ovis sieltä olis nyt tulossa ja kierto käynnistymässä. Nipin napin ehtis ehkä tälle vuodelle tehä! Vielä kun tuo mies olis lähettyvillä, sekin on aika oleellinen tekijä tässä yhtälössä :grin

Liitteet

• Ovistesti_1903.jpg
    Ovistesti_1903.jpg
    239.9 KB · Katsottu: 172
Heipsan taas pitkästä aikaa!

Tännehän on tullut roppakaupalla uusia plussia, ONNEA kaikille ja paljon vauva-liimaa jotta kyytiläiset pysyvät matkassa!! :Heartpink

Tsemppiä piinailijoille ja toivotaan että tämä plussa aalto jatkuu ja kaikki te pääsette vielä plussanneisiin! :love2

Imetysasiaan sen verta että itse olen esikoista imettänyt vuoden ja nuorimmaista reilut 8kk. Tätä tulevaakin on tarkoitus imettää sinne vuoden ikään saakka jos suinkin :)
ON: täällä olot alkavat helpottua ja on tää maaginen keskiraskaus kun ei ees tunnu että olis raskaana, lukuunottamatta tätä pötsiä joka tässä edessä kasvaa :p Aika on mennyt hurjan nopeeta kun täälläkin porskutellaan jo rv 16 ! :Heartpink Ihana kevät ilma ulkona! Se tuo mulle ainakin nii piristystä, kun kohta alan tekemään kevät siivoa ikkunan pesuja myöden. Meillä koulussa alkaa työharjoittelu enskuussa ja loppuu toukokuun lopulla. Siitä kun selviän niin hyvä on. Tarkoitus on jatkaa syksyllä vielä elokuun teoriatunnit läpi, jotta pystyn sitten itsenäisesti suorittamaan seuraavan työharjoittelun joskus ensivuonna ja siitä sitten syksyllä 2016 jatkan uudestaan opintojani kunnolla. Vuoden tauon pidän siis opiskelusta :) meillä siis alkaa työharjoittelu heti syyskuussa jonka jätän väliin, mutta teoriat ois käytävä jotta pystyn sen harjoittelun suorittamaan sitten itsenäisesti ja pystyn sitten syksyllä 2016 suoraan vaan erikositumaan muiden sillähetkellä olevien joukossa. Valmistua pitäis sitten tän uuden aikataulun mukaan toukokuussa 2017. Mutta katsotaan miten kaikki menee, mitään stressiä en siitä sen enempää ota. Vielä ei liikkeitä tunnu, mutta eivätköhän nekin ala tuntumaan tässä viikon kahden sisällä. :)
Nautin tästä raskaudesta ja nautin ihanasta kevät säästä !

Terkuin Jenni ja pörriäinen rv 15+0 :Heartred

Pippi tervetuloa ja pahoittelen, mutta ei minullakaan ole ollut tuommoisesta kokemusta. Mutta pillereiden lopettamisen jälkeen minulla ainakin kierto piteni joka kierrolla pari päivää ennen kuin tasottui. Samoin myös vuoto on muuttunut runsaammaksi. Muuten en tiedä.
Ja sitten kaksi kertaa minulla on ollut tuulimuna raskaus eli periaatteessa varhainen keskenmeno ja sen kyllä huomasi vuodon määrässä ja oireissa. Toinen tm todettiin ihan lääkärissä ja toisen totetsin itse samojen oireiden ja vuodon perusteella.

Tyttötiikeri, et varmasti sinä tai muutkaan pulloruokkijat ole huono äiti koska imetys ei onnistunut. Sä kuitenkin yritit! Syyllistäminen ei takuulla auta ketään onnistumaan, ennemmin pitäis antaa tarpeeksi neuvoja jo odotusaikana. Varmasti sektio on hankaloittanut maidonnousua, vaikka maito ei imemällä loppuis niin pitäähän sen ensin nousta...
Toivottavasti saat sun miehen sänkypuuhiin, oli nyt ovis käsillä tai ei. Ei kuulosta herkulta tuo tauko. :sad001

Pepe, ei kovin kauaa enää neuvolaan, jes! :)

Sydänpylly, hyvä kun puhuit imetystukiryhmästä. Satuinkin lukemaan jostain lehdestä jo tukiryhmästä, ja kiinnostuin kovasti. Monessa paikassa kun sanotaan (näin olen lukenut siis) että usein jos imetys ei onnistu, neuvot olis pitänyt antaa jo ennen vauvan syntymää koska siinä rytäkässä ei välttämättä jaksa perehtyä. Varmaan eri neuvoloissa on eri käytäntöjä (itsellä ei vielä kokemusta) mutta voi olla, että jo raskausaikana pitäisi antaa enemmän tukea. On kyllä älyttömän kuuloista, jos synnärillä neuvotaan väärä imuote.
Mutta joka tapauksessa, koska toiveenani on imettää, ajattelin mennä imetystukiryhmän tapaamisiin jo silloin kun olen tukevasti raskaana. Ei sitä kuitenkaan minkään pariviikkoisen vauvan kanssa lähdetä ryhmään paikan päälle, jos ei imetys sujukaan. Itselläni on kyllä kovat toiveet imetyksestä, joten toivon että osaan itse olla harmistumatta itseeni jos se ei sujukaan. On kuitenkin paljon tapoja saada läheisyyttä vauvan kanssa, enkä todellakaan usko etten olisi "oikea" äiti jos en imetä.

Omaa napaa: Tänään tuli taas ennen lounasta lievää etovaa tunnetta. Nyt taas hävisi kun söin. Samaa kävi siis toissakierrossa, missä epäilen vahvasti että oli kiinnittymisyritys. En silti uskalla innostua, koska ei ole plussia tähänkään asti tullut oireista huolimatta.

Beisla toivon että nyt kiinnittyminenkin onnistuisi! :)
Itsellä kp 25/26-28, eikä mitään muuta kuin oireita tätin saapumisesta. Huoh.
Mieskin alkaa olla vähän maassa kun pelkää että hänen siittiöissään on jotain vikaa. Minä kun olen joutunut läpi käymään kaksi aborttia raiskauksien takia (edellinen kumppanini).

Sydänpylly puki imetysasiat hyvin sanoiksi mitä itselläkin oli tässä vielä ajatuksia.

Mua henk.koht. harmittaa myös se että koskaan ei tuntuisi saavan puhua imetyksestä myönteisesti tai oikeastaan melkein ylipäätään, kun heti joku loukkaantuu jolla ei itsellä ole toiminut. Ei sekään minusta nyt aivan oikein ole sitten taas imettäneitä kohtaan että heidän pitäisi piilotella omaa kantaansa ja omia toimintatapojansa. Eikä sekään osaltaan ainakaan lisää monien epävarmojen ensiäitien asenteita imetystä kohtaan kun on sallittua vain kehua korvikkeita mutta imetyksestä pitää olla hissunkissun. Myös yleisillä paikoilla imetys on kaamea tabu suomalaisessa yhteiskunnassa.

Kuten sanoin aiemmin, että tilanteita on yhtä monta kuin on perheitä ja jokaisen pitäisi rauhassa saada imettää ja puhua sen hyvistä puolista, kuin myös pitäisi voida antaa korviketta ja puhua siitä jos sellainen tilanne on. En ymmärrä miten imetykseni on pois keneltäkään ja miksi en saisi siitä puhua. Onhan se jokatapauksessa ravintomielessä ideaaleinta vauvalle kuin vauvalle. Ei se silti tarkoita että muut olisivat huonompia ratkaisuja kokonaisuus huomioiden. Ikävää on toki jos omat pettymykset ja epäonnistumiset tuovat tunteet pintaan asiasta keskusteltaessa.

Mä allekirjoitan kyllä tuon Tyttötiikerin näkemyksen siitä, että kaikilta sitä maitoa ei vaan tule. Joiltakin tulee ja joiltakin ei. Armollisempaa asennetta pitäis imetyksen suhteen viljellä, itse olen työskennellyt elämästäni ison osan lypsylehmien parissa. Satojen vuosien jalostus ja edelleen maailmaan putkahtelee myös niitä lypsikkejä, joilta maitoa ei vaan tule. Eli jos niilläkin on tuollasia ongelmia, miksei niitä olis ihmisillä, joita ei edes ole jalostettu siihen tarkotukseen? ;)

Itse meinasin joutua synnärillä kuristamaan kätilön, kun tämä kakkonen ekana yönään vaan imi ja imi, puklas välillä ja taas vaan imi. Ja parkui. Ja kun kutsuin kätilön ja pyysin, että voisko se viedä vauvan hetkeksi sinne heidän toimiston puolelle, kun se ei rauhotu mun kanssa samaan huoneeseen, kun haisen niin paljon maidolle ja meidän kanssa samassa huoneessa oli toinenkin äiti vauvansa kanssa. Se kätilö alko kinaamaan, että "kyllä sun vaan täytyy antaa vauvan imeä, ei se maito muuten nouse". Mä meinasin joutua tulistumaan, kun yritin siinä jankutuksen keskellä saada sanottua, että mulla se maito on noussut jo aikoja sitten (jo synnytyksessä oli paita ihan märkä maidosta, kun ne ei antaneet mun jättää liivejä suojineen päälle, koska "eihän sitä maitoa nyt vielä tule" ) ja että vauva ei vaan nyt osaa lopettaa imemistä, vaikka jo samaa tahtia puklaa kaiken ulos. Kätilö kimpaantuneena laittoi valon huoneeseen ja oli valmis tulemaan opastamaan mua kädestä pitäen imetyksessä, kun meidät valossa nähtyään totesi "herraisä, miten sitä ternimaitoa voikin olla kaikki vauvan vaatteetkin täynnä". Uskoi lopulta, että maitoa todellakin tulee ja suostui mun ehdotukseen. Vauva oli nukahtanut heti, kun oli sängyn saanut huoneen oven ulkopuolelle ja nukkui siellä toimistossa monta tuntia ihan tyytyväisenä ;) Mä oon kyllästynyt myös niihin "näin saat hillittyä liiallista maidontuotantoa ja suihkutissejä" -vinkkeihin; ei ne mitään auta. Maitoa tulee (tai ei tule) sen mitä on tullakseen eikä siihen juuri itse voi vaikuttaa.

Imetys on kyllä sellanen asia joka aina kuohuttaa. Ja syyllistäminen sen takia että imetys ei onnistu on ihan syvältä!
Meillä ei imetys onnistunut lainkaan, joka oli ihan ok asia itselleni, kunnes miehen puolen sukulaiset alkoivat päivittelemään kun en imetä ja että korvikkeet ei oo mistään kotoisin. Myös jälkeenpäin on harmittanut tosi paljon että en pystynyt imettämään juuri ollenkaan poikaa.
Meillä Miro sai heti salissa pullosta maitoa kun itse repesin niin pahasti että paikkojen kursiminen kesti 2 tuntia.
Osastolla sitten oli kova yritys saada imetys onnistumaan, mutta poikapa ei ollut innokas imemään ja itse en saanut hyvää imetysasentoa kun piti varoa alapäätä ja istua vaan toisella kankulla. Kerran poika söi 8 min rintaa mutta siihen se jäi, myös hoitajat luovuttivat kun imetys vaan ei onnistunut. Pumppailin maitoa mutta jossain vaiheessa maidon tulo tyrehtyi, johtui varmaan siitä että poika ei imenyt tissiä ja ei saanut niin paljon ihokontaktia kuin olisi ollut parasta, tämä siis sen takia että olin niin kipeä että itku pääsi useamman kerran päivässä ja poika myös joutui valohoitoon jolloin sylissä oltiin vaan ruokailun ajan. Oli ihan kamalaa kun ei pystyny alussa juurikaan hoitamaan omaa vauvaansa, maidonkin sain annettua pullosta ainoastaan pojan ollessa sitterissä :sad001 Todella toivon että seuraava synnytys ja imetys onnistuisi paremmin jos meille vielä vauva suodaan :)
Atooppinen iho on pojalla mutta mitään allergioita ei vielä ole ilmennyt. Ja kiinteät meillä aloiteltiin vähän alle 4kk iässä neuvolan suosituksesta kun poika oli sen verran isokokoinen, vieläkin menee pituudessa melkein plus 2 käyrällä. Ja syntyessään oli 4,2kg/51cm :)

Täälläkin alkaa ovisviiva vahvistumaan, jei! :joyful:

Paljon onnea plussista ja plussatuulia kaikille joita plussa ei ole vielä tavoittanut! :joyful:

Kp 12/28-30

Ja kyllä on omakin imetystaival ollut aluksi kyyneleitä ja hampaiden kiristelyä kun nänneissä oli avohaavat. Imetys oli todella kivuliasta. Varmaan pahempaa kuin itse synnytys.Mikään ei auttanut pitkään aikaan. Imuote ole kamala niin kauan kuin vauvan suu kasvoi. Jossain vaiheessa oli rintaraivareita ja alkuun vauva oli rinnalla 24/7 joka on tietysti ihan normaalia. Lukuun ottamatta monia muita vaikeita hetkiä. Imetys oli kuitenkin mulle niin itsestään selvä asia ettei tullut mieleenkään lopettaa missään kohtaa. Kaikilla se ei varmaan niin ole. Ja ymmärrän sen. Imetystä voi kuitenkin halutessaan jatkaa vaikka aluksi olisikin antanut korvikkeita rinnalla. Maito ehtyy kokonaan vasta kuukausien päästä, jos silloinkaan.

Mun vauvat ei oo missään vaiheessa ottaneet tollasta tissillä 24/7 -vaihetta. :O Esikko alko syödä päivisin 1-2h välein (nukkui silti 10-12h yöllä putkeen) 4kk iässä ja siitä päättelin olevan oikea aika alottaa kiinteät. Muutoin on aina kummallakin ollut se 3-6h imuvälit.
Muoks. Varmaan johtu siitä, että sitä maitoa tuli niin paljon...näistä hinkeistä maitoa tuli suihkuamalla ihan niin paljon kuin jaksoi imeä :D

Niin ja itse en koe että se ois multa pois jos jollain tulee maitoo ja imetys onnistuu, vaikka itselläni niin ei ollut. Että mun mielestä ihan vapaasti saa siitä onnistumisestakin puhua ja olla siitä ylpeä ja onnellinen että saa lastaan imettää. :)

On. Mulla alko testiviiva ovistestiin taas vahvistumaan, kuvassa haaleampi siis eilinen ja tummempi tän päivän.. Molemmat testattu iltapäivällä.. ja tänään runsaasti ovislimaa. . (Limat tulee mulla yleensä reilu päivä ennen ovisplussaa..)

Liitteet

• 1426771106405.jpg
    1426771106405.jpg
    34.4 KB · Katsottu: 155
:smiley-ashamed008Larissa sä oot kyllä sit vähän niin kuin minäkin;) mulla ja mun nuoremmalla veljellä on ikä eroo "vaan" 5 vuotta mut mun toisella veljellä ja siskolla noh en kehtaa ees sanoo mut mun sisko vois olla kun äiti :D
Ei siinä meil on tosi läheiset välit silti :)
Ja ne putkethan oli jo äiteeltä vedetty poikki kaksvuotta ennen kun minä sain alkuni.. ;)

Juu tuo imetys on kyllä vaikea asia puhua. itse en ota niin lujaa tuota hommaa toki olisi hienoa jos saisi imettää pitkään ja arvostan toki sellaisten äitien työtä jotka pystyvät ja jaksavat sitä tehdä! Ja ymmärrän myös niiden äitien pahan mielen jotka eivät siihen pysty vaikka haluaisivat. Toisaalta ymmärrän myös niitäkin äitejä jotka eivät halua imettää..
(Kavereistani yksi ei halunnut imettää, toinen imetti 1,5 vuotta ja yksi 6kk) ja kuitenkin kaikki lapset ihan yhtä ihania :)
Itse menen sillä miltä silloin tuntuu vauvasta ja itsestä hyvältä. Ja voihan olla että en välttämättä pääse imettämään. Koskaan kun ei tiedä mitä tapahtuu.

Ja jos saan lisätä yhden raskausoireen niin se on huonomuisti! Eilen unohdin varmaan puolet kelle piti kirjoittaa noh sama tänään.. Mutta kaiken huippu oli kun kävin kauppakeskuksessa tänään kaupassa ja tietenkin jätin auton sinne isolle parkkipaikalle.. Niin unohdin kaupastatultuani minne jätin sen! Mua niin hävetti kun kiertelin autojen seassa etsien omaani painavan kauppakassin kanssa.. :smiley-ashamed008

Nuuhku, mullakin on ikäeroa nuorimpaan siskoon 11 vuotta ja veljeen 9, on siinä välissä vielä toinenkin pikkusisko joka on 2 vuotta nuorempi. Mä oon siis esikoinen ;) must on vaan rikkaus ku on paljon ja eri-ikäsiä sisaruksia!

Mulla on vanhimpaan veljeen 16 vuotta ikäeroo, keskimmäiseen 13 ja nuorimpaan 7 vuotta, mää oon siis nuorin, meidän perheen iltatähti :grin Äiti on ainakin ollut helposti raskautuvaa sorttia kun on 3 kierukkalasta ja yksi hupsislapsi vanhemmalla iällä :)

Takaisin