Mäkin oon varmaan joskus "leuhkinut". Tai siis olen varmaan etenkin esikosta kertonut avoimesti kaikille asian tultua puheeksi, että kierukan poistosta ehti kulua hieman alle kuukausi, kun oli jo kaks viivaa. Mutta podin hirvittävän huonoa omatuntoa siitä. Samoin kun siitäkin, että heti eka raskaus sujui onnellisesti. Mietin aina, että miten epäreilua on, että lähipiirissäkin on monta vuotta yrittäneitä ja monet keskenmenot matkan varrella kohdanneita ja sitten mä, jolla ei edes ollut kiire vaan päinvastoin, taloudellisesti ois ollut parempi, että kierron tasaantumiseen ja tärppiin ois mennyt vaikka se puolikin vuotta, napsahdan heti laakista pysyvästi paksuksi. Mietin, että olisinhan mäkin voinut sen 6-12kk yrittää, jos sillä joku muu vuosikausia yrittänyt ois saanut tärpin nopeemmin. Mutta nyt, yhteensä yli 40 viikkoa oksentaneena, yhteensä reilut 25kg oksentamisen takia laihtuneena, kaks keskenmenoa ja yhden ennenaikasen synnytyksen kokeneena sekä keskosuusriskin lääkkeillä ohittaneena olen pystynyt toteamaan, että haasteensa on kullakin eikä mun vaikeampi tärppi ois ketään auttanut. Esikkoa odottaessa koin oksentamisesta huolimatta päässeeni raskaudessa helpolla, sillä kun se oksentaminen loppui, ei mulla ollut enää kertakaikkiaan mitään vaivoja. Siitäkin podin huonoa omatuntoa. Sokerit oli hyvät, paino ei noussut, ei turvottanut eikä missään ollut kolotuksia. Painoin töissä hyvillä mielin ja tutut kehui, että raskaus sopii mulle ja että oikein hehkun. Rv 33 alkoi ne kivuttomat supparit, jotka töissä oli päällä taukoomatta (olin vanhainkodissa hoitajana ), en tuntenut vauvan liikkeitäkään työpäivän aikana, kun maha oli koko ajan niin kova pallo. Ei se silti mua häirinnyt, kun ei sattunut. Otin asian kuitenkin puheeksi neuvolassa rv 34 ja lääkäri oli sitä mieltä, että on parempi jäädä pois töistä. Apein mielin ja huonolla omatunnolla ilmoitin työnantajalle. 35+4 poika syntyi. Eli jos olenkin jossain asiassa päässyt luikahtamaan siitä aidan matalimmasta kohdasta, on seuraavana edessä ollut aita vaatinutkin ponnisteluja. Meinaan siis, että mä uskon meille jokaselle loppupeleissä kasaantuvan aika lailla yhtä paljon haasteita, kullekin ne haasteet ovat omanlaisillaan elämän osa-alueilla, eikä siksi kenenkään kannata potea huonoa omatuntoa siitä, jos joskus pääsee jossain asiassa helpommalla kuin muut eikä vastaavasti kannata kadehtia muita helpommalla pääsijöitä, sillä he ovat saattaneet edellistä estettä ylittäessään joutua ponnistelemaan tosissaan tai sitten se isompi este on heillä vasta tulossa.
Toki ne muiden ilouutiset oman tuskan keskellä tuntuu suorastaan veetuilulta, niin mustakin tuntuu, kun katselen rv 40+ onnellisina hehkuvia naisia, koska mä en tod näk ikinä tule omin voimin niille viikoille selviämään. Mutta toisaalta mun tekee niin mieli kuulla heidänkin tuntojaan, koska itse en sitä olotilaa ole kokenut ja tuskin saan kokeakaan (siis sitä, miltä tuntuu ilman ennenaikasuuspelkoa ja supistuksia ym. vaan odotella laskettua aikaa ja sitä synnytyksen käynnistymistä ). Olen vihainen omalle kropalleni, kun se ei osaa olla raskaana, vaikka suunnilleen miehen katse on aiemmin riittänyt saattamaan sen tiineeksi. Mutta toisaalta, tämmöset kortit mulle on nyt vaan jaettu ja niillä pitää pelata. Ehkä mun kortit jossain toisessa pelissä on sitten paremmat