Pakko tulla tänne huutelemaan kun huomasin mielenkiintoisen viestin. :) Mulla oli tänään eka neuvola ja kysyin tosta sykkeennoususta, kun oon ite kans kuullut, että loppuvaiheessa se ei sais enää nousta jonkun tietyn rajan yli. Neuvolatäti sanoi, että nykyään ei olis enää sellasta rajoitetta? Mistä rv:stä eteenpäin ei sun tietämien ohjeiden mukaan sais syke olla enää pitkäkestoisesti yli 140?Lucky oon fysioterapeutti ja PT eli olen aika hyvin tietoinen mitä saa ja ei saa tehdä raskausaikana :) 1,5vkon päästä vuoden täyttävän ensikon odotusaikana pidin joitakin jumppiakin jopa rv32 saakka ja neiti syntyi rv35+1. :) Ohjaan monia lajeja, tuota mainitsemaasi bodycombattiakin ja sen jätin hyvin aikaisin jo pois juuri sykkeen nousun vuoksi, tulin huonovointiseksi. Uusimpien ohjeiden mukaan syke ei saisi pitkäkestoisesti olla yli 140, sillä sen jälkeen sikiön hapensaanti vaikeutuu. Monenlaista voi silti tehdä, tietty vatsallaan ei makoilla eikä tehdä esim kyykkyjä tai jalkaprässiä kohtuun kohdistuvan paineen vuoksi ja vatsalihasliikkeissäkin on rajoitteita. Voin koko raskausajan aivan loistavasti ja uskon sen johtuvan osittain liikunnasta ja hyvästä fyysisestä kunnosta. Tunnon ja voi nin mukaan tietty liikuttava tai olla liikkumatta :)
Mä oon jatkanut lähes entiseen tapaan treenaamista. Hieman on pitänyt treenejä keventää ja lepoa lisätä, mut aika ennallaan on treenit kuitenkin. Mulla on myös kovasykkeistä treeniä, jossa syke kymmeniä minuutteja yli 150 ja treenimaksimit huitelee jossain 190. Millonkohan näitä pitäis keventää? Treenivyön jätin salilta pois jo toissaviikolla, koska se alkoi vähän painamaan mahaa, mut raskaita kyykkyjä yms. teen kyllä edelleen. Kuinkakohan pitkään tässä nyt sit uskaltaa näitä rankempia treenejä jatkaa, kun ohjeet vaihtelee näin paljon. Ja mulla siis tänään 9+1. :)