Raskaaksi 2015

Lucky oon fysioterapeutti ja PT eli olen aika hyvin tietoinen mitä saa ja ei saa tehdä raskausaikana :) 1,5vkon päästä vuoden täyttävän ensikon odotusaikana pidin joitakin jumppiakin jopa rv32 saakka ja neiti syntyi rv35+1. :) Ohjaan monia lajeja, tuota mainitsemaasi bodycombattiakin ja sen jätin hyvin aikaisin jo pois juuri sykkeen nousun vuoksi, tulin huonovointiseksi. Uusimpien ohjeiden mukaan syke ei saisi pitkäkestoisesti olla yli 140, sillä sen jälkeen sikiön hapensaanti vaikeutuu. Monenlaista voi silti tehdä, tietty vatsallaan ei makoilla eikä tehdä esim kyykkyjä tai jalkaprässiä kohtuun kohdistuvan paineen vuoksi ja vatsalihasliikkeissäkin on rajoitteita. Voin koko raskausajan aivan loistavasti ja uskon sen johtuvan osittain liikunnasta ja hyvästä fyysisestä kunnosta. Tunnon ja voi nin mukaan tietty liikuttava tai olla liikkumatta :)
Pakko tulla tänne huutelemaan kun huomasin mielenkiintoisen viestin. :) Mulla oli tänään eka neuvola ja kysyin tosta sykkeennoususta, kun oon ite kans kuullut, että loppuvaiheessa se ei sais enää nousta jonkun tietyn rajan yli. Neuvolatäti sanoi, että nykyään ei olis enää sellasta rajoitetta? Mistä rv:stä eteenpäin ei sun tietämien ohjeiden mukaan sais syke olla enää pitkäkestoisesti yli 140?

Mä oon jatkanut lähes entiseen tapaan treenaamista. Hieman on pitänyt treenejä keventää ja lepoa lisätä, mut aika ennallaan on treenit kuitenkin. Mulla on myös kovasykkeistä treeniä, jossa syke kymmeniä minuutteja yli 150 ja treenimaksimit huitelee jossain 190. Millonkohan näitä pitäis keventää?:confused: Treenivyön jätin salilta pois jo toissaviikolla, koska se alkoi vähän painamaan mahaa, mut raskaita kyykkyjä yms. teen kyllä edelleen. Kuinkakohan pitkään tässä nyt sit uskaltaa näitä rankempia treenejä jatkaa, kun ohjeet vaihtelee näin paljon. :confused: Ja mulla siis tänään 9+1. :)

Mun käsityksen mukaan noita rajoitteita ei enää tosiaan ole. Norjan Marit Bjørken on raskaana ja loppusuoralla ja hänen treenejään tutkitaan ja nimen omaan sikiön vointia treenin aikana! Musta ihan älyttömän mielenkiintoista ja hienoa saada tälläistä tutkimustietoa. Löytyy varmaan googlella nopsaan. Hän on jättänyt maksimitreenit tekemättä, mutta treenimäärä on pysynyt samana. Varmaan tosiaan on ok liikkua sielä anairobisella alueella, jossa maitohappoa kertyy jonkin verran. Omalla kohdalla se tarjoittaa alle 185 sykettä. Maksimisykealue on sitten kaikki ton yli. Ite aion treenata koko raskausajan, kuten viimeksikin omaa kehoa kuunnellen ja järki päässä :)

Sit vielä omaa usko rupee loppuu tähän kiertoon. Nyt on ne todelliset piina päivät! Tänään aamulla mun nenä oli todella herkässä, tällästö oiretta mulla ei ollut viimeks raskaana ollenkaan. Tää on nyt ainoo oire, mikä millään tavalla on viitannut raskauteen. Eniten noi rinnat masentaa, kun tuntuu niin samalta kun aina ennen menkkoja :( Lämpökin oli laskenut, toisaalta siirryin lämpimästö hotellihuoneesta meidän lämmityksettömään makkariin nukkumaan. Eikös huoneenlämpö vaikuta siihen aamulämpöön? En myöskään saanut 3h putkeen unta, mikä vaadittais että lämpötilaan vois luottaa, kun esikoinen valvotti lähes koko yön.

Kiitoksia nuunuu ja larppaa vinkeistä!!! ♡ juu eli cobaktin voi unohtaa :D Juu itsekin esikoista odottaessa liikuin paljon, lähinnä Lenkkeilin ja uimassa kävin niinku jo aiemmin mainitsin. Kyllä sitä loppuun asti porskutti mennä. Esikko synty 38+3. Tämä kuntosali on mulle uus hurahdus ja nuo ryhmäliikunta tunnit.. pitänee ehkä käyttää nyt hyödyksi se pt palvelu ja pyytää sellanen sopiva ohjeistus/ohjelma mitä voisin tehdä. Kuitenki tosta on tullut sellanen henkireikä/arjesta irtaantumis paikka etten ihan nyt luopua tahtois sek takia etten tiedä mitä ja miten Pitäisi tehdä. :D

Maiskukka jaksamista ja voimia sinne!

Emi00 pahoitteluni!

Norael ja syksyinen Voi harmi, pahoittelu negoista!

:Heartred :Heartpink :Heartred

Liikunnasta: Onko jollain tietoa uimisesta enemmän, jotkut ei sitäkään suosittele? Mutta onko se vaan luonnonvesissä, kohdunsuun ollessa auki, vaan synnytyksen jälkeen vai onko tämäkin joku vanha tieto...? Liikaa ristiriitaista tietoa ees taas.o_O

Uida saa sinne asti kun kohdunsuu alkaa aueta. Omassa kotikylvyssä voi käydä vaikka kohdunsuu ois avautunukki. Ollaanhan synnärilläki ammeessa avautumisvaiheessa jos haluaa. Mutta varmaan itse pitäisin raskauden aikana yleisissä uimaloissa ja järvessä rajana viimeistä kolmannesta.
Ite menen nyt rv 38+5.

Uimiseen pakko kommentoida, tiedän yhden naisen, jolla pääsi uimahallista e.coli kohtuun jotenkin ja aiheutti raskausmyrkytyksen.. Lapsi syntyi keskosena, mutta kuoli muistaakseni keuhkokuumeeseen aika pian :( Raskausmyrkytys tuli siis aika aikaisessa vaiheessa, mutta vauva saatiin kuin ihmeen kaupalla pidettyä kohdussa sen aikaa, että sillä oli edes jotkut mahikset selvitä synnyttyään. Mulle jäi siitä niin kammo, että en varmaan itse uskalla ollenkaan uimaan sitten raskaana :o Mutta onhan nämä harvinaisia juttuja..

Onnea kaikille plussan saaneille. Nyt piti ihan tulla kysymään teiltä.en ikinä ite oo kuullu ettei kivennäisvettä sais juoda kun on raskaana.voiks tää muka pitää paikkansa? Oltiin kaverin kanssa kaupassa kun ostin itelleni vadelma kivennäisvettä, niin tää siihen, et eihän tota saa juoda.öööööö??!?

Miksi ei muka saisi juoda? :D höpöhöpö, mä vedelly kivennäisvettä tässä ihan huoletta.. :)

En oo kyllä koskaan kuullu muista kivennäisvedestä? :grin Eihän se oo ku hiilihapotettuu vettä... Joissakinhan on sit suoloja et oisko sitä aateltu sen takia, suola on pahasta raskaana? Emt, eihän niissä niin paljoa oo suoloja eikä kaikissa muutenkaan.

Onnea kaikille plussan saaneille. Nyt piti ihan tulla kysymään teiltä.en ikinä ite oo kuullu ettei kivennäisvettä sais juoda kun on raskaana.voiks tää muka pitää paikkansa? Oltiin kaverin kanssa kaupassa kun ostin itelleni vadelma kivennäisvettä, niin tää siihen, et eihän tota saa juoda.öööööö??!?
No tottakai saa juoda :D

Maiskukka, ei siis ole pakko vastata, mutta mitä kummia antibiootteja olet saanut, jos sivuvaikutuksetkin voivat olla tuollaisia? :sad001 Ja kun on niin lyhyt kuurikin vielä?

Voimia Maiskukka! Onpa hurja antibiootti, kun 2000mg kerralla. :o

Pahoittelut negan saaneille. Muistakaa kuitenkin että toivoa on niin kauan kunnes täti tulee kylään. Varsinkin jos ei ole vielä myöhässä.

Ööh, mä en ainakaan keksi miksi ei saisi kivennäisvettä juoda raskaana. :D

Mitä uintiin tulee niin sitähän suorastaan suositellaan hyvänä liikuntamuotona raskaana olevalle. Paitsi jos kohdun suu on aukeamassa (mutta mistä senkin tietää ellei ole tutkittu). Kyllä mä aion hyvillä mielin uida ainakin alkuraskaudesta ellei neuvolassa jostain syystä kielletä.

En ole törmännyt tietoon ettei sykerajoitetta enää olisi raskausajan liikuntasuosituksissa mutta uutta tietoahan tulee koko ajan ja todellakin mielenkiintoista että aihetta tutkitaan! :)

Ammattiurheilijan keho on tottunut rasitukseen hieman eri tavalla kuin meidän harrastuksekseen tai omassa tapauksessanikin osittain työksikin liikkuvilla, joten en suoraan vertaisi hänen treenimääriään raskausaikanakaan vaikkapa omaan raskausaikaiseen liikuntaan. Jos on tottunut treenaaja, ei ensimmäisen kolmanneksen aikana kovatkaan harjoitukset ole pahasta jos oma vointi vaan pysyy hyvänä! Kontaktilajeja kuten kamppailulajeja ja laitesukellusta kuitenkin suositellaan välttämään. Kun lapsi kasvaa ja liikkumatila kohdussa pienenee, tulisi kohtuun painetta aiheuttavia liikkeitä harkita uudelleen. Kyykky leveämmällä asennolla antaa vatsalle tilaa enemmän kuin kapea jne. Raskaushormonit löysyttävät lantiota ja vatsan kasvaessa vatsalihakset erkanevat, jolloin niiden tuki luonnollisesti heikkenee ja tämä voi johtaa tekniikkavirheisiin. Itsekin pidin bodypumpia vielä rv28, toki pienemmillä painoilla ja suppeammalla liikeradalla esim juuri kyykyssä. Vatsalihasliikkeet jätin tekemättä, ja rintakappaleen penkkipunnerrusosan tein penkin toinen pää korotettuna, sillä täysin selinmakuulla kohtu voi painaa sydämeen palavia isoja suonia ja aiheuttaa huonovointisuutta. Supisteluiden vuoksi jätin ohjaamisen siihen, vaikka ilman niitä olisin ehkä jatkanut. Omassa kehossaan varmasti tuntee jos jokin ei tunnu hyvältä ja yksilöitä olemme kaikki :)

Takaisin