Raskaaksi 2012

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Dark
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

elenna kirjoitti:
kukka^^ kirjoitti:

diabolicat;
Paljon onnea plussasta!

diabolicat, onnittelut raskaudesta :) Aattelinkin, että tuleekohan hyviä uutisia kun näin pitkästä aikaa sinun nimikmerkin. Mutta oliko tää nyt huono niitten kilpparijuttujen kannalta? Turvallista raskautta teille :)

Kiitos. Eniten pelottaa sikiövauriot. Mut toisaalta sikiölle on vaarallisempaa hoitamaton kilpirauhashäiriö kuin hormonikorvaushoito siihen. Tosin, nyt kun sitten syön hormoneja kilpirauhashäiriöön ja olen raskaana, en pysty mitenkään erottelemaan, mitkä oireet johtuu Liosta ja mitkä raskaudesta ja oikean annostuksen hakeminen tulee raskauden takia olemaan vaikeata. Tosiaan yhden yhtäkään plussaa ei saatu aikaiseksi aikaisemmin, progesteronitasot niin alhaisia että munasolu tuskin edes irtoaa ja mulla oli kuumat aallot näin kypsässä 30-vuoden iässä viime talvena. Lion aloittamisesta ei mennyt viikkoakaan ku kävi tämmönen sattumus. Ja söin vielä kaikkein pienintä mahdollista annosta. Tosin olen syönyt puolisen vuotta lisäravinteita tämän hormonihäiriön korjaamiseksi.

Siihen mä oon erittäin tyytyväinen etten lähteny ruinaamaan mitään luteja tai clomeja, koska nehän ois puuttunu ainoastaan oireeseen, ei itse syyhyn. Ja hoitamaton kilpirauhashäiriö aiheuttaa enemmän keskenmenoja sekä sikiövaurioita. Työn takana tää oma diagnoosi oli, koska sairastamani muoto kilpirauhasvaivasta on sellainen, jota ei Suomessa kovin moni lääkäri tunnista (omalääkäri ei ole koskaan kuullutkaan) joten vaatii itseltä aika paljon selvittää asioita. Olen sairastanut sitä käytännössä koko ikäni, pikku hiljaa sitten pahentunut.

Ensi viikolla on eka neuvolakäynti ja hoitaja puhui ultrasta viikolle 8, johtuneeko tästä sairaudestani. Mut selviää keskiviikkona.

Ite olin täysin varma että tädin puuttuminen johtui tuosta hormonikorvaushoidosta ja tein maanantaina raskaustestin lähinnä raskauden poissulkevana asiana. Mutta siellä olikin sitten yllätys! Mullakin tuli parina päivänä kiinnittymisvuotoa ja kuvittelin että nyt ne menkat alkaa. Ja kun se jäi pariin tuhrupäivään ni aattelin että on joku hormonihärö, kyl ne sielt tulee... kunnes laskin että mennään kiertopäivässä 44 ja tätiä ei näy ei kuulu.

diabolicat itellä on kilpirauhasen vajaatoiminta (tuli varmaan jo esikoisen raskaus aikana) ja edellisellä paikkakunnalla ei neuvolassa kiinnitetty mitään huomiota lääkitykseen. Keskenmeno tuli. Täällä Oulussa sitten heti ekasta puhelusta alko pyörimään ja tuplattiin sitten lääkitys. Ja seurataan noita arvoja. Hyvin ovat pysyneet rajan sisällä. Lääkitys pitää olla kohdallaan heti alusta asti, juuri tuon keskenmenoriskin vuoksi.

Meillä esikoinen ei kasva kunnolla. Ikää 5 vuotta ja käyttää 2-3 vuoden ikäisten vaatteita. Pikkusisko menny jo painossa ohi ja pituudessakin ovat jo samankokoisia.

Toivottelen kaikille kovasti plussatuulia. <3

diabolicat, pahoittelut kilpirauhasvaivasta :( Hyvä kumminkin, että tilanne alkaa olla nyt selvillä, niin voit saada siihen hoitoakin. Toivottavasti raskaus etenee kaikesta huolimatta hyvin! Mullakin neuvolasta luvattiin ultra ekalle neuvolakäynnille joka ois ollut 8+3. Pääsin sitten kumminkin jo aiemmin kun oli vuotoa. Sillä neuvolan ultralla (vatsan päältä) ei näkynyt yhtään mitään, ei edes kohtua. Sitten pääsin samana päivänä lääkärille alakautta-ultraan, missä näkyi se pelkkä ruskuaispussi. Eli vatsan päältä-ultra ei oo yhtä tehokas alkuvaiheessa. Aion kyllä ensi kerrallakin mennä siihen kerran ilmaiseksi pääsee, jos ei mitään näy niin eivätköhän taas pistä tarkempaan ultraukseen. Jaksamista sulle ja tosiaan toivon teille turvallista raskausaikaa!

Viipsukka, pahoittelut vielä aiemmasta keskenmenostasi :( On kurja, että syy oli tuollainen, että sille ois ehkä voinut jotain. Hyvä, että nyt saat asianmukaiset hoidot. Hyvää loppuraskautta teillekin!

Täällä siis kp2. Tänään on ollut vähän flunssainen ja ikävä olo. Mutta josko tää tästä menis lepäilyllä ohi. Kuukautiset vaikuttaa ihan normaaleilta tähän asti. Onhan se hyvä, että kroppa tuntuu toimivan ainakin päällisin puolin ihan hyvin. Pitää olla kiitollinen. Mutta kyllä mä niin kovasti haluaisin jo pian tulla onnistuneesti raskaaksi.

Tsemppiä naiset! Kaikesta me aina selvitään.

elenna kiitos. <3 Laskettiin muuten neuvolassa, että tää on kahdeksas raskaus. Jos ois tutkittu tuo kilpirauhasen vajaatoiminta jo aikoja sitten, esim. kolmannen keskenmenon jälkeen, niin asiat vissiin ois toisin. Mutta myöhästä se on nyt jossitella. Pitää elää nyt tätä hetkeä, onnellisena. <3

Onko teidän tapauksessa tutkittu sairauden APECED -varalta? http://www.potilasliitto.fi/terveysuutiset_27072006.htm

Tämä sairaus todettiin lapsella, jonka kasvu pysähtyi 3-vuotiaana (kasvuhormonilla kasvoi normaalimittaiseksi). On varsin harvinainen sairaus, diagnosoituja Suomessa kait joku alle 100 henkilöä. Periytyvä ja lääkärit eivät juuri tunne sitä. Tuli vaan mieleen kun sanoit että lapsen kasvu on pysähtynyt.

Hei taas, pitkästä aikaa!!

Suuren suuret onnittelut raskautuneille, etenkin mamen plussaus lämmitti mieltä!! Ja tervetuloa kaikille uusille, itse olen roikkunut täällä jo jonkin kuukauden, aika nihkeästi vain kirjoitellu...kännyllä kyllä luen kaikkien kuulumiset jokapäivä.

Toivottelen kaikille plussaus onnea ja ovispäiviin puhtia kyllä se meidänkin vuoro joskus koittaa...

(.) Yk 3 menossa...kierto oli yrityksen aloittamiseen asti säännöllinen 28-30. mutta kappas johan nyt heittää...yk1 38pv, yk2 27pv ja saas nähdä kuinka nytten käy.. edellisessä kierrossa juhlin jo kiinnittymisvuotoakin, mutta pah mitä lie sitten ollut...kaikki mahdolliset raskausoireet olen saanut aikaiseksi jopa pahan olonkin...todella raastavaa ja hermoille käypää touhua. NYT lupaan ja yritän olla ajattelematta asiaa ja nautiskella vain. jospa se tuottaisi tulosta. Ovis vain taitaa jo tulla kp 7-13 välillä, tiedä sitten, Jos ja kun tästäkään kierrosta ei vielä plussaa tule niin seuraavassa tikutan oviksen. Pupustelut aloitetaan tänään kp8 ja tykitetään jokatoinen päivä...

Palaillaan taasen..

Nyt kaikille syksyistä plussa-aaltoa...heinäkuisiin matka vie...

diabolicat kirjoitti:
Onko teidän tapauksessa tutkittu sairauden APECED -varalta? http://www.potilasliitto.fi/terveysuutiset_27072006.htm

Tämä sairaus todettiin lapsella, jonka kasvu pysähtyi 3-vuotiaana (kasvuhormonilla kasvoi normaalimittaiseksi). On varsin harvinainen sairaus, diagnosoituja Suomessa kait joku alle 100 henkilöä. Periytyvä ja lääkärit eivät juuri tunne sitä. Tuli vaan mieleen kun sanoit että lapsen kasvu on pysähtynyt.

Eipä muuten ole, varmaankaan. Mutta ei meillä noita oireita ole. Pitääpä muuten keskustella, kun on endon polilla skopiat marraskuussa. Paksusuoli tähystetään. On tuo poika kasvanut, mutta hitaalaisesti. Dg on nyt keskivaikea älyllinen kehitysvamma. Pituudessa ollaan nyt neuvolan tarkkailussa. Oon nyt miettinyt, että alkais sitä kasvuhormoonia piikittää, kun nyt asutaan ison sairaalan kanssa samalla paikkakunnalla. Mutta kiitos, miepä alan pommittaa lääkäriä.

Syksyistä maanantaita kaikille.

Täällä on nyt ollu juttua kilpirauhasesta ja kauhuissani olen lukenut kaikkia siihen liittyviä keskenmeno juttuja tms. Minulla todettiin vajaatoiminta myös keväällä, pikkukakkosen odotus kait sen laukaisi. Minulle ei neuvolassa eikä lääkärin vastaanotolla ole kukaan puhunut mitään riskeistä, lääkäri sanoi vaan että seuraillaan sitten taas tiuhempaan jos tarvii tuota annosta lisätä mikäli raskaaksi tulen, eikä hänen mukaansa raskaaksi tulemisessakaan pitäisi kummemmin olla lisääntynyttä ongelmaa nyt kun thyroxin lääkitys on kohillaan. Onko normaali vajaatoiminnassa myös nuin suuret riskit? Kaikki oireet muuten onneksi ovat kadonneet, toisen käden rannekanava on normaali (toinenhan leikattiin raskauden aikana, ei sitten sillon ymmärretty että, syy voisi olla kilpirauhasessa), ja hiukset kai nekin takasin kasvaa, erittäin hitaasti mutta varmasti :/

Nyt kp 14 limoja oli kp 10-11 sen jälkeen ei oireen oiretta nooh enpä muutenkaan ole niin tota ovista huomannut vaikka tuskin se vielä mennyttä on :)
Räkä tautia tuntuu pukkaavan koko perheelle (tottakai kun esikoisella syysloma) joten rauhallisesti taidetaan ottaa lähipäivät, hautaudun peittojen alle mut tuskin ne heilumaan jaksaa laittaa :)

Peekele, hävis teksti. Mulla on ainakin suuri epäilys, että äitini kilpirauhassairaus on ollut syynä/osasyynä veljieni aspergeriin (yksi autismin muoto) sekä luki- ja kirjoitushäiriöihin. Isoveli syntyi myös keskosena. Sitä en tiedä, onko sillä osaa tai arpaa mun suulakihalkiooni.

En tiedä, oliko äidilläni lääkitystä raskausaikana kilppariin vai saiko sen vasta kilpirauhaskasvaimen leikkuun jälkeen, jolloin me oltiin jo tehtynä. Mutta uskon että hänellä on se ollut jo lapsesta saakka, kuten minullakin (peritty peekele). Molemmilla diagnosoitu siis vasta kolmikymppisenä (äitee oli jo lähempänä neljääkymmentä ja 3 lasta tehneenä), vaikka oireita löytyy ihan lapsuudesta asti.

Googlettamalla ihan "kilpirauhasen vajaatoiminta ja raskaus" näyttää löytyvän paljon tekstiä suomeksikin ja niitä tässä juuri lueskelinkin, mutta oma tilanne on siitä kinkkisempi, että Suomessa tuo Liothyronin ja käänteinen kilpirauhasen vajaatoiminta (Wilsonin syndrooma) on sen verran huonommin tunnettu, ettei siitä juuri suomeksi löydy tietoa yhdistettynä raskauteen. Joten pitänee siirtyä englanninkieliseen tekstiin.

Huomenta pitkästä aikaa, leidit! Onnittelut mamelle ja j3nnille hienoista ultrakuulumisista ja onnittelut niin ikään kaikille äskettäin plussanneille!

Mie en ole viime aikoina ehtinyt täällä roikkua kun on ollut kaikenlaista haipakkaa. Sain pari viikkoa sitten sen syyskuisen gastroskopian tulokset ja sieltähän ei löytynytkään keliakiaa (JEE!) vaan mahassa riekkui semmoinen pöpö kuin helikobakteeri. Se selittää kaikki mun ruoansulatusongelmani ja mahdollisesti myös univaikeudet (aiheuttaa serotoniinin vajaatuotantoa) ja yleisen stressiherkkyyden (kortisolin liikatuotanto). Söin oikein hevoskuurin raskaan sarjan antibiootteja helikon häätämiseksi ja nyt on vielä jonkin aikaa nk. mahansuojalääkitys päällä.

Tämä helikohäätö ajoittui sopivasti ennen tapaamista uuden lääkärin kanssa. Se oli eilen. Näin loppukierron ultraäänessä selvisi sen verran, ettei raskautuminen ainakaan ole kiinni mistään liian ohuesta limakalvosta, mikä on melkoinen helpotus. Siellä on kuulemma sopivasti 9 mm paksu endometrium, joka "näyttää niin nätiltä kuin lääkärin näkökulmasta voi näyttää." Tämä siis huolimatta varsin aikaisesta ovulaatiosta kp 10. Lekuri rauhoitteli ettei kuukautisvuodon määrä välttämättä kerro yhtään mitään limiksen paksuudesta tai rakenteesta - MOT. Kuukautiskierron lyheneminen ja/tai epäsäännöllistyminen taasen on yleinen iän sivuoire - kuten englantilaiset sanoisivat, I am not as young as I once was... Eivätkä mun munasoluni välttämättä ole niin laadukkaita kuin ovat joskus olleet. Masentavaa mutta ei auta itku markkinoilla.

Kun tässä nyt ollaan jo puolitoista vuotta yritetty tuloksetta sen keskenmenon jälkeen, aloitetaan viipymättä hoidot. Sain reseptit toukokuulta tuttuihin Puregoniin ja Pregnyliin ja kävin saman tien myös infektioverikokeissa. Siippakin käy niissä ASAP jotta lääkkeiden lisäksi saadaan inseminaatio mukaan pakettiin. Eli kunhan täti saapuu (todnäk huomenna), täällä käydään tositoimiin.

onnittelut plussanneille ja jo raskaana oleville. täällä tänään spesialistille joka tekee ultran ja päättää otetaanko koepala kun eilen illalla kohdussa todettiin olevan jotain ylimääräistä (3 km takana alle vuodessa) saa nähä onko pala istukkaa jääny reilun parin kk:n takasist kaavinnoist viel eli ei tullu vuodon mukana pois vai onko jotain muuta ja pahempaa... eli toivehan ois että tän vuoden puolel tulis raskaaks mut ei tietoa toteutuuko näiden ongelmien takia... 

Evolle kaikki sormet ja varpaat pystyyn, jos nyt nappais osuis meillä laskettu aikas samoille päiville siis zemppiä meille :)

Moi,

Gatusa, tervetuloa tännekin puolelle ja toivottavasti saisitte nyt sinun tilanteen kuntoon uutta yritystä varten.

Catriona, hienoa sieltähän tuli hyvänkuuloisia uutisia :) Tsemppiä tositoimiin! Toivottavasti nyt löytyy lopultakin se juttu mikä auttaa tärppäämään nopeaan. Minäkin oon nyt miettinyt tota limakalvon paksuusasiaa, kun nää viimeset menkat kesti taas vaan neljä päivää. Nää oli toiset kunnolliset menkat kaavinnan jälkeen, ekat oli myös 4pv mutta vuoto oli sillon kyllä runsaampaa kun nyt. Ennen km oli 5-6pv. Mutta ehkäpä tästä nyt ei sitten kannata vetää vielä mitään pidemmälle meneviä johtopäätöksiä. Tossa toisessa ketjussa mulle kaupattiin jotain pellavansiemenöljykapseleita vahvistamaan limakalvoja, mutta googlesta löytämistäni tiedoista mulle ei ihan vielä selvinnyt, että kannattaako sellasiin ruveta. Ootko kokeillut koskaan?

evo, toivottavasti teillä tärppäsi :)

Korpille paranemista ja plussatuulta!

Toive3, tsemppiä tykitykseen!

Viipsukka
, huh huh, kun oot joutunut kärsimään monta keskenmenoa :( :( Mutta niin, ei niitä menneitä auta murehtia..... Hyvä että olet selvinnyt tähän asti ja teillä tuntuu olevan siellä onnellinen perhe. Jaksamista eteenpäin!

Ohoh, mä oon kirjoittanut viimeks kp2 ja nyt on jo kp6. Menkat jäi neljään päivään sitten. Ennen keskenmenoa oli kyllä hieman runsaampia. Mutta en taida silläkään nyt ruveta päätäni vaivaamaan. Hyvä, että sentään kuukautiset ovat nyt alkaneet tulemaan taas säännöllisesti. Kun on se matkakin tulossa niin tässä voi hyvin ottaa rennommin ja oottaa että kroppa palautuu mikäli se nyt ei vielä olisi täysin entisellään. Ja vaikka olinkin toivonut vähän runsaampia kuukautisia niin mieliala kyllä koheni kummasti kun vuoto loppui. Tän kierroksen ajattelen (tällä erää) mennä katsotaan mitä tuleman pitää-asenteella.

elenna - kiitos ihana tsempityksistä! Lääkäri oli tosiaan sitä mieltä ettei menkkojen keston muutoksista kannata olla kovin huolissaan jos ja kun menkat kuitenkin tulevat suht säännöllisesti ja ultrassa näkyy hyvä limakalvo. Kyllä helpotti kuulla tuo!

En ole pellavansiemenöljyä kokeillut mutta mulla on käytössä vahvat kalaöljykapselit, joiden olen kuullut ajavan samaa asiaa. Useammankin lääkärin mukaan nämä parantavat koko kropan verenkiertoa ja siten myös edesauttavat kohdun limakalvon kehittymistä. Ihotautilääkäri mulle noita alun perin suositteli, rauhoittamaan atooppista hipiää, mutta gynet ovat todenneet että niistä on hyötyä myös lisääntymisterveyttä ajatellen. Oon muuten huomannut ettei mulla nykyään ole juurikaan menkkakipuja - ehkäpä tääkin on kalaöljyn ansiota. Keskenmenon jälkeenhän mulla oli monta kuukautta ihan karmeat kuukautiskivut enkä pystynyt tekemään töitä ilman panadolia ja drotaveriiniä.

Oikein  mukavaa ja rentouttavaa matkaa sulle! :)

Catriona: Hyvä, että siellä asiat ovat lähteneet rullaamaan ja odotan kovasti sinne plussaa, koska sinä jos joku olet sen ansainnut. Minkä nimisiä kalaöljykapseleitä sinulla on käytössä?

Hei kiitos tietopaketista Catriona :) Mulla on aika kuiva ongelmaiho ja myös varsin kivuliaat menkat, erityisesti keskenmenon jälkeen olleet tosi kamalat. Pitääpä ottaa käyttöön nuo kalaöljyt. Mitä merkkiä sinä käytät?

Moi leidit, mä syön tri Tolosen CardiOmegaa. Ei ole kaikkein halvin vaihtoehto mutta se on yksi harvoista kalaöljyistä, joista en saa allergista reaktiota. Olen pahasti allerginen kalalle ja äyriäisille joten mun on hankittava omega-kolmoseni mahdollisimman puhtaasta kalaöljyvalmisteesta (ts. kalaproteiinia ei saa olla yhtään jäljellä). Syön 2 kapselia per päivä. Lisäksi ihotautilääkäri neuvoi ottamaan E-vitamiinivalmistetta. Atoopikot ilmeisesti tarvitsevat enemmän E:tä kuin normi-ihoiset. Mukavasti onkin iho rauhoittunut. :)

Jep, kiitoksia tiedoista Catriona. Mä tulin nyt kans siihen tulokseen, että noi kalaöljyt vois olla hyvä juttu mulle. Ja jos ne tosiaan auttaa limakalvoihinkin niin ehkä ne auttais myös emättimen limakalvoihin, eivät oo mulla ainakaan ne liian hyvässä kunnossa.

Ja evo ja pikkutonttu, katselin netistä että toi Multitabsin omega3 vois olla ihan hyvä. Siis se normaali aikuisille tarkoitettu. Niillä on myös Omega3 raskaus, mut siinä lukee että sen ja sen verran pitää saada sen lisäksi, mitä normaali aikuinen tarvitsee. Joten ajattelin että se normaali vois olla paras tässä tilanteessa. Mut pitää nyt vielä katsoa...

Takaisin