Rakentaminen & vauva

Okei Eemi, aattelin että onko nettiin tullu joku uus juttu mistä näkee värikarttoja myös. Vaikka kuka nyt netin perusteella valitsis värejä taloon mut olispahan näytillä. Samaa mieltä tuosta keltasesta, ei niin ollenkaan oo hyvä mun silmässä, ihan hirveen näköinen suorastaan. Mut tää on tosissaan sit vaan mielipide.
Isällä on luonnonvalkoinen talo johon sekoitettu hieman ruskeaa, eli semmonen vaalean kahvimaidon värinen talo, ikkunanpielet yms. ovat tummanruskeita, sekin musta hieno yhdistelmä ja  väri. 
Mullakin toi piha  vielä ihan hakusessa. Minäkään en ole puutarhaihminen joten olen päätynyt puihin ja pensaisiin, yhtään kukkaa ei mun pihalle tuu muutaku ruukuissa ja amppeleissa. Kiveä käytetään varmaan jonkun verran, varsinkin kun takapihalla on nousua semmonen pari metriä (jyrkkää) niin en halua siihen mitään kukkia vaan ehkä jokunen pensas rinteeseen ja kiviä ympärille.
 

Voi kiitos teille, kun toivotatte tänne tervetulleeksi kirjotteleen. emoticon

Minä kirjoittelen siis tuolla syyskuissa, kun pojan laskettu aika oli syyskuussa. Syntyi tosin sitten lokakuulla, mutta jäin syyskuisiin kirjoitteleen kun se tuntui omalta paikalta. Me saatiin talo asumiskuntoon 2009 lopulla, mutta edelleen on kesken pihatyöt, autotalli, maalaukset, roskakatos yms. Yhteen kertaan on kaikki maalattu ja ensi kesänä odottaa toinen maalauskerta. Meillä muuten värinä on toi 613x, joka ei seinässä ole noin lilahtava kuin tuossa värikartassa vaan pikemminkin siniharmaa. Myös minä pidän nuista sinisävyistä mitä meidän alueella onkin melko paljon. Tuon Heinin talon sävy on myös hyvä (sekään ei varmaan seinässä ole ihan noin vaalea vaan pikemminkin harmahtava niin kuin kirjoititkin). Ja samoilla linjoilla teidän kanssa tuon keltaisen värin suhteen. emoticon

Meidän talo on 122 asuinneliötä (3 makuuhuonetta) ja lisäksi erillinen autotalli, jossa myös varasto. Lämmitysmuotona on kaukolämpö ja sen lisäksi varaava takka ja leivinuuni. Molemmat ovat olleet todella hyviä ja säästöä on tullut kovasti, kun kovilla pakkasilla lämmitettiin molempia vuoro päivin. Leivinuunissa on tullut myös leivottua ja tehtyä ruokaa, mikä tuo myös säästöä. Tuo pihasuunnittelu on meilläkin edessä. Viime kesänä saatiin tosin jo osa nurmikoista kylvettyä ja pari pensasta ja puuta istutettua. Minäkään en ole mikään puutarha ihminen ja koko talven olen lykännyt sitä kukkapenkkien yms. suunnitelua. Myös helppohoitoista pihaa mekin suunnitellaan. Tosin mun täytynee ottaa äiti kaveriksi suunnitteleen.

Tämä aihe kiinnosti minua siitäkin syystä, että meillä on haaveissa rakentaa vielä yksi talo. Sen olisi tarkoitus olla noin 20 neliötä isompi kuin tämän. Minua on vain kauhistuttanut ajatus rakentamisesta pienen vauvan kanssa, mutta teidän juttuja lukiessa olen huomannut ettei se välttämättä olekaan niin hirveää, kun asennoituu vaan oikein. Toki se on rankkaa, mutta siitäkin selviää. Meillä on parin vuoden sisään haaveissa myös pikku kakkonen, joten se meidän uuden talon rakentaminen olisi sitten vauvan ja taaperon kanssa. Niin mikäli kaikki menee niin kuin suunnittelee (eli koskaanhan asiat ei niin mene ). emoticon

 
Pikatsu, meillä on 120 asuinneliötä ja myös erillinen autotalli jossa varasto sekä varaava takka leivinuunilla. Onko teillä tilanpuutetta vai miksi aiotte rakentaa vielä toisen talon? Kiinnostaa kun meillä nyt samankokoinen talo kuin teillä, mutta tarkoitus olisi, että tämä olisi viimeinen talomme. Mutta ehdottomasti oon sitä mieltä, että oikealla asenteella rakentaminen vauvan kanssa sujuu oikein hyvin.

Keltaisista taloista puheenollen tajusin, että mun äitin ja isän talossa on puoliksi keltainen lautaverhoilu. Niin ja puoliksi punaista tiiltä. On rakennettu 70-luvun lopulla ja siinä on kyllä kaikki sen ajan virheet tehty eli esimerkiksi on tasakattoinen (=yksi vesivahinko).. Meillä oli talon värin vaihtoehtoina joko punainen tai harmaa kun kaikki muut karsiutui pois kun joko minä tai mies ei tykätty.

Olin viikonloppuna rakennusmessuilla, mutta ei sieltä jäänyt mitään käteen. Hirveä tungos joka paikassa ja kaikki mikä olis vähääkään kiinnostanut niin siellä oli monen metrin jonot.. Mutta tajusin myös, miten hyvässä vaiheessa meidän talo on, koska melkein kaikki on jo hankittu tai mietitty! Seuraavaksi mun pitää valita keittiöön välitilan laatta. Löysin jo hyvän, mutta tajusin onneksi ajoissa, että se olis hankala pitää puhtaana.. Eli eiku uutta ettimään!
 
Tässä on meidän olohuoneen yksi seinä tapetoitu. Muut maalataan ja sävy on lähes identtinen ton tapetin värin kanssa. Vasemmalla puolella on eteinen ja yksi makuuhuone näkyy ja oikealla keittiö.

 
Täs olis se meidän talon tuleva väri.
Kuva otettu pari viikkoa ennen tytön syntymää. Tuli ihan mieleen ne helteet.. Ja mahtava tunne kun tajus miten paljon ollaan edistytty. Tässä vaiheessa ei ollut ees kivijalka pystyssä!

 
Tintsu: Ei meillä ole tilanpuutetta ainakaan vielä. Olen ollut tähän taloon tosi tyytyväinen mut miehelle on iskeny uudelleen rakennuskuume. Nyt näyttää vielä siltä et meillä on paikkakunnan vaihdos edessä miehen töiden takia, joten siksikin joudumme tästä talosta luopumaan. emoticon Surullista, kun tuntuu että tähän taloon on laittanut palan sydäntä. Tiedätte varmaan mitä tarkoitan. Meillä oli tarkoitus, että oltaisiin alettu uudelleen rakentamaan aikaisintaan 4 vuoden kuluttua, koska olisin halunnut asua muutaman vuoden ilman rakentamista (ja salaa olen toivonut että miehen rakennuskuume olisi siinä ajassa hiipunut).. Nyt rakentaminen voi olla edessä jo parin vuoden kuluttua. Uuteen taloonkaan en halua kuin korkeintaan sen yhden makkarin lisää ja hieman isomman kodinhoitohuoneen eli sekään ei tule siis olemaan kuin max. 140 neliötä. Makkareissa meillä on periaate, että ei alle 10 neliön huoneita, 12-13 neliön makkarit ovat hyvänkokoisia. Tässä 120 neliön talossakin on jo tarpeeksi siivottavaa, joten siksi en mitään 200 neliön lukaalia halua. emoticon Uudelleen rakentamissa on tietysti se hyvä puoli, että nyt tietää vielä paremmin mitä haluaa. Tosi hyvä väri Tintsu teidän taloon tulossa! :)

Teiltä olenkin saanut positiivista kuvaa rakentamisesta vauvan/lasten kanssa. Meille tuli elementit pihaan ja kaikki ollaan tehty itse (lukuunottamatta laatoituksia, muurausta ja lattialämmityksen asennusta), joten mitään harhakäsityksiä rakentamisen helppoudesta ei ole. Kovaa työtähän se on ja siihen täytyy varautua että mies on raksalla kaiken vapaa-ajan ja minä hoidan kodin ja lapsen/lapset. Myös miehen pitää tajuta, etten pysty sitten niin paljon raksahommissa auttelemaan kuin ennen lapsia.
 
Oi ku hieno tapetti Tintsu!! Siis onko se maalin väri tohon harmaaseen vain ruskeaan kuvioon vai tuohon pohjan vaaleaan sävyyn menevä?

Höh Eemi suuttu mulle tänään ku sen piti tehä läksyjä, eikä sitä olis huvittanu. Paineli omaan huoneeseensa ja pamautti oven kiinni. Noh sepä ovi otti ja meni sit kunnolla kiinni. Ei meinaa auennut enää. Mä sain Pojalle vietyä ikkunan raosta ruuvarin ja se sai lukkopesän ruuvattua auki toiselta puolelta. JA mä ajatelin et no eipä tässä siis hätää kuha nyt pääsen toisella ruuvarilla kääntämään lukon auki niin ovi aukee. No eipä auttanu lukon liikuttaminen. Ku ei ollu menny lukkoon. Loppujen lopuksi poika osasi ohjeita saaden avata ison ikkunan sisäpuolelta ja mies pääsi sinne huoneeseen sisälle. Mut eipä auttanu sen kahvan ruuvienkaan avaaminen eikä mikään ku murtaa piti auki. Siis se pieni nippula mikä liikkuu normaalissa lukottomassa sisäovessa kahvaa alas painamalla oli jotenkin jäänyt jumiin. Ihan siis tosi kiva!!
Mä vaan täs mietin et mitäs jos Siina menee johonki huoneeseen ja laittaa oven kiinni. Kyllähän tollanen 7v ny ymmärtää ja osaa olla rauhas ja toimiakki ku annetaan ohjeita mut mites tollanen pieni jos jää lukkojen taakse. Hitto vieköön. Noi ovet pitäs olla kyllä ihan kunnon tavaraa. Mä en käsitä miten ovi voi mennä tolleen säppiin??? Aion kyllä tehdä reklamaatiota ovi firmaan kuhan ehdin. Ja saavat korvata tuon oven.
 
Mun piti oikein käydä raksalla tarkistamas, että mihin väriin se maali meni tuossa tapetissa. Ku mulla on pala tapettia kämpälläkin ja sitten sellainen 7x12cm maalinäyte, mutta täällä kotona se näytti olevan just siitä pohjavärin ja harmaan kuvion välistä. Raksalla on tuossa tapettiseinän toisella puolella maalattu kokeeksi osa seinää ja siinä se on tuon tapetin pohjavärin värinen. Ja näyttää livenä vähän tummemmalta. Tällä viikolla maalataan viimeisetkin seinät, jee! Ja ens viikolla tulee kalusteet ja kodinkoneetki. Toivottavasti, mä olen aina vähän skeptinen kaikkia toimitusaikalupauksia kohtaan..

Eemi, mä oon aika varma et meidän makuuhuoneeseen tulee samanlainen tapetti ku teillä olohuoneessa. Eri värinen vaan eli mustaa, valkoista ja harmaata. Mä en saanu sitä mitä ensin olisin halunnu ja piti ottaa sit sellaista mitä löytyi hyllystä ku tapetoija jo odotti. Mut lopputulos oli luultavasti parempi ku mitä ensin aioin laittaa! Oli tosi hienon näköinen!
Mistä firmasta teidän ovet on? Ei oo kyl hauska juttu tollainen tapahtuma ku saa sit aina pikkasen olla pelkäämäs, että tapahtuu toistekkin sama. Meillä on ovet ja ikkunat Skaalalta. Tähän saakka tavara on vaikuttanut hyvältä, mut toimitukset olikin sit toinen juttu. Monta viikkoa myöhässä.

Pikatsu, harmi jos teillä on muutto ja uuden rakentaminen edessä. Tosin seuraavasta voi tehdä vielä vähän paremman. Tietää mitä kannattaa tehdä toisin ja mikä toimii ja mikä ei. Se eniten itseä harmittaa ettei pysty osallistumaan rakentamiseen lähes yhtään. Pari kertaa viikossa vähän käyn auttelemassa tytön päikkäreiden aikana. Kahden pienen lapsen kanssa rakentaminen taitaa olla aika paljon haastavampaa.
 
Tintsu: se musta tapetti siitä kukkasesta on ihan tosi makee. Se oli mullakin yhtenä vaihtoehtona tonne kodinhoitohuoneeseen. Mut sit ajattelin et en laita samaa kuviota joka paikkaan. Laitahan muuten sit kuvaa sitää. Mä voin vaan kuvitella mtien hyvän näkönen se on!! :)

Kyllä se ovi toimittaja pitäs olla ihan hyvä firma. En nyt vaan muista mikä oli. Soitin Kastellille ku niiden kautta ovet tuli niin saadaa uus ovi. Sanoi et on kerran kuullu et silleen olis käyny. Mut että toimittavat todella paljon näitä ovia kun kuuluvat Kastellin paketteihin ja, että hän on vuosia jo ollut alalla. Et todennäkösyys et meillä olis toinenkin ovi, joka on susi niin on aika pieni ku niistä kaikiasta sadoista ovista mitä hän on toimittanut niin yhdessä tätä ennen on ilmennyt samanlainen vika.

Mä oon saanu vihdoin verhotangot. Olkkarin verhot on vielä vähän vaiheessa ja Siinankin verhot pitäs lyhentää ja silittää. Mut ku tää mun vointi on ihan perseestä. Mä en jaksa. Nyt saavat olla.
 
Nyt kovasti mietiään keittiötä! Kommentteja kiitos :) Aika moni on päätynyt Puustelliin, saanko kysyä miksi olette päätyneet siihen mihin päädyitte? 

Meitä mietityttää nyt kovastikin, kun Puustelli oli kallein, mutta tietty aika lähelle osaa muista toimittajista, siis keittiön osalta. Sit vaikka Kristiina-keittiöiltä tuli tarjous 3000e halvemmalla! Ok, hana ja allas puuttui tarjouksesta, mut se selittää ehkä 400e. Ja Ikeasta käytiin myös kattoon ja tehtiin suunnitelma netissä niitten ohjelmalla. Samoin joku 3000e halvempi kuin kalliimmat tarjoukset. Mietityttää kovasti, koska hintaero on noin suuri. Toki kodinhoitohuone otetaan varmaan joltakin keittiöfirmalta, vaikka päädyttäisiinkin Ikeaan keittiön osalta, koska haluan sellaiset harmaat laminaattiovet kodinhoitohuoneeseen. 

Kaikilla on siis tarjolla samannäköinen ovi, Puustellilla maalattu mdf, samoin Kristiina-keittiö ja sit Nelko-keittiöillä ja Ikealla oli se ovi kalvo-ovena. Nelko-keittiön kalvo-ovista olen lukenut hyvää, mutta Ikean mietittyttää. Aika moni haukkuu kalvo-ovia netissä, mutta tietty kehitystä on niissäkin varmaan tapahtunut ja aika moni vannoo niitten nimeen. Plääh, vaikeaa!  Tietysti ihastuin toisena vaihtoehtona Puustellin kaikkein kalleimpaan oveen, sulkaanruskeaan tammiviiluoveen :) Jos laittaiskin alas tummat ja ylös valkoiset...toinen vaihtoehto on et ovet valkoisena kaikissa ja tumma pähkinä taso. 

Kysytään siis samalla, että mihin ovimateriaaliin päädyitte? :) 

 
Tintsu: kiva väri :) Meille tulee pikkaisen sinisempi harmaa :) En tiedä vielä sävyn nimeä/numeroa, mutta pitää varmaan käydä koputtamassa ovelle ja kysyä kun näkee sellaisen talon. On siis nähty niitä ja tykätty kumpikin heti :) 
 

En oo aikoihin jaksanu tänne kirjottaa kun monesti kun on jotain yrittäny kirjottaa niin tää foorumi ei  lähetä sitä tekstiä ja sitten kaatuukin koko netti. No josko nyt. 

Pikatsu, teillä on siis ilmeisesti melkein sama talon väri kun meillä tulee olemaan. Ainakin värikoodit on tosi lähellä toisiaan. Tosiaan tuo meidän väri ei ole vaalea. Se on enemmän tummansiniharmaa kuin vaalea. Täytyy sit laittaa kuvaa kunhan on maalattu. Mies otti loman koko kesäkuuksi joten sillon maalataan meidän talo. :=)

Täälläkin pihasuunnittelut kovassa vauhdissa. Lumet sulaa kauheeta kyytiä ja kohta pitäs rueta tosiaan valitsemaan pensaita ja laattoja yms.. Taidan minäkin ottaa äitin kaveriks vaikkei sekään oo mikään puutarhaihminen saatikka sit suunnitteluja..

Ulkovuoraus on siis meillä nyt valmis. Maalausta vaille. Roskakatos on tekeillä. Appi tekee sitä aina kunhan kerkee. Piha on ihan hirveessä kunnossa, kaikki hiekka on sisällä. Aateltiinkin ottaa sorakuorma ennen kesää jo tuohon kulkuväylälle ettei kaikki hiekka ois sisällä.

Uudelleen rakentamisesta, mehän etsittiin miehen kanssa järvenrantatonttia kun alettiin tätä projektia pyörittään mut sopivaa ei löytyny niin rakennettiin tähän nykyiselle paikalle joka on myös todella ihana. MUTTA kummallakin on kuitenkin päässä ajatus että ehkä kuitenkin rakennetaan toinen talo jos saadaan mieluisa järvenrantatontti. J Ja meillekin tulisi neliöitä tod.näk. semmonen 20 lisää, ei yhtään enempää sillä on tässäkin jo siivoomista mut yks huone ois kiva lisää sit tulevaisuudessa. J Nyt riittää nämä hyvinkin.

Tintsu, upea tapetti teillä olkkarissa ja varmasti maalikin sopii kuin nappi  silmään ton tapetin kanssa jos on samansävyinen. JA tosi hyvänvärinen talo tulee teillä, toi harmaa on kans kiva.

Eemi hui tuo ovijuttu! Kerroin miehellekin tuosta, ei oo sekään koskaan kuullu vastaavaa. Onneks niitä  sattuu todella vähän niinkun kerroit ettei ollut kun yksi tapaus teidän lisäksi sattunut. Ja onneks selvisitte säikähdyksellä ja että Eemi osasi olla rauhallisesti jne..

Lidia, tuosta Puustellin valinnasta. Siihen vaikutti oikeestaan kokonaisuus lukuun ottamatta hintaa. Meilläkin puustelli teki 3000€  kalliimman tarjouksen kuin  esim. topi-keittiö  mut Puustellilla  oli erinomainen palvelu. Paljon vaikutti myös se kun ne tavarat tuli raksalle, kuskit kantoivat ne sisälle, tarjouksessakin jo luki, sisäänkannettuna, eli muilla firmoilla tarttis olla itse kantamassa niitä ja jos tiputat paketin, se on sun omalla  vastuulla, kukaan ei korvaa. Nää miehet kun kanto sisälle, me oltiin sisällä  kattomassa vierestä kun laatikoita kerty joka paikkaan, varovasti kyllä kantoivat ja kaikki oli ehjiä. Puustellilla on vakiona kaikissa ovissa hidasteet, se on huomioitu kyllä siinä hinnassa, tämä sisäänkanto on myös  hinnassa lisää mitä muilla ei ole. Että kyllä  sitä hintaa  putois pois jos karsis näitä palveluita myös. Me aateltiin että hyvästä kannattaa maksaa  vähän enemmän. Mun kotipaikalla on ollu  puustellin kalusteet 20vuotta, ovat palvelleet hyvin eikä vieläkään ole menneet huonoksi, tässä jo yksi hyvä syy ottaa puustelli, oli kuitenkin omaa kokemusta niistä kalusteista.

En sano etteikö muutkaan firmat olis hyviä, pitäis olla useampi kokemus kuin pelkkä tarjous ja palvelu. Mun mielestä. En oo kenenkään koskaan valittanu muistakaan kalustefirmoista ettei olis  kalusteet toimivia yms.. Pääasiassahan ne on joka firmalla samoja materiaaleja yms.

Meillä  siis ovina keittiössä, vessassa, tuulikaapissa koivuovet, vaaleat, ei ihan valkoiset vaan enemmänkin ihan ihan vaaleanruskeet. Kuvakin tais olla aiemmin missä ne näkyy. Makuuhuoneissa meillä on valkoiset mdf-ovet, jossa pieni peilimuoto tai siis ettei oo ihan tasaiset, en osaa vaan sitä oikeella nimellä nyt ilmasta :D Kodinhoitohuoneessa on ihan tasavalkeet mdf-ovet.

 

Josko tämä nyt tältä kertaa.

 
Keittiöstä: Meillä ovet ovat maalattu mdf. Mulla eniten keittiötoimittajan valintaan vaikutti palvelu. Hintakin oli edullisimmasta päästä. Tosin kun toimittaja valittiin ja päätettiin yksityiskohdista niin hintakin taas nousi. Keittiön kokonaishinnaksi tuli (ilman kodinkoneita) 4600 euroa.

Tässä pari kuvaa: Vetimetkin vielä puuttuvat, mutta mulla oli niin kova kiire päästä kuvailemaan näitä etten malttanu odottaa.



 
Aihe on jäänyt vähän vähemmälle huomiolle viime aikoina :) Ei ole tullut käytyä, vaikka rakentaminen mietityttääkin aina välillä ja tontilla on jo tapahtunutkin! 

Tässä meidän blogin osoite: http://kotiprojektina.blogspot.com/
 
Ei ole vielä kauheasti sinne tullut kirjoitettua, mutta varmaan kiihtyvään tahtiin kun alkaa enemmän tontilla tapahtumaan :) Pitää lisätä sinne kuvat meidän talosta (pitää saada ne ensin vain koneelle) ja muutenkin :) Ideoita otetaan vastaan :) 

 
Meillä ulkomaalaus kesken. Talon päädyt on maalattu kahteen kertaan ja päätyihin on laitettu valkoiseksi maalatut räystäslaudat. Pohjoispuoli on maalattu kerran mut sit eteläpuolelta on maalattu vain pari kohtaa yhteen kertaan. Kuihan sitä jaksais ja pääsis tuotaki hommaa jatkamaan.

Autotallis on alukate ja siis runko pystyssä. Pihaan ei ole muuten koskettu ku myrkytettiin viidakko tuossa kohta kaks viikkoa sitte.

Voih jahka jaksan ja kykenen niin menen varmasyti lidia tuota teidän blogia kattomaan.
 
Harmittavan hiljaista on tällä palstalla ollut viime aikoina. Kiitti Lidia linkistä, aion seurailla mielenkiinnolla teidän projektia! Ja kuvia odottelen kanssa :)

Me ollaan nyt asuttu kaksi viikkoa uudessa kodissa. Tällä viikolla olin vielä siivoamassa vanhaa vuokrakämppää, mutta nyt on viimeinkin ohi jatkuva kulkeminen kahden paikan välillä. Osa tavaroista on vielä laatikoissa ja mm. verhotangotkin puuttuvat, mutta ne on pikkuseikkoja tällä hetkellä. Yritän saada kaiken sisällä valmiiksi tytön syntymäpäiviin mennessä, joten reilu kolme viikkoa aikaa. Ulkopuolelta katsottuna tuskin kukaan voi uskoa, että joku täällä asuisi. Mäkin yritän joskus saada kuvia laitettua tänne, mutta tällä hetkellä meillä ei oo ees nettiä vielä..
 
Nyt mietityttää semmoinen seikka kun on jo toinen pikkuinen masussa, että kyselittekö neuvolasta mitä hommia raskausaikana raksalla pitäisi välttää? Lähinnä ulkomaalausta nyt ensin mietin, että onkohan ulkona maalaamisesta mitään haittaa, kysyikö kukaan mistään? Oon ymmärtäny, että vesiohenteisilla maaleilla saisi maalata, liuotinpitoisilla ei... No, voin toki kysyä neuvolastakin, mutta teillä saattaa olla tästä jo kokemusta :) 
 
Ai niin, nyt tulee rakentamisesta kirjoitettua enemmänkin blogiin, opin jopa hieman tuunaamaan sitä ja laittelin enemmän kuvia :)  On siis minun kirjoittama, mutta mies lupasi tsekata aina välillä, ettei ole tullut mitään asiavirheitä :D Välillä ymmärrän vasta nähtyäni että mistä oikein oli kysymys :) 

Tintsu82 Onnea uuteen kotiin!!! Tontilla käydessä kaihoilen, miten mukava olis jo asua siellä, eikä täällä kerrostalossa loukussa! Hommaakin on sit tietty ihan eri lailla, tiedän :) 
Oon kyllä vähän kateellinen :) Vaikka ison urakan ootte tehny! Mua vähän hävettää miten paljon mies uurastaa tontilla ja ite neppailen Hugon kanssa vaan... Mutta ei siitä oikein Hugon kanssa tule mitään. Pitää sitten jossain vaiheessa laittaa poikaa hoitoon ja mennä avuksi, mutta nyt on ihan jatkuvaa neuvomista jos menen sinne säätämään :) 
 
Ihan oikein muistit Lidia. Nimittäin munkin muisti sanoi et vesiohenteisia voi käyttää raskaanaollessaankin. Siis tiätty siihen talon seinään .

Ei kai siin mitää kummenpaa ole ku muutenkaan raksalla. Mä ainakin täälä siivosin ja kyykin niin et lekuri pääs sanomaan mulle vk34 sit ei enää raksalle . Ku eihän ne taloohon laitettavat materiaalit voi olla järin vaarallisia ku siäl pitää asuakkin. Eli tuntemusten mukaan. Se ero ekan ja tokan raskauden välillä mulla ainaki oli et niit harjotussuppareita alkoi olemaan jo 20 viikon jälkeen. Ku ekassa ei mitään tuntemuksia ennenku synnyttämään piti. Ja se oli mulle ainakin vähä epäselvää et mikä on liikaa suppareita ja mikä normaalia. Sitä on vaikea sanoa ja ohjeistaa. Mullekki sit sanottiin ku mä kysyin neuvolasta ku tosiaan tuntui et voiko olla näin paljon et pitää katsoa onko ne tehny kohdun kaulalle jotain. Ja olihan ne silloin. Mut vaikea sitä oli ite sanoa mikä oli paljon ja mikä oli vähän. Ku ekalla ei suppaillu ollenkaan. Ku ei ne nyt niin sattunukkaan niinku sanotaan, et siis aa suppailla mut ei sattua. Mut ne tuntui mojovan kiristäviltä. Mulle ainakin omalla kohdalla vaan kokemus auttoi tunnistamaan mikä on liikaa.
 
Moikka!

Tulin taas piipahtaan tuolta syyskuisista.

Kirjoittelin talvella teille meidän talo- ja vauvahaaveista. Olemme nyt ostaneet uuden isomman tontin, jolle olisi tarkoitus alkaa ensi kesänä rakentamaan. Myymme tämän talon syksyllä kun tulee 2 vuotta asumista täyteen (ja kun saadaan kaikki valmiiksi mitä vielä tekemättä). Vauvakuumekkin on kova (ainakin minulla), mutta tultiin siihen tuloksen että sitä haavetta lykätään nyt ainakin vuodella. Eli jospa ensin laitetaan rakennusurakka aluilleen ja sitten vasta vauva. Kovin isoa ikäeroa en pienille halua ja 3 vuotta tuntuu aika maksimilta, joten meillä nyt sitten varmaankin käy niin että rakennetaan sitten mun raskausaikana. Niin tietysti jos kaikki menee niinkuin toivoo. Uutta raskauttahan ei voi tilata enkä todellakaan pidä varmana suodaanko meille edes pikku kakkosta! Noh joka tapauksessa tuon uuden talon rakentaminen alkaa siis olla varmaa. Ja nyyh joudutaan tämä talo myymään. Jotenkin se tuntuu kamalalta vaikka onhan se ihana uuttakin suunnitella. Tämä talo tietyllä tavalla on kuitenkin meidän esikoinen.. :) Sellaista meille siis.

Lidia
: Kävin kurkkimassa tuota teidän blogia ja hyvältä näyttää. Täytyypä munkin käydä tutkimassa noita Talotekon pohjia, kun uuden talon pohjapiirrustus on vielä tosi hakusessa!
 
Takaisin
Top