Miehen kanssa on niin monet keskustelut tästä alkoholipolitiikasta käyty ja samoilla linjoilla ollaan, että pyritään opettamaan ja näyttämään esimerkkiä lapselle, että alkoholi on aikuisten juhlajuoma. Plussana siihen vielä vanhat kunnon viisaudet eli "viina on viisasten juoma" ja "kohtuus kaikessa".
Mä en todellakaan halua, että oma lapsi tulee näkemään mitään näistä liian pienenä (ja toivottavasti ei hakeudukaan kyseisiin tilanteisiin vanhempana):
-känniriidat, joihin kuuluu valitettavan usein jankuttaminen, väkivalta ja turvattomuus
-äidin tai iskän kaamea krapula, kun on valittu mieluummin tietoisesti sohvalla makoilu märän rätin alla kuin leikki lapsen kanssa
-loiventavan otto seuraavana aamuna (siis jopa tämä on mennyt aina yli mun ymmärryksen)
-tilanne, jossa aikuinen antaa alaikäiselle alkoholia vain maistiaiset tai enemmän... Siis ei ikinä! Tähän tilanteeseen oon itsekin joutunut - pyytämättä.
-saunassa on aina saunakalja mukana, ei jumalauta ainakaan silloin kun lapsi on siellä
Joo, lopetan ennen kuin verenpaine nousee liikaa... :D Mut oli miten oli, mun mielestä tämä on tosi tärkeä asia, jota jokaisen vanhemman pitäis miettiä. Omaa suhtautumista päihteisiin. Samalla lailla se esimerkki toimii tässä kuin muissakin asioissa. Ei mulla ollu ikinä mitään houkutusta alkaa tupakoimaan, kun äiti ja isäkään eivät polttaneet ja ukkikin lopetti keski-iän kynnyksellä terveyssyistä.
Mutta pakko vielä todeta tästä aiheesta se, että ehkä eniten mua ihmetyttää se, miten sellaiselle henkilölle joka ei halua juoda, niin oikein tyrkytetään viinaa! Siis mäkin oon niin monelle avoimesti kertonu, että yritän rajoittaa, niin sit siitä vaan tunnutaan onnistuvan lisää tyyliin "ei varmaan onnistu"... Siinä saa sit kahta kauheammin tehdä töitä itsensä kanssa, että pysyy päätöksessään.
Onneks mies on aina ollu mun tukena tässä asiassa ja siihen mä voin aina luottaa :) muilla ei oo väliä, jos ne ei tajua mun valintaa, että en halua juoda itseäni humalaan tai voin päättää, etten juo mitään. AAMEN.