Pullonpyörittäjät

Onhan se väsymystä ja nälkäänsä huutavalle vauvalle varmasti helpotus kun saa mahansa täyteen :) Meillä se ois ollu ainaki sairaalareissu jos ei pullosta oltais annettu ku ei tisseistä mtn tullu. Sellainen äiti on sairas sadisti joka ei lisämaitoa anna selvästi nälkäiselle vauvalle, joka alkaa olla jo veltto ja todella väsynyt! Ei paljoa auta höpinät tiheistä imuista ja siitä kuin ei maito voi loppua, jos se vaan loppuu. Tokan kohdalla oli varmaan vauvalle helpotus kun ei tarvinnu enää pelätä maitosuihkuja ja tukehtumista :D Mammalle vaan tietysti ois ollu henkisesti ja fyysisesti helpompaa ilman tätä pullo-korvikehelvettiä jo toistamiseen... Kyllä, meni tällä kertaa vahvasti tunteisiin, mutta laitetaan väsymyksen piikkiin! Niin ja länsimaissahan ei ravinnon vuoksi tarvitse imettää, maitoa saa tosiaan kaupasta, siksi lapsikuolleisuus on Suomessakin hyvin pieni, kun ravintoa voi nämä huonommatkin äidit lapselleen tarjota :wink Henkinen pääoma tulee jostain ihan muualta ku tissistä!
 
Mitkä korvikkeet on sopinut teidän vauvoille? Tietenkin henkilökohtaista, mutta kokemuksia haluisin kuulla. Välillä sellaset tissiraivarit neidillä, että molemmat stressaantuu tilanteesta. Pullosta annettava sakeuttaja niin haluisi koko ruoka-annoksen pullosta eikä tissiä perään.
 
Valion tuuti sopii meidän tytölle. Nan oli aluks kokeilussa, mut kakka muuttui vihreäksi ja limaiseksi. Muista ei meillä ole kokemusta.
 
Nan sopii meille, Tuuti puolestaan sai enempi puklauttelemaan ja minusta vauvan hengityskin sen takia haisi koko ajan tosi pahalle.

Meillä on nyt tuon nanin lisäksi kolme eri (isoa) jauhepurkkia eri korvikkeita avaamattomina.... Kun aateltiin, että korviketta vaihtamalla voisi itkut helpottaa, ja ostettiin yks purkki. Mutta sitten miehen äiti olikin ostanut toisenlaisen purkin ja tutuilta saatiin niiltä ylijäänyt korvikejauhepaketti kokeiluun. Mitään näistä ei oo nyt sit toistaseksi uskallettu testata kun kipuitkut on loppuneet.

Miten muuten noiden jauheiden kanssa, kun en oo ennen käyttänyt niitä, pitääkö vesi keittää? Purkin kyljessähän niin lukee, mutta mietin, että onko Suomessa hanavesi riittävän puhdasta siihen vai keittelettekö vedet? Joka kerta ennen ruokailua (ehtiikö siinä kun pikkuinen nälkää huutaa) vai säilyykö keitetty vesi hygieenisenä kauan, jos keittää etukäteen?
 
Arlan luomu little baby organic... Ainoa joka sopii yksinään. Ton sekaan voi laittaa nania mut ei muita. Maidonsakeuttajan kanssa tästä tulee melko paljon paksumpaa kuin muista mitä olenhan kokeillut... Aika jännä juttu. Hauskaa on että tuppaa olemaan aina meidän kaupasta loppu...
 
Niin joo. Jauheita kans käytän, nutriciaa ainakin vatsavaivaiselle jne. Keitän veden. Se keitetään yleensä siihen asti kunnes aloitetaan kiinteät... Eli sillon tulee jo muutakin pöpökantaa niinsanotusti... Tai itse olen ajatellut että syy on tuo. Ohjeistus on kotoisin neuvolasta ja netistä...

Niin siis sama ohjeistus kuin pullojen steriloinnissa...!
 
Meillä kans lähikaupasta aina toi "meidän maito" loppu, kaikkea muuta hyllyt täynnä :D

Ollaan välillä mietitty tota pullojen keittelyäkin, et riittäisköhän harvemminkin, koska eihän niitä millään kumihanskoilla sit käsitellä pesun jälkeen ja huoneilmastakin voi tarttua vaikka mitä noihin steriloituihin pulloihin. No mut, tähän asti aina tiskattu ja keitetty pullot ja tutit joka käytön jälkeen :)
 
Mäkin oon keitelly vedet, pullot ja tutit kiinteiden aloitukseen asti :) maitoihin oon veet keittänyt kiinteiden aloituksen jälkeenkin :)
 
Miten te muut toimitte rytmien kanssa..? Kun me ollaa totuttu siihen että syödään 9,12,15,18,21 päivisin. Ja yöllä noin klo 3+7-9. Niin miten saan tuon päivärytmin pidettyä jos neiti herää esim seiskalta aamulla ja on nälkä? Ootteko sit antaneet esim hieman pienemmän annoksen sillon ja sit yhdeksältä taas normi annoksen? Vai syöttekö joka päivä eri aikoihin?
 
Meillä saattaa vaihdella päivittäin syöntiajat, koska syöttövälit vaihtelee 2-4h. Ei ole eroa myöskään yön ja päivän välillä eli herää yölläkin syömään vaihtelevasti 2-4h välein. Annoskoot riippuu vähän kyllä, että onko syönyt justiin parisen tuntia sitten vai onko väliä venähtänyt yli kolme tuntia.
 
Meilläkin syötöt aika epämääräisiä syö kun nälättää sen verran kun haluaa... Määrät on 100-140ml 2-4h välein mut yöllä sit herää vaan kerran syömään ja jatkaa uniaan, nukkumassa siis edelleen:wink
 
Mä olisin aivan tuskissa jos meillä olis noin tarkka rytmi! Eli meilläkään ei oo tarkkaa kellonaikaa, syödään yleensä esimerkiksi 7.30 - 9.00, eli tollasia joustavia aikoja... Jos vauva on tarkkarytminen niin varmaan osaa itsekin säädellä syömisiään. Meillä on sen verran rytmiä että vaikka olen yrittänyt muuttaa iltarytmiä niin poika vääntää sitä aina takasin "omaansa" :D Eilen kun sotkin hänen hienon rytmin niin valvottiin puol yötä kitisten, oikein kostojen kosto! Mut vielä on silti rytmi niinkuin äiti tahtoi. Varmaan huomaan parin päivän päästä että ollaan palattu vanhaan :D
Annoskoot meillä edelleen ihan omaa luokkaansa teihin nähden :D 150ml kerrallaan parin /kolmen tunnin välein. Yöllä sentään välissä nukutaan, päivisin välissä valvotaankin.
 
Mäkin oon keitelly vedet, pullot ja tutit kiinteiden aloitukseen asti :) maitoihin oon veet keittänyt kiinteiden aloituksen jälkeenkin :)

Juu, minä kans jauhemaitoihin oon silti veden keittänyt... Enää jotenkin osaa hanaveteen suoraan... Se tuntuu liian oudolta :D
 
Angelique, no minäpä en oo tuskissani, ja tuo päivärytmi sopii meille vallan hyvin!!
 
Yritän pitää meillä rytmiä niin kaikkien arki helpompaa. Kaikki muksut laitetaan unille seittemän aikaan, yleensä nukkuvat puol kasin aikaan jo. Vauva saattaa ähistä välillä ja tapella tuttinsa kanssa, mutta kasin aikaan on jo sikeässä unessa. Herää 3-4 syömään, muuten saattaa ähistä vaan yöllä tai kaipailee tuttiaan. Isommat heräilee kuuden aikaan ja vauva seitsemän aikaan ja sillon taas syödään. Sit syötöt menee suunnilleen klo 10-11, 14-15, 17-18 ja sit 19 viimeinen. Kerralla menee nykyään 160ml, mut yöllä ei näköjään 180ml riittänyt niin täytyy alkaa laittamaan 200ml :)

Miehen vuorotyö syö kyllä naista huolella! Näin aamuvuoroviikolla mennään nukkumaan ysin aikaan ja miehen kello soi viideltä, toki torkuttaa pari kertaa kun hetihän ei voi nousta :D Oon sit alkanu ite nousemaan sängystä vauvan yösyötön jälkeen, ihan turhan tappavaa ois herätä eka esim neljän aikaan, sit kuunnella huonolla tuurilla vauvan nukahtamisörinää tunti, sit miehen torkuttelut ja hän lähtee töihin 5.45 ja saisin siis n.kuuteen nukkua sen jälkeen... Iltavuoroviikoilla meen kyl ite pötköttämään vauvan kans jo sillon seitsemän jälkeen, tortun siihen asti ku mies tulee töistä 22 aikaan ja saatan olla hereillä siihen asti ku tulee viimeistään 23 sänkyyn. Näillä viikoilla lähen ite aamulenkille kuudelta ja mies hoitaa isommat muksut aamupalalle ja vauvan jos sattuu heräämään.

Tällä stoorilla tais olla pointtina se, et mun elämä ois aivan mahdotonta ilma rytmiä :D Nyt pystyy ennakoimaan ja suunnittelemaan vähän menoja syömisten ja nukkumisten välissä :P
 
Angelique, no minäpä en oo tuskissani, ja tuo päivärytmi sopii meille vallan hyvin!!

Anteeksi jos jotenkin loukkasin, en minä tarkoittanut mitenkään pahalla, totesin vaan että minulle ei sopisi ollenkaan...

Meillä kans eletään aika pitkälti miehen vuorojen mukaan, vaikka eihän neljä yhteen natsaa mitenkään. Iltavuoroviikkoisin päästään yhtäaikaa nukkumaan ja joskus jopa herätään samaan aikaan. Aamuvuoroviikot vauvan rytmi on niin sekava etten edes yritä herätä ja samaan aikaan... Meillä nyt ei voi mitenkään olla yhtenäiset nukkumaanmenoajat kun ikäskaala on 2kk-16v :D
 
Mä luulen et jos mun mies torkuttais (sillä soi kello 3.30) niin saattaisi tulla vihaista potkua pohkeeseen jos mut/muksut erehtys herättämään:D en ees periaatteesta herää ennen 6 jos lapset on viel nukkumassa... En suostu, en haluu!
 
En mäkään yleensä ennen kuutta haluis herätä :D Mulle itelle on herääminen se vaikein ja ärsyttävin osio, niin kertavitutuksella sit mieluiten nousen ylös. Ja mies on muutaman kerran saanut tuosta torkuttelusta kuulla ja jos joku lapsista heräis ni varmaan heittäsin saavillisen jääkylmää vettä päälle. Miten voi olla aikuiselle miehelle niin vaikeaa laittaa se kello soimaan sillon ku meinaa nousta :D
 
Takaisin
Top