Pitkään esikoista toivoneet kuumeilijat

Kuinka kauan yritystä on takana

  • 10-12 kk

    Äänet: 1 6.3%
  • 1-1,5 v

    Äänet: 8 50.0%
  • Yli 1,5 v

    Äänet: 7 43.8%

  • Kaikki äänestäjät
    16
  • Poll closed .
Ilpuri, toivottavasti ovis plussa ajoittuisi sopivasti ja PAS onnistuu.

Kiitos kaikille tsempeistä :) Punktio meni hyvin ja ei ollut yhtään kivulias. Nyt hieman turvottaa ja munasarjoja aristaa. Mutta eiköhän tämä tästä. Multa punktoitiin 17 munasolua :wideyed: En missään nimessä odottanut noin montaa. Nyt sitten pitää jännittää huomiseen moniko oli kypsiä ja hedelmöittyi :nailbiting:
 
Ihana kuulla Ronya! Kuulostaa hyvältä saaliilta, eiköhän niistä kypsiä ja hedelmöittyviäkin löydy :)

Ja Ilpurille peukut että PAS onnistuisi jo tähän kiertoon :smug:
 
Mulla oli hemoglobiini yllättäen viime helmikuussa 118, vaikka aina koko elämän ajan ollut hyvä hb (140). Nyt oon syönyt reilut 1,5kk rautaa 100mg päivässä ja polilla otettiin kontrollit. Hemoglobiini oli noussut, nyt 140 hujakoilla taas. Samalla mitattiin ferritiiniarvo eli rautavarasto. Tulos oli 41. Tuo on kyllä hyvinkin viitearvoissa (13-150) mutta oon nyt viime aikoina lukenut paljon tuosta ferritiinistä ja ainakin osa lääkäreistä uskoo, että sen olisi oltava vähintään 40-60, jotta voi ylipäätään edes raskautua. Ja mieluummin se saisi olla yli 100. Ja koska sain tuon 41 tulokset raudan tankkaamisella, on ferritiini mahtanut olla melko alhainen tammikuun hoidoissa. Rautavarastohan tyhjenee ensin ja sitten vasta lähtee hemoglobiini laskuun... Eipä ihme ettei raskaus alkanut. Täytyy ottaa nämä rauta-asiat puheeksi huomenna kun on ultra. Todennäköisesti lääkäri sanoo, että hyvä arvohan tuo on kun on reilusti yli alarajan (mutta jos arvo ois 12 se tarkoittaisi että rautavarasto on TYHJÄ) että ei ongelmaa. Itseä silti mietityttää, että onkohan silti vielä liian alhainen raskautta ajatellen. Sitä niin toivoisi, että olosuhteet olisivat mahdollisimmat hyvät hoidon aikaan, mutta eipä tällekään asialle enää mitään voi. :/ Ainakin jatkan raudansyöntiä ahkerasti, jotta jos saataisiin jotain pakkaseen niin voisi PASeja varten vielä nostaa noita arvoja. Oletteko te mittauttaneet tuota ferritiiniä?
 
Mulla oli hemoglobiini yllättäen viime helmikuussa 118, vaikka aina koko elämän ajan ollut hyvä hb (140). Nyt oon syönyt reilut 1,5kk rautaa 100mg päivässä ja polilla otettiin kontrollit. Hemoglobiini oli noussut, nyt 140 hujakoilla taas. Samalla mitattiin ferritiiniarvo eli rautavarasto. Tulos oli 41. Tuo on kyllä hyvinkin viitearvoissa (13-150) mutta oon nyt viime aikoina lukenut paljon tuosta ferritiinistä ja ainakin osa lääkäreistä uskoo, että sen olisi oltava vähintään 40-60, jotta voi ylipäätään edes raskautua. Ja mieluummin se saisi olla yli 100. Ja koska sain tuon 41 tulokset raudan tankkaamisella, on ferritiini mahtanut olla melko alhainen tammikuun hoidoissa. Rautavarastohan tyhjenee ensin ja sitten vasta lähtee hemoglobiini laskuun... Eipä ihme ettei raskaus alkanut. Täytyy ottaa nämä rauta-asiat puheeksi huomenna kun on ultra. Todennäköisesti lääkäri sanoo, että hyvä arvohan tuo on kun on reilusti yli alarajan (mutta jos arvo ois 12 se tarkoittaisi että rautavarasto on TYHJÄ) että ei ongelmaa. Itseä silti mietityttää, että onkohan silti vielä liian alhainen raskautta ajatellen. Sitä niin toivoisi, että olosuhteet olisivat mahdollisimmat hyvät hoidon aikaan, mutta eipä tällekään asialle enää mitään voi. :/ Ainakin jatkan raudansyöntiä ahkerasti, jotta jos saataisiin jotain pakkaseen niin voisi PASeja varten vielä nostaa noita arvoja. Oletteko te mittauttaneet tuota ferritiiniä?

Mun piti kanssa pyytää tuo rauta-arvojen tsekkaus edellisellä työterveyslääkärikäynnillä, mutta se lääkäri oli niin sählä ja kova puhumaan että lopulta en halunnut kysyä mitään ylimääräistä tai olisin ollut siellä kaks tuntia. Mutta mulla kestää menkat aina 7 päivää ja niiden jälkeen oon monesti tosi väsynyt useamman päivän ja mulla on lisäks sydämen muljahteluja joiden oon lukenut saattavan liittyä alhaisin rauta-arvoihin. Oon aina syyttänyt niistä vaan stressiä. Mut hyvä tietää että ehkä lapsettomuusklinikallakin voisivat kattoa tuon raudan ettei tarttis mennä uudestaan sille höpöttäjälääkärille:) Onneks sulla havaittiin nuo alhaiset arvot ja ovat lähteneet jo korjaantumaan, varmasti parantaa raskautumismahdollisuuksia:)
 
Varpu3 Mulla itseasiassa mitattiin ihan muiden syiden takia hemoglobiini helmikuussa, ja koska se oli alhainen niin aloin syödä sitä rautaa. Sitten kun mainitsin tästä polilla niin laittoivat kontrolliin että onhan hb noussut, ja katsoivat samalla ferritiinin. Mut kannattaa ihmeessä mainita polilla, että on pitkät menkat niin etköhän sä saa lähetteen noihin mittauksiin! Mutta kannattaa erikseen varmistaa, että mittaavathan myös ferritiinin eikä pelkkää hb:ta.

ON: Ultrakuulumisia. No tuosta ferritiinistä lääkäri ei sanonut juuta eikä jaata, kuten arvasinkin. Kun se on viiterajojen sisällä niin se on ok... Mutta aion jatkaa silti vielä raudan syömistä, että ois sit parhaimmat mahdollisuudet mahdollisia PASseja varten. :)
Mulla näkyi yhteensä 18 rakkulaa. Aika ylläri, koska menopurin piti tehdä vähemmän rakkuloita kuin gonalin. Punktiossahan voi sitten löytyä vielä muutama lisää... Lääkäri varoitteli, että ei välttämättä päästä siirtoon koska näilläkin määrillä on kuulemma jo hyperin riski. :( Voi kunpa päästäisiin kuitenkin! Tiistaina punktio ja perjantaina siirto, jos sinne asti päästään. Tällä kertaa ei siis päästä siirtämään blastoa, mutta onneksi niitä muita voi kuitenkin kypsytellä vielä perjantaista eteenpäin niin nähdään onko yhtä surkeita alkioita kuin viimeksi vai voisiko niitä tällä kertaa pakastaa.

Triana miten sulla meni ultrassa? :)
 
Tosi paljon tsemppiä tänne kaikille! :Heartred Valitettavan paljon edelleen on tuttuja nimiä täällä sekä uusiakin tullu aika tavalla. Ehdin nyt lukaista viestit, kun reilun kuukauden ikäinen pistoshoitovauva nukkuu ja on jotenkin lähteny arki pyörimään. (Meillä lapsettomuus johtu mun PCOS:sta.)

Ajattelin kommentoida paria juttua: Minäkään en hoidoista kertonut esimiehelle, koska oon ihan varma, että olisin pillahtanut itkuun ja lisäksi hänen puheistaan päätellen omat lapset on tullu sormia napsauttamalla, joten en usko, että sieltä ois tullu kamalasti ymmärrystä... Mun työssä pitää itse hommata sijainen/sijaiset kaikissa muissa paitsi akuuteissa sairastapauksissa, mutta jotenkin aina onnistuin ne saamaan, kun oli klinikkakäyntejä. Lisäksi otin ilta-aikoja, kun oli mahdollista. Oltiin siis yksityisellä. Oon edelleen aivan älyttömän kiitollinen, että pistoshoito tuotti tulosta! Lääkäri suositteli seuraavaan kiertoon IVF:ää, ja ne poissaolot töistä stressas jo etukäteen, koska niitä ois tullu aika ex tempore ja suhteellisen paljon.

Tää on varmaan jo myöhäistä, Triana tais lääkkeistä kysellä, mutta kommentoin kuitenkin, jos jollekulle muulle on apua: Asun Etelä-Suomessa, mutta plussakierron lääkkeitä kävin hakemassa Helsingistä, Tampereelta ja Kuusamosta, koska reissasin silloin milloin missäkin. Kuusamoon mun piti soittaa ja tilata lääkkeet, ja sieltä vielä soitettiin mulle takas, että tuunko varmasti hakemaan ne lääkkeet, kun niitä ei juuri koskaan heiltä osteta eivätkä he halua tilata niitä turhaan. Säilytin irrotuspiikkiä hotellin respan jääkaapissa, kun hotellihuoneen jääkaappi ei toiminutkaan. Pistelin itteäni pitkin Suomea huoltoasemilla. Aikamoista muistella kaikkea tota nyt...

Toivottavasti ette pahastuneet tästä kirjoituksesta, monella on niin paljon pidempi yritys kuin mitä meillä oli (1 v 3 kk) ja monella paljon rankemmat hoidot ja tutkimukset. Ihanaa, että täällä monet, ainakin Elisenda ja LaraS, osaa iloita toisten lapsista! Itse en siihen juuri pystyny vaan olin kyllä aika katkera... Ootte hurjan vahvoja kaikki!!
 
Siihen malliin meni ultrassa, että saatto mennä tämä hoito ihan perseelleen :arghh: On niin iso endometriooma munasarjassa kohdun takana, että ei välttämättä päästä punktioon asti. En tiedä, kuuluisko kolmen pistospäivän jälkeen muutenkaan erottua follikkelit miten hyvin? Toista munasarjaa ei taas saatu näkyviin edes, missä lie seikkailee. Jatkan viikonlopun pistoksia samalla annoksella ja jarrua ei saa pistää, maanantaina sitten tuomiolle. Jos hoito joudutaan keskeyttämään, niin laparoskopiaan jonottelemaan seuraavaksi...
 
Eipä oo raudasta tai ferritiinistä kukaan koskaan sanonu mitään. En kyllä tiedä vaikka olisivat ihan ekassa hoidossa mitanneet, mutta ei ne juuri mitään selitelly muutenkaan. Kolmella eri klinikallakin ollaan jo oltu. Olis kyllä hyvä jos kaikki mahdolliset arvot mitattais aina ennen hoidon alkua niin vois tulla enemmän onnistumisia. Lisään raudan listaani niin voin syödä sitäkin jo hyvissä ajoin! (Vai voiko sitä saada liikaa?).

Triana, voi ei! Kolme pistopäivää on kyllä vielä tosi vähän. Toivotaan parasta!

Frozen, ihanaa että pikkuinen on jo luonasi! Katkeruus ja kateus on tosiaan niin kamalaa. Olen ehtiny miettimään sitä tosi paljon ja voisin kertoa siitä pitkät pohdinnat, mut en tiedä jaksaako kukaan lukea. Harva ymmärtää miten syvistä ja tärkeistä tunteista tässä asiassa on kysymys ja se tekee kaikesta vielä vaikeampaa. Mutta toivoa ei menetetä ja katse kohti tulevaa onnistumista!!
 
Huh, hirveästi viestejä tullu viime lukeman jälkeen, pitää koittaa kahlata taaksepäin myöhemmin mut nyt pitää heti kommentoida rauta-asiaa ku itelläkin ajankohtaista. Mulle yks lääkäri määräs ferritiinikokeet yllättäen kuultuaan historian kun olin muuta asiaa puhumas mutta sanoi että sillä on ihan selvä yhteys hedelmällisyysongelmiin. Mun arvo oli 43 ja lääkäri sano että alle 50 arvoilla suosittelee rautakuuria. Suomessahan se normaalin alaraja on jotain 10 mutta se sanoi että monissa maissa se on korkeampi ja raskautta ajatellen enempi on parempi. Kannattaa siis käydä mittauttamassa omat arvot tai vetää suosista rautakuuri, varsinkin jos on hoitoja tulossa eikä sitä jostain syystä oo mitattu. Se voidaan ilmeisesti nopeestikin nostaa transfuusiolla jos on kiire.

Täällä on hiljaista, toinen yrityskierto meneillään keskenmenon jälkeen enkä odota uutta tärppiä kovin nopeasti. On tullu otettua vähän etäisyyttä myös foorumiin mutta käyn silti välillä aina lukemas kuulumisia.
 
Frozen ihanaa että teillä on lähtenyt arki sujumaan <3

Sirius, kyllä rautaa voi liikaakin saada mutta mun käsittääkseni hedelmällisessä iässä olevilla naisilla on harvoin rauta-arvot liian korkeat.

Gadian, noi lääkärit sanoo kyllä niin erilaisia ohjeita... Mulle kun tänään just sanottiin että ferritiini on täysin riittävä. Kun otin esiin tuon 50 rajan josta itsekin oon lukenut (ja et paras ois kun olisi yli 100) niin lääkäri torppasi mun puheet täysin. Mikäs teillä olikaan hoitojen tilanne? Pitääkö odottaa taas keskenmenon jälkeen lisää ennen kuin voi lähteä hoitoihin vai mites se menee? Toivottavasti tietysti tärppäisi ilman hoitoja :)
 
Ilpuri, miltäs oviksen aikataulu näyttää? Onnistuuko PAS?

Ronya, vautsi mikä määrä munasoluja! Joko on tietoa miten hedelmöittyivät?

bluebe, ompa kumma ettei tuota ferritiiniä sen paremmin seurata, ja muutenkin lääkäreiden suhtautuminen noihin arvoihin ihmetyttää! Täytynee munkin varuilta syödä taas rautaa, mulla ei oo ferritiiniä vissiinkään koskaan mitattu, mutta hemoglobiini on harvoin yli 120.Olipa hyvin munarakkuloita sulla, mut toivotaan että pääsette siirtoon kuiteskin! :happy:

Frozen, kiva kuulla sinusta :happy: ja ihanaa että siellä vauvelin kanssa menee ilmeisesti hyvin :Heartred mahtava tunne, että teillekin hoitojen avulla vauva suotiin, ja täytyy vaan luottaa siihen että meille muillekin pitkään yrittäneille vielä joskus!

Triana, voihan endometriooma :sorry: huoh, tuntuu niin epäreilulta, ihan kun ette olis saaneet jo jonottaa ja odottaa tarpeeks!! Mut täytyy vain toivoa parasta, että hoitoa ei tarvisi keskeyttää! Eihän siinä sitten muu auta kun jonottaa laparoskopiaan, jos ei punktio onnistu :sad001 voimia :Heartred

ON: Tänne ei mitään kummempaa, ovis tulossa joskus viikon päästä. Mun maha on taas stressistä huonona.. ja mies ei suostu puhumaan raha-asioista ollenkaan (eikä kyllä paljon muustakaan), mikä lisää vaan mun ahdistusta :mad:
 
bluebe, no jo on jännä. Toki ennemmin uskoisin lapsettomuusjuttuihin erikoistunutta lääkäriä ku mun lääkäri oli ihan muihin juttuihin erikoistunu. Mulla tosin oli lähteny nyt hemoglobiinikin laskuun, varmaan tehnyt keskenmenotkin oman osansa siihen, niin syön hyvillä mielin rautakuurin. Meillä lähti vuoden kello taas alusta eikä mitään vielä tehdä kahden keskenmenonkaan jälkeen eli luomuyritys jatkuu edelleen. Toivon todella ettei tarvi taas lähemmäs vuotta odottaa seuraavaa tärppiä...
 
Elisenda, en oo viel tehny testiä, tulee juotua niin paljon aamulla et pissittää ihan koko ajan. Teen iltapäivällä, eilen illalla tein ja oli ihan valkea. Kerran oli noin myös ja seuraavana päivänä oli tosi räikeä plussa. Eilen irtosi se "lima tulppa. "
Mua suoraan sanoen v*ttuttaa ihan hulluna tänään. En usko et plussa tulee tänään, tänään on siis viimeinen mahdollisuus. Toki ens tiistaina voisi olla myös mutta en usko et niin pitkälle menee. Töissä ihan hirvee kiire ja stressi enkä voi tehdä asialle mitään. Ärsyttää mun vuokralainen töissä kun ei maksa vuokraansa ajoissa vaikka oon sanonu, ja sit jotenkin noloa sanoa samasta asiasta aina uudestaan 20 vuotta vanhemmalle ihmiselle. Eikö nuo ole itsestään selvyyksiä???
Ja sit mä haluisin vadelmakakkua, mutta en mä voi saada äitienpäiväkakkua kun en oo v*ttu äiti!!! :'(
Joo.. tänää ei ole hyvä päivä. Ärsyttää et ärsyttää, en halua et tällänen fiilis valtaa mielen kun on ulkona ihana kesä! En halua olla tällä fiiliksellä.
Anteeksi vuodatus:(
 
Elisenda joo alkaa jo ihan tosissaan turhauttaa. Tuntuu, että koko elämä on ollu jo puolitoista vuotta pysähdyksissä tutkimuksien ja hoitojen takia. Aina miettii tulevaa hoitojen kannalta ja jättäny monta matkaa ja muuta kivaa juttua tekemättä. Tuo on niin vaikeeta, jos toinen sulkeutuu eikä suostu keskustelemaan. Toivottavasti saatte pian puhuttua!

Vähän on parempi olo kuin eilen. Tosiaan se mun aiemmin parin sentin kokonen mahdollinen endometriooma oli kasvanu tässä reilussa puolessa vuodessa hurjasti. On nyt 5x9cm eikä ole enää epäilystäkään, etteikö olisi endometriooma. Eli diagnoosinki sain vihdoin. Sijainti myös sillä tavalla hankala, että jos punktioon asti päästään niin helppoa ei tuu olemaan. Voi kunpa siellä edes muutama follikkeli kasvaisi :smiley-angelic001
 
Gadian, on kyllä tosi ikävää tuokin että jos km tulee, niin alkaa se vuosi aina alusta :sad001 mun mielestä kesken menneitä ei pitäis ottaa ollenkaan huomioon, vaan jos ei oo vuodessa pysyvää plussaa tullut niin pitäis päästä tutkimuksiin ja hoitoihin! Toivotaan parasta, että sinne se pysyvä plussa pian tulisi :Heartred

Ilpuri, kunpa se o-plussa kumminkin tänään tulisi! Ja tosi ärsyttävää ettei vuokralainen maksa ajoissa vuokraansa, ihan itsestään selväähän se on että maksetaan silloin kun on sovittu :eek: Tsemppiä huonoon fiilikseen, kyllä se menee ohi :Heartred ja kakkua voi syödä millon vain ja miksi vain!

Triana, ja ärsyttää sekin ettei voi laitaa laparoskopia jonoon jo pelkästään kipujen, tiputtelun yms takia, vaan pitää odottaa vuosi kausia että tulee endo ultrassa näkyviin :sad001 tsemppiä kovasti :Heartred
 
Gadian meille kun tehtiin tutkimukset toistuvista keskenmenoista, niin siinä lapussa luki syyt milloin tehdään. Tosiaan se 3 perättäistä keskenmenoa, tai kaksi km kahdenvuoden aikana. Tota kahta vuotta ei hirveesti mainostettu, meilläkin oli kolme vuotta takana yritystä, harmitti kun ei tienny tuollaisesta mitään eikä osannut vaatia. Oliko teillä kuinka pitkä yritysaika? Mutta älä menetä toivoa! :) Meilläkään ei sitä vikaa ollu ja nyt mennään rv 17+2, 3km ja 1 kohdunulkoisen jälkeen.
 
Tässäpä teille.
 

Liitteet

  • 1526130888949.jpg
    1526130888949.jpg
    30.5 KB · Katsottu: 190
Elisenda, joo, nyt on arki lähtenyt jotenkin sujumaan. :) Alku oli suoraan sanottuna hirvee lähinnä imetyksen huonon alun ja siitä johtuvien juttujen takia. Silloin suoraan sanottuna kävi mielessä, että tätäkö me oikeasti haluttiin, vaikka koko ajan huonoinakin päivinä tietysti ajattelin, että enhän mä voi ajatella niin enkä mä voi väsyä tms., kun niin moni vaihtais paikkaa mun kanssa. Voi harmi noita rahajuttuja, on vaan niin väärin, että kaiken muun rahanmenon lisäks täytyy miettiä, miten rahat riittää hoitoihin ja lääkkeisiin. :sad001 Ja toivottavasti miehesi alkaa puhua enemmän, toi on kyllä valitettavan yleinen "vika" miehissä.

Triana, voi hitsi. :sad001 Toisaalta hyvä, että nyt vihdoin sen endon olemassaolon tunnustaa myös ammattilaiset.

Jollekin muullekin piti kommentoida erikseen, mutta nyt ei valitettavasti ehdi.
 
Voi harmi Triana et oli tuollainen löydös.. Ei varmaan lohduta, mutta oon vierestä seurannut kaverin taistelua endon kanssa ja se kyllä on ollut kivinen tie kulkea hälle, mutta kun sai diagnoosin ja pääsi leikkaukseen niin huomattavasti helpotti. Ja hän on löytänyt ison avun siitä sähköimpulssilaitteesta kipuihin, ootko kokeillut sitä?

Muillekin kovasti tsemppiä eri vaiheisiin! <3

On:
Kp 19, dpo 5-6. Tosi kovia tuikkauksia ollut nyt illalla vasemman muniksen kohdalla ja toki sitä heti haaveet nousee, ihan vaan jotta saa sit taas viikon päästä pettyä...
Me käytiin miehen kanssa lääkärissä tossa viime viikolla ja nyt on lähete Hysiin vetämässä, saa nähdä ottavatko meidät sinne vai mennäänkö Oysiin normi IVFään. Noin tai näin, lääkäri arvioi että ehkä vuoden päästä voisin olla raskaana kun jonoja mietitään.. No, se on sellaista. 1.5 v nyt mennyt, ei se auta ko jaksaa toinen samanlainen.
En ymmärrä miksi kiusaan itteeni testaamalla joka kuukausi ihan intopiukkana, kun sit vaan pettyy. Oon niin yrittänyt ajatella kaikkea muuta, mutta kyllä sitä aina jännästi tietää missä mennään kierron kanssa ja milloin voi alkaa testailee. [emoji13]
Oon jotenkin erityisen tärkeäksi kokenut tän yrityksen aikana sen et jaksan pysyä omana positiivisena itsenäni. Jos päästäisin sen epätoivon ja vihan pintaan ni olisin kyl ihan läpeensä katkera. Onneks se on asenne joka mulla on ollut aina, mun elämä ei ole ollut koskaan mitään ruusuilla tanssimista ja sen myötä oon oppinut paljon siitä, miten paljon ite pystyy vaikuttamaan. Tottakai on hetkiä kun se paska fiilis iskee, mutta annan itselleni aina hetken oikein rypeä siinä ja sit vaihdan levyä. Onko teillä muilla millaisia ajatuksia tästä?
 
Takaisin
Top