Pitkään esikoista toivoneet kuumeilijat

Kuinka kauan yritystä on takana

  • 10-12 kk

    Äänet: 1 6.3%
  • 1-1,5 v

    Äänet: 8 50.0%
  • Yli 1,5 v

    Äänet: 7 43.8%

  • Kaikki äänestäjät
    16
  • Poll closed .
Elisenda Mutta kyllähän siellä piinailla sitten saakin :rolleyes: Tosi kiva, että nyt kipujen suhteen helpompi kierto ollut :) Nuo ketutukset on kyl inhottavia :shifty:
Tuo rahapuoli on kyllä näissä tosi isossa asemassa :sad001 vaikka tietenkään raha ei siinä onnistumisessa paina enää vaakakupissa. Kyllähän se lapsikin maksaa, mutta saa kuitenkin tukea lapsilisien, äitiyspakkauksen ym. muodossa. Ja varmasti läheiset ostelee huumassa kaikkea tarpeellista muutenkin :p Eikä ekojen hankintojen (vaunut, autoistuimet ym. isommat) enää seuraaviin vuosiin kertaheitolla mene satalappusia sinne ja tänne, vaan arkisiin asioihin pienemmissä erissä (vaipat, ruuat, vaatteet jne.).
Voisihan sitä ehkä vähän varovasti keskustella, että miten kallista nämä lapsettomuustutkimukset ja -hoidot on.. Josko sitä kautta saisi vähän jeesiä :shy:

Raha-asioista muuten tuli mieleen, että onko täällä ketään, joka olis hakenut kelalta hedelmöityshoitoihin korvauksia?
http://www.kela.fi/hedelmoityshoitojen-korvaaminen
 
Hei kaikki!

Olen jo jonkun aikaa seurannut taustalta teidän keskusteluja, mutta nyt rohkenin liittymään mukaan. Täällä on niin ihana tsemppihenki ja itsekin sitä kaipaisi pikkuhiljaa, kun vauvaa ei vaan kuulu. Läheisille en ole meidän yrityksestä halunnut kertoa.

Meillä yritystä nyt takana reilu vuosi ja mitään ei ole tapahtunut yritysaikana. Molemmilla ikää 30+. Mulla riesana kilpirauhasen vajaatoiminta ja ylipainoa, kuukautiskierto kuitenkin säännöllinen n. 27 päivää.

Pikkuhiljaa olisi tarkoitus lähteä selvittämään mikä mättää. Mietin menisinkö ensin yksityiselle gynelle vai miten lähtisi asiassa etenemään. Todennäköisesti kuitenkin yrittää hoitoja ainakin ensin julkisen kautta, joten mietin onko tuosta gynestä siinä tapauksessa mitään hyötyä.. Miten te olette lähteneet etenemään ja olisiko kellään suositella gyneä pääkaupunkiseudulla?
 
tttii, on kyllä mahtavaa, että nykypäivänä on tällaisia lääkkeitä, joilla voi tuon ovulaation tehdä, vaikkei sitä itsekseen tapahtuisi. Mies syö jo sinkkiä (plus sellaisia tavallisia vitskuja mitä söi jo ennen yritystäkin), mutta voisi kyllä selvitellä mitä muita vitamiineja vois kokeilla. Tosin lääkärin mukaan tuo tulos ei kyl tosiaan tätä lapsettomuutta aiheuta...

kuukunen, tervetuloa mukaan! Itsekin vasta muutama viikko sitten päädyin kirjoittelemaan palstalle. :)
Jos julkiselle puolelle haluat hoitoon, ota yhteyttä terveyskeskukseen. Terveyskeskuslääkäri määrää mahdollisesti verikokeita, virtsanäytteen ja miehelle siemennesteanalyysin ja lähettää teidät sitten jatkotutkimuksiin/hoitoihin. Kaupungista sitten riippuu kuinka pitkät jonot ovat. Tampereella sain ekan ajan 3kk päästä lähetteestä ja sitten lähtivätkin pyörät jo nopeasti pyörimään.

ON: Kauheeta kun toi itsensä pistäminen oli pelottavaa! :nailbiting::nailbiting: Mä halusin lopulta itse pistää mut miehen piti olla vieressä tsempparina. Se kyllä lopulta totesi mun vetkuilun jälkeen vaan kärttyisenä et nyt pistät tai hän pistää sen. :grin No, uskalsin sitten lopulta ja ihan hyvin meni. Tuhlasin vaan aikaa niin paljon, että jos huomenna alan pistämään samaan aikaan, niin en pääse järkevään aikaan nukkumaan, ja huomenna pitäis päästä ajoissa nukkumaan että jaksaa töissä. Tietääkö kukaan kuinka tarkkaa on, että gonalia pistää juuri samaan kellonaikaan? Voinko huomenna aikaistaa vaikka 20 min ja ylihuomenna taas 20 min, niin ettei mun tarvitsisi joka ilta valvoa tän pistoksen kanssa?
 
Minäkin täältä taustalta huutelen, en oo kehannu jatkaa ketjussa aktiivisena, kun kahteen otteeseen ollaan jo saatu kuulla, että miehellä on azoospermia... et saa nähä tarviiko kuumeilla enää koskaan, jos ei tie tästä jatku. Mutta pakko oli nyt kuukuselle kommentoida, kun niin tuore on meijän tapaus tutkimuksien suhteen. Meillä tuli yritystä reilu 1,5 vuotta, kun soitin yksityiselle lapsettomuusklinikalle. Minulta otettiin verikokeet, missä selvitettiin kilppariarvoja, prolaktiinin tuotantoa jne. Mieheltä otettiin spermanäyte. No, koska näyte oli tyhjä, se uusittiin ja sit otettiin meijät yhdessä lääkärille. Minut ultrattiin, mieheltä tsekattiin kivekset ja kyseltiin tietty kaikki yrittämiseen liittyvät asiat. Sit saatiin lähete julkiselle, koska toimenpiteet tulis olemaan yksityisellä niin kalliit. 26.10. oli tuo lääkäri, tän viikon torstaina tuli postia ja yhteinen aika julkisella on 20.12. Siihen mennessä mies käy vielä verikokeissa. Minusta yksityisen kautta oli mukava lähteä asiaa viemään eteenpäin. Toki meni rahaa jo noihin ekoihin tutkimuksiin, mutta palvelu oli todella hyvää ja kaikki selitettiin meille hyvin tarkasti. Jos olis rahaa enemmänkin, olisin ilman muuta halunnu jatkaa meijän lääkärillä.

Mutta joo, meillä nyt selvitellään, löytyykö siittiöitä ollenkaan vai missä vika. Sit katellaan, miten edetään. Tsemppiä kaikille matkan varrella!
 
LaraS, niin täytyy vihjailla että jos hoksaisivat sit vähän jeesiä hoitojen kustannuksissa :happy: koitin tutkia tuota kelan hedelmöityshoitokorvausta, mutta en kyllä saanu mitään irti siitä :shy: voishan tuosta kysyä vaik naikkarilla, olisko niillä tietoa sit miten käytännössä onnistuu hakea!

kuukunen, tervetuloa joukoon :) varmaankin nopeampaa pääsee julkiselle klinikalle jonoon, jos lähetteen hakee yksityiseltä. Sellainen käsitys mulla ainakin on.

bluebe, huh sentään piikin pistämistä :nailbiting: onneksi lopulta onnistuit, varmasti menee jatkossa helpommin :) mä en tiedä yhtään miten tarkkaa on saman kellonajan kanssa.

Almagirl, oliko teillä puhetta tehdäänkö kivesbiopsiaa (kirjotinkohan oikein)? Vai millä konstilla tutkitaan?

ON: Eilen ihmettelin että mites menkkakivut nyt säteilee ylävatsaan asti.. yöllä pamahti sit sellaset kivut että! Olin monta tuntia päivystyksessä, nähtävästi nyt jonkun sortin mahahaava kyseessä. Onneks lääkkeet alkoi auttaa, nyt jo suht ok olo. Kun pääsin kotiin niin katsoin kannasta oliko ne tehnyt raskaustestiä, niin ei! Aiemmin kun mulla on ollu mitä tahansa vatsaongelmaa, ovat ottaneet raskaustestin joskus jopa moneen otteeseen. Tein sit PCn liuskan varulta et uskallan syödä noita vatsalääkkeitä. Negahan se oli, mikäs muukaan :rolleyes:
 
Moi kaikki pitkästä aikaa! Lokakuu oltiin reissussa ja nyt on palattu arkeen. Uusiakin foorumilla on, lyhyesti kerron että 2,5 v yritystä, ollaan ivf hoidossa, syynä mun munasarjojen vajaatoiminta/munasolujen huono kypsyminen. Se että mistä se johtuu, ei ole tiedossa. Tässä kierrossa oli e-pillerit kun seuraava on hoitokierto, niin piti olla. Nyt odotan menkkoja, alkaa tänään tai lähipäivinä. Sitten kp 3 alkaa lääkkeet ja marraskuun lopulla on punktio. Tuoresiirtoa ei tällä hoitokaavalla tehdä mutta jouluna tai heti alkuvuodesta olisi sitten pas jos alkioita saadaan. Ihan hyvillä mielin hoitoon, toiveita herää. Ainut mikä ärsytää on, että osa multa otetuista verikokeista oli kadonnut (tarkoitus selvittää tarkemmin mikä mättää, mm kromosomitutkimuksia ym). Nyt joudun sitten varmuuden vuoksi aloittamaan myös kortisonitabletit, kun ei tietoa onko jotain poikkeavia vasta-aineita. Uudet kokeet toki saan ilmaiseksi mutta niissä vastauksissa kestää useampi viikko. Kun muutenkin paljon lääkkeitä hoitoon liittyen, ei haluaisi mitään ylimääräsitä jos ei olekaan tarpeen..

Yritän taas päästä mukaan teidän muiden vaiheisiin, tässä vaiheessa hurjasti tsemppiä kaikille:smiley-bounce016
 
Elisenda Mutta kyllähän siellä piinailla sitten saakin :rolleyes: Tosi kiva, että nyt kipujen suhteen helpompi kierto ollut :) Nuo ketutukset on kyl inhottavia :shifty:
Tuo rahapuoli on kyllä näissä tosi isossa asemassa :sad001 vaikka tietenkään raha ei siinä onnistumisessa paina enää vaakakupissa. Kyllähän se lapsikin maksaa, mutta saa kuitenkin tukea lapsilisien, äitiyspakkauksen ym. muodossa. Ja varmasti läheiset ostelee huumassa kaikkea tarpeellista muutenkin :p Eikä ekojen hankintojen (vaunut, autoistuimet ym. isommat) enää seuraaviin vuosiin kertaheitolla mene satalappusia sinne ja tänne, vaan arkisiin asioihin pienemmissä erissä (vaipat, ruuat, vaatteet jne.).
Voisihan sitä ehkä vähän varovasti keskustella, että miten kallista nämä lapsettomuustutkimukset ja -hoidot on.. Josko sitä kautta saisi vähän jeesiä :shy:

Raha-asioista muuten tuli mieleen, että onko täällä ketään, joka olis hakenut kelalta hedelmöityshoitoihin korvauksia?
http://www.kela.fi/hedelmoityshoitojen-korvaaminen

Mulla kiinnostaa kans tämä korvausasia
 
Elisenda, se on edessä, jos ei keomosomeista löydy mitään. Tällä hetkellä meidän toivo ois se, et johtimet on tukkiutuneet ja siksi siittiöitä ei pääse ulos. Sillon voitas edes harkita, halutaanko edetä hoitoihin. Kromosomeihin viittaavaa häikkää ei ulkoisen olemuksen perusteella ole, mutta se varmistetaan.
 
¨Bambi, kiva kuulla sinustakin :) tuliko sulle mitään sivuoireita e-pillereistä? Harmi että tulokset oli kadonneet, mutta minusta on hyvä että saat kortisonit silti. Vaikka ymmärrän kyllä että turhien lääkkeiden syöminen turhauttaa.. Tsemppiä follien kasvatukseen!

Almagirl, toivotaan että tilanne olisi tuo, että olisi johtimet jostain syystä tukossa.

ON: Argh, tuskainen päivä tiedossa kun en tuon ylävatsaongelman takia uskalla ottaa särkylääkettä menkkakipuihin. Tänään siis kp1 :inpain:
 
¨Bambi, kiva kuulla sinustakin :) tuliko sulle mitään sivuoireita e-pillereistä? Harmi että tulokset oli kadonneet, mutta minusta on hyvä että saat kortisonit silti. Vaikka ymmärrän kyllä että turhien lääkkeiden syöminen turhauttaa.. Tsemppiä follien kasvatukseen!

Almagirl, toivotaan että tilanne olisi tuo, että olisi johtimet jostain syystä tukossa.

ON: Argh, tuskainen päivä tiedossa kun en tuon ylävatsaongelman takia uskalla ottaa särkylääkettä menkkakipuihin. Tänään siis kp1 :inpain:

Panadolia voit ottaa, ei pitäisi tehdä pahaa mahalle. Vaikka ei se yksistään kovin tehokas oo :/
 
kuukunen tervetuloa mukaan :) kirjoitin kännyllä viestin ja sitten se taas sekosi, niin en saanut lähetettyä. Lyhyesti siis: me mentiin terveyskeskuksen kautta, eka käyntiin piti odotella jokunen kk julkiselle, mut sinä aikana otettiin veri- ja virtsakokeet (hormonit, tulehdukset) ja miehen siemennestenäyte. Tulokset kuultiin sitten eka parikäynnillä, jossa mut ultrattiin.

Elisenda oho, kuulostaa kivuliaalta :hungover: mulla on tapana nykyään ottaa sitä happosalpaajaa, jos joudun ottamaan esim. selkäkipujen takia useempana päivänä kipulääkettä. Pelkään vatsahaavoja, kun kerran sain yhdestä antibiootista aivan kamalan oksetuksen :dead: tuntui, et henki lähtee. Paljon tsemppiä sulle ja lepoa! Toivottavasti pian olo helpottaa :Heartpink ja pahoittelut negasta :sorry:

bluebe mullakin oli eka pistos (irrotukseen pregnyl) vasta ja oli se aikamoista :yuck: hoitajana pistellyt varmaan tuhansia kertoja, mut omalla kohdalla kyllä kädetkin vapisi :grin tuo pistoksen siirtäminen tuskin on ongelma, mutta voithan vielä varmistaa asian esim. apteekista? Tsemppiä pistoksiin, hyvin se sujuu varmasti! :happy:

almagirl Toivottavasti syy on tukkiutuneissa johtimissa ja sitä kautta pääsisitte asiassa eteen päin. Tsemppiä sinne odotteluun! :Heartpink

Bambi tervetuloa lomalta! Oliko hyvä reissu?
Ymmärrän, että turhia lääkkeitä haluais välttää, mut ehkä kortisoni onkin just se apu, mikä teille tehoaa :rolleyes: Harmillista, että on moka tapahtunut ja vielä lisää joutuu sen takia odottelemaan tuloksia :sorry: Tsempit sinnekin! :Heartpink

Triana mitä sulle kuuluu?

Tuosta KELA-korvausasiasta en minäkään kamalasti oo selvää saanut :confused: Varmaan selvittämisen arvoinen asia, jos rankempiin hoitoihin tässä itekin joutuu. Tapauskohtaiset päätökset ilmeisesti tekevät, niin siksi varmaan ei tarkemmin mitään ookaan sinne sivuille laitettu.

Täällä kai tänään dpo3? En tosin irrotuspiikistä (torstaina aamulla pistin) huolimatta tuntenut enemmälti ovisoireita - sillon to aamuna oli jonkinlaista tuikkimista, mut hyvin lievänä. En siis saanut selvää o+ lh-liuskoilla niin pistin varulle sen pregnylin. Liekö tuosta haittaa, jos ovis olikin itestään sillon to aamuna? o_O Pistoksesta en oo oikeestaan mitään oireita huomannut. Uteliaisuuttani tein kuitenkin testin olikohan se perjantaina iltamassa, niin yllättävän haaleaksi jäi r-testiin viiva tuosta pregnylistä :eek:
 
Elisenda, :O apua voi kauhistus tuo kipu! Onneks nyt helpottanut edes vähän! Ja joo sitten kun se noin 600e katto tullut täyteen niin ei enään tartte mistään resepti lääkkeestä maksaa kuin se 2.5e, ja koskee vissin kyllä ihan kaikkia lääkkeitä, koska esim ovitrelle irrotus piikistähän ei saa kela korvausta, mutta silti se mulle on maksanut vaan 2.5e :)

LaraS, mä oon ymmärtänyt että siis julkisellahan ne hoidot on automaattisesti kelan korvaamia, ja sitten jos on joku tietty "sairaus" tai sairauteen rinnastettava juttu esim se joku azoospermia vai mikä olikaan niin saa sen julkisen ilmasen kolmen inssin ja kolmen ivf : än lisäksi / jälkeen vielä jatkaa ilmatteeksi jonku aikaa mutta ne "ylimääräset" hoidot ja niiden maksujen kelakorvausta haetaan erikseen sitten kelalta. Ja kaikki tietenki täysin tapauskohtaisesti, luulen että kun/jos jollain joskus aihetta hakea niin lääkärista varmaan neuvovat sen. Näin mä ymmärtäisin :D voin olla väärässä.

Kuukunen, Tervetuloa mukaan! moni varmasti suosittelee yksityistä puolta tai sitä että ensin yksityiselle ja siirtyy tarvittaessa rankempiin hoitoihin julkiselle. Kauheesti kuulee kans kauhutarinoita julkiselta puolelta, mutta mulla on kyllä iha toista sanottavaa sieltä :) julkisen puolen alku vaihe oli tietty hidas kun odottele jonossa ekoihin testeihin ja muihin alku juttuihin. Mut meillä on ollu ihan mahtavat lääkärit, mukavat hoitajat ja nopeeta toimintaa. Eikä oo jääty alun jälkeen tökkimään mihinkään vaan oikeesti yllättävänki nopeesti ja omien kiertojen mukaan koko ajan tehty jotakin. Ainoa et julkisella ei saa valita poli käynti aikoja toisin kun yksityisellä, itellä onneks työ joustaa ihan sikana :) niin ja julkiselta tulee poliklinikka maksuja vaan, ei muita. Mut mitä itse lukenu foorumeita niin taidan olla niitä harvoja jolla on pelkkää hyvää sanottavaa tosta julkisesta :D

Bluebe, onneksi sait pistettyä sit kuitenki :D mulle lääkäri suositteli tunnin aika ikkunaa pistolle, ja kyllä mulla on ollu sellasia että jonain päivänä muistanu pistää vasta kasin aikaan, vaikka normaalisti joka päivä 19.00-19.30.

Almagirl, iha hirmu sylillinen tsemppiä matkaan ! Toivotaan tässä tapauksessa siis että vaan tukossa olisi.

Bambi, mukava saada suakin takas tänne lomalta, mites meni? :) itsekkin juuri palaillut foorumi ja hoitojakso tauolta! monesko punktio tää tuleva teillä nyt sitten onkaan? Ja harmitus toi verikokeiden katoaminen :(

On: siis mulla on ihan tyhmiä "oireita" nyt vissiin gonalista(ennen ei oo ollut mitään) mun haju aisti on mukamas parantunut, ja kaikki hajut etoo mua iha hirveesti, ruoka ei maistu paitsi joku raikas salaatti, ja ilmaa on vatsassa :( sit vielä joku ihme juttu että mun vasemman käden hauis lihas on sykkinyt ihan jatkuvasti jo 2 päivää :O vähän kun elohiiri mutta koko hemmetin hauis lihas, sain siitä videon puhelimeenkin ja kaikki vaan naureskeli sille :D vaikka tää on siis oikeesti inhottavaa kun kramppaa jo toista päivää levossa ihan koko ajan :D
 
Muokattu viimeksi:
tttii Joo, näin aattelinkin et automaattisesti saa julkisella kelan korvaukset. Mut miten toimii yksityisellä ja onko joku raja, jonka jälkeen voi vielä hakee lisää kelalta tukea ni on jäänyt epäselväksi.
Tuollaset pitkään kestävät elohiiret on inhottavia :confused: joskus ne on hauskan näköisiä, mut ei ne kauaa jaksa naurattaa kuitenkaan. Toivottavasti erinäiset oireet lupaa hyvää :happy:

Viime viikolla oli joku optimistisuus päällä ja tilasin kaks cb digiä (sai suht halvalla ebaysta) :grin ne saapui tänään. Onneksi niissä on päiväystä vielä reilu vuoden... :rolleyes:
Ainiin, tein tänään taas r-testiä, et näkee miten pregnyl häipyy kropasta. Tosi hailu oli tänään - mut lh-liuska oli lähes o+ :eek: Nää on kyllä herkkiä (10mlu), mut sillon 1-1,5 vrk pistoksen jälkeen ei ollut niin vahva viiva lh-liuskassa ja r-testissä oli vahvempi kuin tänään. Mitenkähän pitkään se pistos tohon lh-tasoon vaikuttaa?:anyone
 
LaraS: mulla oli pregnylin jälkeen lh-arvo koko ajan vahva plussa, menkkoihin asti. R-testi näytti dpo 7 asti viivaa ja sen jälkeen katosi.
 
Taustalla seurailen ketjua aikaisemman lapsettomuuden (miehestä johtuvan, koska siittiöitä ei ollut yhden yhtä), yhteinen Matkamme ei jatkunut koska yhteisymmärrystä tilanteeseen ei tuolloin löytynyt.

Näin tällaisen ja mietin olisiko jollekin apua, kuva liitteenä.

Tsemppiä kaikille omaan tilanteeseensa.
 

Liitteet

  • IMG_0034.JPG
    IMG_0034.JPG
    395.6 KB · Katsottu: 153
Triana, mulla auttaa sellaseen ärsyttävään lievään päänsärkyyn panadol, mutta ei mitään tehoa menkkakipuihin! :inpain: mut huomenna pitäs jo alkaa helpottaa..

LaraS, täytyy munkin ottaa tästä lähin happosalpaajaa jos kipulääkkeitä syön.. ärsyttää vaan kun niitä syö, niin tuntuu siltä ettei ruoka sula ollenkaan.. ihan täys ja pöhöttynyt vatsa :confused: mä luulen ettei siitä pregnylistä ole haittaa, vaikka ovis oiskin itsestään tapahtunut.

tttii, kiitos tuosta lääkekattoselvityksestä, nyt alan ymmärtää viimein :) ompas melkoisia oireita sulle ilmaantunut, kamalaa tuo jatkuva elohiiri! Kun sekin on jo ärsyttävää jos esim silmässä on monta päivää, mut että koko hauislihaksessa:eek: ootko koittanut magnesiumia, jos menis sillä ohi?

ON: Ai kauhee näitä menkkakipuja. Täytyy kokoajan pitää lämpökäärettä alavatsalla! Nyt vasta tajuaa että on ne tulehduskipulääkkeet vaan melko tehokkaita! Tuossa mietin että mitenhän paljon tästä voimakkaampaa kipua synnytyskipu mahtaa olla :eek:
 
Elisenda hmm, ite en oo huomannut niillä happosalpaajilla tollasta pöhövaikutusta :eek: voi kyllä olla, et en vaan oo älynnyt yhdistää sitä ilmavaivoihin ym. oireisiin :grin Mut ootko kokeillut, josko vähän kevyempi ruokavalio tai esim. vähähiilarisempi, ois parempi vatsalle sillon? Heitän vaan hatusta, mutta varmaan kokeilemisen arvoinen :angelic:

Synnytyskivut on varmasti semmosia, mitä ei osaa ees kuvitella ennakkoon :nailbiting: Mut naisen kroppa on tehty sitä varten ja moni on sanonut, että se kipu on niin erilaista kuin muut. Vähän vaikee vissiin verrata mihinkään :p Onko meidän ketjun onnistuneilla synnyttäneillä asiaan kommentoitavaa :rolleyes: Olis kiva kuulla ajatuksia ja kuulumisia teiltäkin, jos vielä ketjua seuraatte :shy:
 
Tuossa vielä eiliset testit, r-testejä 2 (kasetti + sininen) ja o-testi (vihree). Tosi haaleeksi on mulla jo mennyt tuo r-testin viiva :eek: ei se tietysti kerro mitään siitä, et onko munasolu irronnut tms., mutta kuvittelin sen olevan ihan selvästi plussa reilu viikon pistoksesta o_O Himotestaajalle tietysti hyvä, niin "pääsee" heti dpo8 testaamaan sitä itteensä :bag: :laughing021
 

Liitteet

  • IMG_131117.jpg
    IMG_131117.jpg
    500.1 KB · Katsottu: 123
Herukka kuvittelin myös, että lh-liuskasta häviää viiva nopeesti sen pistoksen jälkeen - etenkin, kun r-testissä niin hailu viiva jo. Mutta mielenkiintoista seurata tilannetta :rolleyes: ja tiettykään seuraavassa kierrossa homma ei välttämättä mene ihan samoin, jotain suuntaa varmaan kuitenkin antaa. Ja mulla tuli vahingossa tilattua tuplana nuo kasettitestit (50kpl / satsi), niin on noita tärvätä tähän testihimoon ihan reilusti :laughing002
 
Takaisin
Top