Pitkään esikoista toivoneet kuumeilijat

Kuinka kauan yritystä on takana

  • 10-12 kk

    Äänet: 1 6.3%
  • 1-1,5 v

    Äänet: 8 50.0%
  • Yli 1,5 v

    Äänet: 7 43.8%

  • Kaikki äänestäjät
    16
  • Poll closed .
Pene: tutkimuksiin pääsee vasta, kun on vuosi yritystä takana. Heti kannattaa mennä, koska niissä kestää ihan helkutin kauan ennen kun mitään hoitoon liittyvää tapahtuu. Toki yksityiselle jos menee ja maksaa niin pääsee heti.

Julkisen puolen kautta kun mene on ensimmäinen osoite terveyskeskus. Siellä omat tutkimukset ja sen jälkeen saa lähetteen sairaalalle.
 
Elisenda kamalin pahoinvointi meni sillon päivällä ohi ku sain nukuttua vähän, mutta oli kyllä silti koko päivän semmonen hutera ja vähä ällö olo. Pelottaa, että tulee ens kierrossa samanlainen :nailbiting:

ON: kp5/25-26. Ei hirveesti oo tässä kierrossa kirjoteltavaa ku en niitä letroja syöny enkä aio tikuttaa ovista. Tuskin on mitään mahollisuuksia plussaan luomuna. Näin viime yönä unta, että meillä oli ihana pikkunen poika :Heartred Olin ihan onneni kukkuloilla, mutta siinä sitten jossain vaiheessa tajusin, että tämä on vaan unta ja aloin itkemään ja sitte heräsin. Voi kunpa vielä joskus..
 
Herukka voi ei, pahoittelut uuteen kiertoon joutumisesta :sad001 Voimia :Heartpink

Elisenda ja Triana voihan pahoinvoinnit :confused2 Mullakin ollut toisinaan, liekö hormonaalista vai muuta vatsakatarria :dontknow kuulemma eivät mielellään ees määrää phv-lääkkeitä, kun niissä on kasvohalvaus- ja mitä muita riskejä :eek::eek: oon kysynyt apteekista ja ilman reseptiä ei kuulemma mitään ole. Liekö sitten vastoittain tullut. Tsemppiä oloihin!

Frozen oi, siellä jo niin pitkällä raskaus :happy: ihan varmasti kaikki on hyvin, mutta ymmärrän kyllä huolen. Tsemppiä ultran odotteluun!

Pene mulla oli 10kk yritystä takana (tiedossa jo vanhastaan pco), kun lähdin lääkäriin. Siitä menikin sitten reilu ½ vuotta, ennen kuin oli julkisella eka parikäynti (vaihtelua on paljonkin jonotuksessa eri sairaanhoitopiirien alueilla). Ekaan parikäyntiin mennessä oli käyty verikokeet (mun hormonit ja molemmilta tulehduskokeet), miehen simpat jne. katsottu; tulokset kuultiin ja mun ultra oli sitten siellä parikäynnillä. Ja 1 v pitää olla yritystä, että sinne lapsettomuuspuolelle pääsee aikaisintaan.
Tosiaan rahalla saa ja hevosella pääsee, niin huomattavasti nopeemmalla tahdilla pääsee yksityisellä. Ja painon kanssa (ylipaino, hoitojen BMI-raja 35) ovat usein julkisella tarkempia. Näin tällanen mutu-fiilis foorumin ym. pohjalta :grin

Joo, täällä siis kotiuduttiin su reissusta ja olipa ihana reissu! Koirallekin saatiin hoitaja, niin mun ei tarvinnut hötkyillä sen kanssa pihalle. Lepäiltiin paljon, syötiin hyvin, lilluttiin kylpylässä ja nautittiin elämästä :happy: Kotiinkin oli kiva toki palata :shy:

Tänään on kp11 ja kävin siellä yksityisellä. Lääkäri oli asiallinen, rauhallinen ja mukava. Kyllähän se tietysti painosta sanoi, kun ovulaatioinduktiolääkettä kysyin. Kerroin, että vyötäröltä on lähtenyt senttejä, mutta paino ei inahdakaan. Toki ruokailutottumuksissa myönsin olevan parannettavaa. Kuulemma joku erittäin lupaava uusi "laihdutuslääke" on tulossa, nimeä ei muistanut. Minkäänlaista saarnaa, syyllistämistä tai muuta negatiivista en lääkäriltä saanut osakseni edes painoon liittyen. IHMEELLISTÄ!! :p
No, kurkkaus ultralla ja oikealla (jossa eilen tuntui tuikkivaa kipua) oli 13mm folli! :eek: Ja pco ei tälläkään kertaa ilmeisesti näyttäytynyt, joten ilmeisesti sen osalta tilanne ihan oikeasti on korjaantunut! :happy090 Kaiken huippu on se, että meikäläinen käveli sieltä vastaanotolta pregnyl-resepti kourassa! Siis minä! Eli mikäli ei lh-liuskaan jää o+ kiinni, niin pistän irrotuspiikin kp14 aamulla. Tää ja ehkä seuraavakin kierto mennään pelkällä irrotuspiikillä (oletuksena, että seuraavassakin kierrossa tulee johtofolli), sitten letrot ellei raskaus ala (ja toki jatku).
Tää lääkäri sanoi, kun kerroin, että julkiselta passitettiin kotiin laihtumaan, että se BMI35 raja on rankemmille hoidoille. Ymmärsin, että OI-asioissa ylipaino ei oo tosiaankaan mikään este; enpä olis nytkään mitään apuja saanut, jos olis.

Se ihana fiilis, kun pienen askelen pääsee tässäkin asiassa etenemään :joyful:

LaraS, kp11/27-32
 
LaraS, kiitos! Vau, hienoa, että sait Pregnyl-reseptin! Niin ja sekin on toki hienoa, että johtofolli oli tullu itsestään! Paljon sun BMI siis nyt on, saako kysyä? Mulla oli 27-28 silloin, kun kokeiltiin ekaa OI-hoitoa (Clomeja). Mulle (yksityinen) lääkäri sanoi, ettei suosittele OI-hoitoja sellaiselle, jonka BMI on paljon yli 30, mutta ymmärsin, että kyllä sellaisillekin hän reseptejä kirjottaa. Ja toi "paljon yli 30" on tietty aika epämääräinen määritelmä... Tsemppiä ruokavalion kanssa! Mulla on ruokavalio mielestäni ihan OK (syön herkkuja vain lauantaisin), mutta liikkuminen on vähentyny syksyn edetessä aika paljon. Paino ei ihme kyllä oo noussu liikaa, mikä on varmaan ruokavalion ansiota. Uskon, että teillä on nyt hyvät mahdollisuudet onnistua, kun sait lääkeapua kiertoon! ❤ Talletteluintoa!
 
Frozen eihän se paino mulla paljon oo tippunut, 34 pintaan bmi :oops: mutta samaa tasoa pysynyt pitkään ja vaatteista huomaa, että kiinteytymistä on tapahtunut; lihas on kuitenkin rasvaa raskaampaa. Mutta joo, paljon olis vielä painossa pudotettavaa :bag:
Mulla vielä tilanteeseen sotkeutui takas tää henkinen puoli, että iski ne masennusoireet uudelleen ja oli pakko ottaa masennuslääke takaisin :sorry: siksi tänään oli erityisen ihanaa, että vaikean aamun (käynti työterveyslääkärillä ja pitkä sairauspoissaolo töistä vieläkin edessä) jälkeen sai hyvän mielen ja toivoa tulevaan :shy: en oota ihmeitä, mutta pienikin askel jatkuvien pettymysten jälkeen kohti tavoitetta auttaa jaksamaan.
 
LaraS: No eipä tässä. 2019 sitte icsi :D Juttelin yhden tutun kanssa, joka ollut tässä samassa tilanteessa ja samalla paikkakunnalla. Tässä meidän tilanteessa heille tuli omasta sairaalasta kutsu vastaanotolle vasta 4kk päästä ja ivf hoitoon pääsivät siitä 12kk päästä eli eli.. mitäs tähän nyt sanois :D varaanajanpsykologille.fi
 
Kiitos infosta :)

Meillä jätettiin ehkäisy pois tammikuussa,että onhan tässä jo hetki yritetty. Paino on normaali,joten suhteen ei pitäisi olla ongelmaa. Taidan huomenna soittaa tk:hon,jännittää vaan niin paljon!
 
Heippa hei kaikki vanhat tutut ja uudet foorumilaiset! Oli mun taukoilun aikana tullut yli 180 viestiä joten luin vaan pari sivua taaksepäin :D
Tsemppiä ihan kauheesti kaikille tilanteisiin, yritän perehtyä pikkuhiljaa taas kaikkien eri tilanteisiin. LaraS oli ainakin pregnylin saanut, niinkös se oli? Että pääsit nyt ultrassa näkemään johtofollinkin, ihan mahtavaa!
Penelle tsemppiä alkurumbaan! Se kyllä kannattaa.
Hienoa miten ootte moni saanut asioita eteenpäin vaikkei ilmeisesti mun vanhoille tutuille ookkaan ikäväkseni plussaa tullu :sad001

Napailen tähän alkuun ja palaan hitaasti takasin foorumeille:
Elikkäs meillä syyskuussa se keskenmeno, henkisesti oli raskasta ja oli sitten pakko poistua foorumeilta ihan kokonaan. Lääkärin kanssa sovittiin että välikierto ensin ja sitten toisesta kierrosta alotetaan inssi hommat uudestaan. Edellinen kierto jäi vaan 27 päivän pituiseksi, jota ei ikinä ennen oo tapahtunut, ja kp1 oli myös kivuliaampi kun koskaan ennen.
Tänään olis sitten kp5 ja vanha tuttu Gonal-f, nyt vaan alotetaan suoraan isommalla annoksella (87.5IU) ja ens viikolla ultraan takastelee tilannetta. Inssi #2 tähän kiertoon pitäis yrittää saada. Sellasta vielä että miekkonen on jotenki entistä enemmän mukana ja tukemassa näissä mun hömpötyksissä ton km:n jälkeen, mikö tietenkin on ihan mahtavaa :)

Mut mitäpäs teille tutuille kuuluu muuta?
 
Pene, raportoihan sitten mitä sieltä sanotaan? Täällä kans aloitettu tammikuussa yritys ja tulosta ei näy. Oon pohdiskellut että milloin kannattaisi ruveta soittelemaan tk:hon kun mulla oli kuitenkin yksi keskenmeno taustalla, että pitääkö olla täysin tuloksetonta yritystä vuosi vai riittääkö pelkkä yritys. Mä en koskaan oikein asioinu täällä julkisella puolella nii ei mitään käsitystä jonoista tai mistään, kai sitä parin kuukauden jonoon kannattaisi varautua ja koittaa viimeistään joulukuussa soitella aikaa. Oon kyllä miettiny sitäkin että voisiko lähetteen tutkimuksiin saada myös yksityisen kautta? Ainakin helmikuussa sain yksityisen gynen kautta lähetteen nestetäyttöultraan ja sanoi että saan valita vapaasti meneekö se julkiselle vai yksityiselle puolelle. Olisi ehkä mukavampaa mennä tutulle gynelle. BMi on täälläkin 34, kai sitä pitää tosissaan alata laihikselle.
 
tttii, tervetuloa takas foorumille :) itekin taustailen taas täällä, välillä kirjottelen jotain mutta meinaa olla niin kiireistä etten vaan ehdi aina kaikille vastailee.

Mun pitäis ens kiertoon varata se aika aukkariin sit kun tiedän koska se ens kierto alkaa. Senhän saisin selville kun jaksaisin tikuttaa ovista, mutta kun en oo taas jaksanu tilata niitä hemputin tikkuja :hilarious: Vauvakuume on kova, aina kun näkee jollain vauvan, tulee olo että mäkin haluan. Näiden välillä ehdin nykyään kuitenki ajatella jo jotain muita asioita, on tullu hyväksyttyä ettei se vauva meille luomuna varmastikaan tule. Onneks on hoidot olemassa! Eihän tässä oo kun 2v9kk oltu jo ilman ehkäisyä.
 
Herukka on se vaan mälsää, että ne jonot on niin pitkät :sad001 Kunpa pian pääsis samaan hintaan yksityiselle kuin julkiselle :smiley-angelic001 niin tasoittais jonoja sekä sitä epätasa-arvoa hyvätuloisten ja perus-/huonompituloisten välillä. Meillä mies sai vakuutuskorvauksia siitä loppukesän jalkaremontista, niin oli vähän ekstraa käydä pari pv reissussa ja siitä vielä jäi tuohon eiliseen lääkärikäyntiin sekä pregnyliin. Muutoin odottelisin edelleen niitä ens kuun veronpalautuksia, joilla olin siis aikonut tätä hommaa alkuun rahoittaa.
Ootteko te selvitellyt sitä yksityisen mahdollisuutta?
Ja kannattaa ehdottomasti käydä jossain juttutädillä/-sedällä, jos vähänkin siltä tuntuu! Ite oon työuupumuksen ja masennuksen myötä käynyt ja helpottaa kummasti jutella ihan ulkopuoliselle asioista. Ei jää painamaan mieltä, jos purkaa erinäisiä tunteita, kun ei sitä vastapuolta silleen ne asiat koske.

tttii tervetuloa tauolta takas mukaan :) taatusti teki hyvää ottaa etäisyyttä km jälkeen. Mahtavaa, että mieskin nyt eri tavalla eläytyy tilanteisiin - tulee se fiilis, että ei tässä ookaan yksin kaikkea läpi käymässä :shy:
itekään en oo kamalan aktiivinen jaksanut olla kirjoittamisen puolesta (kun vielä kännykällä ei onnistu ku tuurissa ihan lyhyet viestit), mutta lukemassa ja fiilistelemässä käynyt oman fiiliksen ehdoilla.
Mustakin tuntuu, että tässä on lähiaikoina juteltu miehen kanssa näistä hoidoista: ihan luettelin hänelle millasia tutkimuksia, kontrolleja, lääkkeitä ym. on mahdollisesti tulossa ja mikäli aukkarissa on putket tukossa, niin varmaan ivf ois edessä - ja mitä se taas oikeesti tarkoittaa. Se on varmaan konkretisoinut tätä ihan eri tavalla miehelle ja koen, että enemmän tulee tukeakin häneltä. Eilen, kun olin sinne lääkäriin lähdössä (sen pregnyl-reseptin tuliaisina tosiaan sain :) ), niin kahteen kertaan heipateltiin ja pusuteltiin :happy: Jopa mies kysyi, et pelottaako lähtee. Niin ne miehet vaan tarvii sen oman aikansa prosessoida näitä asioita - nainenhan suurimmilta osin yleensä ne konkreettiset asiat käy läpi kropan kautta.

Pene soititko sinne terkkariin? Mitä sieltä sanottiin? :nailbiting:

Deb Toivottavasti saat aukkariin ajan seuraavaan kiertoon :) eikös sulla oo suht säännölliset kierrot kuitenkin? Siis ettei oo mitään 25-70 pv heittoja. Voihan siihen arvioimalla koittaa saada ajan ja vaihtaa sitten, jos ei kiertoon passaa? Itekin aukkaria eilen kysyin ja lääkäri oli sitä mieltä, ettei sitä mulla tarvii tehdä, koska ei oo mitään "sen alueen" infektioita historiassa :wideyed: Kaipa ne senkin tekee jossain vaiheessa, ellei kevyemmillä konsteilla tärppää.
 
Mulle soittaa huomenna työterveyslääkäri,jolta pyydän lähetettä gynelle,jos suostuu kirjoittamaan. Ko mun työterveyteen kuuluu myös erikoislääkäri. Saa nähdä, miten käy! Jos ei sitä kautta,niin sitten tk.
 
Pene, höh että menkat alkoi vaikka lupaavasti olivat myöhässäkin :sad001 minä kävin lääkärissä kuukautiskipujen vuoksi, ja ultra-aikaa ja toista lääkäriaikaa odotellessa meni varmaan 3kk, ja sillon viimesellä kerralla lääkäri laitto lähetteen lapsettomuushoitoihin. Meni ehkä kuukausi niin oli se eka aika, mut sillon ei tainnu olla juurikaa jonoja. Nyt on vaan melkosta oottelua että pääsis alottaan hoitoja.. ja hakeuduin lääkäriin vasta kun oltiin yritetty melkeen 1,5v tuloksetta, kun meillä oli siinä välissä pari kolme kuukautta taukoa miehen leikkauksen vuoksi. Ja julkisella siis ollaan, siksi tämä hitaus! Toivottavasti pääsisit työterveydenhuollon kautta gynelle :)

Triana, tuollaiset unet on niin ihania, mut kun se todellisuus valkenee niin melko pohjalle putoaa :sorry: hyvä ettei sen enempää ollut pahoinvointia, mutta kysy ihmeessä kun meet lääkäriin että jos saisit pahimmille päiville phv lääkkeet avuksi!

LaraS, kamalaa, en oo kuullukkaa tollaisista phv lääkkeiden sivuoireista :eek: ihan surutta oon pistelly poskeeni! Täytyy vissiin alkaa vähä rajottaan :bag: ihana reissu kyllä kuullostaa teillä olleen :happy: ja mahtavaa että lääkärikäynnillä asiat nytkähti eteenpäin! Kyllä se siitä :happy: ja tosi kiva että näkyi johtofolli ja pco loisti poissaolollaan :) Mut siis hirveesti eroja tossa aukkarin teossa, kun mulle sanottiin että se tehdään varmuuden vuoksi aina. Ja silti, vaikka sanoi että ei oo mitää syytä miks ne mulla olis tukossa. Mutta niin vain oli oikeen puolen rööri tukkeessa, ainakin osittain!

tttii, kiva kuulla sinusta :happy: tsemppiä pistelyihin! Ja ihanaa että miehesi on vielä enemmän nyt mukana :)

Herukka, voi kun teillä kävis parempi tuuri ja pääsisitte ICSIin nopeemmin :Heartred hurjaa kyllä jos joutuu odottaa noin kauan :sorry:

Gadian, mulla on semmonen käsitys että lähetteen julkiselle sais myös yksityiseltä gyneltä. Itse kyselin 1,5v yrityksen jälkeen neuvolasta että jos pääsis käymään ja sais lähetteen tutkimuksiin, mutta siellä sattui olemaan töissä joku urpo joka oli sitä mieltä että kun meillä oli muutama kk taukoa yrityksestä, niin se vuoden laskeminen lähtis alusta! No sehän ei sitten pitänyt paikkaansa. En varmaksi osaa sanoa, mutta luulen että jos km on terveydenhuollon tiedossa, niin pitäisi olla se vuosi yritystä sen jälkeen.

Deb, en muista että meetkö julkiselle vai yksityiselle aukkariin? Toivotaan että pääset ens kierrossa sinne! Mä varasin oman aukkarini vasta sen kierron ekana päivänä.

ON: Mä oon tehnyt itselleni diagnoosin :woot: että multa ei vaan munasolu irtoa. Vaikka lh-piikki tulee, ja hyvän kokoinen johtofollikin on ultrissa pari kertaa näkynyt. Kun miehen simpatkin on hyvät, niin en keksi mikä ihme muu vois olla, kun ei oo ikinä mitään ees yrittäny tapahtua! Sikspä luulenkin että meillä olis hyvät mahdollisuudet, jos saisin jotain buustauslääkettä ja vaik irrotuspiikin.

Ja niin! Pomo tuli sanoon mulle, ettei se mun toive vapaa onnistu. Siis just se, kun se lääkärin soittoaika on!! Sanoin sille, että kyllä se kuule on onnistuttava!!!
 
Elisenda Mulle lääkäri tuosta kasvohalvauksesta sanoi sillon kesällä, kun oli se sitkeä vatsavaiva ja oksetus monta viikkoa. En ollut minäkään tollasesta perillä :eek: Kaikissa lääkkeissä tietysti on omat sivu- ja haittavaikutuksensa, mut ilmeisesti noita on pahoinvointilääkkeisiin liittyen ollut suhteutettuna reilummin, kerran niiden kanssa ollaan nykyään aika varovaisia.
Joo, ihmeellistä että tuossakin aukkari-asiassa on hajontaa paikkakunnasta / klinikasta / lääkäristä riippuen :eek: :facepalm: Tällaiset vertaistukifoorumit ja muut -paikat on siinä mielessä hyviä, että näkee sen hajonnan mitä näissä(kin) asioissa on ja osaa varautua! Ja kuten minä, osaa ottaa oppia muiden kokemuksista. Nimim. tänään tilasin lähiapteekkiin pregnylin, kun muistelin ettei sitä kaikissa oo heti saatavilla. :rolleyes:
Ja tuota irrotuspiikkiähän kannattaa sunkin kysyä! Mulla lääkäri kysyi sinne menon syytä ja sanoin suoraan, että OI-lääkitystä oon miettinyt :grin Siinä sitten keskusteltiin ja sanoin, et ite epäilen ettei mulla munasolu irtoa (se o+ puuttuu eli riittämätön lh-purskahdus) vaan rupsahtaa - jos nyt siltä näyttää, että spontaanisti siellä jotain kasvaa :wideyed: Niin lääkäri sanoi, että tämän ja ehkä ens kierronkin voi kokeilla pelkästään tuolla pregnylilllä, koska lääkkeellisesti kasvatetuissa munasoluissa kuulemma on todettu kohonnut km-riski :confused:

Pene toivottavasti työterkkarista onnistuu lähete :)

Ihmeellisesti tieto siitä, että vatsassa on jotain tekeillä, saa kropan tuntumaan ihmeelliselle :bag: on ollut hiukan huonoa oloa ja alavatsa tuntuu kamalan isolta pallolta :rolleyes: :grin On tosin tällaisia oloja ollut joskus hamassa menneisyydessä ennenkin, mutta en oo osannut niitä follin kasvuihin yhdistää - kun ei koskaan oo mulla tälleen kierron aikana / puolivälin tienoilla ultrattu ja lh-liuskatkin on jääneet aina negaksi. Nytpä tietää sit senkin :think005
 
Gadian, mä ainakin sain yksityiseltä lähetteen julkiselle puolelle. Halusin kans mennä tutulle gynelle ennemmin ku omaan tk:hon :)
 
Myös mulle yksityinen gyne sanoi, että voi kirjoittaa lähetteen julkiselle (ei kuitenkaan haluttu, koska meidän molempien työt on sellasia, ettei vaan voida olla pois töistä tai vastailla puheluihin ihan milloin vain), joten valittiin yksityisklinikka Helsingissä. Mutta siis ilmeisesti mahdollista on kaikkien yksityisten tehdä se lähete. :)

Niin ja aukkarista, että tosiaan on hajontaa, koska mulle sanottiin, että vaikka mitään tulehduksia ei oo ikinä ollu, aukkari täytyy tehdä aina ennen mitään OI-lääkitystä.
 
Kiitoksia kaikille vastauksista! Mukava tietää että voi käydä tutulla lääkärillä, vois ehkä varata nyt jo ajan ja käydä juttelemas että voiko jotain tehdä tässä odotellessa vai kannattaako vaan mennä samalla yrityskaavalla. Meidän pitää sit varmaan odottaa sinne huhtikuulle virallista lähetettä kun keskenmeno hoidettiin julkisella. Yrittävän aika on pitkä...
 
Takaisin
Top