Pitkään esikoista toivoneet kuumeilijat

Kuinka kauan yritystä on takana

  • 10-12 kk

    Äänet: 1 6.3%
  • 1-1,5 v

    Äänet: 8 50.0%
  • Yli 1,5 v

    Äänet: 7 43.8%

  • Kaikki äänestäjät
    16
  • Poll closed .
Elisenda, luulen, että inssissäkin pitää allekirjoittaa jotain (korjatkaa muut jos oon väärässä), koska siinäkin klinikka käsittelee spermaa. Ja joo, aika ihmeissään mun vanhemmatkin on varmasti olleet, että ensin mua piti yrittää yli 3 vuotta hoitojenkin kanssa, mutta sitten kaks seuraavaa raskautta alkoikin normaalisti ja pian. Ehkä raskaus sai mun äidin hormonitasapainon kohdilleen..? Toi aspiriinin käyttö kuulostaa järkevältä. Jee, sulla aukkari jo huomenna. :) Muista varmuuden vuoks ottaa särkylääkettä. :)

Herukka, voi harmi, että selkä on menny noin pahasti. :( Ohueen limakalvoon on onneks hoitokeinot. :)
 
Herukka, jospa jokin limakalvoa paksuntava lääke teillä riittäisi hoidoksi :happy: harmi jos joudut uudelleenkouluttautumaan selän takia :sad001

Frozen, voihan se olla juurikin noin että raskaus saa hormonit tasoittumaan, jolloin seuraavat raskaudet alkaa helpommin! Hitsit mua jännittää se huominen :nailbiting::nailbiting: hui! Joo otan kyllä särkylääkkeet ohjeiden mukaan :)
 
Frozen, voisin toki varata esim. soittoajan luottogynelleni, joka tietää tilanteeni, mutta en tiedä onko siitä hyötyä, kun mulla ei veriarvoissa ole mitään hyytymisongelmaa. Tosin oon lukenu paljon, ettei tarvi ollakkaan veriarvoissa häikkää ja silti moni lääkäri määrännyt pienen annoksen aspirinia. Hemoglobiini on hyvä ja hyytymisongelmaa ei ole, joten ehkä voisin ens kierrosta kokeilla kans 50mg annoksella :p Tästä keskenmenokierrosta en uskalla vielä kokeilla, kun ei tiedä minkälaiset megamenkat sieltä vielä tulee.

Triana, pieni irtiotto on aina välillä ihan suositeltavaakin :) Kiva kuulla, että oot päässyt vähän lomailemaan.

ON: Jos en aivan väärässä ole, niin eilen tais tulla taas tuo limatulppa, joten oviksen pitäis ilmaantua 5 päivän sisällä. Toivottavasti tulis viikonloppuna, niin päästäis menkkoja piinailemaan ja pikimiten uuteen kiertoon :grin
 
Herukka nuista selkäongelmista. Mun ystävällä lapsettomuuden syynä pco, tehtiin 2x ivf tuloksetta. Sillä oli kans välilevynpullistuma, joka oli vaivannu jo vuosia. Ja kuukausi leikkauksen jälkeen tulikin yllättäen luomusti raskaaksi. Hän on ihan varma, että näillä asioilla oli joku yhteys, kun keho pääsi kivusta ja stressistä.

Elisenda inssejä varten tehään myös sopimukset, me laitettiin niihin jo ivf myös ettei tarvi erikseen tehdä sitten jos sinne asti päädytään.
 
Triana: Itse kanssa oon miettinyt, että kun on koko aika kipuja, ressiä, huonotuulisuutta niin ei mikään ihme ettei tärppää. En tiedä, mutta hyvinkin mahdollinen syy siihen. 20 v kohta jo näistä kivuista kärsinyt :( ja Elisenda: Mulla on vaan se tilanne, ettei tota luultavasti leikata, kun on niin monessa eri kohtaa tuo pullistuma, mutta huomenna mennään sinne lapsettomuuslääkärille. Katsotaan mitä hän sanoo. Toiv ei ainakaan sitä, että lasta ei kannata nyt yrittää? :depressed:

Hitto kun ois nyt niin kiva säkä käynyt et olis tärpännyt ja huomen mentäisiin ekaan ultraan (missä ei todennäisesti näkyisi mitään) :hilarious: toive ajattelua :rolleyes:

Frozen: Mitä lääkettä ohueen limakalvoon määrätään? ja jos nyt se prolaktiini aiheuttaa lapsettomuutta niin mitäköhän siihen määrätään? Taidan mennä ostamaan valmiiksi dosetin itselleni :smiley-bounce015
 
Muokattu viimeksi:
Mievaan isot onnittelut:Heartbigred

Elisendalle tsemppiä huomiseen aukkariin ja Herukalle ensikäynnille! Tulkaahan sitten heti kertomaan:)

On. Primolut kuuri loppui maanataina ja nyt odottelen tätiä saapuvaksi. Toivottavasti huomenna tai ylihuomenna tulee. Meillä on se yksi alkio pakkasessa, mutta ens kiertoon ei päästä vielä siirtämään. Mutta seuraavan sitten ja siirto olis juhannuksen jälkeen jos nyt täti saapuu ajallaan. Eli saa lähetellä tätiä tänne päin:grin
 
Elisenda ja Herukka, tulkaa tosiaan kertomaan sitten, miten huomenna menee. :) Herukka, jos oon käsittäny oikein, niin ainakin Lugesteronia määrätään ohueen limakalvoon. Se oiskin kamalinta, jos lääkäri sanois, että nyt ei voi selän takia yrittää. Toivotaan parasta kaiken suhteen! :)

Alina, kokeile ihmeessä pieni annos aspiriinia. :) Kävitkö km:n jälkeen jossain tarkastuksessa? Sori, oot varmaan kertonu aiemminkin.

Bambi, ollaan edelleen kiertokavereita, vaikka molemmilla ilmeisesti menny kierrot enemmän tai vähemmän epänormaalisti tässä alkuvuoden aikana. :grin Minäkin siis odottelen tätiä lähipäivinä saapuvaksi. Toivottavasti saatte pikkuisen pakkasesta juhannuksen jälkeen matkaan ja se pysyy kyydissä loppuun asti! :)

ON: Kp26, dpo11 (?). Ei mitään oloja, sais nyt vaan menkat alkaa pian niin pääsee eteenpäin. Jos alotan pistokset, pitääköhän mun käydä 0-ultrassa..? Ja minä kiertopäivänä se yleensä tehdään, osaako joku kertoa? :) Varmaan aika alussa, jos kerran pistokset aloitetaan yleensä kp5. Ja tuskin 0-ultrassa haittaa, että menkat on ehkä vielä käynnissä, jos kerran 0-ultra tehdään vaikka kp3 tai 4... Toivon toki, ettei 0-ultra ois pakollinen, ettei tarttis töissä sumplia, mutta ymmärrän toki, että se on järkevä.
 
Frozen, En käyny jälkitarkastuksessa ollenkaan. Kävin vaan sillon neljäntenä vuotopäivänä yksityisellä ultrassa, jossa todettiin epätäydellinen keskenmeno eli raskausmateriaali ei ollut vielä tullut kokonaan ulos. Km-vuoto kesti noin 10 päivää ja kaikki oireetkin katosi jo aika päivää sitten, niin en usko, että jälkitarkastukselle on enää mitään tarvetta. Kunnallisella ei mitään jälkitarkastusta olekkaan(paitsi jos epäilee tulehdusta), vaan pitäisi tehdä raskaustesti noin neljän viikon päästä keskenmenosta. En ole tehnyt r-testiäkään :hilarious: tuntuu vaan rahan tuhlaukselta. Ovistestejä löytyy läjäpäin kaapista ja se näytti jo ihan vitivalkoista joskus viikko sitten, joten eiköhän keskenmenosta olla jo ns. toivuttu. Nyt vaan sitä uutta kiertoa odotellaan.

ON: eilinen ovistesti näytti jo hailuraa viivaa, joten jospa se ovis (tai pelkkä lh-huippu jos tulee anovulatorinen kierto) saapuu sopivasti viikonlopulle :p Mitään yritystä ei varsinaisesti tässä kierrossa ole, mutta ainahan sitä voi mukavikseen peuhailla lakanoissa, kun on niin hyvät luomuliukkarit tarjolla :hilarious:

Olikse nyt niin, että jos ovulaatiota ei tapahdu, niin ei myöskään muodostu keltarauhasta? Ihan vaan mietin, että jos lämmöt kuitenkin nousee oletetun oviksen jälkeen, niin kaippa se meinaa sitä, että siellä joku keltarauhanen on. Jännityksellä ovista odotellen :happy:

Alina km-kierto kp 29
 
Noniin. Aukkarissa käyty, vasen munatorvi hyvin auki, mut oikea tukossa ilmeisesti. Ei kuplia näkynyt sinne menevän, mutta oikean munasarjan luo kertyi kuitenkin nestettä niin voi olla että on hiukan auki silti.. Eipä se juurikaan sattunut, semmosta voimakkaampaa menkkajomotusta tuli, mutta ei mitään sellaista mitä ei olis kestänyt. Jännitti kyllä ihan pirusti!!
Miehen dna-fragmentaatioarvo ok, eli simpat ihan kunnossa. Verikokeista ei puhunut muuta, kun että proge oli jotai vajaa 19. Lääkärin mielestä ok, mutta mun korvaan kuullostaa kyllä surkealta.. Ja se edellisen lääkärin mainitsema monirakkulaisuus meinasi siis PCO tyyppisiä munasarjoja. Johtofollia ei näkynyt ja limis ohut, kun kp vasta 7.
Näin ollen luomuyritystä ja laihdutusta käskettiin jatkaa, sit lokakuussa jos ei oo tärpännyt niin OI pistoksilla ja inssi. Ei kovin tuntunut lääkäri luottavan insseihin, kun meinasi että niitä tehdään sitten muutamassa kierrossa jonka jälkeen mennään IVF:n. Mitään sopimuksia ei vielä tehty edes.
Diagnoosi siis selittämätön, ja painoo pitäis pudottaa ennen tota inssiä 5-10kg.

Sit vielä kätilö sanoi kun lähdettiin, että kyllä se luomutärppi varmasti kesällä tulee kun ilmat lämpenee :hilarious: mitähän hiton tekemistä sillä on asian kanssa :wideyed: meni kyllä maku koko hommaan, koska tuo proge on niin huono eikä mitään lääkeapuja saatu, ja koska en jaksa enää pakottaa miestä tallettelemaan :sad001
 
Ja tulipa tälleen jälkikäteen tosta aukkarista hartiapistos oikealle, ompa ihan järkyn tuntuinen! :eek: ihan käyttökelvoton koko käsi.
 
Elisenda harmi jos ei mitään apuja vielä saanut:sad001 paljonko sen progen sit pitäis sun tiedon mukaan olla? Onks sulla loppukierron tiputtelua tms joka viittais huonoon keltarauhaseen (eiks se tiputtelu voi viitata siihen??) toivotaan nyt luomutärppiä kuitenkin.. ehkä se kesän aurinko saa miehen viilliintymään eikä tarttis pakottaa:cool14

Frozen no niinpä ollaan kiertokamuja edelleen! Eltsi varmaan tietäis tosta ultraseurannasta, eikös sillä ollut juuri sama hoito.. ivf:ssa ainakin ennen piikkejä mulla oli 0-ultra ennen piikkien alotusta, kp ei ollut niin väliä mutta mulla olikin hormonijarrulääke edeltävästi ollut käytössä ni en sit tiedä katottiinko sillä ultralla enemmän sen jarrun vaikutusta.. ja sit oli kaks ultraa kasvattelun aikana

On. Kp 1 jee! On se gyne aika meedio kun viikko sitten ennusti et menkat alkaa tänään ja on ennenkin arvannut päivän tismalleen oikein. Nyt periaatteessa luomukierto paitsi loppukierrosta alotan sumut kun pakastealkio siirretään hormonituettuun kiertoon. Ainakaan viimeksi en ovuloinut ivf kierron jälkeisessä kierrossa, eli ei varmaan luomumahkuja juurikaan mut se nyt ymmärretävää et kropalla kestää toipua kaikkien hoitohormonien jälkeen..
 
Oho, ovisplussa pääsikin yllättämään aikaisemmin kuin osasin odottaa :D kerranki näin päin.
 

Liitteet

  • _20170518_170810.JPG
    _20170518_170810.JPG
    685.8 KB · Katsottu: 116
Eltsi tulee huutelemaan pistoksista! Eli lääkäri katsoo tapauskohtaisesti tarvitaanko 0-ultraa vai ei. 0-ultra tehdään kp 3-5, eikä haittaa vaikka menkat olisi vielä päällä. Tietenkin voi olla vähän kiusallista, mutta mulle lääkäri sanoi mulle nauraen: "kyllä gynekologit on verta nähnyt!" Pistokset sit aloitetaan kp 5 ja ensimmäinen seurantaultra on kp 10. Sitten sitä pistelyä jatketaan kunnes vastetta tulee. Ja pistelyä voi jatkaa jopa yli 30 päivää! Et kyllä se johtofolli sieltä tulee! :) niin ja mullahan seurattiin estradiolin nousua vielä verikokein.

Joo, käyn täällä vieläkin joka päivä monta kertaa lukemassa viestit ;) et saa kysellä, jos pistoksista yms. on kysyttävää. Hirveesti tsemppiä kaikille! <3

Omia kuulumisia pikkuisen: ensi viikolla on ensimmäinen ultra. Jännittää ihan hirveästi! On ollut niin lievä oireista nämä viikot niin jotenkin sitä pelkää pahinta eikä osaa nauttia ihan täysin..
 
Alina, OK, mielenkiintoista tietää noista km-jutuista, vaikka siis todella ikävää, että olet joutunut niitä niin monta kokemaan!! ♡ Jes, hienoa että o+ tuli jo! :)

Elisenda, hienoa, aukkarista selvitty. :) Toivottavasti hartiapistos helpottaa pian! Siellä jenkkiklinikoiden sivuilla luki, että luomukierroissa hyvä progearvo on yli 25 ja lääkekierroissa yli 45. En tiedä, mihin tuo perustuu ja ollaanko muualla samaa mieltä, mutta eihän tuo 19 ainakaan mikään huippukorkea ole. Ihme, että et saanu mitään OI-lääkkeitä nyt, kun kerran PCO-löydöstä on! Ja toi kommentti lämpimän sään myötä tulevasta plussasta, aargh..! Mikä sun BMI on nyt? Sekö on syynä, ettei OI-lääkitystä aloiteta vielä? Muistaakseni sulla ei kuitenkaan hirveän paljon ylimääräistä ole...

Bambi, jee, kp1! :) Ja tosiaan aika meedio se gyne! Mä en ainakaan vielä tänään liittyny sun kiertokaveriksi, toivottavasti huomenna sitten! Ja varmasti juu kropalla kestää toipua kaikkien hormonimömmöjen jälkeen.

Eltsi, kiitos pistosinfoista. :) Yllättävän vähän olen googlaamalla löytänyt mitään. Moni kokemus on suoraan IVF:ää. Hyvä, että olet kertonut myös tuosta estradiolista, täytyy pyytää sitäkin seurantaa. :) Tulehan sitten kertomaan kuulumiset tännekin. Uskon, ettei vielä uskalla nauttia täysillä, mutta pian varmasti. ♡

ON: Kp27, dpo12 (?). Pientä menkkajuilintaa on pari kertaa tuntunut, jospa ne huomenna alkaa..?
 
Bambi, mä oon ollut siinä käsityksessä että pitäs olla yli 25.. mut näköjään riippuu myös paljon kp:stä ja henkilöstä että milloin nousee mihinkin lukemiin, vissiin tuo 19 on kuitenki riittävä. Mullahan yleensä on 1-2päivää ennen menkkoja pientä tiputtelua, mut tosi pientä. Lääkärin mukaan se on vielä normaalia.. ompa pätevä gyne sulla :woot:

Eltsi, tsemppiä ultran odotteluun, toivottavasti masuasukilla on kaikki hyvin :Heartred

Frozen, haluavat että bmi olis alle 30 ennenku mitää hoitoja alotetaan. Nyt mulla siis vähän alle 32. Perusteli sitä sillä että hormonitoiminta tasapainottuu kun ei oo niin paljoo extrakiloja.. mut jännä ettei se edellinen lääkäri puuttunut pahemmin tohon painoasiaan!
 
Elisenda, hienosti oot saanu kiloja pois! :) Harmi tosiaan, ettei sitä huomioitu. Onko sulle määrätty metmorfiinia? Sitä määrätään usein PCO(S)-potilaille, mäkin oon kohta 6 kk syönyt, pitäis pitää sokeritasapainoa kunnossa (meillä kun se on häiriintynyt) ja voi auttaa painonpudotuksessa. Kun aloin metmorfiinia syödä, olin jo saanu BMI:n 30:sta 27:een eikä ole sen jälkeen enää valitettavasti laskenut, mutta voihan olla, että metmorfiinin ansiosta kiloja ei oo toisaalta tullut takasinkaan. :) Lisäksi sain muuten yhdeltä klinikan gyneltä tollasta Infolic-jauhetta, senkin pitäisi auttaa sokeritasapainon kaa sekä edesauttaa munasarjojen toimintaa. Sanoin syöväni jo metmorfiinia, mutta kuulemma molempia voi käyttää.
 
Heippa kanssa kamut <3

Terkkuja: Tänään käytiin sairaalalla lääkärin juttusilla. Suulliset höpötykset veivät puolet ajasta ja puolet sitten tutkimiset. Lääkäri ultrasi minut. Olin huolissani siitä limakalvon paksuudesta, ihan turhaan koska se oli 11mm huh! Ovulaatio oli tapahtunut normaalisti ja folli mollukka siellä kasvoi hyvin ja pieniä rakkuloita oli kasvamassa. Palpoessa kohtu aristi hieman keskeltä, mutta kaikki siis niiltä osin kunnossa. Käytiin molemmat verikokeissa tänään. Ottivat hiv ja hepatiitti kokeet sekä lisäksi multa kp 22 progesteronin. Mies menee uuteen siippakokeeseen ensi viikolla. Seuraavaksi mun tarvii sitten soitella sairaalalle koska menkat alkaa ja sitten saan verikoeajat kierron alkupäiville sekä kp 8-10 menen aukkariin. Sitten katsotaan sopivat lääkkeet kun nämä asiat ovat hoidettu. Kiva fiilis kertakaikkiaan koko käynnistä.

Nyt kp22/28-31
 
Frozen, en ole saanut mitään lääkettä monirakkulaisuuden vuoksi. Ravitsemusterapiaa ne tarjosi vaan, mutta ei otettu. Oho minkä hintaista tuo inofolic, mut pitää harkita :) mulla paino putoaa kyllä, jos vältän sokeria. Tää 11 kg on lähtenyt pelkästään sillä, että alkuun en syönyt ollenkaan sokeria, välissä repsahdin herkkuihin kun olin kipeenä, nyt taas ottanut tiukemman linjan ja heti se paino alkaa pudota kun ei syö sokeria :happy: suolasia herkkuja saatan syödä välillä. 6kg kun sais pois vielä niin olis bmi alle 30.

Herukka, kiva että lääkärikäynti meni hyvin, ja asiat taas etenee :happy: Ja hyvä ettei limiksen kanssa olekaan ongelmaa! Tsemppiä aukkarin odotteluun, toivottavasti olisi putket auki :)

ON: Unohdin mainita kun kysyin mistä se johtuu että mulla ultraus tuntuu niin kipeältä. Lääkäri sanoi että voi johtua ultraajasta, anatomiasta ja kierron vaiheesta, tai myös endometrioosista. En tiedä oliko extravarovainen sitten ultratessa, kun ei sattunut yhtään! :happy: Hartiapistoskin meni muutaman tunnin jälkeen ohi, mutta kylkikipu jäi yöhön asti. Kummallisia vaivoja se aukkari teettääkin, saattaa tosin johtua siitä kun yritti sinne oikeelle saada niitä kuplia vaikka kuin kauan, lopuksi musta tuntu että mulla on ainakin litra sitä vettä kohdussa :grin

Huomenna meen ostaan macaa sekä aspiriinia :)
 
Takaisin
Top