Pirkanmaa / Tampereen seutu odottajia (LA 2016)?

Mulla loppuu opintotukikuukaudet, kun oon alanvaihtaja, niin eipä oo tuotakaan taloudellista iloa. Tosin kyllä tulot kaikkinensa tulee vähän nousemaan, mutta tietysti lapsesta menojakin tulee. Taloudellista puolta me punnittiinkin aika pitkään, tultiin silti päätökseen, että me kyllä pärjätään ja me todella halutaan tää lapsi. :)

Minimisumma on jtn 23-24 e/arkipäivä, minä opiskelijana saan sen. Harmi, kun ei tullut oltua "oikeana" vuonna kokopäivätöissä, mulla kun on muutamakin sellainen vuosi, että olisi päässyt vähän isommille rahoille. No, onneksi opiskelijana on tottunut pieniin tuloihin. :D

Halimami, kiitos tästä tiedosta! Nyt pitääkin pohtia, haluunko vielä roikkua kirjoilla hetken :) 5op/kk on naurettavan helppo homma - en tosin tiiä sit vauvan kaa :D

Mulla kans nyt keväällä päätös tehtävä et haenko kouluun vai en... uus ammatti ois hakusessa kun edellistä en pysty tekeen

No syksyllä vasta ois sit pääsykokeet ym. Ja ekan vuoden pystyy lykkään vai onko 2 mut ajattelin et jos sais etänä tehtyä jotain

Mulla on "ihan sama, ahdistaa" -vaihe menossa opintojen kanssa, kun en vaan nää itseäni mitenkään sillä alalla, mihin tää nykyinen koulutus valmistais. Oon siis opiskellut periaatteessa samaa juttua, mutta vaihtanut yliopistoa ja nimellisesti pääainettakin sekä pitänyt välivuosia töitä tehden, kun en vaan ole saanut valmistuttua. Vaikka siis motivaatiopuuskissa saan tehtyä vaikka 20 op kuussa tai 100 op vuodessa, sitten en taas pysty, kun alkaa tulevaisuus ahdistaa. Ens vuodelle oon suunnitellut, että meen kohti sitä kandia edes ja sen jälkeen pistän koko homman jäihin. Harmittaa vaan heittää ne nyt n. 200 opintopistettä "hukkaan", mutta eipä sille mitään voi, ettei ollut fiksumpi joku 5-6 vuotta sitten. Oon myös harkinnut amkista kiinnostavaa koulutusta (josta saisi jopa uran), mutta en tiedä, olisinko valmis kohtaamaan miehen vanhempien paheksunnan (miehen eksä meni amkiin yliopiston sijasta ja sai siitä melkoista kritiikkiä - sitten mä tekisin saman mutta vaan monen vuoden turhien opintojen ja opintolainan noston jälkeen)... Oon pohtinut tätä jo vuoden tai pari, eikä tää sen selvemmäksi oo tullu.

Mutta positiivista sitten on se, että mies sai viimein kerrottua kavereille meidän tulevasta vauvasta. Kaverit tietty onnitteli ja yks lupasi meille hoitolaukun ja toinen sitten turvakaukaloa lainaksi tarvittaessa. Jee. :)

Okei joo no se onki hyvä jos lykättyy saa :)

Vähän sama homma että ahistaa liikaa välillä toi ku pitäs joku järkevä ammattihommata mut opiskelijatuet ei oikee houkuta nii monta vuotta ! Ja sit jos huomaa keskenkaiken että ei tää ookkaan niin kivaa että mitäs sitte tekee. Kiva ku sullaki jo noin paljon opintoja kertyny! Saisitkohan niitä hyväks luettuu seuraavii opintoja varten? Pitäs varmaa vaa mennä johki aikuiskoulutuksee ja hommata nopeella opiskelulla ammatti ja sen jälkeen mennä monimuotona amk tutkinto samaa alaa pääsis kolmella vuodella ja sais töitäki samalla tehä

No kiva että otti hyvin sen :) eiks sun mies sit halunnu kertoa niille vai eikö vaan ollu kerennyt?

Ite opiskelen kolmatta vuotta amk:ssa ja tän kevään oon sitten ollut "poissaolevana". Vauva tulee sen verran kesken kaiken, et kaikki kurssit ois jääny kesken ja en tiedä, miten ne on myöhemmin paikattavissa, koska meidän koulutussuunnitelmat alalla on muuttunut eikä sit välttämättä kertyiskään samanverran opintopisteitä kuin luultiin koska joitain kursseja on saatettu typistää.

Nää tulottomat kk:t oon selvinnyt säästöilläni mutta nyt jouduin turvautumaan sosiaaliturvan tukeen. Että jos on todella pulaa, niin kyllä sitä apua saa! ""Raskaustulot"" alkaa mulla myöhemmin tässä kuussa ja takautuvasti saan sit asumistuen kelalta. Eihän nää tulevat rahat päätä huimaa, mutta ovat silti sellaiset, että uskon pärjääväni tosi hyvin. Oon tottunut aina elämään vähällä :)

Töihin olisin näiksi pariksi kuukaudeksi halunnut mennä, mutta alalleni on vaikea päästä ihan niin lyhyeksi ajaksi, naisena ylipäätään ja kaikenlisäksi raskaanaolevana :D tää "luppoaika" on sit mennyt asioiden hoitamiseen ja nyt alkaa pesän rakennus kun sain juuri uuden asunnolle mulle ja mun tulevalle pikkuiselle ❤ en voisi kuvitella olevani koulussa nyt samaan aikaan... se stressi kaiken tän lisäksi... huhhuh, no onneks ei oo sitä vielä :D

Mulla ois suunta kans seuraavaks amk..

Tänään oli hyvä aamu tai siis on hyvä aamu, toivottavasti jatkuu. Yleensä on jo huono olo mut nyt ei.. nälkä vaan.
Jännittää kyl keskiviikko kun saan tietää lasketun ajan ym.
Mutta odotan kyl innolla et varmistuu viikot.

Käytättekö muuten mitä vitamiini lisiä nyt?
Itsellä käytössä tuollainen missä on omega 3+ b-vitamiineja ja foolihappo.. oli siinä jotain muitakin. Sit mulla on ternimaito ja D - vitamiini...

Eikös molemmat vaikuta äippärahaan jos on ollu opiskelija ja sen lisäks käyny töissä? Ettei se määrä mee vaa toisen mukaan?
Mä odotan kans innolla muuttoo jo että pääsis kunnolla rakentaan pesää ja laittaan kaikkee vauvalle valmiiks vaikka tässä onki vielä hyvin aikaa :) huomenna sit vihdoin rakenneultraan, saa nähä miten uni tulee ens yönä :D
Alussa mulla oli käytössä Lady vita mama (mielestäni kallis mut sokoksella hyvä myyjä :D), omega 3, sinkki ja foolihappo. Hetken käytössä vaa sinkki ja foolihappo mut nyt alotin Multivita raskaus ja imetys.

Pitäis selkeästi käydä useammin täällä, kun aina täällä on tapahtunut vaikka ja mitä :)

Tervetuloa uusille :) Mulla on kans kesäkuussa laskettu aika, joten meitä on aika monta näköjään. Tuo tapaamisaika tulikin tuossa jo mainittua, eli sinne vaan mukaan jos pääsette :)

Itsestä tuntuu, että on nyt vähän sellainen suvantovaihe tässä raskaudessa, ei oikein ole mitään uutta päivitettävää asian tiimoilta. Vauva potkii ja maha kasvaa, mutta mitään muita oireita ei juuri ole. Hankintoja ollaan tehty jo aika paljon, mutta isoimmat jutut, kuten vaunut ja sänky jne, on edelleen hankkimatta.

Täällä kans tosiaan helpompi aamu, pääsin koiran kans rauhalliselle lenkille ilman kakomista..
Ja nyt on hernekeitto muhimassa liedellä ja pullataikinaa alan tekemään :)
Sit viel pannari! Hyvää laskiaista siis kaikille ♡ lapset tykkää..

Itse huomasin juuri et noissa mun vitamiineissa on a - vitamiinia jota ei sais kauheasti saada joten en sit tänään enään niitä ottanu ja ens viikolla hakemaan kunnon raskaus vitamiinit. :)

Kyllä tää raskaus vielä tuntuu aika uskomattomalta ja ihan ku en oliskaan.. mut kyllä alavatsa on kasvanut jo vähän. Ja ultrassa se kaikki taas konkretisoituu ja kun liikkeet alkaa tuntuu.

Onko teillä muuten sikiö tehny pesänsä minne tai siis kohtu.. mulla ihan takaseinässä oli vaikea edes löytää. Siellä mulla kaikki ollu..

Monellako täällä oli muuten lapsia ennestään? Mulla siis 4 tyttöä ennestään ja ikää itsellä 27

Mulla on ensimmäinen tulossa, ja täytän kk päästä myös 27. Mä popsin magnesiumia, D:tä, c:tä, omegaa, foolihappoa ja maitohappoa. Mitään raskausajan vitamiineja ei oo sen lisäks käytössä.

Mä olen opiskellut pitkän kaavan kautta. Esikoisen sain puolivälissä ammattilukiota ja olosuhteiden pakosta (ei ollut mahdollisuutta pitää välivuotta kun vastaavaa tutkintoa ei alkanut meidän ryhmän jälkeen) jatkoin kun poika oli 4kk. Poika oli isänsä kanssa päivät ja tuotiin mulle aina imetettäväksi.. Raskasta oli 24/7 mahaansa huutavan kanssa, mutta sain tutkinnon suoritettua. Sen jälkeen hain ja pääsin opiskelemaan samaa alaa ammattikorkeaan. Jossain vaiheessa päätin kuitenkin vaihtaa alaa ja lähdin lukemaan sairaanhoitajaksi. Kun valmistuin, esikoinen täytti 8v. Koko tuo opiskeluaika mentiin ihan minimirahoilla. Kesät tein töitä ja niillä rahoilla (+opintotuella ja -lainalla ja asumistuella) elettiin kouluvuosi. Tiukkaa teki ja iso apu olikin mun isovanhemmista jotka osti pojalle aina ns joululahjaksi talvivaatteet ja synttärilahjaksi vk-vaatteet. Samoin aina välillä maksoivat meidänkin ruokaostokset kun käytin heitä kaupassa (heidän autollaan joka oli mun pihassa evakossa vaarin dementoitumisen vuoksi). Sitten olikin ihanaa kun vihdoin menin oikeasti töihin eikä tarvinnut niin paljon miettiä rahankäyttöä. Tosin lisäsin aiemmin käytössä olleeseen summaan vaan pari sataa ja lopuilla maksoin isosti pois opintolainaa ja asumisoikeusasunnon puolikkaaseen ottamaani miniasuntolainaa. Se olikin hyvä ratkaisu kun oli tottunut vähällä elämään, koska nyt kun töiden aloituksesta on kahdeksan vuotta aikaa, olen maksanut jättimäisen opintolainan pois ja tuosta asumisoikeusasunnosta pian tilille kilahtava summa on täysin käytettävissä tähän uuteen asuntolainaan. Velaton en siis ikinä ehtinyt olemaan, mutta ei myöskään montaa velkaa päällekkäin.

Mulle siis syntyi kolmas lapsi nyt eli lapset on poika 4/00, tyttö 11/11 ja tyttö 1/16. Ikää on itsellä kohta 35v ja lapsia tuskin tulee enempää (ellei tämä lapsi sitten yllätä allergiattomuudellaan ja yleisellä helppoudella, jota vahvasti epäilen).

Meillä tää tyttö on ensimmäinen, mä oon 26 ja mies 31.
Raskauden aikana söin silloin tällöin D -vitamiinia, kalkkitabletteja ja omega-3:sta. Eli hyvin harvoin koska en ikinä muista ottaa mitään "ylimääräsiä" pillereitä. :D

opiskelut ehdin suorittaa ennen vauvaa hyvin, kun oon valmistunut 12/12. Ja tosiaan sosionomi (AMK) olen ja mulla on vakipaikka tampereen kaupungilla lastentarhanopettajana. :)

Tervehdys kaikille uusille ja mukava että teitä on tullut näin monta! Mulla on la 30.3, joten aika ison mahan kanssa tässä jo elellään :)

Vähemmän on tullut käytyä täällä foorumilla viime aikoina, mut tulin kertomaan semmoista, että viime Tampere-miitin jälkeen perustettiin fb-ryhmä, jossa jatkettiin juttelua (mutta myös täällä osittain).

Eli jos haluatte mukaan tähän ryhmään, niin laittakaa mulle yksityisviestiä, niin kerron tarkemmin :) Ryhmä on salainen, jotta ei raskausuutiset leviä ympäriä facea ;)

Takaisin