Pirkanmaa / Tampereen seutu odottajia (LA 2016)?

Silloin kun mä sain esikoisen oli synnytysvalmennusta tunti tai kaksi neuvolassa (+muut perhevalmennukset) ja toinen saman verran Taysilla. Taysilla oli käytännön rentoutumis- ja asentoharjoituksia yms ja lyhyt tutustumiskäynti synnytysvastaanottoon js -saliin jne. Nykyäänhän tuolla infossakin käydään vaan katsomassa mistä synnytysvastaanotto löytyy ja miten sinne pääsee eli ei tutustumista kuin videoina ja "kalvosulkeisina".

Ensisynnyttäjät pääsee ilmeisesti automaattisesti neuvolan kautta synnytysvalmennukseen, eikös? Itse ainakin ajattelin mennä sinne myös.

Haluaisin myös oleskella ammeessa tai suihkussa, sillä uskon, että se rentouttaisi. Ja jostain syystä mulla on aina ollut mielessä, että en haluaisi synnyttää selällään maaten vaan jotenkin kyykyssä tms. Se vaan saattaa olla kätilöjen kannalta vähän hankala asento, enkä lopulta tiedä onko se edes yhtään hyvä, mutta tällainen mielikuva mulla on etukäteen ajateltuna. Kyllähän jos miettii, että alkaisi vaikka vääntää kakkaa makuultaan tai kyykyssä, niin kyllähän se kyykyssä tulee paremmin :hilarious:

Mun mies ei onneksi pienestä hätkähdä ja on luvannut auttaa parhaansa mukaan kaikessa. Mitä olen kavereilta kuullut, niin synnytys saattaa olla jonkinasteinen romantiikan tappaja, kun kaikki eritteet roiskuu ympäriinsä ja itseään ei voi oikein muutenkaan kontrolloida tai yrittää olla mukava. Mutta en usko, että meillä tuommoiset vaikuttaa mitenkään negatiivisesti. Sen verran paljon ollaan tässä jo kaikenlaista koettu. Mies toki koko ajan vakuuttelee mulle, että synnytys on varmaan "tosi helppo". On kyllä pari kertaa tehnyt mieli sanoa, että ei sitä voi tietää etukäteen, etkä ainakaan sinä voi sitä tietää. Mutta antaa nyt uskoa noin, niin ei hänen tarvi tätä etukäteen jännittää :grin

Mäntyomena, Taysissa on ainakin aiemmin ollut sellaisia synnytysjakkaroitakin jotka on siis matalia eli asento tulee lähemmäs kyykkyä. Mä olen ponnistanut esikoisen sellaisessa hassussa valtavassa synnytystuolissa (ilmeisesti kätilölle saatiin tuolla parempi työskentelyasento kun tuolin sai korkealle) ja se oli ihan jees. Nuorimmaisen synnytys oli niin nopea, että synnytin puoli-istuvassa asennossa sängyllä kun en enää ylöskään päässyt kun olin juuri sängylle itseni kammennut puuduttamista varten.

Mää en oikein tiedä miten haluisin synnyttää. Yhtään en osaa kuvitella koko tapahtumaa! Vaikka ei siihen enää ole kun n. 7 viikkoa! Kun mun käsittääkseni insuliinihoitoisen radin takia ei päästetä kauheen paljon yliaikaseks...

Musta tuntuu, että synnytykseen on vielä piiiitkä aika. Mut ei siihen kai oikeasti ole kun laskettuun aikaan on 6 viikkoa :D Ehkä tää siksi tuntuu niin pitkältä ajalta kun on joulu ja uusi vuosi välissä ja sit tota muuttoa tehdään jne.

Juu, hirveen vähän aikaa! Hirvittää päivä päivältä enemmän! Onneksi on aika tiuhaan nyt jo neuvolakäyntejä ja äitipolikäyntejä... Huomenna taas äitipolille!

Aphrael, sullakin niin pian! Luulis et menis just nopeesti kun joulu, uus vuos ja muutto ennen! :D miten saatte kaiken valmiiksi muutossa?

Annicasi, Meillä on kaksi asuntoa päällekkäin tammikuun puolivälistä helmikuun loppuun ihan sen takia et la on 24.1. ja meidän uusi koti vapautuu vasta tammikuun puolivälissä. Ajateltiin olla reiluja entisille omistajille, että saavat joulun viettää suht rauhassa. Mut on siis hiljalleen pakkailtu jo tavaroita joita ei tarvita jatkuvasti ja pyhien jälkeen pakkaan kaiken mitä ilman voidaan elää eli jätetään esim astioita vaan minimimäärä käyttöön jne. Tarkoitus on tehdä lopullinen muutto vasta kun vauva on syntynyt, mutta nuo turhemmat tavarat viedään pikkuhiljaa sen jälkeen kun talo on meidän hallinnassa. Puuhaa siis riittää, mutta oikeastaan ainoat asiat minkä onnistuminen jännittää on saako mies tuollaiseen superhitaaseen muuttoon kantoapuja itselleen tarpeeksi (toki toi esikoinen auttaa myös mutta sen langanlaiha teiniolemus ei ihan vakuuta painavien tavaroitten kanssa ;) Ja sit etenkin tän asunnon loppusiivous.. Mä tuskin kykenen ihan täysipainoisesti siivoamaan heti synnytyksen jälkeenkään eli apuja pitää saada ettei sekin kaadu miehen niskaan. Mies on siis myös yrittäjä joka tekee töitä aina..

No tämähän selvensi ;) ainakin on puuhaa ! Toivottavasti kaikki menee mallikkaasti, etkä ressaa liikaa! :)

Mulla on 19 pvää laskettuun ja itestä tuntuu että synnytys käynnistyy hetkenä minä hyvänsä. Ja edelleen on ne pirun imetysliivit ostamatta!!

Zuikkeli, Voihan imetysliivit tosiaan. Pitää testata löytyykö vanhoista potentiaalisesti sopivia vai täytyykö ostaa. Tosin mulla on sellaiset toppimalliset liivit ollut käytössä nyt loppuraskaudessa joilla pääsisi ehkä alkuun juuri ja juuri kun joustavat hyvin..

Oon menossa viikolla 24 ja ahdistaa ku oon joutunu ostaa jo monet liivit ja tavallisesta kaupasta ei enää seuraavaa kokoa tuu löytyy... (->70G!!!!:oops:). Rinnat on usein niin arat että pakko käyttää öisinkin kaarituellisia, muuten kaikki käännökset sattuu niin pirusti kun "hölskyvät" :D mulla on pari löysempää toppimallia, jotka olis muuten hyvät mut rintojen ollessa arat en pysty pitämään niitä ja ovat niin ohuetkin että nännit nöpöttää kylmällä nolosti läpi.. mistä niitä imetysliivejä sitten saa ja kasvaako mun rinnat oikeesti tästä vielä...?! :eek::nailbiting:

Annicasi: Kuulostaa haastavalta :D Mulla kasvanut jo tässä ihan alkuraskauden aikana 70A-->70B (mies on innoissaan). Käytän urheilurintsikoita, kun ne jotenkin mukavammat aroilla rinnoilla. Nännien nöpötys kyllä kans ongelma :D

Mulla kasvaa raskauden aikana rinnat jonkin verran, rinnan ympärys paljonkin näin loppuraskaudesta kun kohtu on korkeimmillaan. Maidon noustessa sit tapahtuu se suurin rintojen kasvu ja sit taas pienenevät jonkin verran kun maidontulo tasaantuu. Ja ympärys pienenee sitten aika pitkällä aikavälillä. Eli liivejä saa ostaa muutamaa eri kokoa raskausaikana ja kahta tai kolmea ainakin imetysaikana.

Mun topit on muuten Tokmannilta ja ovat sen verran topatut ettei nännit näy ;) Mulla ei siis ole isot rinnat niin vaihtoehtoja löytyy helpommin kun tuen tarve on pienempi.

Heippa kaikille! Liityn myös itsekin seuraan, nyt kun muistaisi käydä täällä lukemassa juttuja :joyful:

28v ekakertalainen Ylöjärveltä, tosin ihan tuosta kaupungin rajalta mutta ei voi omaa paikkakuntaa huijata :wink
17.6 LA joten juhannusvauva tulossa. Just eilen mietin että ihana hetki sinäänsä kun keväällä on aina muutenkin niin hyvä fiilis valoisuudesta ja kesän pääsee nautiskelemaan pikkusen kanssa. Heh, tosin tuossa lauseessa taisi särähtää tuo "kesä" (eiks just uutisoitu että heinäkuussa ja joulukuussa sama lämpötila tänävuonna :grin) ja "nautiskelu", joka vielä kyseenalaista ku ei tiedä mikä kirppu sieltä tulee :)

Varhaisultraan pääsin jeejee ilmaiseksi kunnallisen kautta kun viikoista ei ollut mitään hajua. Vauvaa on kyllä hartaasti vuosi odotettu (tai siis yritetty :grin)mutta kierron epäsäännöllsyyden vuoksi ei ollut mitään hajua viikoista. Terveystalolla oli myös jo 12vkn ultra. Onks muut käyny siellä? Oli erittäin nihkeän virallinen polkkatukkainen nainen siellä vastassa. Ei mennyt mitkään vitsit läpi :D

Olen muuttanut 2,5v Jyväskylästä tänne ja lähipiiri on aika suppea, johtunee myös siitä että todella moni on muuttanut pois :sad001 Siksi olisi myös kiva saada samasta elämäntilanteesta kavereita. Ja muutenkin kuinka kivaa se, että kaikilla muillakin on yhtä paljon päivissä tyhjää kuin itselläkin kun jää äippälomalle :)

7.1 pääsen paikalle. Ihan kesken työpäivän aattelin pari tuntia kipasta, kiva tulla :happy:

Mulla rinnat kans hieman kasvanut!! Jee, oonkin ootellu että koska, nyt siis rv 20+2. Uusia liivejä tarvii joulun jälkeen käydä alemyynneistä ettimässä. Mulla ongelma ku ympärys tarvii olla iso ja kuppi jotain C luokkaa ni harvoin oon löytäny sopivia.. liiviliikkeestä ostin edelliset imetysliivit (80e kpl) :/ aika kalliiks tulee jos sieltä tarvii ostella taas eikä mikkään esim. H&M:n liivit sovi.. tosin liiviliikkeen liivit oli kyl tosi hyvät ja istu hyvin.. :)

Tervetuloa, Hipppu!!!

Tervetuloa Hippu! Taitaa olla nykyään kaikkien ympäristökuntien ultrat Terveystalolla. Itse en siis ole käynyt kun Tampereella asumme vielä reilun kuukauden.

Tervetuloa Hippu! Ja kiva kun pääset sillon 7.1! Mäkin pidän tärkeänä tutustua muihin äiteihin, äitiyslomalla voi aika käydä yksitoikkoiseksi samojen rutiinen toistamisesta päivästä toiseen :) Oivoi.... 80 EUROA??! täytyy sitten toivoo joulupukilta liiviliikkeeseen lahjakorttia... Oon ollut oikein kiltti tänä vuonna :rolleyes: siis hyväpuoli tässä on rintojen kasvussa on se, että ty
kkään mun kropan muodosta paljon enemmän ja oon oppinut arvostamaan sitä paljon enemmän ! Mun tissikoko saattaa kuulostaa isolta, mut mun mielestä nää on sopivat ja sopusuhtaiset mahan kanssa :) Kuinkakohan paljon ne meinaa tästä oikeesti kasvaa.. :grinAuttaiskohan sellainen jatkopalakiinnike aluksi... Täytyy käydä kokeilemassa niitä tokmannin toppeja! Ja ehkä jos vois niitä hennesin liivien rinnanympärystä koittaa itse pienentää...? Mitenköhän mahtaa käydä :D

Takaisin