Pikkusisaruksen odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sandy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Taas tuli semmoinen olo että kunpa voisi jo kertoa tuolle meidän tytölle että vauva on tulossa. Kun äiti on koko ajan väsynyt tai on paha olo eikä toinen sitä tietty ymmärrä. Tänäänkin käytiin potkukelkkailemassa, nopeasti kunto loppu ja sisään tultua isä patisti päikkäreille. Nyt illalla olen taas yökkinyt ja istun sohvalla kun toinen syö yksin iltapalaa keittiössä (näkö- mutta ei hajuetäisyydellä), tuntuu että on niin huono äiti kun joka päivä valittaa väsymystä eikä mitään jaksa (ja kaiken lisäksi plärää puhelimella jotain foorumia...). Ja pieni vaan kyselee onko äiti kaikki hyvin, onko paha olla, nukuitko hyvin, paijaa ja ruokkii minua [emoji171] Hyvä isosisko siitä kyllä tulee, se on varma.

Taas tuli semmoinen olo että kunpa voisi jo kertoa tuolle meidän tytölle että vauva on tulossa. Kun äiti on koko ajan väsynyt tai on paha olo eikä toinen sitä tietty ymmärrä. Tänäänkin käytiin potkukelkkailemassa, nopeasti kunto loppu ja sisään tultua isä patisti päikkäreille. Nyt illalla olen taas yökkinyt ja istun sohvalla kun toinen syö yksin iltapalaa keittiössä (näkö- mutta ei hajuetäisyydellä), tuntuu että on niin huono äiti kun joka päivä valittaa väsymystä eikä mitään jaksa (ja kaiken lisäksi plärää puhelimella jotain foorumia...). Ja pieni vaan kyselee onko äiti kaikki hyvin, onko paha olla, nukuitko hyvin, paijaa ja ruokkii minua [emoji171] Hyvä isosisko siitä kyllä tulee, se on varma.
Mul on ihan hirvee syyllisyys kans. En oo yksinkertasesti ehtiny huonon olon, väsymyksen, töiden ja salin pyörrityksissä olemaan hänen kanssa. Monta päivää raivonnu isille kun tahtoo äidin ja joudun työntää pois kun läpsii tai pomppii päällä ja hän ei vielä oikein ymmärrä kun kieltää. Tosi huono äiti olo. Mut ei tälle mitään voi tää raskaus jo alkaa aikalailla näyttämään identtiseltä esikon raskauteen verraten et pelottaa vaa et alkaako ne hirveet supistuksetkin sit taas aikasin. Nyt nimittäin alko migreeni ja oksentelu ja esikosta alko samoihin aikoihin ja kesti rv14 asti ja rv21 alko kivuliaat supistukset ihan loppuun asti. Esikon alkuraskaus meni nukkuessa.

Vähänkö hyvä toi uudistus! Me ei saatu viimeks perhehuonetta hätäsektion takia ja vuodepaikkaakin jouduttiin odottelemaan melkein 12h ku oli vähän täyttä :rolleyes: Se 4hh oli ihan järkyttävää ja itkien pyysin et ne päästää mut kotiin ku ei pää kestäny olla siellä.

Nyt toivon et kaikki menis hyvin ja sais oman huoneen et sais olla omissa oloissaan siellä :grin

Mul oli ihan sama. Porasin joka pv, et antakaa perhehuone ja vikat päivät et päästäkää kotiin. Nukuin 3vrk aikana 5h. Me jouduttiin olee lapsivuodeosastolla ikuisuus (5vrk + 1vrk synnytysosastolla). Luulen että omasa huoneessa ja miehen tuella ois ollu ihan eri meininki.

Mut onpa jännä ettette saanu perhehuonetta! Mä olin ymmärtäny et sektion jälkeen sen saa aina, koska isää tarvitaan auttamaan, kun äiti eisaa hoitaa lasta.

Mul oli ihan sama. Porasin joka pv, et antakaa perhehuone ja vikat päivät et päästäkää kotiin. Nukuin 3vrk aikana 5h. Me jouduttiin olee lapsivuodeosastolla ikuisuus (5vrk + 1vrk synnytysosastolla). Luulen että omasa huoneessa ja miehen tuella ois ollu ihan eri meininki.

Me ei onneks oltu ku 3vrk ku räjähdin vikana päivänä et jos ette päästä mua täältä ni lähen ilman lupaa :rolleyes:

Mut onpa jännä ettette saanu perhehuonetta! Mä olin ymmärtäny et sektion jälkeen sen saa aina, koska isää tarvitaan auttamaan, kun äiti eisaa hoitaa lasta.
Me oltiin 5vrk ja 2yötä kotona ja taas yks yö sairaalassa sit kotiin. Sen jälkeen joka toinen päivä povalla kontrolli 2vkon ikään asti.

Ei sektion jälkeen oo mitään erikoiskohtelua huoneiden suhteen. Tai en oo kuullut moisesta. Mä ite hoidin vauvan ja mies ehti kerran löydä nopeasti moikkaamassa syntymän ja kotoutumisen välissä. Miks ei äiti sais hoitaa vauvaa sektion jälkeen? Mä tosin pystyin sektion jälkeen kotiutumispäivänä käymään kaupassakin yksin ja kantaan kasseja :D

Ei sektion jälkeen oo mitään erikoiskohtelua huoneiden suhteen. Tai en oo kuullut moisesta. Mä ite hoidin vauvan ja mies ehti kerran löydä nopeasti moikkaamassa syntymän ja kotoutumisen välissä. Miks ei äiti sais hoitaa vauvaa sektion jälkeen? Mä tosin pystyin sektion jälkeen kotiutumispäivänä käymään kaupassakin yksin ja kantaan kasseja :D

Jes, tarkoitin että jos äidin kunto estää vauvan nostelun/hoitamisen (tipassa, tosi kipeä jne), niin oon ymmärtänyt että mies otettas silloin hoitajaksi, eli etusija perhehuoneeseen koska muuten tarkoittaisi että kätilö on äidin assarina aika monessa asiassa. Tai kaveri ainakin sai huoneen näillä perusteilla Jorvista, ja kuulosti loogiselta.

Ei oo itellä kokemusta sektiosta toipumisesta, mut tämä (väärin)käsitys varmaan tuli siitä, kun pelkopolilla peloteltiin (varsin osuva nimi tolla pelkopolilla :happy112) kaveria ettei kannata vaatia sektiota, kun et pysty sen jälkeen ees kantamaan (so. hoitamaan) vanhempaa lastasi viikkoihin.

Muokattu viimeksi:
Mulla kaksi sektiota takana.
Mua ei ole tippa eikä muutkaan haitanneet nostelua.
Ihan hyvin olen pystynyt hoitamaan normihuoneessa synnärillä :-)
Hoitajat ovat auttaneet.
Toisessa sektiossa sain vauvan heti vierihoitoon. Lähdin jo toisena päivänä kotia.
Oli hoitajatkin ihmeissään pystynkö mutta paljon mieluummin olin kotona kun sairaalassa.
Kestän kipua hyvin kun sitä on muutenkin niin paljon. Varmasti yksi syy miksi pystyin heti lähtemään liikkeelle jne.
Tampereella on se hotelli johon pääsee jos on normisynnytys.
Sektion jälkeen ei asiaa sinne.

Kotona sain vauvaa hoitaa ihan normaalisti. Ei mitään rajoitteita sen suhteen. Tyrän takia on ne kantorajoitukset.
Itselle muodostui avannetyrä jo esikon odotusaikana.
Leikattiin kuopuksen ollessa reilut 4kk.
Tuolloin vielä pystyin kävelemään jne. Oli helppo hoitaa itse kaikki.
Nyt menisi jo toisen ihmisen auttamana.

Juu, voihan sen sektion jälkeen juosta vaikka maratonin seuraavana päivänä jos siltä tuntuu, mutta onko se kovin järkevää, niin se on eri juttu.
Fakta on se että sektio on merkittävä avoleikkaus jossa tikkejä tulee useampaan kerrokseen, usein myös menetetään verta. Toipumisajat on asetettu aivan syystä.

Tää synnytysten vertailu on sinällään ihan tyhmää kun kaikki kokevat asiat, kivut, toipumisen eri tavalla. Mutta mua häiritsee aina nämä "sektio on ihan pikku juttu ja heti olin elämäni kunnossa" kommentit, etenkin ihmisiltä jotka eivät ole alatiesynnytystä kokeneet.
Mulla on takana kaksi alatiesynnytystä ja yksi sektio. Ja kyllä vaan se toipuminen sektion jälkeen oli huomattavasti isompi homma kuin alatiesynnytysten. Jouduin esim kuukauden ajan piikittämään klexanea joka pvä tukosten varalta, ei mukavaa eikä halpaa. Ja uudelleen raskautumisista ei suositella sektion jälkeen yli vuoteen. Mulla on esim yksi ystävä jolle tehty hätä- ja kiireellinen sektio ja kohtu siinä kunnossa ettei kolmatta raskautta suositella. Ja sitten toinen ystävä jolla kaksi kiireellistä sektiota ja kolmas syntyi suunnitellulla. Yllätyksenä tuli kuinka paljon oli kiinnikkeitä, esim virtsarakkoon ja kursimisessa meni tovi. en ole varma suositellaanko hänelle enää neljättä...

Itse toivon suuresti että voin neljännen alakautta synnyttää. Meillä täällä on yhden- tai kahdenhengen huoneita tai perhehuoneita. Mulla nyt ei niin väliä missä oon. Pari vrkautta varmaan pakko viettää kun tod.näk on radi ja sitten sokeriseuranta 48h.

Mulle sanottiin pelkopolilla et sektion takia ei ikinä saa perhehuonetta koska tarvitsee apua lapsen hoitamisessa. Mä olin kyl sen verran kipee et ois ollu kiva yölläkin jos mies olis voinu olla mukana mut onneks sai hyvin apuja hoitajilta kun tartti

Meillä oli suunnitellun sektion jälkeen perhehuone reilun vuorokauden odottelun jälkeen. Oltiin siellä perjantaista maanantaihin, ja paineltiin kutsunappia melko huolettomasti. Lisäks siellä kävi hoitaja säännöllisesti tuomassa mulle särkylääkkeet sen sektion takia. Oli kyllä huippua olla koko perhe yhdessä ja saada niin hyvää hoitoa ja kaikkea apua.

Sektion jälkeen oltiin 2vrk perhehuoneessa just sen takia, et mies hoiti vauvan. Ekan vuorokauden olin niin sekaisin ja kipeä, enkä edes saanut nousta sängystä ennen kuin oli vuorokausi sektiosta. Mä imetin ja pidin sylissä, mies hoito kaiken muun. Yhden vaipan taisin itse vaihtaa sairaalassa :hilarious: Ja nostorajoitukset jatkui 5-6vko, eli jälkitarkastukseen asti, ei saanut vauvaa painavampaa nostaa, eli ei esim. vauvaa turvakaukalossa. Toipuminen kesti pitkään.

Meillä oli suunnitellun sektion jälkeen perhehuone reilun vuorokauden odottelun jälkeen. Oltiin siellä perjantaista maanantaihin, ja paineltiin kutsunappia melko huolettomasti. Lisäks siellä kävi hoitaja säännöllisesti tuomassa mulle särkylääkkeet sen sektion takia. Oli kyllä huippua olla koko perhe yhdessä ja saada niin hyvää hoitoa ja kaikkea apua.

Mä uskalsin painaa kutsunappia kerran 5vrk aikana, kun olin niin kipeä etten pystyny liikkumaan eli hakemaan itse särkylääkettä. Yökön vastaus oli ”tuu ite hakemaan”. Itkin ja hain. Jäi kyllä traumat lapsivuodeosastolta (monen muunki asian takia, niistä ehkä joskus lisää), synnytyksestä ja synnäriltä vaan hyvää sanittavaa.

Mä uskalsin painaa kutsunappia kerran 5vrk aikana, kun olin niin kipeä etten pystyny liikkumaan eli hakemaan itse särkylääkettä. Yökön vastaus oli ”tuu ite hakemaan”. Itkin ja hain. Jäi kyllä traumat lapsivuodeosastolta (monen muunki asian takia, niistä ehkä joskus lisää), synnytyksestä ja synnäriltä vaan hyvää sanittavaa.

Huhhuh! Mulle kaikki sano ennen synnytystä, että painat vaan aina sitä nappia. Sitä varten se henkilökunta on siellä.

Minäkin painelin kutsunappia, kun tarvitsin apua, vaikka olinkin perhehuoneessa miehen kanssa. Muut asiat saatiin aika kivasti hoidettua keskenämme, mutta imetyksen kanssa pyydettiin vähintään viisi kertaa jelppiä ja yhden kerran kyselin kipulääkkeiden perään, kun hoitaja oli unohtanut tuoda ne.

Viimeksi jorvissa ollessani (1hh/polikliininensyn) niin sanoivat että pitää ite tulla kansliasta kätilöitä tarvii... tietysti summeriakin ois voinut soitella jos ei jalat tms kanna mut varmaan tässä se et näkeevät että pärjää omillaan ennenku lähettävät kotiin:) systeemi kelpas mulle

Mä taas olen kuullut myös että he jotka ovat kokeneet alatiesynnytyksen ja sektion pitivät sektiota helpompana.
Nämä ovat kyllä ihmisestä kiinni.
Mulla on koko vatsa vedetty niin monesti auki että siitä toipumisesta on aika paljon kokemusta.
Aina on kannustettu heti liikkumaan. Koska sitä nopeimmin mitä on liikkeellä alkaa paraneminen.
Mulle ei edes ehdotettu synnärillä et olisin saanut jäädä vaan makaamaan sänkyyn.
Heti oltiin viemässä vessaan omilla jaloilla.

Tottakai tähän vaikuttaa moni asia. Onko tehty nukutuksessa vai puudutuksessa. Kivunsietokyky jne.

Yksilöllisiä juttuja :-)

Hih täällähän on ”tuttuja” useampi:) millä fiiliksillä siellä odotellaan uutta vauvaa kun edellinenkin on vielä vauva? Ei teilläkän kovin kummoinen ikä ero tuu;)
Itsellä on edelleen hyvin epäuskoinen olo, että voiko tässä taas raskaana olla? Vaikka siis etoo tällä hetkellä urakalla;)

Tosi epäuskoinen olo täälläkin edelleen! Aika monesti on pitänyt käydä tarkistaan testin tulos, ja kyllä siellä edelleen plussa killuu. :woot: Vaikee kuvitella millasta se tulee sit oleen syksyllä, kun esikko on tosiaan niin vauva vielä, mutta mutta onhan tässä vielä moonta kuukautta aikaa kasvaa. :happy: Yäh, tsemppiä oloihin!

Toki ihmiset toipuu eri tavalla. Mulla vaan on sattunut niin, että sektion kokeneet ovat selvinneet helpolla, kun taas alateitse on ollut ihan tuskaa toipuminen. Ehkä siksi itseäkin pelottaa tämä niin paljon. Mä en synnärillä painanut nappia, kuin sillon, kun vauva itki, enkä saanut sitä hiljaiseksi eli lähinnä silloin, kun sillä oli nälkä eikä se saanut tissistä mitään ja tuotiin sit maitoa.

Pakko vielä tulla ihmettelemään meidän 2v8kk käytöstä. Nyt ehkä vajaan kuukauden ajan on alkanut haluta nukkua mun jalkojen välissä siten että tyyny on mun vatsan päällä. Koskaan ei ole näin kiinni ollut, ehkä koska nukkuu hikipäissään muutenkin, mutta nyt sanoo että haluaa nukkua näin. Ja sikäli kun mun rakko kestää niin onhan se nyt söpöä, ihan kuin toinen tietäisi että päänsä alla kasvaa pikkusisarus [emoji179] Eikä muutenkaan haittaa kun olen viime viikkoina ollut aikalailla kypsä nukkumaan siinä 20-21 aikaan muutenkin...

Takaisin