Pikkusisaruksen odottajat

Sandy

Kommentoinnin ninja
Syysmammat 2016
Syysmammat 2018
Hei!
Ajattelin luoda tämmöisen ketjun niille joille on tulossa toinen, kolmas, neljäs tai viides jne...
Itsellä kun ainakin tämä raskaus menee lähinnä sivussa sisaruksia hoitaessa. Aikanaan esikoisen kohdalla suurimmat ihmetykset koettu.

Mukava jos vielä saisi esittelyt minkäikäisiä sisaruksia on odottamassa vauvaa
 
Mulla siis tyttö 09/-13, joka kenties juuri ehtii tai ei täyttää 5 v vauvan syntyessä.
Poika on syntynyt 12/-14 ja on noin 3v 9kk vauvan syntyessä.
Kolmas on tyttö joka on syntynyt 09/-16 ja tuskin ehtii täyttää 2 v ennen vauvan syntymää.

Ja joo, meillä on sitten kolme lasta syntynyt syyskuussa..... Selviää ainakin yksillä sukulaissynttäreillä :wink:woot:
 
Minulla on tyttö 3/12 ja poika 2/14. Tyttö menee syksyllä eskariin ja poika on 4,5 v, kun vauva syntyy.

Tyttö sanoi muutama päivä sitten, että synnyttäisit äiti vielä yhden vauvan :Heartred Tuli niin hyvä mieli, kun lapsetkin toivovat vielä pikkusisarusta. Lapsille ei toki uutista ihan heti kerrota.
 
Meillä on tyttö 5/15, eli 3v4kk ikäero tulossa (kolmeen tähdättiin ja kesävauvaa ei haluttu miehen työkiireiden vuoksi niin napsahti heti 1.9.).

Esikoinen on jo varhain osoittanut hellyyttävää hoivaviettiä, ruokkii, nukuttaa, pesee ja hellii lelujaan (jopa kyniä ja omenankaroja....), ja kavereiden vauvoista on haltioissaan, halii ja pussailee hellästi. On joskus pyytänytkin että me saataisiin kotiin oma vauva Tietenkin on käynyt mielessä miten reagoi kun vauva vie etenkin äidiltä huomiota, mutta tuon ikäisenä voidaan osallistaa hoitoon ja selittää tilanne paremmin. Pieneltä mustasukkaisuudelta ei voine välttyä. En malta odottaa että voidaan kertoa että hänestä tulee isosisko, vasta ultran jälkeen.
 
Minulla poika 11/04, tyttö 05/06.. He ovat edellisen miehen kanssa.
Nykyisen aviomiehen kanssa tyttö 08/11, poika 06/16.
Meillä tosiaan piti olla jo lapsiluku täynnä, mutta elämä ei aina mene siten kuin ajattelee.
Tämä viides yllätti jo senkin takia, kun odotimme neljättä melkeen kolme vuotta (minulla pco)... Nyt siis tärppäsi yhden kerran jälkeen.
 
Meillä on 07/11 poika, 12/12 tyttö ja 01/17 poika ennestään.

Arki rullaa tällä hetkellä isompien harrastusten ja aikaan saavan kohta yks veen kanssa niin että päivässä riittää touhua.
 
Meillä poika 2/15 ja tyttö 7/16. Ja nämä ovat tosiaan edellisen miehen kanssa. Täällä kyllä on vilinää ja meteliä siihen malliin, että oikeen pelottaa kuin tässä itellä oireet pahenee että kui sitä on väsyny ja kiukkunen. :D
 
Meillä esikoinen, tyttö 11/16. Kovin on myös aikaansaava ja touhukas tapaus, vähän arveluttaa kuinka mahan kasvaessa pysyy perässä :D miehellä vielä reissutyö, on silloin tällöin pari viikkoa ympäri maailmaa.. no, onneksi isovanhemmat asuu lähellä :rolleyes:

Jännittää kyllä vähän, kuinka tuo neiti sitten suhtautuu, kun vauva tulee. Ikäeroa tulee 1v 10kk.
 
Meillä on poika 12/16. Tosiaan annettiin pikkukakkoselle lupa tulla kun poitsu täyttää vuoden. Ja ilmeisesti raskaus alkanut kun poitsu ollut vuoden ja viikon ikäinen o_O

Jännittää kyllä tuleva ja just moni käytännön asia. Ikäeroa tulee n. 1v9kk. Mutta päällimmäisenä on kyllä onnellisuus.:love017 mies taitaa olla shokissa vielä...
 
Meidän poika on syntyny 7/15. Kovin oon paininu sen asian kanssa, että pienemmällä ikäerolla lapsilla ois enemmän seuraa toisistaan. Toisaalta on tuntunu olevan tän yhenkin hoitamisessa ihan tarpeeksi, niin eipähän oo sit kahta vaipatettavaa ja isompi on sit jo itsenäisempi ja osaavampi. Vaan eihän sitä tiiä kuinka avuttomaks heittäytyy vauvan saapuessa saadakseen huomioo :)
Pätkätyöt ja niiden tuoma epävarmuus on myös yksi syy lisääntymisen lykkäämiseen :sad001
 
Meillä on 10/16 syntynyt poika. Toivoimmekin, ettei ikäero kasvaisi kovin suureksi.
 
Arvele, meillä tuo ikäero oli ihan mietitty. Nimenomaan siksi että toinen ei oo enää ihan vauva ja helpottaa(nee?) arkea. Lähipiirissä on myös monilla ero 3-4 v ja ihan hienosti sielläkin leikitään - ehkä jopa paremmin kun toinen osaa jo vähän ohjata leikkiä eikä ole samanlaista kilpailua. Toisaalta mitä nyt on muilta vanhemmilta kuullut niin se on ihan lasten persoonista kiinni leikkivätkö vai nahistelevatko enemmän. Lisäksi hoksasin tässä juuri, että muksut joutuisi olemaan päiväkodissa vain n. vuoden samaan aikaan ennen kuin esikko menee eskariin. Eli ei tule pitkään suuria hoitomaksuja [emoji16]

Joo, mäkin ehkä olen joutunut selittämään itselleni tätä ikäeroa jollain tasolla [emoji38]
 
Mulla on ennestään poika 4/16 ja ikäero tulee olemaan siis vajaa 2,5v. Vaikka poika on tähän asti ollut melko helppo ja arki rullaa hyvin, en olisi ennen yhtä vuotta voinut kuvitellakaan aloittavamme seuraavan yritystä. Olin aika loppu ekan vuoden valvomiseen, luojan kiitos meille se maaginen yhden vuoden ikä tarkoitti unien paranemista koko perheelle.

Jännittää tietenkin tuleva muutos, mutta oikein toivottu myöhäinen joululahja saatiin. :happy:
 
Meillä esikoinen on nyt 8 kk, eli ikäeroa tulee olemaan noin 1,5kk. :dead: Kyllä vähän jänskättää jo miten sitä sit jaksaa.. :nailbiting: Alunperin oli suunnitelmissa, että aletaan yrittämään kun esikko on vuoden. Sektiokin vielä alla, niin saa nähdä kuin on haava parantunu. Toisaalta muutama kuukausi sinne tai tänne ja toipuminen sektiosta meni todella hyvin, joten eiköhän haava kestä. Näin se on ajateltava! :happy:
 
Miespainostuksen alla lähdettiin vauvaa yrittämään :hug007Esikoinen on puhunut varmaan jo pari vuotta että haluaa vielä pikkusisaruksen, vaikka tämä ei todellakaan ollut se painava syy. Itse olin jotenkin jo totutellut että meidän lapsiluku on tässä, mutta mies halusi kolmannen, nyt tai myöhemmin. Ikäeron vuoksi en halunnut sitten enää odottaa.:wink Kerrottakoon vielä että sievästi sanottuna saatoin painostaa miestä ensimmäisen lapsen hankintaan joten vaikka itselle nyt lähtökohtaisesti ei ollut vauvakuumetta tullutkaan niin tämä pienokainen on toivottu :Heartred
Meillä on ennestään pojat 10/11 ja 5/13 eli ikäeroa tulee vanhempaan poikaan lähes 7 vuotta ja nuorempaankin reilu 5 vuotta. Jotenkin kauhistuttaa kun nämä kaksi 1,5vuoden ikäerolla on olleet toisilleen niin hyvin seuraksi että pitääkö tälle tulevalle tehdä vielä kaveri (no ei kai nyt sentään!:eek::joyful:)
 
Muokattu viimeksi:
Mua alkoi viime talvena mietityttään kierukkani ja halusinkin vihdoin toukokuussa siitä eroon. Varsinaista vauvakuumetta ei ole ollut, mutta lapsi on saanut tulla. Meillä on petipuuhia tosi harvoin, joten hämmästys oli kova, kun sain vain kuusien kuukautisten jälkeen itkukohtauksia lehteä lukiessa, eli testiä pitä lähteä ostamaan. Muut eivät ole saaneet näin nopeasti alkuansa.

Meillä on kolme poikaa: 9/9, 3/11 ja 11/13. Nyt tulee 4 v. 9 kk siis ikäeroa. Jännittää, koska tässä ajassa on jo näköjään kaiken ehtinyt unohtaa. Kaikki pikkuniksit, mitä alkoi kolmannen melko peräkkäisen lapsen kanssa oppia.
 
Meillä on kaksi poikaa 4/14 ja 3/16. Välillä jännittää miten saadaan arki rullaamaan kolmen alle 5-vuotiaan kanssa :nailbiting:
Onneksi en kaikkea vauvatavaraa ehtinyt vielä eteenpäin antaa. Vaunut on vielä tallella ja jonkin verran vaatetta
 
Ikäerosta.... Mulla ekalla ja tokalla on ikäeroa 1v 3kk. Muistan sen olleen tosi vaivatonta. Esikoinen tykkäsi lukea kirjoja ja olla kainalossa kun toiselta puolelta imetin kakkosta. Mun mielestä ei ollut oikeen minkäänlaista mustasukkaisuutta. :happy:
Haastavinta näiden kanssa on ollut silloin kun toka oli vajaa 2 v eikä osanut kunnolla puhua. Eivät yksinkertaisesti osanneet kommunikoida. Samaan aikaan syntyi kolmas. Oli vähän rankkaa. Tuntu että Toka enemmän oirehti vauvankin syntymää, ikää kun oli 1v 9kk ja tahtoa oli, mutta ei riittävästi sanallisia valmiuksia kertoa.
Luonnekysymys myös. Toka on temperamenttisin.
 
Täällä esikoistyttö 6/13, vähän mietityttää 5v ikäero kun ei muista kaikkea vaikka nuori onkin :wacky: Tiedä sitten miten ottaa vauvan vastaan kun en ole kertonut vielä :joyful:
 
Takaisin
Top