Pikkukakkosta odottavat ♡

Minlexille piti vielä tuosta sänkyjutusta sanoa, että meillä toimitaan vähän samoin kierrätettävien vaatteiden kanssa. Eli isomman vaatteet viedään piiloon ja sitten jonkin ajan kuluttua annetaan "uusina" nuoremmalle. :wink Tämä tosin johtuu siitä, että nuorempi ei suostu pukemaan päälle isosiskon vaatteita, koska ne on siskon.

Muuten meillä kaikkien asioiden kierrätys on sujunut tosi hyvin ja isompi on yleensä ollut jopa innoissaan antamassa pienemmälle tavaroita (esim. sänky, pyörä, lelut), kun sitten itse on saanut isompien tyttöjen version ko. asiasta.
 
Meillä 1 v 9 kk siirtyi kesäloman aikana omaan huoneeseen nukkumaan. Meni tosi hyvin. Hän oli oikein mielissään sinne tuodusta isojen tyttöjen sängystä. Sanoi heti parin päivän kuluttua: "Tuo on lasten sääky. Pinnasääky on vauvan sääky."
 
Anna K, pyydä sairaalasta sun synnytyskertomus ja mee sen kaa johonki pelkopolille/ terapeutille! ♥

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app
 
Pakko olla utelias, itse päiväkodissa kun työskentelen, jatkaako mahdolliset isosiskot/veljet uraa päiväkodissa vai otatteko lapset kotiin uuden pikkusen synnyttyä?


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Lila-Aurora, mulla on joku synnytyskertomus paperilla, mutta en tiedä onko se joku tiivistelmä. Mutta neuvolassa puhuttiin jo ekalla kerralla että varmaan täytyy siitä jutella just jossain pelkopolilla.

Mulla oli esikoisen aikaan joku outo odotus että se synnyttäminen on varmaan jotenkin siistiä ja odotin sitä innolla. Sitten se menikin vähän pieleen ja ajattelin, että tätä en tee enää ikinä. Nyt sitä oudosti välillä taas odottaa, että kyllähän se nyt on hieno kokemus ja sitten taas muistaa millä tavoin se voi mennä pieleen.. Kuhan edes pää edellä tulisi :D
 
Niin siis korjatkaa joku jos oon väärässä, mutta eikö se synnäriltä kotiin tuleva nivaska oo sellanen yleisraportti siitä sairaalassaoloajasta, ja erikseen pyytämällä on mahdollisuus saada varsinainen synnytyskertomus??

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app
 
Meillä vanhin on menossa nyt syksyllä päiväkodin yhteydessä olevaan eskariin, joten jatkaa siellä sitten myös keväällä. Nuoremman kanssa varmaankin teemme niin, että ainakin alkuvuoden ja kevään pidämme hänelle päivähoitopaikan ja katsomme miten homma lähtee sujumaan. Minulla on pieni aavistus, että tämä kovin sosiaalinen neiti ei "suostu" jäämään kotiin äidin ja vauvan kanssa, kun isosiskokin pääsee leikkimään kavereiden kanssa tarhaan/eskariin. Luultavasti hoitopäiviä ei tule olemaan joka päivä ja päivät ovat lyhyempiä. Pitää hiukan kysellä miten tuon eskarin kanssa olisi paras tehdä (onnistuuko esim. kolmipäiväinen viikko vai joka päivä esim. 4-5 tuntia).
 
Meillä tarkoitus jättää likka tarhaan niin, että tekee ns. kolmipäiväistä viikkoa. Täytyy tarhan kanssa keskustella toki nämä tuntimäärät yms, minkä mukaan kaikki maksut ja muut määräytyy.
Tytöllä kaatuu kotona seinät päälle jos jää minun ja vauvan kanssa kotiin. Sen verran on energiaa ja tekemisen tarvetta likalla. Mutta kuitenkin on kiva, että saa olla pidempiä viikonloppuja kotosalla, jos vaikka kotipäiviksi ottaisi ma ja pe. Saa sitten istua aamulla sohvalla ja katsoa pikkukakkosta kun äiti torkkuu vieressä valvotun yön jälkeen :)
 
Minlex, me teimme juuri noin kun kakkonen syntyi. :) Isommalla oli tarhapäiviä ti-to ja silloinkin noin klo 8-14. Saatiin ihan pitkät viikonloput tyttöjen kanssa, mutta isommalla säilyi kuitenkin kaverikontaktit tarhassa. Tämä ratkaisu sopi ainakin meille silloin tosi hyvin, eikä tarhallakaan ollut sen kanssa mitään ongelmaa.
 
Jos se uus laki menee läpi niin eikä se ollut niin, että jos toinen vanhempi on kotona niin lapset ovat oikeutettuja ainoastaan puoli pv hoitoon, eli lounaalta kotiin... Vaikuttaisiko se esikoulussa niin,että lapsi saa olla esikouluajan ( eli 4h) ja sit kotiin?!
 
Lila-Aurora, niin se varmaan on. Toi on "neuvolakortin liite", siinä on lyhyet pätkät synnytyksestä eri kätilöiltä ja sitten sairaala-ajasta vielä lyhyemmin. Hui, en kyllä tiedä uskallanko edes lukea mitään koko kertomusta :wink
 
Anna K, et yksin sitä missään nimessä luekaan, vaan sen ammattilaisen kanssa! :wink

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app
 
MInä olen ollut kyllä ehdottomasti ja äänekkäästi :D aina sitä mieltä, etten ymmärrä, jos lapsi/lapset hoidossa, kun äiti/isä vauvan kanssa kotona. Eskarilaiset ovat asia erikseen. Nyt olen kuitenkin miettinyt kovasti tuota asiaa. Meillä tyttö on tälläkin hetkellä puolipäiväisenä perhepäivähoidossa. Viikossa hänelle kertyy noin. 16 hoitotuntia. Meidän työajat mahdollistavat tällaisen järjestelyn. On sen verran pieni, ettei kerhoon pääse. Saa siis nähdä, kun minullakin mietityttää, kykenenkö niin paljon viihdyttämään. Kaverit ovat kyllä tärkeitä. Aion pitää hoidossa ainakin vauvan syntymään asti, jonka jälkeen jäädään kaikki viikoksi tai kahdeksi kotiin. Katsotaan sitten, miten toimitaan.
 
Itsellä eka tulossa ja vähän samaa mieltä DT:n kanssa, että tiettyyn ikään asti mielestäni äidin pitäisi hoitaa lapset kotona. Ja sitten tulee se mutta.
Olen nähnyt lapsia, jotka kehittyvät oikein hyvin kotona, askartelevat äidin opastuksella, kuuntelevat satuja ja oppivat värit, eläinhahmot ym. Puhuminen kehittyy hyvin ja päivisin ollaan puistossa tm., jolloin tavataan ikätovereita.

Olen myös nähnyt lapsia, joiden puheen kehitys ottaa huimia harppauksia vasta päivähoidossa, samoin kuin sosiaaliset taidot, kädentaidot ym.

Ja se ulkoilun määrä päivähoidossa... Olen keskustellut ihmisten kanssa, jotka eivät lasta vie ulos leikkimään, koska esim. iso tie on niin lähellä (ei välttämättä edes pidä paikkaansa). Toiset vievät tunneiksi, koska lapsi on niin energinen, että on pakko purkaa energiaa. Siihen pikkuvauvan rutiinien yhdistäminen voi olla haastavaa.

Eli joskus on perheen ja lapsen edun mukaista, että lapsi on hoidossa.
 
Vaikka olenkin sitä mieltä, että pienen, alle 3-vuotiaan paras paikka on kotona niin tiedän, että perheillä eri tilanteita ja aina se kotona 24/7 oleminen ei ole lapsen parhaan edun mukaista, vaikka siellä äiti/isä kotona olisikin. Ei siis saisi missään nimessä arvostella perheiden ratkaisuja, kun ei tiedä taustoja yms.

Tarkennuksena vielä eli meillä tyttö ollut perhepäivähoidossa 10 kk:n ikäisestä ja molemmat vanhemmat siis töissä. En olisi lähtenyt töihin ja laittanut hoitoon vielä niin kovin varhain, jos olisi joutunut olemaan hoidossa joka päivä, mutta tämä järjestely sopi hyvin meidän perheelle. Tyttö myös älyttömän sosiaalinen, joten en ole missään vaiheessa joutunut katumaan, kun jää aina hoitoon mielellään jne. Esikoinen kehittynyt vauvasta asti kaikessa todella varhain. En usko, että olisi ollut juurikaan suuntaan jos toiseen kehityksessä eroa, vaikka olisi ollut kotona tähän asti. Ehkä puheenkehityksessä saattoi olla pieni taantuma siinä vuoden iässä. No siiten 1,5 v sanoja tuli lisää päivittäin useampi kymmen ja nyt muutama kuukausi siitä kehittynyt valtavin harpauksin, nyt kesällä vielä erityisesti ja puhuu niin sujuvasti, että ihmettelevät, kun "puhuu niin täydellisiä, pitkiä lauseita oikeine taivutusmuotoineen" ja mitä kaikkea nyt kuullutkin. Yksilöllisiä asioita nämä ja kyllähän se kehitys toisaalta eteneekin em. tavalla eli tuo nyt vain saattoi sattua hoidon aloittamisen yhteyteen. Se, minkä olen huomannut niin oppivat toisaalta hirveän paljon toisiltaan eli siinä mielessä tärkeää, että jonkinlaisia kontakteja muihin lapsiin. Saattoihan se olla, että päätti alkaa puhua ja harjoitella kesäloman aikana kunnolla, jotta voi osallistua paremmin leikkeihin siellä hoidossa. :D Meillä mahtava, kun lähipiirissä vielä useampi samanikäinen, joiden kanssa ollaan paljon tekemisissä.

Niinku aiemmin kirjoitin, on hirveän ristiriitaiset fiilikset tästäkin asiasta eli viedäkö hoitoon edelleen puolikkaana (alle 20 h/vko), kun itse jään kotiin, vai irtisanoa hoitopaikka. En haluaisi, että tuntee olonsa ulkopuoliseksi tai tarvitsee olla mustasukkainen vauvalle siitä, että se saa jäädä äidin kanssa kotiin. Niin ja se toinen puoli eli suutarin lapsilla ei ole kenkiä: en ole kovin aktiivinen äiti, vaikka ammatin puolesta vois jotain muuta kuvitella. Tottakai luetaan, leikitään, lauletaan, piirretään, hassutellaan, ulkoillaan jne., mutta meillä ei askarrella ja etenkin talvella ulkoilut jääneet ainakin tähän asti minimiin. Meillä kyllä sitten saa osallistua kotihommiin, ellei äiti ehdi leikkimään joka välissä ja kyllähän ne ovat mieluisia. Mikä riemu, kun sai tänään voidella vuoan! Mitäpä se haittaa, vaikka joskus olisi niitä "ei ole mitään tekemistä" -hetkiäkin.

Oikeasti ei ole siis hoidolle tarvetta eli kotona voidaan kolmestaan olla, ellei mitään yllättävää tapahdu. Sitä itselleen puolustelee noilla lapsen sosiaalisilla suhteilla ja sillä, kun hän niin nauttii ikäistensä seurasta. Pitää yrittää vain ajatella, mikä tuon ikäisen lapsen näkökulmasta on aidosti paras ratkaisu, eikä ainoastaan äidille helpompi.... :)
 
Muokattu viimeksi:
Itse ajattelen tuon hoitoon osittain jättämisen sillä, että myös uusi vauva ansaitsee samalla tavalla sitä jakamatonta huomiota, kuten ensimmäinenkin. Joten jos uusi vauva saa kolme päivää viikossa täyden huomion äidiltä ja loput viikosta siskolta ja isältä äidin lisäksi, niin uskon sen olevan vauvalle hyvä. Yhtälailla esikoisen ei tarvitse kilpailla huomiosta kotona noina kolmena päivänä vaan saa olla omassa, jo vakiintuneessa, roolissaan päikyssä ja nauttia niistä virikkeistä joita siellä tarjotaan, sen vauvan ehdoilla menon sijaan. sitten lopun viikkoa hoitaa äidin kanssa vauvaa ja ulkoilla naapuripuistossa tai kyläillä sukulaisilla. Uskon sen puolestaan olevan täysin hyvä ratkaisu esikoiselle.
 
Kolme pvää vkossa kuulostaa mun korvaan ihannetilanteelta niin taaperon, äidin, kuin vauvankin näkökulmasta. Siis varsinkin jos taapero on jo tottunut hoitorutiineihin ja viihtyy hoitopaikassaan. Mun ongelma vaan on se, että oli tarkoitus laittaa esikoinen tulevana syksynä hoitoon 2-3pv/vko, mutta tämän vauvauutisen myötä aloin miettiän että ehtiikö nappula tottua meininkiin jne. Tyttö on kyllä luonteeltaan yliluonnollisen sopeutuvainen ja sosiaalinen... No, nyt ensin kevään pohdin ja pyörittelin asiaa, kesän juoksin pää kolmantena jalkana helteessä, näin syksyn kynnyksellä päätös on edelleen tekemättä - enkä oo tehny elettäkään hoitoonlaittamiseksi. Siltikin ajattelen että olis ihanaa olla myös vauvan kanssa kaksin, tutustua pakettiin ja levätä vähän. (Siis jos esikko olis hoidossa niin sais päivällä levätä kun YLEENSÄ vauvat tirsailee paljon päivällä, vaikka pitäiskin yöt hereillä..) Mutta onko nyt liian myöhäistä?

Ajatuksia?

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app
 
DT, voittehan te ainakin alussa katsoa miten se kolmipäiväinen hoitoviikko sujuu. Kyllä ne kaverit on monelle jo tärkeitä kun ystävyyssuhteet on luotu.

Tuolla alussa oli pohdintaa siitä, miten vanhempi sisarus suhtautuu uuteen tulokkaaseen. Olen lueskellut Puutalobaby -nimistä blogia, jossa on isosisko Silja ja pikkusisko Seela, ikäero n. 2 v. Isosiskon kanssa leikittiin "ambulanssi hakee äidin synnyttämään"-leikkiä siltä varalta, että kaikki ei menisi hyvin ja jos tilanne olisi ahdistava.

Kun isosisko meni katsomaan äitiä ja vauvaa sairaalaan, hänelle annettiin pieni lahja koska hänestä oli tullut isosisko. Ja kun perhe sai onnittelukukkia, lapselle kerrottiin että hän oli saanut kukkia koska on tullut isosiskoksi.

Jossain vaiheessa tämän Siljan kanssa leikittiin myös vauvaleikkiä, missä hänkin sai hetken olla vauva, jolloin siirtymä olisi vähän pehmeämpi. Tyttö vaikuttaa myös erittäin empaattiselta lapselta, mikä varmasti osaltaan helpottaa.

Kaikille tällaiset eivät varmaan sovi, mutta itse ajattelin tarvittaessa soveltaa samoja teemoja jos sellainen tarve tulee. Vastasyntynyt saattaa kuitenkin olla niin kiinni äidissä, että voi olla vaikea osata jakaa huomiota. Sen vuoksi varmaan kannattaa (erityisesti alussa) pitää hoitopaikkaa vanhemmalle sisarukselle. Tällöin äiti saa myös varmemmin nukuttua, jos uusi tulokas sitten osoittautuukin yökukkujaksi. Kun rytmit tasoittuvat ja jos hoitojärjesteöy ei olekaan hyvä, niin voihan siitä myöhemmin luopua.

Tosiasiassahan huutelen täältä sivusta koska itse odotan ensimmäistä, mutta jo ennen raskaaksi tulemista olen ajatellut tätä asiaa juurikin tuon yllämainitun blogin vuoksi. En ole itse ollenkaan niin tiedostava kuin vanhemmat siinä blogissa, mutta toivon voivani kehittyä.
 
Lila-Aurora Tässä minun mielipidettä "muutaman" vuoden kokemuksella... Jos saat esikon vielä nopeasti hoitoon niin lapsen kannalta se olisi ok. Jos hoidon aloitus menee lähelle vauvan syntymää niin kehoittaisin siirtämään hoidon aloitusta! Vaikka esikoinen on pieni niin hän ymmärtää enemmän kuin me ymmärrämme,että mitä hän ymmärtää :) Esikoiselle tulee helposti olo, että äiti haluaa hänet "pois jaloista" ja on itse kotona lapsen kanssa. Olen nähnyt monia tapauksia,joissa vanhemmat selittävät että lapsi tarvii virikkeitä jne joten siksi jatkavat hoidossa. Todellisuudessa lapsi ikävöi hoitopäivät kotiin vaikka päällisin puolin näyttäisikin,että hän viihtyy sillä jokainen lapsi sopeutuu tilanteeseen jonka aikuiset heille luovat. Mitä pienemmästä lapsesta on kyse niin sitä enemmän näin käy.

Ja jos ihan rehellisiä ollaan niin varsinkin pienten lasten kohdalla hoidossa pysymisen/hoidon aloituksen syy on siinä, että kotona oleva vanhempi haluaa päästä helpommalla ja se verhotaan siihen,että esikoinen tarvii virikkeitä.

Useasti lapsi reagoi "lapsi hoidossa-äiti ja vauva kotona" tilanteeseen vasta viiveellä ja monin eri tavoin. Yleistä on, että esikoisesta tulee mustasukkainen vauvalle ja se saattaa vaikuttaa koko heidän loppuelämän suhteisiin. Mustasukkaisuus saattaa purkautua vauvaan,äitiin tai vaan yleiseen kiukutteluun.

Oli lasten ikäero mikä tahansa niin yhdessä vietetty aika kotona vahvistaa sisarus suhdetta. Vanhemmille ja etenkin äidille (jos äiti on se joka on kotona) se on rankkaa mutta muutaman vuoden jälkeen se palkitaan. Toki mikään ei ole musta-valkoista, en tällä sitä tarkoita ja jokainen toimii niin kuin parhaaksi näkee. Itse en vain urallani (päiväkoti, lastenkoti, lasten psykiatrinen hoito) ole nähnyt juurikaan asioita, jotka puoltaisivat alle3v. lasten hoidossa oloa silloin kun vanhempi/vanhemmat ovat kotona! ( Paitsi sosiaalisin perustein.)

Itsellä esikoinen tulee olemaan 1,5v kun vauva syntyy. Pahin uhma tulossa, varmaankin vain yhdet päiväunet ja tottunut saamaan kaiken huomion... Ei se helppoa tule olemaan,mutta itselle ei tulisi mieleenkään laittaa isoveljeä hoitoon. Sisarukset vain joutuvat tottumaan siihen, että vanhempien huomio, lelut jne joutuu jakamaan lopun ikää. Sitä on hyvä opetella yhdessä, rauhassa omassa kotona. :rolleyes:

Hmm.. Eipä tullutkaan vaan mielipidettä Lila-Auroralle vaan yleisesti koko jutusta :grin
 
Kiitos PiPaNat!

Mä ajattelin heti ens viikolla ottaa selvää meidän paikkakunnan hoitojonoista ja muusta vastaavasta. Laskeskelin itekin että jos ehtisin saada tytön hoitoon vaikka syyskuun alulla, uskon että uuteen paikkaan ja rytmiin totuttelu ehtis muuttua rutiiniks ennen vauvan tuloa. Mutta kolme kuukautta alkaa olla omasta mielestä ehkä liian lyhyt aika? Varsinkin kun kotona tulee vielä syksyn aikana konkreettisia huonejärjestelymuutoksia vauvan tulon takia. Pelkään just sitä että neiti yhdistää kaikki muutokset siihen vauvan tuloon (mitä ne suurimmaks osaks tietysti onkin) ja että hänet sysätään äidin luota pois ja sylin valtaa uusi tulokas....

Omat motiivit ton neidin hoitoon laittamiseks oli alunperin se, että saisin tehdä työni rauhassa. Teen siis 2pv/vko kotona, mutta välillä se on tosi hankalaa kun tyttö on jaloissa/ tahtoo leikkiä/ ei suostu päikkäreille jne. No vauvan synnyttyä ei tietenkään oo töitä, ja sehän mut on saanu tätä asiaa kovin miettimäänkin. Ja ehkä mä vähän itsekkäästi haaveilen siitä että sais olla pienen vastasyntyneen kanssa peiton alla keskellä päivää, mutta enemmän omalta kannalta ajattelen sitä että jos tää kakkonen onkin siskonsa vastakohta ja huutaa kaikki yöt ja oon ite tosi väsynyt, olis esikoisen edun mukasta että hän olis jo tottunu hoitorutiineihin, eikä silloin hätäpäissään alettais keksiä ratkaisuja mun jaksamisen helpottamiseks.. Tai olis varmaan ihan kaikkien edun mukasta!

Kuitenkin joku pieni ääni mun pään sisällä huutaa että mun alle parivuotiaani on vielä melkein vauva itekin.....

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app
 
Takaisin
Top