Pelkäätkö koromavirusta?

Ja tuolla toiminnalla koronavirus leviää kuin Italiassa. Jopa WHO paheksuu Eurooppaa, joka antaa viruksen levitä holtittomasti. Jarrun painelu tapahtuu aina liian myöhään. Talous kyykkää joka tapauksessa, ja mitä enemmän viruksen annetaan levitä, sitä pahemmin talous kyykkää. Leviämisen ollessa eksponentiaalista (kuten juuri nyt), on selvää ettei leviäminen ole millään mittarilla hallinnassa.

Suomessahan ei testata niitä, joilla ei ole Iraniin tai Italiaan tai Kiinaan suoraa yhteyttä, joten leviäminen saattaa olla vieläkin laajempaa. Kätevä tapa pitää luvut pienempinä, ei testata ihmisiä, joten ei tule varmistettuja tapauksiakaan.

Tiedän tämän, ja samaa mietin tuolla aiemmassa postauksessani. Tuossa ylimmässä artikkelissa oli kuitenkin joitakin perusteluja sille, millä perusteella oletetaan, että leviäminen ei ole vielä kovin laajaa.

Tosiasiassa minusta tuntuu, että suurin ongelma on, etteivät ihmiset noudata viranomaisten nykyisiäkään ohjeistuksia ja vältä esimerkiksi harrastuksia ja lähikontakteja. Ja kyllä, ongelmiinhan tässä joudutaan, se on selvä. Toivottavasti koulut suljetaan lähiaikoina. Ruotsissa ei suljettu ja terveydenhuoltoviranomaisten mukaan ”lapset ja koulut eivät levitä virusta”. Kuinkahan kuutamolla tuossa asiassa oikein voidaan olla...
 
Muokattu viimeksi:
Lapsimessuille oltiin lähdössä ja hotelli oli varattu. Vaikka kyseessä oli ei peruutusoikeutta varaus, palauttivat rahat poikkeuksellisesta tilanteesta johtuen. Olin jopa yllättynyt.
Todella paljon on tullut luettua uutisointia aiheesta, koska on mielestäni hyvä pysyä selvillä vallitsevassa tilanteessa. Tänään oli perus kauppapäivä ja olin yllättynyt kuinka hyvin tavaraa oli kaupoissa. Ihmeellisesti vaikuttaa hamstraamisesta puhuminen, kun ei tiedä voitko ostaa tiettyjä tarvikkeita ollenkaan, jos oikeasti niitä tarvisit ja normaalissa tilanteessakin ostaisit. Takana oleva mies osti kaksi pakettia vessapaperia ja sanoi myyjälle, että tämä ei ole sitten hamstraamista. Kauhea tarve tulee ihmisille pyytää anteeksi ihan perusostoksiaan. Me ostimme kolme pakettia jauhelihaa, koska sattumoisin suunnittelemamme seuraavien päivien ruoat sitä sisälsi. :grin
 
Itse en stressaa, kun eihän se ole edes vaarallinen perusterveelle nuorelle ihmiselle. Olen tosin raskaana joten en tietentahtoen mitään tautia haluaisi muutenkaan. Käsiä tulee pestyyn ihan muutenkin useasti.
Ärsyttävin asia koko viruksessa on se, kun ihmiset paniikissa hamstraavat kaupat tyhjäksi, niin ei itse pysty ostaa normaali perheelle ruokaa ja vessanpaperia.
 
Jos ihmiset vain tajuavat pysyä kipeänä kotona ei pitäisi olla mitään hätää. Lukemani mukaan oireeton taudin kantaja ei tartuta, joten se sairastuneen lähellä ollut ei kaiken järjen mukaan tartuta ellei sairastu itse. Ja jos hän sairastuu, hänen pitäisi olla kotona. Sitten toki homma riistäytyy käsistä, jos sairaat ei usko ohjeita ja pysy kotona. Toivotaan siis että suomalaisilla on järkeä päässä. Hamstrauksesta voisi kyllä päätellä että ei ole, mutta ei nyt silti heitetä kirvestä kaivoon. Itsekin aion viettää ainakin viikonlopun visusti neljän seinän sisällä, koska sattuu olemaan vähän lämpöä (ei yskää, eikä muitakaan hengitystieoireita.)
 
Ärsyttävin asia koko viruksessa on se, kun ihmiset paniikissa hamstraavat kaupat tyhjäksi, niin ei itse pysty ostaa normaali perheelle ruokaa ja vessanpaperia.
Menet hakemaan parin päivän päästä lisää kun kaupat ovat saaneet paperia lisää. Ei kai sitä vessapaperin (tai ruoankaan) ostoa ihan viime tippaan tarvitse muutenkaan lykätä?
 
Jos ihmiset vain tajuavat pysyä kipeänä kotona ei pitäisi olla mitään hätää. Lukemani mukaan oireeton taudin kantaja ei tartuta, joten se sairastuneen lähellä ollut ei kaiken järjen mukaan tartuta ellei sairastu itse. Ja jos hän sairastuu, hänen pitäisi olla kotona. Sitten toki homma riistäytyy käsistä, jos sairaat ei usko ohjeita ja pysy kotona. Toivotaan siis että suomalaisilla on järkeä päässä. Hamstrauksesta voisi kyllä päätellä että ei ole, mutta ei nyt silti heitetä kirvestä kaivoon. Itsekin aion viettää ainakin viikonlopun visusti neljän seinän sisällä, koska sattuu olemaan vähän lämpöä (ei yskää, eikä muitakaan hengitystieoireita.)

THL:n sivuilla kyllä lukee että On tehty havaintoja, että oireettomat henkilöt saattavat levittää virusta eteenpäin. On kuitenkin epäselvää, miten suuri merkitys tällä on epidemian leviämisessä. Joten en tuudittautuisi liikaa siihenkään enää, että oireeton ei myöskään tartuta virusta eteenpäin.
 
Ehkä terveen ihmisen on helppo tietää, milloin on oireeton ja milloin sairas, mutta minun on kyllä hankala miettiä, onko nyt joku tauti lievänä tulossa vai ei. Lihaskipuja on ollut 18 vuotta, päänsärkyä lähes päivittäin yli puoli vuotta, kurkku kipeä satunnaisesti noin kymmenen vuotta refluksin vuoksi, yskää astman vuoksi niin kauan kuin muistan. Kuumetta ei yleensä ole, mutta se ei kyllä nouse helposti.

Ajattelin silti jäädä ensi viikolla pois töistä ainakin, jos kurkku on kipeä tai yskittää, vaikka olisi vain jonkun muun syyn lisäksi.
 
En tiedä olenko turhan huoleton, mutta minusta on hassua että terveetkin yksilöt välttelevät toisiaan. Perjantaina oli lapsen kaverilla synttärit ja oli kyllä ilo huomata että kaikki kutsutut tulivat paikalle - ja muistivat saapuessa pestä kätensä! Mutta ei siis ollut huolta tartunnasta vaan mukavaa leikkiä. Lapset ovat menossa maanantaina päiväkotiin jos se on auki, sillä minulla on etätöitä joita on hankalampi tehdä lasten läsnäollessa, eivät he siellä joka päivä muutenkaan ole. Kukaan muukaan ei ole ottanut lapsia päikystä vaikka olisi kotona, tosin pienessä ryhmiksessä pöpöt jyllää muutenkin harvemmin. Sen ymmärrän että esim. hoplop-synttärit peruttiin, sinne en minäkään lähtisi. Viikonloppuna on buukattu kaveriporukalla brunssi, saa nähdä onko ihmisistä sinne lähtijöiksi. Minä olisin kyllä menossa, saattaa olla ihanan väljää hyvin suositussa paikassa. :grin
 
En tiedä olenko turhan huoleton, mutta minusta on hassua että terveetkin yksilöt välttelevät toisiaan.
Ihan uteliaisuudesta kysyn, mistä erotat terveen ihmisen sellaisesta, joka sairastaa koronan ilman oireita?
 
Kyllä itseäni pelottaa. Ei olla vielä saatu mun astma lääkitystä tasapainoon kun ei oo kerinnyt vaan normia arjen seassa hoitaan. Pelkään eniten että saan sen todella pahana ja makaan sairaalassa sit kuoleman kielissä. Muuten olen kyllä terve vaikka astma onkin riesana. Huomenna voisin mennä zumbaan, mutta en tiiä haluanko mennä. Lapset on maanantaina pakko päikkyyn viedä jos se on auki. Muussa tapauksessa mun äite tulee niitä sitten hoitaan kun ei oo kummallakaan meillä sellaista työtä että vois etänä tehä. Eikä oo varaa jäädä palkattomasti kotio. Toivon kovasti että saatais tartunnat vähän pidettyä ja kaikki palais kesäksi normaaliksi.
 
Ihan uteliaisuudesta kysyn, mistä erotat terveen ihmisen sellaisesta, joka sairastaa koronan ilman oireita?
En erotakaan, mutta terveeksi itsensä tuntevat ihmiset edelleen pyörittävät tätä yhteiskuntaa eikä jokainen voi muuttaa kuplaan. Ihmisten kanssa voi keskustella sopivan etäisyyden päässä ja pitäytyä hyvässä hygieniassa. Hyvä heille jotka voivat eristäytyä täysillä, itse en siihen pysty enkä koe tarvetta.
 
Minä pelkään yli kaiken saavani taudin ja vieväni sen tahattomasti eteenpäin. Työpaikallani on työkaverit yli kuudenkymmenen ja toinen heistä on oma äitini. :Heartred Lisäksi työpaikalla on johtoportaaseen kuuluva pian 80 vuotias henkilö. Pää ei kestäisi, jos tietäisin olevani syy viruksen leviämiseen. Muiden vuoksi siis täällä pelätään. Ja sen takia myös välttelen turhia riskejä.
 
THL:n sivuilla kyllä lukee että On tehty havaintoja, että oireettomat henkilöt saattavat levittää virusta eteenpäin. On kuitenkin epäselvää, miten suuri merkitys tällä on epidemian leviämisessä. Joten en tuudittautuisi liikaa siihenkään enää, että oireeton ei myöskään tartuta virusta eteenpäin.

En ollut tuota ehtinyt lukea aiempaa viestiä kirjoittaessani. No tällä mennään sitten. Ymmärrän silti miksi jokaista jolla on vähän nuhaa ei testata. Johan siinä loppuisi nopeasti resurssit. Ja lisäksi se vähän nuhainen tartuttaa pysymällä kotona vähemmän kuin lähtemällä testeihin.
 
Hei!

Vaikka aihe onkin tärkeä ja ajankohtainen foorumin säännöt koskevat myös tätä ketjua. Säännöissä kielletään blogien mainostaminen ettei foorumi ala muistuttaa yleistä mainosalustaa. Tästä syystä poistin linkin viestistäsi. Foorumin säännöt löytyy täältä.

Voit kuitenkin linkata blogisi tähän ketjuun. :) Myös allekirjoituksessa saa olla linkki blogiin. Allekirjoitus on käytettävissä kaikilla rekisteröityneillä.

Terveisin Vargynja
Foorumivastaava
 
En pelkää virusta omakohtaisesti, mutta haluan suojata haavoittuvammassa asemassa olevia ja siksi kuuntelen kyllä ohjeistuksia ja vältän ihmisjoukkoja ym. Nyt on tukkoinen olo, lihassärkyjä ja päänsärkyä, joten laitoin töihin viestin huomisesta etäpäivästä, vaikkei hengitystieoireita olekaan. Olen töissä organisaatiossa, jossa on paljon haavoittuvassa asemassa olevaa asiakaskuntaa, joten täytyy olla tosi tarkkana. Onneksi minulla on etätyömahdollisuus.

Mihinkään hamstrauksiin en ole lähtenyt mukaan. Tavalliset viikko-ostokset kävin hakemassa tänään. En pelkää kaupassa käyntiä, mutta pesen kyllä käsiäni normaalia enemmän.
 
Meillä tuli jo ”lähelle” kun päiväkoti ilmoitti tänään aamulla, että yhden lapsen äidillä on todettu korona ja että tilannetta seurataan.

Mies oli jo viemässä meidän neitiä hoitoon, mutta toi saman tien pois. Jotkut muutkin lapset olisivat myös halunneet kotiin, mutta kaikilla vanhemmilla ei tietenkään ole siihen mahdollisuutta.
 
Meilläkin olisi tänään pojalla ollut virikepäivähoitopäivä, mutta peruttiin se aamulla ja myös ensi viikon hoitopäivä. Meillä ei ole sillä tavalla tarvetta päivähoitoon joten ei nyt olla kuormittamassa systeemiä.
 
No niin, koulut menevät sitten kiinni. Aikamoista. Meilläkin kaksi koululaista, joista toinen vasta ekaluokkalainen. Kotona opiskelua nyt sitten edessä. Itselläni on onneksi etätyömahdollisuus, joka tästä edespäin taitaa olla suorastaan velvollisuus hallituksen linjauksen mukaisesti.

Pienimmät menevät kyllä vielä päiväkotiin. Palkka ei juokse, jos en saa töitä tehtyä, ja noiden kanssa en kyllä saa (2- ja 4-vuotiaat). Nytkin sillä välin, kun tein iltapalaa, ehti pienempi repiä kirjat alas hyllystä, lutrata vessan litimäräksi ja lukita itsensä sinne vessaan. :meh:
 
On mulla nytkin kurkku ollu kolme päivää välillä kipeä ja limainen olo kurkussa. Epäilen että on ihan perusflunssaa. Vaikka nyt koronaa olisikin, en usko et olis meille Hengenvaarallista vaikka raskaana olenkin.
 
Takaisin
Top