Pcos:ssä todettuna.

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja pjertti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hehei :grin

Minkäslainen tilanne sulla on Lume? :)

Mulla on pistoshoitojakso ja nyt mennään pitkän kaavan mukaan. Nyt kp 25. Neljäs kierto on pistoksia, siihen alle aina femar. Tähän asti munasarjat reagoinu aina hyvin ja reilussa reilussa viikossa saatu ovulaatio aikaiseksi, mutta nyt kolmen viikon piikittämisen tulos selviää vasta perjantaina... Viime perjantaina melkein kahden viikon pistäminen oli kasvattanu suurimmillaan 9mm follin. Vähän masentavaa...

Metformiini määrättiin pari viikkoa sitten, olinkin siitä lukenut täältä foorumeilta, mutta kauhean tarkkaa kuvaa siitä ei minulla ollut. Vaikuttaa siis veren sokeripitoisuutta laskevasti, kun pcos voi nostaa sokeriarvoja ja näin vaikeuttaa raskaaksi tulemista. Sivuvaikutuksena onkin tullut varoitettu pahoinvointi ja kuvotus. Myös ruokahaluttomuutta on ollut siinä määrin että vain herkut menee alas :oops:

Jos tästä kierrolta ei tärppää niin seuraava osuu joulusulkuun, niin yksi kierto tulee jäämään hoidottomaksi. Silloin vaan terolutilla pidetään kierto yllä. Sitten siitä seuraavaan kiertoon on tarkoitus ottaa myös inssi. o_O

Mulla meni pitkän kaavan mukaan pistokset, piti 21 päivää pistää ja yhteensä 1500IU Gonal-f (normaalisti riittäny 300-600IU), mutta niin vaan oli perjantain käynnillä 20mm folli kasvanu :) Toivottavasti tästä tärppää, mut jos ei niin tammikuun alussa ois inssi o_O Kierto meni niin pitkäksi että poli ehtii sitten aueta joulun jäliltä sopivasti seuraavaan kiertoon.

Painonnousun kanssa on nyt ollut taas vähän ongelmaa... Viime tai toissa kuun käynnillä kyselin että kuin tiukalla laihiksella sais olla, niin vastaus oli että nyt ei oikein saisi olla. Niin tottakai "tulkitsin" sen sit niin ettei kauheana tarvi tarkkailla miten paljon syö... :sad001 Tullu syksyn aikana neljä kiloa painoa (ja pari ylimääräistä oli jo alla)! Mulla on aina paino noussu tosi helposti (pcos:n takia). Yhtenä reissuviikonloppuna on voinu tulla helposti 2-3 kiloa pysyvästi. Oonkin jo vuosia aina sit kuuriluontoisesti pudottanu parit ylimääräset kilot sillon tällön. Kun niitä kiloja tulee aina erikoistapahtumissa lomilla, juhlissa tms. Normielämässä kilot pysyy kurissa, mutta eivät karise. Sitten aina jonkin loman jälkeen oon ottanu niskasta kii ja tiputtanu painoa. Nyt kun sitä ei saa tehdä, niin :eek: Pitäis ehkä silti ottaa sellanen selkeästi kevyempi linja ja jaksaa tarkkailla kaloreita vapaa-aikanakin... Se on käsittämätöntä kuin vaikka tää "lapsiprojekti" on mulle niin tärkeä, niin silti on liian vaikeaa saada paino pysymään kurissa. :sad001

PCOS taallakin. Ite olin epaillyt sita vuosikaudet ja yrittanyt kysya laakareilta, mut sain vaan aina vastauksen tyyliin etta paljon mahdollista, mut ei silla oo merkitysta ennen kuin haluat raskautua. Mulla siis aina ollut epasaannollinen kierto, ylipainoa ja hirsutismia.

Vuosikaudet soin sit pillereita ja en ajatellutkaan haluavani lapsia, kunnes tapasin mieheni, menimme naimisiin puolen vuoden seurustelun jalkeen 12/12 ja jatin pillerit pois 02/13. Muutaman kuukauden pillereiden jalkeen kierto pysyi saannollisena, jonka jalkeen se sitten taas levisi ja menin laakariin, joka lahetti mut endokrinologille ja vihdoin sain sen PCOS-diagnoosin. Kuulemma niin selva tapaus ettei tarvinnut edes ultrata.

Painoa mulla on ihan reilusti liikaa, ja sainkin sitten kuulla, etta mihinkaan hoitoihin ei oo paasya jos paino ei tipu. Sain ainoastaan Metforminit painonpudotuksen tueksi. No paino ei tippunut mihinkaan ja valilla heitin Metut nurkkaan, sitten aloin taas syoda niita ja ykskaks yllattaen olinkin raskaana (09/14). Lopetin Metujen syomisen siihen paikkaan ja sain 10/14 keskenmenon.

Km:n jalkeen aloin jalleen syoda Metuja ja heti ekasta kierrosta tarppasi taas! Nyt vasta tajusin etsia lisatietoja PCOS:n hoidosta Metforminilla, koska mulle ne annettiin tosiaan "laihdutuslaakkeeksi", eika ollut mitaan puhetta, etta talla voisi olla vaikutusta esim. ovikseen. Metforminin pitaisi alentaa myos keskenmenoriskia, joten aion jatkaa niiden syomista nyt ainakin ensimmaisen kolmanneksen. Kavin juuri uusimassa reseptinkin, ja lekuri arpoi siina etta voiko antaa mun nyt jatkaa niiden syomista, mitapa joku yleislaakari asiasta tietaiskaan, onneksi antoi kuitenkin. Toivottavasti paasisin vaikka neuvolan kautta juttelemaan asiasta jonkun tietavamman kanssa..

Katapultti82 eipä oo ollu mullakaan tuollaista tietoa metformiinista! Mulle määrättiin vähentämään pcos:n aiheuttamaa insuliiniresistentssiä, eli kun vereen jää liikaa sokeria. Jotenkin voi siis insuliinit vaikuttaa ihan hedelmöittymiseen, koska minut on nyt saatu hyvin ovuloimaan pistoshoidoilla, mutta ei ole silti tärpännyt. Nyt on menossa yk4 pistoksilla.

Pitäiskö ehkä itsekin kysyä ihan mielenkiinnosta kysyä että miten se metu sitten raskauden alussa toimisi. Nyt lääkäri sanoi että jos teen positiivisen raskaustestin, niin metu pitää jättää pois.

Mä kun lekurin kanssa keskustelin heti plussatestin jälkeen tuli häneltä ehdoton käsky lopettaa metut samantien...blondina en siinä vaiheessa vaan tajunnu kysyä miksi.

Eli sama linja kun mulle TK
Pitääpä koittaa muistaa mun kysyä asiaa, että mitä sanois naistenpolin lääkäri asiaan. Tai no nyt jo sanonut että pitää lopettaa metut jos plussaa, mut ois kiva kuulla et miks :rolleyes:

Voimia yritikseen, rankka tie kuljettavana.
itse lopetin haaveilun ja aloin tekemään ajatuksen tasolla työtä ettemme ikinä saa toista lasta..
Mutta kävikin juuri toisin kuin odotin.

Täällä porskutetaan jo huomenna viikoilla 27...
Aika menee kyllä todella nopiaan..

Käytiin pitkän kaavan mukaan hoidot, joista ei meille ollut mitään apua ja kun hoidot lopetettiin viime kesänä niin ekasta luomukierrosta tärppäs. jossa tosin oli nyt laskettuna ovis ollut vasta joskus kp 25-30 tai jotain.

Mä alan heittää kohta pyyhkeen kehään :( kolmas clomi kierto ja ei mitään ei yhtään mitään ole tapahtunut vaikka munarakkulat on Nyt ultran mukaan kypsyneet hyvin ja irronneet :(

Tikutatko ovista? Sulla ei kylkeen ole inssiä sovittuna?

Elä vielä luovuta, vaikka inhottavalta tuntuukin ❤️ meillä se neljäs kierto toi toivotun tuloksen, tosin clomi+inssi yhdistelmällä.

En tikuta kun meillä takkus aika pahasti toi pupuilj alkuun niin pelottaa jos tikutan et mun halut häviää ja tulee kamalia riitoja seksistä kun jos mies ei halua ja mä "pakotan" ni olen toistaiseksi menny ilman :) mut suurin piirtein osaan aavistaa millon se on :) nyt on pakko kysyä ku kaikki puhuu inssistä että mitä se tarkoittaa ? :D

Inseminaatio :) tikutin ovista, ovisaamuna soitto lekuriin, antoivat ajan samalle päivälle. Ukko kävi hoitamassa tavaransa lekuriin, jossa ne pestiin ennen inssiä. Inssi sitten oli yleensä ip eli jollain neulasysteemillä ruiskuttivat siittiöt sisään. Lisäksi normi pupuilua siihen samaan syssyyn. Neljäs clomikierto+toinen inssiyrittämä ja nyt tosiaan laskettuun vajaa kolme vkoa :)

Löysin tämän ketjun vasta nyt.

Omaa historiaa sen verran, että

pillerit pois 10/2011 -> yhdet kk:set -> julkiselle menkkojen puuttumisen takia 2/2012 -> terolutteja, ei tulosta -> gynpolille ja tutkimuksiin 9/2012 (mies kunnossa, itsellä vasen munajohdin tukossa oikea auki ja pco) -> Painon pudotus 8kg -> Metformiini 4/2013, menkat alkoi pyöriä säännöllisesti, mutta ei ovista -> clomit käyttöön 9/2013, kolmannesta tärppäs -> kohtukuolema 6/2014 rv29 -> Metformiini käyttöön 8/2014, menkat alkoi ja yllättäen myös ovis tuli pelkällä metformiinilla, kolme kiertoa pelkkää metformiinia, ai tulosta -> clomit taas käyttöön 1/2015.

Testasin tuota ovista tuossa kesällä sen takia, että voin sitten lääkärille sanoa, ettei sitä tule ilman clomeja. Omaksi yllätyksekseni se kuitenkin tuli ja on tullut nyt joka kierrolla siis pelkällä metformiinilla. Koska raskaus ei ole alkanut ehdotin itse gynpolilla, että jos ottaisin taas clomeja avuksi, lääkäri antoi luvan siihen.

Kun kerran olin oviksen bongannut, niin odotin ja jännitin sitä seuraavissa kierroissa niin, että se siirtyi parilla viikolla. Nyt kun syön taas clomeja niin voin olla lähes varma, että ovis tulee eikä sitä tarvi stressata. Mulla on sitten follikkeliultra kp 11 ja siellä tarkistetaan, ettei ole kypsynyt liikaa munasoluja (ettei tule monikkoraskautta).

Tässä minun kokemuksiania clomifeneista. Itsellä ei ole koskaan tullut minkäänlaisia oireita näintä lääkkeistä. Paitsi metformiinista oli maha sekaisin pari päivää.

Toivotaan, että tämä vuosi tuo meille sen kauan odotetun.:welcome:Heartred

Heippa!

Täältä liittyy yksi pcos:läinen mukaan joukkoon! Yritystä takana nykyisen miehen kanssa 1v3kk, sitä ennen exän kanssa ilman ehkäisyä eli aika taattua on että luomuraskautta ei tule. Mulla todettu pcos jo vuonna 2012.
Ongelmana on ovuloimattomuus, pitkät kierrot ja toisaalta satunnaiset lyhyet kierrot.

Nyt siis aloitetaan letrot munasolua kypsyttämään. Ekalla käynnillä ultrassa pcos:n tilanne oli aika maltillinen, rakkuloita ei mitään älyttömästi ja munasarjat normaalin kokoiset. Nyt sitten ultran jälkeen menkat alkoi huomattavasti normaalia aiemmin ilman mitään kipuja ja oireita, ja vuoto on todella niukkaa.. onneksi jo tänään saa soittaa polille ja kysellä miten edetään, että lasketaanko tämä vuoto jo menkoiksi ja aloitanko letrot :)

Toiveet on taas uhkaavan korkealla, mutta eiköhän tästä vielä alas tulla ja ryminällä :sad001 Tuntuu että kaikki ajatukset taas pyörii tämän lapsettomuusasian ympärillä.. Niin ja ensimmäistä kuumeillaan! Mies on vähintään yhtä innoissaan kuin minäkin:Heartred

Tervetuloa uudet!

Meillä on maanantaille varattuna aika inseminaatioon!!! :eek::) Pistospäivä 6 oli ultra ja munasolu oli kasvanu jo kivasti ja lauantaina pistän pregnylin munasolun irroitukseen.
Mies käy maanantaina aamulla jättämässä omansa sinne polille ja minä menen parin tunnin päästä siitä.
Pistoksia ei tarvittu tähän kiertoon kuin 7 päivää, kun viime kierto meni 21 päivään... Nyt annostuksena Gonalia 75 yksikköä, aiemman 37,5 sijaan.

Inseminaatiosta joku kyseli niin siinä pestyt siittiöt ruiskutetaan kohtuun ohuella katetrilla. Ilmeisesti aika kivutonta, ainakin mulla ollu kun aiemmin on kohdussa katetrilla käyty. :rolleyes: Onko muuten jollain tietoa että paljon se inseminaatio maksaa? Unohdettiin sitä kysyä...

Unohdin sitten niistä metuista raskauden aikana kysyä, kun oli niin kauhean paljon kaikkea uutta ja ihmeellistä tän inseminaation takia. :oops:

Vaikka tätä lapsettomuuspolkua on tallattu jo yli 1,5 vuotta, niin tuntuu että hoitojen kanssa ollaan vasta alkutaipaleella. Jaica sanoit että sulla toimi se että luovutitte hoidoissa, mutta tiedän että mulla on siihen tilanteeseen vielä piiiitkä matka. Sulla auttoi varmaan sekin että on on jo yksi lapsi, mutta mulla se että pystyisin antaman periksi ja hyväksymään että meille ei lasta tulisi ikinä, on vielä kaukana. :sad001

Takaisin