Pcos:ssä todettuna.

moikka. itsellä kans pcos ja terolutit menossa ja lisäksi kohta kuukauden syönyt metforminia insuliini resistenssin ehkäisyyn. toiveissa raskaus ja ovuloin toisinaan en. viimekierrossa varhainen kesken meno (oireiden perusteella). nyt tulossa taas pitempi kierto. raskaustesti tänään nega. oireina jatkuva pissa hätä alavatsalla repäisy kivut... onko tuo jatkuva pissan tarve siitä että aineen vaihdunta vilkastunut metformiinin ansiosta, paino kuitenki noussut lääkkeen aloituksen jälkeen. vai mitä hittoo. onko mun maksa pettämässä. krea otettu viimeviikolla mutta en ole vielä saanut vastausta.

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app
 
Heips,

Täällä yksi PCOS:stä kärsivä ilmoittautuu myös! Olen 25-vuotias, normaali/lievästi ylipainoinen, riippuen ihan siitä missä vaiheessa kiertoa vaa'alle astuu. Pitkästä tarinasta lyhyt versio: Lasta yritetty viime kesästä lähtien. PCOS todettu joulukuussa lapsettomuusklinikalla. Tosin siitä olen ilmeisesti kärsinyt jo ihan 17-vuotiaasta lähtien. Joka toinen kierto pitkä 40+ päivää ja joka toinen 32 päivää. Lyhyemmissä kierroissa ovuloin, pitkissä en. Paitsi että tämä kierto jonka piti olla lyhyt onkin nyt sitten venynyt pitkäksi, mutta ovulaatio sentään bongattu! Clomit alotetaan ensi kierrossa. Munajohtimet tutkittu ja auki ovat. Mies on myös tutkittu ja hänellä kaikki kunnossa.

Sellanen sepustus se, vieläkös mukaan mahtuu piinailemaan? :)

-Em

Ai niin ja blogia kirjoitan osoitteessa: http://www.alltheexpectations.blogspot.fi/ Siellä onkin sitten enemmän sepustusta tilanteesta. :)
 
Mrs. Em Ö tervetuloa mukaan.
tosin huh parempi ko kukaan ei tänne joutuis, mut vertaistuki on niin tärkeää!
Tsemppia yritykseen ja todella toivon ettet kauaa täällä joutuis roikkumaan.
Onneks sulla on oviksia se helpottaa jo ihan hurjan paljon siun tilannetta!! :)

 
Meillä ei niistä femareista ollut apua.
ja pistoshoidot piti aloittaa, nyt löyty kystä vasemmasta munasarjasta, joten nyt on neki hoidot puissa.
Saa nähä kuis käy. Saahaanko tätä naista ovuloimaan ja päästäänkö hoidoissa etiäpäin.
Viime syksystä ei olla menty ko takapakkia hoitojen kanssa.... :/
 
Heh, joo tosiaan harva taitaa kovin onnellinen tälle osastolle päätyessään, mutta ihanaa kuitenkin kun vertaistukea on tarjolla :)

Tosiaan meillä on ollut onnellinen tilanne kun joka toinen kierto on ollut normaali. Tosin tässä kierrossa tuli muutos siihenkin kun tämä kierto taas venyy pitkäksi vaikka kaiken järjen mukaan ei pitäisi :sad001 Ens kierrossa sitten clomit ja aika lapsettomuusklinikalle. Odotan sitä kyllä kun kuuta nousevaa jotta pääsis eteenpäin tässä tilanteessa.

Jaica; Miten sulla kysta löydettiin? :sad001 Voi hitsi vie, sekin nyt vielä tästä puuttuu. Muutenkin ihan tarpeeks huolia! :sad001
 
Itellä kans tuo pco ja ikää 24v. Lievä ylipaino, aikoinaan kuitenkin olen ollut ylipainoinen ja laihtunut 30 kiloa. Minulla ei ole luonnollista kuukautiskiertoa ollut 8 vuoteen vaan kaikki saadaan aikaan lääkkeillä.

Alustavasti todettu mutta jäänyt vain maininnaksi lääkärin lausuntoon jo 2008 ku hakeuduin yksityiselle gynekologille ku ei ollut menkkoja kuulunut 1,5 vuoteen (pitkä aika mut nuorelle ihanaa ku ei ole menkkoja kiusana, menkat alkaneet 2003 ja loppuneet 2006, olleet kokoajan hyvin epäsäännölliset), silloin lääkitykseksi terolut 3 kiertoo ja 2kk tauko, tauoilla ei ikinä tullut ns. luomumenkkoja, tätä 2 vuotta. Sitten 2010 kuvioihin tuli nuvaring-ehkäisyrengas, joka käytössä 1,5 vuotta, gynekologi mainitsi pco mutta ei enempää infoa asiasta tai sen vaikutuksesta esim. lapsien saantiin.

Sen jälkeen kevät 2012 odoteltiin menkkoja muutama kuukausi ja terveyskeskuslääkäri määräsi terolut kierron ja odotusta 2kk. Sen jälkeen terveyskeskusgynekologilla käynti ja lähete keskussairaalan lapsettomuus- ja hormonipoliklinikalle, lisäksi aloitettu metformin 500mg lääkitys kohonneen verensokerin ja lapsettomuuden hoitoon.

Sitten 2013 lapsettomuuspoliklinikalla tehty kaikki mahdolliset verikokeet ja muutkin kokeet. Kokeissa ei mitään erikoisesti poikkeavaa. Diabetes todettu 2013, johon lääkityksenä metformin 500mg ja lantus. Munanjohtimien aukiolotutkimus keväällä 2013, kaikki kunnossa. Miehellä hieman hitaita kavereita, joten inseminaatio hoitomuotona.

Sitten kesällä 2013 eka munasolun kypsytys primolut 10pvä kierron aloitukseksi, clomifen 1tbl kierron 3-7pvä ja gonal-f 12.5yks kierron 8-11 pvä ja 25yks kierron 12-15 pvä. Tässä ei saatu munasolua kasvamaan ja lopetettiin hoitoyksikön loman takia. Seraavassa alkusyksy 2013 kierrossa clomifen 1 tbl kierron 3-7pvä ja gonal-f 12.5yks 8-9pvä, 25yks 10-16pvä, 50yks 17-29pvä ja 75yks 30-35pvä, sitten pregnyl 5000 ja inseminaatio, josta ei raskauden alkua.
Sen jälkeen muutaman kk tauko, metformiiniin taukoa. Alkoi pistämiset käymään stressaavaksi, joten hetken huilitauko oli paikoillaan.

Vuoden 2014 alkaessa uusi kierron aloitus primolut 10pvä, clomifen 1tbl kierron 3-7pvä, gonal-f 12.5yks 8-18pvä, 37,5yks 19-21pvä, pregnyl 5000 ja inseminaatio, josta ei raskauden alkua. Seuraavassa kierrossa clomifen kierron 3-7 pvä, gonal-f 37.5yks 8-20pvä, pregnyl 5000 ja inseminaatio ja 14pvä ajan lugasteron aamuin illoin emättimeen, ei raskauden alkua.

Seuraavassa kierrossa, joka alkoi eilen uudestaan taas mutta nyt on taas metformin lääkitys päällä. Vielä kuulemma yksi inseminaatio ja sitten kovempia hoitoja.
 
Täälläkin todettu pco, vasta yksityisellä gyne käynnillä.
Marraskuussa -13 lopetin ehkäisyrenkaan käytön, jonka jälkeen tuli tyhjennysvuoto ja yhdet luomumenkat.. Tammikuussa siis viimeks ollu kuukautiset. Pahaa oloa ja ala vatsaa särkee joka päivä, viikon päästä terolut 10pvän kuuri alottamaan kuukautiset.. Jännityksellä odotan mitä tapahtuu seuraavina kuukausina..


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Tervetuloa uusille,
Täältä varmasti löytyy vertais tukea, mitä me keikki tarvitaanki suurin mitoin. :)

Mrs. E öm

juu kystä siis löydettiin viime ultrassa,
piti stekkaan vaan munasarjojen tilanne et päästäis alottaan pistoshoidot, mut mites sit kävikään... :/
Eilen alotin taas terot ja todella toivon et noi munasarjat olis ok nyt ens kiertoo ajatellen.
Oikeella puolella vihlo tos muutamapäivä sit mut vasemman vihlonta on taas palaamassa, kumpa se nyt vaan lähtis irti. Eniten alkanu pelotaa olisko tuol viel endoo lisäks.. :/

Menkat olleet siis aina miten sattuun, no nuorempanahan se oli vaan hyvä ko oli vuositen taukoja, mut ei enää.
Mein pieni on jo 4v... ja tosissa toivoin kahta peräkkäin, nyt oon sitte kuumeillut kaksosia viimeset vuoset, jospa sais ne aikaan tai no ees yhen, ko on näin hankalaa..

Toki pelkkä pco taikka pcos ei oo este, moni saa lapsia siitä huolimatta,
mut aina voi olla muitaki murheita matkassa.

Annililja: ette olis raskaana?
 
Tervetuloa uusille,
Täältä varmasti löytyy vertais tukea, mitä me keikki tarvitaanki suurin mitoin. :)

Mrs. E öm

juu kystä siis löydettiin viime ultrassa,
piti stekkaan vaan munasarjojen tilanne et päästäis alottaan pistoshoidot, mut mites sit kävikään... :/
Eilen alotin taas terot ja todella toivon et noi munasarjat olis ok nyt ens kiertoo ajatellen.
Oikeella puolella vihlo tos muutamapäivä sit mut vasemman vihlonta on taas palaamassa, kumpa se nyt vaan lähtis irti. Eniten alkanu pelotaa olisko tuol viel endoo lisäks.. :/

Menkat olleet siis aina miten sattuun, no nuorempanahan se oli vaan hyvä ko oli vuositen taukoja, mut ei enää.
Mein pieni on jo 4v... ja tosissa toivoin kahta peräkkäin, nyt oon sitte kuumeillut kaksosia viimeset vuoset, jospa sais ne aikaan tai no ees yhen, ko on näin hankalaa..

Toki pelkkä pco taikka pcos ei oo este, moni saa lapsia siitä huolimatta,
mut aina voi olla muitaki murheita matkassa.

Annililja: ette olis raskaana?

Tuskin, mooonta testiä tehty ja negaa, ja eilen päivällä verta paperissa pyyhkiessä, nyt ei mitään taas... Ota sit selvää:/
Eniten ketuttaa se miten lääkäreitä ei kiinnosta.. Toivottavasti teillä saadaan selvää jos endoaki epäilet..tsemppiä!:)
 
Muokattu viimeksi:
Niii ja tosiaan ultrassa kävin äsken kattomassa ne munasarjat ja kohdun ni en oo raskaana:D


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Voi Annililja... :/
Mitäs siulle nyt kuuluu?

Harmi vaan et joko pcos, saa heti avun clomeilla/femareilla tai muilla pillereillä
tai sit se on se pitempi tie.
Näin ainakin meille sanottiin heti ko femareilla alotettiin.

Alkuhän näytti meilläki sillo lupaavalle ko saatiin kans munasoluu kypsyyn, mut sen jälkeen ei ollukkan hoitovastetta..
Näit hoidottomia kuukausia on nyt ollut jo niinki paljo et homma vaan venyy ja venyy..
Koht onki jo kesä ja taas kesätauot.
Todella toivon et meil tärppäis nyt noilla pistoshoidoilla ja saatais vihdoin se plussa.

Tossa muutama päivä sitte tuli kauheat kivut tonne vasempaan munasarjaan, ei meinannu jalat kantaa ja olin just matkustamassa julkisilla kotia. Huh..
Voimakas jalkoihin saakka säteilevä kipu kesti sen reilun tunnin ja kotona alko jo helpottamaan.
Toivon niin et se oli nyt vihdoin se kystä joka sai kyytiä.
Terot tais tehä tehtävänsä sillä olin juts muutaman päivän kerinnyt niitä syömään..
Eilen oli viel munasarjat kipiät, mut onneks ei enään tänään. :)
Jos päästäis ens kierrosta sitte alotteleen ne pistoshoidot.
 
Jaica, toivottavasti pääsisitte alottaan pistokset ja tulis plussatuulia :wink hurjalta kuullostaa kyllä noi kivut!

Mulla ei kuukautisia näy, eli viikonloppuna hakemaan apteekista terolutit, ja maanantaina alotan..
Mies lähti kolmeks viikkoo ulkomaille töihin ja ikävä ei auta tähän nyt yhtään, ois se kainalo ja vauvapuheet mukavempia:) mies taitaa olla se enemmän innostunu tästä "yrittämisestä" ku minä


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Annililja taitaa olla siis ovuloimaton kierjo siulla menossa.
Jotenki niin rassaavaa jos mikään ei toimi, mut onneks siulla on mies mukana hankkeessa..

Meillä alkaa tää hanke jo syömään parisuhdetta ja tänään otettiin juts kunnolla yhten.
Hänen mielestään oon hormooni hirviö ko syön teroja, mut joo ite en kyllä niillä mitään eroa itteeni huomaa.
Ehkäsypillerit ja minipillerit vasta mut hulluks tekikin.
ja kyl noi Femaritki mielialoja laski..
mut terot on nii iisei. onneks.
Saa nähä mite kroppa sit noihin pistoksiin reakoi.

Täällä suunnitellaan lomaa ens kuulle.
Aina lasketaan koska voi lähtee ja mitkä päivät pitää olla kaupungissa,
jotenki toosi stressaavaa. Nyt sattu napsahtaan oma loma hoitojen kans sopivasti.
Kierrot antais juts periks ja pääsis vähä rakkauden saarelle, jos se vaikka sais aikaan ihmeitä.

Lucky 87

Kuinka usein sulla katellaan noita arvoja.
Itelläni ei siis oo ikinä insuliinei mitattu,

Noh oon tällänen 168cm / 52kg ja ei kuulemma tarvetta,
mutta silti mulla kertyy kaikki mahaan, siis maha on sellanen löysä sokerilössykkä.. se pcos maha... :D
Välillä oon jättänyt sokerit ja valkoset viljat toviks pois, ehkä hiukan jeesannut.
mut sit taas lipsunut entiseen.
Liiikkua toki miun pitäis paljo enempi et sais aineen vaihduntaa nopeutuun..
 
Loma kuullostaa hyvälle!:) vähä arjesta pois ja jos osais sit vielä jättää kaikki turhat ajatukset ja mietinnät pois..helpommin sanottu ku tehty;D
Kauanko te ootte ollu ilman ehkäsyä?
Riidoista ku puhuit ni mun mielestä niitäkin on välillä hyvä olla, mä tarviin ainaki välillä saada vähä verenpaineen nousemaan ja raivostua :D

Mulla ei oo mitään arvoja mittailtu, että vasta marraskuussa-13 lopetin ehkäsyn käytön ja sen jälkeen ollu 2kuukautiset. Nyt jos sais ne kuukautiset normalisoitumaan ni oon onnellinen! Ei olla oikeen isosti uskallettu alkaa tekemällä tekemään lasta, vaan mennään sillä että tulee jos on tullakseen. Molemmat ollaan nuoria vielä, ja mulla itseasiassa kouluki kesken. (Minä 22 ja poikaystävä 24)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Anteeksi jos kysyn tyhmiä mut kysymys kuuluu jos on ns tarkka kierto 27-28 nii tarkoittaako se sitä että minä en sairasta Pcos:a? Onko siinä aina oireena pitkä kierto? Endo todettu mulla n.7 vuotta sitten. Toivottavasti ei ollut liian sekava kysymys
 
Annililja
Kakkosta alettiin haaveileen jo 2011,
ja vihdoin sai jättää ehkäisyn 4/2012
joten nyt mennyt kauan kuumeilleessa, ja ilman ehkäsyy 2 vuotta,
Hoidoissa viime syksystä, tosin mitään apua ei ollaa hoidoista saatu.
1 ovulaatio hoitojen aikana viime syksynä,
mut siinäkään ei oikeen arvot nousseet niin korkeelle ko olis ootetu.

Lissufin

Ilmeisemmin joillaki voi olla normikierto, ainakin osoittain tai välillä normaali ja välillä vain toinen toimia.
joillakin sit pahimmassa tapauksessa ei tuu ovista joten ei tuu vuotoo,, tai sit jää vuotopäälle ko ei juts oo ollut ovista ja vuoto ei lopu niinko ittelleni kävi viime kesänä.
ja siinä sitte vihdoin liki 6 viikon jälkeen tk usko et nyt tarvitaan lähete naistentautien polille, sieltä sitte sain ekan terolut kuurin ja ne ekaks puoleks vuodes, ja siitä lähete lapsettomuus polille.

Endoa oon itekki täs miettinyt, et kummittelisko se vielä lisäks tuolla taustalla... :/
 
Lissufin mulla ainakin joka toinen kierto normaali 32 ja oviskin todistetusti löytyy ja silti todettuna pcos.

Täällä eka clomikierto menossa. Tänää kp11 ja ultrassa yks 13mm munarakkula. Ens viikolla taaaas ultra et nähään kehittyykö toi tosta mihkään..

Jaica mä oon saanut painoa pudotettua jonkun verran viime aikiina. Mut voi juma kun sentit ei lähe tosta vyötäröltä ei sitten millään. Tosi rasittavaa.

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app
 
Lissufin - tällanen löyty, oisko täst apuu: "PCOS:ään usein sekoitettavassa PCO:ssa munasarjoissa on rakkuloita, mutta ei hormonihäiriöstä johtuvia oireita. PCOS:stä voidaan puhua, mikäli potilaalla esiintyy vähintään kahta seuraavista:

kuukautishäiriöt (esim. alle yhdeksän kuukautiskiertoa vuodessa, kuukautiskierron pituus aina yli 35 päivää tai kuukautisten väli yli kolme kuukautta)rakkulaiset munasarjat (löydös esim. ultraäänellä)."

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app
 
Menkat kerkes kerkiinään alkaa ennen pääsiäistä, ja ei siis tullut taas hoidotonta kuukautta.
Kysta poistunut ja päästään alottaan pistoshoidot.. :)
Vihdoin todella toivon että tästä jotain apua sais.
Nyt huomaan että mulla todellakin se sitkeempi ja vaikeempi pcos,
suurin osahan saa avun helposti ja sit on se toinen puoli...

Lääkäri, ja hän heti kyseli vointia ja sitä onkohan kystä lähtenyt liikkeelle,
Kerroin siitä kipukohtauksesta ja myös siitä et aikasempana iltana oli taas vasen munasarja särkenyt,
silti ultra yllätti positiivisesti.
Kystä on poistunut ja saadaan alottaan hoidot lauantai iltana.
IIk, kyl se niin hurjalle näytti, kynä ja neulojen vaihdot ja kaikki muu.. huh huuh..
No mies saiki kantaa kotiin sieltä mukanaan paketin oheistavaraa.

+ tänään loma aika varmistu ja aletaan suunnitteleen lomaa aurinkoon!
Välillä on vaan niin niit päiviä ko tuntuu et kaikki menee putkeen.
Kerrankin näin päin, kevät tehkööt tehtävänsä.

5 v sitte näihin aikoihin mein esikko sai alkunsa... :)
 
Takaisin
Top