Pcos:ssä todettuna.

Täällä tutkimuksiin menossa kuukauden sisään, 31 vuotta, 155 cm 52 kg, urheilullinen ja hoikka. Muutenkin olen pitänyt tiukkaa ruokavaliota koko aikuisikäni joten mielenkiintoista on nähdä tuleeko pudota painoa ja oletko miettinyt ruokavaliota kommentteja.
Sama kuin edellisellä oireet on mutta ylipainoa/ epäterveellistä ruokavaliota ei ole.
Oma lääkärini ohitti olankohautuksella huoleni ovulaatiosta (viimeksi ovulaatio näkynyt testissä joulukuussa 2012) koska kuukautiskiertoni on säännollinen... Ensimmäinen puhelu yksityiselle klinikalle teilasi oman lääkärini täysin. Mielenkiinnolla odotan tutkimuksia ja sitä että jonkinlainen syy/selitys loytyisi.

Millaisia oireita mielialassa muilla on ollut? Tuntuu että raivo ja itku ovat kovin herkässä jatkuvasti, ikäänkuin jatkuvasti olisi suunnattomat PMS oireet, oksettaa, palelee, ketuttaa, väsyttää ja parisuhde "loistaa" kun mikä seksi ei kiinnosta sitten niin tipan vertaa.. Kyllä haluan lapsen joo mutta en sitä seksi osiota. huoh :P
 
Oireita mielialan vaihtelua ja ylipaino, vaikka en tiedä kuinka tuon ylipainon kanssa, onko se syy sairauteen vai sen oire? :)

Saas nähä, kun tässä vuoden sisässä/päästä toista yritämme, että tarviiko taas apuja vai tuleeko luomusti...
 
Mulla on todettu PCOS 2008 ja lasta ollaan yritetty (tai oikeastaan annettu tulla jos tulee) tuossa 2010 loppuvuodesta asti. Reilu 2 vuotta siinä kesti että tärppäs, ei kyllä uskottu silmiä kun testi näytti plussaa. Ruokavalio on aina ollut terveellinen ja olen muutenkin hoikka, että ei se siitä ylipainosta vain ole kiinni. Ennen raskautumista söin paljon soijaa yms. muita kasvituotteita joissa luonnon estrogeeniä.. En silti voi sanoa onko ollut raskautumisen takana. Hiilarit myös vähällä.
 
Moi,

Mitä tänne kuuluu? :) Me kuitenki pitkän yrittämisen "pelossa" päätettiin aloittaa jo nyt toisen lapsen yritys. Yks kierto takana ja ei tärpännyt, nyt menossa kp 6 ja ovista oddotellaan.
 
Luomulapsi vuosimallia 2010,
Toista lasta haaveiltiin jo kauan, mutta ei päästy yrittämään muiden esteiden takia.
Vihdoin saimme lopettaa ehkäisyn, mutta mitään ei alkanut kuulumaan,

Kierto on ollut aina todella epäsäännöllinen, reilu puoltoista vuotta pikkukakkosen yritystä takana
ja ovulaatioita ei löytynyt kotitesteillä.
....mutta kesällä sitten kuukautiset eivät loppuneetkaan itsesteen, ja aloitettiin terolut,
jonka kautta lapsettomuus klinikalle.
Perus alku tutkimukset ja aukiolotutkimukset, toiset lääkärit olivat sitä mieltä että on pcos ja toiset taas ei.
Verikokeet kai sitten viimeisen niitin antoivat ja onhan ne munasarjatkin aikamoista hernekeittö... :/
Miehellä kaikki kunnossa.

Ensimmäinen Femar kierto menossa ja kerkesin jo huolestua kun koti ovistesteissä ei ole näkynyt mitään.
kp 12 nyt ja kävin ultrassa jossa näkyi toisella puolella iso munasolu ja toiseltakin puolelta löytyi hiukkasen pienempi.
Irtoamista odotellaan huomiselle tai ylihuomiselle!! Vihdoin, jotain positiivista..
Kotona tein heti ovis testin mutta vieläkin näyttää negaa,,
(tosin lekuri juuri sanoi, että oli mikä testi tahansa niin ei välttämättä kaikilla naisilla toimi. miulla olis pitänyt näkyä jo eilen...)
Sain suuret onnentoivotukset mukaan ja pyysivät soittelemaan jos tulee jotain.
Huh.. vihdoin loppuu kontrollit ja ravaamiset lääkärissä, jotenkin erittäin helpottunut olo.
Vaikkei tärppäiskään nyt, niin toivoa on..
 
jaica: kauheesti tsemppiä ja hyvä, että saitte nyt tutkittua asian, se jo on askel eteenpäin. Tosiaan mitä itse olen kuullut, että PCO on helpoiten hoidossa oleva tunnettu lapsettomuuden aiheuttaja, joten peli ei ole menetetty. :) Plussatuulia hurjasti!

Itsellä on menossa kp15 ja ei mitään merkkejä ovulaatiosta. :/ Koska meillä ei ole kiire, en viitsi hakea clomeja/muuta lääkitystä vielä, jos ei tärppää luomusti tänä vuonna, niin alkuvuodesta lääkärille.
 
Heips!

Itellä todettiin PCO tuossa viime kuussa. Oon 27-vuotias tuore vaimo. Menin yksityiselle gynelle pahojen kipujen takia. E-pillerit lopetin toukokuussa. Kolmet ekat menkat meni hyvin, ei juuri kipuja ja kierrot tasan 26 päivää. Sit tapahtu jotain ja sen jälkeen kierrot oli 29, 24 ja 29. Ja menkkakivut aivan helvetilliset. Joka kerta pahemmat. :sad001 Viimeksi menkat kesti 8 päivää ja kahtena päivänä en päässyt kämpästä edes pihalle. Lisäksi ennen menkkoja 7 päivää "menkkakipuja" alavatsassa ja -selässä. Kivut viilteleviä, pistäviä ja/tai jäytäviä. Sain Terolut-lääkityksen. Eka kuuri loppui tasan viikko sitte. Mut menkat ei oo alkanut. Tosin kivut kylläkin pian viimeisen pillerin jälkeen. Yritin tikuttaa ovulaatiotakin tässä kuussa, mut ei ollut. Tai sit missasin se (tikutin kuutena päivänä, mut yks jäi välistä reissun vuoksi!)

Eilen raskaustesti näytti negatiivista, mut "yritin" kuitenkin. Nyt siis kiertopäivä 31/29.. Oon ollut jumalattoman väsynyt, ailahtelevainen ja tissit on ollu pari päivää tosi kipeet. Sisko kysyi tuossa eilen, että voiko naisilla olla valeraskautta. Oon tänään miettinyt ihan samaa ja tullut siihen tulokseen, että voipi olla. :D

Lapsi olis enemmän kuin ilo.. Tekisin mitä vaan, että tulisin raskaaksi ja saisin 9kk:n päästä pienen tuhisevan nyytin kainalooni...
 
Tähdenlento13 tervetuloa keskustelemaan, pco on inhottava "tauti", toivotaan, että terolutit helpottaa kiertoasi. Minulle kanssa otettiin ensin terolut käyttöön, että saadaan kierto tasattua, jonka jälkeen clomifen tuottamaan ovulaatio. Söin pelkkiä teroja noin 4 kk, sitten vasta kierto tasaantui. Minulla siis kierto oli ennen raskautta 28-100 :/

Paljon plussatuulia ja toivotaan, että seuraavasta kierrosta tärppää! :)
 
Kiitos Sessi! :)

On ollut vaan hurja huomata minkälaisia tunnemyrskyjä tuollainen kolmikirjaiminen sana voi aiheuttaa. :confused: Eikä se oo omaa oloa helpottanut kun lähipiirissä on 3 naista raskaana. Ja sit ne kyselyt.. "No millos teille tulee?" Sit kun kerron tilanteeni, niin vastaus on: "Kyllä teille pian tulee, mä oon ihan 100% VARMA asiasta." "Mulla on IHAN sellainen tunne, että saatte kohta..." "Mä näin UNTA, että odotat kohta" Mistä helvetistä ne sen NIIN tietää?

:mad:

Jostain syystä oon loukkaantunut noista kommenteista!?! Tiedän kyllä, että ne tarkoittaa hyvää, mutta.. En oikein itekään tunnu ymmärtävän itteeni. En haluais mitään mä-niin-tiedän-että-saatte-vauvan-juttuja, kun kaikki on vielä epäselvää ja alussa. Innostun hirveen helposti kaikista pienistä oireista yms. että sit kun menkat alkaa, niin tipahdan pilvistä alas ja lujaa. Mielummin oon pessimistinä ja sit saan lottovoiton ku se, että tavottelen koko ajan kuuta ja tipahtelen.

Sulla on ollut Sessi hurjia kiertopäiviä! Mä varmaan sekoaisin.. :confused: Tosiaan tää on ihan uus juttu mulle.. Pillereitä kun söin niin kierto oli tunnilleen sama! Aina 28 päivää klo 10 aamulla :grin

Ja kiitos tuosta viimeisestä lauseesta. Se on simppeli onnentoivotus eikä vituta yhtään. :grin
 
Voi tuo kuulostaa niin tutulle, eiköhän teilläkin kohta jo tärppää, musta tuntuu ihan sille, että sä oot kohta raskaana jne jne... :sad001 ei tollasta jaksais, kun muutenkin vaikeeta. Nyt tästä uudesta yrityksestä en olekkaan kertonut, jos kysytään, nooh koskas seuraava, sanon vain, että ei ainakaan ihan vielä, vaikka oikeesti se toiveissa onkin heti.

Tutulle tuo kuulostaa myös, että toiveet korkealla ja oireita keksii päästä ja sitten tipahtaa, kun alkaa menkat. :sad001 Mä tein tota ihan samaa ja kun oikeestaan raskaus oireet on samat alussa, kun menkkaoireet, niin sehän on helppo kuvitella. Nyt olen yrittänyt olla cool ja mennä sillä mentaliteetillä, ettei tässä moneen kuukauteen tule raskaaksi. Hiton vaikeeta! aaw, tekisi mieli vaan elätellä toiveita, että piankin olisi pullat uunissa.

Kierrot on aika hulluja, tai oikeestaan raskauden jälkeen ne on pysyny kurissa toistaiseksi. Ennen raskautta meinasinkin tulla hulluksi, kun en yhtään tiennyt, koska on tärpit tai ei oo. Oikeasta minulla tuskin oli spontaania ovulaatiota, vaan lääkkeillä se saatiin aikaan.
 
Taitaa olla enemmän sääntö kuin poikkeus nuo yltiöpositiiviset lausahdukset. :sad001 Mä sit eilen koin pilvistä tipahtamisen. Ja varsin rajulla tavalla. Oli pahimmat kivut IKINÄ! Lisäksi tuli "outoa tavaraa" Kivut kesti reilu 2h putkeen ja sit loppu kun seinään. Soitin päivystävälle lääkärille (gyne) joka epäili, ettei terot oo vielä auttaneet ja että kohtu on tyhjentynyt normaalia rajummin. Vuodon seassa oli pitkä, valkoinen ja kalvomainen systeemi. Reilusti siis lähtenyt pintakerrosta kerralla. Nyt yöllä kivut alkoi taas. Liikkuminen sattuu, buranat ei auta ja unta pitäis saada. Aamulla siis soitto taas gynelle, josko pääsis käymään tsekkauttamassa onko jotain hämminkiä... Nyt pystyn jo olemaan, mutta en kestä enää näitä kipukohtauksia. Onko normaalia, että PCO:ssa tällaiset kivut? Kun ei pysty liikkumaan eikä voi syödä. Lisäksi pissaaminen ei tahtonut onnistua kun kramppi päällä koko ajan.
 
Voi onpa harmallisista, kun tipuit korkealta ja kovaa. :sad001 Minulla ei ole kauheen suuria menkkakipuja ollut, ainakaan niin paljon, ettei burana olisi auttanut. En siihen osaa sanoa onko normaalia vai ei, mutta hurjalle kuulostaa. Jos se johtuu juuri niist teroista ja jos nyt tyhjennys yms.
 
Soitin tänään taas, mutta ei tarvinnut lähtee käymään. Syön nyt ton 3 kk:n satsin Teroja ja jos ei kivut helpotu, niin sit saan lähetteen tähystysleikkaukseen. Endometrioosia epäillään. :sad001 Sekin vielä.. Huoh.

Onneks on ihana mies, joka tukee oikealla tavalla oikeaan aikaan. :) Oon erittäin onnellinen siitä. :Heartred

Terot ei kuulemma oo syynä kipuhin tms. vaan niiden pitäis auttaa. Nyt vaan kovasti odottelen, että pääsen tikuttaan mahdollista ovulaatiota. :)

Hauska juttu, että raskaus tuntuu olevan ratkaisu kaikkiin tän hetkisiin "ongelmiin" :D
 
Noista teroista ja menkka kivuista,
Mulla terot teki helvetilliset menkkakivut..
Paripäivää enne menkkoja iski hirmuset supistelu kivut ja sitte vaan vahvat panadolit naamaan,, tosin burana auttaa enempi näissä naisten kuivssa..

No ylläriksemme löydettiin kp13 ovulaatio!!
ainakin testillä, sekin jotain. nyt tottahan toki toiveet katossa.
jos sieltä olis edes jompikumpi kiinni saatu!
huomasin kyllä itse kummankin munasolun irtoomisen ja irtos reilun päivän eroilla... :D
Helppo kerranki miettii ko ties kummalta puolelta pitäsi tulla ekana..

Ja noi tutut, jotka onnea toivottelee... Eikö ne oikeesti tajuu!!
Miullekki yksi tuttu sanoi toissakesänä että kandeisko hakea apua jos ei meinaa tärppää.....
ihankuin hän tietäisi näistä ongelmista jotain, ja ihmiset jotka sanovat että eihän teillä mikään kiire ole.
joo ei vielä ole, mutta tälläinen on vain todella rassaavaa.
Haaveilin aina tekeväni lapset putkeen, mutta aina ei käy niinkuin suunnittelee!
Olen erittäin tyytyväinen että miellä on jo pieni miehen alku kasvamassa,
mutta kyllä todellakin toivon että kohta nappaisi uudelleen..
Lapsettomuus on yhtävaikeaa toisenkin kanssa, ei se ensimmäisen saaminen helpota lapsettomuuden tuskaa yhtään.
 
Heippa kaikille taas pitkästä aikaan. Mikä teillä on tilanne nyt?

Itselläni on sellainen, että menossa kp31 normaalikierrosta 28-30, mutta testiä en ole uskaltanut vielä tehdä, sillä kokoajan sellanen olo, että menkat alkaa ja tosiaan tänään jos alkaa, niin kirron pituudeksi tulee 30, eli eivät ole edes myöhässä oikeastaan vielä.
 
Onnea Sessi,, tätäkin kautta. :)

Täällä menetettiin kierto, en tiiä tärppäskö,
rinnat oli kipiät ko mitkäki ja kiero venähti kp.28
mut sit ne alko... :/

Onko muilla hormoonit kuinka sekasin PCOS,san takia,
ja miten muuten tasailtu kun clomeilla. ym. vastaavilla..
Ääh.. oviksen jälkeisiessä labrassa oli progestiini liian matala, joten se sitä aletaan tasailemaan,
tuleekohan taas terot tukemaan femaria vai joku pistoshoito.... :/
 
Takaisin
Top