Pcos:ssä todettuna.

:):):) Voi Sessi!!!!

Lämpimät Onnittelut!

Täälläkin vähän parempaa. Nappasin nimittäin ovulaation! :D Tuntu ihan ku kaikki murheet olis sillä pyyhkäisty pois. Eihän se vielä kaikkea lupaa, mutta hyvä alku. :) Tosi jännä homma, että myös tunsin kummalta puolelta irtos, eli vasemmalta. Oikea munasarja mulla onkin tosi rakkulainen, eli ei ihme jos ei viime kuussa siltä puolen irronnutkaan.

Harmi vaan, että meillä oli reissu juuri ovulaatio päivänä, eikä KERITTY touhuamaan. xD Onneksi edellisiltana kylläkin. :) Nyt sit vaan pitäis menkkoja odotella.. Ei oo helppoa :D

Ollut taas viimeiset 5 päivää vatsa- ja selkäkipuja. Ja nyt ollut 2 päivää erittäin runsasta valkovuotoa. Viimeksi kierto oli 32 päivää ja se osuis ens sunnuntaille.. En vaan uskalla toivoakaan. :/
 
Toinen Femar kierto menossa, mutta kp 14 oli taas ultra,
josta ei löynyt yhtikäs mitään,
ihan hernekeittoa munasarjat ja ei kohdussakaan näkynyt mitään limakalvoja.. !!!
Sanoivat suoraan että tää kierto meni nenilleen ja lekuri oli kyllä ihmeissään.
Lh. testaus lopettettu tältä kuulta.
Ens viikolla taas ultraan!! Just ko toivoin et niist oli jo päästy ees hetkesk eroon..

Viime kierrossa muka ovuloin, testien mukaan,, mut sit labroissa arvot oli taas liian matalat. joten... :/
:/ :/

Nyt sitte katotaan alkaako vuoto vai joudutaanko se taas käynnistään.
odottavan aika on pitkä..

Varsinki ko huomaa et tutut,
jotka alko yrittään pikkusia samaan aikaan, niin niillä kävellään jo hirmusta vauhtia.. :/
 
RUOKAVALIO REMONTTI

Mietityttää mikä auttaisi todella. ja mistä tämä PCOS on oikeasti tullut..
Olen ollut teini-ikäisestä lähtien kasvis syöjä, syönyt aina hyvin, liikunta jäänyt vähemmälle,
olen hoikka (tosin mahaan on silki kertynyt insuliinia)
ja iho ongelmat ovat vasta alkaneet,
Menkat ovat olleet aina epäsäännölliset ja olleet välillä tooosi pitkä aikoja kokonaan poissa.
Itse olen jo pidempään noudattanut vähä sokerista ruokavaliota, mutta kerran kaksi viikossa sallin itselleni herkkupäivän, joten silloin menee karkkiakin ja suklaatakin välillä.
Olen lukenut että valkoiset viljat ja peruna vähemälle.
En kuitenkaan syö juuri ikinä valkoista viljaa vaan täysjyvä pastaa, riisiä, ohraa, onkohan nekin huonosta?
Hiilarit pitäisi saada vähemmälle, mutta auttaako se oikeasti näihin oireisiin.

Kertokaa kokemuksistanne, ja varsinkin miuu kiinnosaa ne joilla ei ole ylipainoa.
 
Täällä sama tilanne taas.. Äh. Menkat alkoi seuraavana päivänä hehkutuksesta. Ei paranis yhtään miettiä eikä toivoa. Sit vasta tehdä raskaustesti kun menee lapsivesi.. :D (Okei, vähän liiottelin..) Mut niin turhauttavaa.. :sad001

Mulla Jaica ei oo ylipainoa, oon 165cm ja paino 61kg. Gyne ei puhunut mulle mitään ruokavaliosta? :O Mulla ei kyllä oo muuta oireita kuin rakkulat munasarjoissa ja sit ovuloimattomuus.. Menkat on kuitenkin tullu joka kuukausi.
Eikä se gyne muutenkaan puhunut PCO:sta juuri mitään. Epäiltiin niin vahvasti endoa, että se siitä vain selitti. Mut nyt varasin tälle kuulle gynen, jotta voitais taas ultrata. Tuntuu, että tilanne mennyt vaan entistä huonommaksi (kivuliaaksi). Ja voin kunnolla kysellä tästä PCO:sta. Olis kiva kun olis joku yhdistys tälle oireyhtymälle, vähän niinkuin endometrioosille. Sais kunnolla faktatietoa ja paremmin keskusteltua kohtalotovereiden kanssa.

Ja todellakin, odottavan aika on pitkä.. :sad001 Ja sille matkalla mahtuu niin paljon pettymyksiä. :sad001

Jaksamisia jaica tutkimuksiin..
 
Kiitos Tähdenlento, :) Samoin sinulle ja muillekkin tän asian kanssa paiville.
Juu tuntuu et tän taudin kans saa olla aika yksin, vaikka onkin ilmeisemmin aika yleinen.. (5-10% naisista)

Viime viikko meni liki jo vehnättömästi ja sokerittomasti, mut nyt viikonloppuna on kyl mennyt taas karkkia aikalailla..
Ens viikko taas tiukemmin ja viikonloppuna herkkupäivä, näin just se pitäis ollakki..
 
Heippa!

Tässä yks uusi pco:sta kärsivä, lasta yrittävä. Kirjoitinkin jo tuonne toiseen ketjuun, mutta tämä olikin enemmän tähän aiheeseen liittyvä.

Meillä on siis yksi 1v9kk mahtava tyttö ja toista toivottiin/toivotaan noin 2-3 vuoden ikäerolla. Ensimmäistä yritettiin 1v5kk, kunnes tärppäsi ensimmäisestä clomi+tero kierrosta. Lääke toimi mulle siis hyvin (1tbl kp 3-7). Tutkimukset tehtiin julkisella, ja mussa vika eli juuri nuo pco-tyyppiset munasarjat ja ovuloimattomuus. Silloin kierto oli mitä sattuu 30-60päivää.
Nyt, kierto on ollut aina 29-32päivää. Julkisella taas käyty ja sain clomi-kuurin uudestaan, samalla annostuksella. Ei tärpän ekassa, ei tokassa ja nyt on kolmas kierto menossa kp19. Toiveet on korkealla! Mutta toisaalta en jaksa uskoo että tässä kierrossa tulisi plussaa. No, ainakin asian eteen tehdään nyt jotain.

Myös mua ihmetyttää, mistä tää koko tauti on tullut, onko se kenties itse aiheutettua? Mä nimittäin syön usein karkkia, päivittäin melkein... Ylipainoinen en oo, pikemminkin alipainoinen. Pitäisi kyllä ryhdistäytyä ja jättää karkit ja muut sokerit kokonaan ja katsoa onko mitään vaikutusta. Helppo homma juuri kun joulukin lähestyy :D

Ja joo, siis tän asian kanssa on välillä kyllä niin yksin.
 
Tätä "tokaa" on siis yritetty nyt just vuosi. Tai periaatteella "tulee jos tulee". Elättelin toiveita, jospa onnistuiskin ilman lääkkeitä. Mutta kun mitään ei näyttänyt tapahtuvan, oli käytävä taas lääkärissä (hormonipolilla), johon sain lähetteen. Ja samalta tilanne taas näytti mun osalta, raskaus ei muuttanut mitään. Clomit kouraan ja yritystä yritystä yritystä.
 
Heippa vaan almanen! Ja tervetuloa. :)

Tänään kävin taas yksityisellä gynellä. Ei oo ollut merkkejäkään ovulaatiosta. Nyt sain lisää Teroluteja ja sit lisäksi vielä Clomifen kuurin (uusi juttu meikäläiselle). Neljä kuuria niitä ja sit jos ei vieläkään raskautta, niin lapsettomuustutkimuksiin.. :/

Yritin kovasti kysellä nyt PCO:sta ja siitä, että aiheuttaako se oikeesti näin paljon kipuja kuin mulla nyt on ollut. Vastauksena oli: Sulla on sit vähän kivuliaampi PCO. Vasen munasarja suurentunut, mikä voi kipua aiheuttaa. Kerroin että en saa kipujen takia välillä nukuttua eikä burana auta. Näihin tää lekuri ei ottanut kantaa ollenkaan! Argh!

Multa ei oo mitään verikokeita otettu eikä tarvi kuulemma seurata ultralla munasolujen irtoamista..?? Olisko mun pitänyt vaatia niitä? :eek:

Oon almanen ajatellut, että jospa se ensimmäinen raskaus "poistais" nää oireilut ja seuraava tulis helpommin. Mutta nähtävästi näin ei ole. :P

Nyt aion Jaica kokeilla itekin vähän terveellisempää ruokavaliota. Ei siitä ainakaan haittaa ole. :)
 
Tähdenlento13: Harmi, että on kipuja! Ihme, ettei lääkäri ottanut sen enempää kantaa...?
Seurannoista: ainakin mulla oli seuranta ekoissa kierroissa, jotta nähdään onko annostus oikea ja toimiiko lääke. Riskinähän on, että toimiikin joko liiankin hyvin -> monikkoraskaus, tai sitten annostus on liian matala jolloin tuntuu aika turhalta touhu. Itselleni ainakin tsekkaus oli tärkeä. Toisaalta mm. ystäväni (joka on lääkäri) sanoi, että clomifeenia voi syödä myös ilman ultrakäyntejä, on kuulema harvinaista että kehittyy ja irtoaa useampia. Tiedä sitten... Onhan se kuitenkin riski.
 
Yleensä Clomien / Femareitten kanssa on kyllä seuranta ultrat, just et nähdään kuinka toimii..
ite ainakin haluan tietää miten ne vaikuttaa.. vai vaikuttaako.
ja just verikokeilla sit tsekataan toimiiko ne oikeesti kans vai eikö..

Meillä siis eka kierto Femareilla toimi, toinen ei ja nyt ootellaan et vuos vaihtuu niin joudun käynnistään menkat taas teroilla ja sit Femarit perään tupla annoksella..

Hyvää Joulua kaikille, ja parempaa tärppi onnea ensivuodelle..
 
Ääh.. niinpä tää ruokavalio remontti menikin ihan pepulleen.. :D
ja suklaata ja kaikkea muutakin kiellettyä tullut mätettyä niin illat että alkaa oleen paha olo!!

Yäk.. Mites muilla joulu mennyt?
 
Mässäillessähän se on mennyt täälläkin.. :P Mutta leivän oon jättänyt pois ja hedelmiä ja kasviksia saanut hyvin tilalle.. :) Pienin askelin siis! :)

Huomenna pitäis hakea clomifen-lääkkeet apteekista. Mut jännittää jostain syystä alkaa syömään niitä.. o_O Ei tosin siksi, että tulisin raskaaksi :P Tai ehkä sittenkin.. Että jos se vihdoinkin tapahtuisi. :) Enemmänkin pelottaa jos ne ei toimikaan ja joudun usean kuukauden päästä uudestaan lääkäriin ja taas nostetaan annosta enempää tutkimatta.. Ja sit vasta aletaan tutkimaan ja taas kestää ja ja ja... ÄH!

Pessimisti mikä pessimisti... :D

Jaica, älä huoli! Vuosi vaihtuu kohta ja sit voikin taas aloittaa puhtaalta pöydältä :D
 
juu niin tässä laskeskelinkin... :)
tänään aloitin taas Terolut kuurin ja menkkojen pitäis alkaa 10p päästä ja sit uus Femar kuuri taas käyttöön tupla annoksilla, näin sitä taas päästään sit jännäileen.
 
Mulla todettiin pco-tyyppiset munasarjat pari vuotta sitten. Toiveissa oli kyllä toinen lapsi, mutta tuomio oli niin jyrkkä, etten osannut siinä kohti ottaa vastaan lapsettomuushoitoja mut en myöskään hormoniehkäisyä. Nyt on tarpeeksi odoteltu ja toivottu, itkettykin. 2 keskenmenoa puoleen vuoteen, eli todistettavasti ovuloin, julkinen reagoi lähetteeseen kirjeellä, jossa lukee et varaa aika jos et tuu puoleen vuoteen raskaaksi. Ainut muutos mikä oli ennen raskautta oli d-vitamiinin lisääminen (tupla-annokselle). Ei oo ihan kauhean kallista kokeilla jos auttas :)

Olen syönyt kohtuullisesti hiilareita jo 4 vuotta. Pari vuotta sitten siellä ultrassa (menkkojen keskellä) löytyi niitä rakkuloita joku 9-10 kpl. Ei ihan riittävästi. Kukaan ei oo sanonu laihduttamisesta, mutta tarpeen se olisi (noin 15kg ylimääräsistä mukana). Mutta vaikka laihduttaa työkseen (kirjaa ruoat, liikkuu jen, saan alas noin 5kg.) Insuliiniresistenssiä siis ihan selkeästi myös mukana.

Tänään kävin yksityisellä gynellä. Lähdetään ensin käynnistämään kierot, viikko Terolutia, jonka jälkeen pitäs tulla menkat (värkkiosastolla lupaavat limakalvot, vois tulla luomunakin parissa viikossa). Ja sit kp 3-7 Clomit 2 tbl/päivä aamuin illoin ja sit Luget 15-24 1tbl aamuin illoin. Ja jos ei tuu menkkoja, testailua ja ei uutta Clomisatsia ennen kuin on 100% varmaa et ei oo raskaana.

Ultratessa siis hyvän paksuiset limakalvot. Vähän rakkulaisuutta.

Sain 3 kierron satsit Clomeja ja Lugeja. Näillä siis nyt alkuun.

PCO:hon liittyy korkeempi kmriski ja ovulaatio mulla tulee miten sattuu. Mut joskos nyt meillekin kakkonen suotais.
 
Puuppu
Onnea suuresti yritykseen,
toivottavasti tepsii ja pääsette äkkii pois piinasta.

Mihin noi Luget 15-24 1tbl vaikuttaa?
tai mihin tarkotukseen ne on siulle määrätty?
 
Kaiketi siihen kiinnittymiseen ja kyydissä pysymiseen. Ilmeisesti auttavat ettei testosteronia tulis liikaa kroppaan. Oireina siitä mulla mm. akne ja hirsutismi sekä tuo kiertohäiriö. En tullut kysyneeksi tarkemmin..
 
Tätyykin selvitellä mitä me tehtään jos me vaikka ovuloitais seuraavaks. :)
jotain tukeahan sinne loppu kuuhun on saatava,
tutkin just noitte lugesteronin sisällön ja ei sovi mulle, joten sit saa taas nähä mitä tulee.
 
PCOS RuokavalioSuomennettu täältä sivulta,
saa korjata suomennoksia ja kirjoitus virheitä.http://natural-fertility-info.com/pcos-fertility-diet

D-vitamiini, kromi, kalsium, monivitamiinit
protskua kunnolla ruokavalioon, vähemmän hiilareita et saa poistettua pahat insuliinit

Luontaistuotteet:
* Maca,
Tasapainottaa estrogeenin ja progesteronin elimistössä , terveen kuukautiskierron aikana.
Auttaa tasapainottamaan hormoneja , mutta ei sisällä hormoneja.
* Lakritsi
Auttaa ylläpitämään hormonin tuotantoa ja vapautumista . Lakritsi tukee tervettä insuliinin ja maksan terveyttä hormonitasapainoon tukea.


* Vitex
Vitex Pura ( puhdas puu marja ) yksi tehokkaimmista naisten yrteistä.
Tehokas PCOS naisille, joilla ei ole ovulaatiota, kyky tasapainottaa hormoneja mutta eis sisällä hormoneja.
Vitex tasapainoittaa hormonitasapainoa elimistössä.
hypotalamus- aivolisäke-munasarja -akselin
( hormonaalista takaisinkytkentäsilmukan ) , ongelman korjaaminen lähde

* Tribulus
Voi normalisoida ovulaatiota, lapsettomille naisille käytettynä ennen ovulaatiota .
Auttaa kuukautiskierrossa, parantaa ajoitusta kierrossa.
Ravitsee munasarjoja...?

* Valkoinen Pioni ja Lakritsi Rt .
Yhdessä toimii paremmin, rentouttaa lihaksia , vähentää kivuliaita kuukautisia,
sekä alentaa seerumin ja vapaan testosteronin pitoisuutta PCOS naisilla.
 
Muokattu viimeksi:
Maca, laksritsi ja d-vitamiinit ja foolihappo päivittäin!! :)
Vehnä on liki kokonaan jätetty, pieninä annoksina jossain mukana.
mut pastan on korvannut maissi pasta ja leivottu tattarilla. toimii muuten vehnän korvikkeena älyhyvin.
Karkkia on kyl mennyt.. ja savukkeita sillon tällön, vielko noi sais hallintaan!

Mut mitä vehnättömyyteen tulee, on alkanut jo alta kuukaudessa lähteen insuliinii vyötäröltä, vaikka karkkia onkin siis mennyt.
ja protskua oon koittanut lisäillä reippaasti ruokavalioon!! :D
 
Se "uusi" ruokavalio ei sitten pitänyt,
Femarit tupla annoksella, ultra kp 12, 19mm rakkula,
ei irronnut, ei ovulaatiota. kierto jäi kp 19 ja menkat alko.
Nyt tauko kuukaus. taas. ja teroilla menkkojen käynnistys.
Seuraavaksi alotetaan pistoshoidot ja katotaan saisko niillä jotain vastetta.
Huoh..
 
Takaisin
Top