Pcos:ssä todettuna.

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja pjertti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hei!

Onnea Sonjuska! Antaa toivoa myös meille muille pcos-laisille. [emoji5]️

Mulla siis todettu -11 pcos, mutta silloin ei haikarahommat ajankohtasia, joten ehkäsypillereillä kierrot säännölliset.
Nyt siis haaveena esikoinen ja yritystä marraskuusta. Lääkityksenä näin alkuun puolen vuoden ajan Terolut (kp15-24) ajan 1tbl päivässä. Kolmas yrityskierto menossa ja nyt kp13/26-27. Ovista oon tikutellu nyt tässä kierrossa ekaa kertaa kp9 alkaen, eikä vielä ainakaan ole tikkuun kahta viivaa ilmestynyt. [emoji28] jotenka alakaapa se näyttää siltä että ovulaatiota ei tapahdu ollenkaan [emoji20]

Mulla siis pco todettiin 2003-2004 ja nykyisten kriteerien mukaan olisi ihan syndrooma eli pcos. En ottanut e-pillereitä, kun ei ollut ehkäisyn tarvetta ja en halunnut sotkea kroppaa ylimääräisillä hormoneilla. Metformiineja en saanut, vaikka pyysin. :mad: silloin oli vähemmän tutkimustuloksiakin aiheesta, mutta itse selvitin ja etsin tietoa, pyysin lääkkeitä ja en tietty saanut.

Nyt reilu vuosi sitten tapasin mieheni, ilman ehkäisyä oltu alusta saakka ilman plussia. Terolut (kp15-24) ollut marras- ja joulukuun sekä vielä tässä tammikuun kierrossa menossa. Sain myös samalla (lopultakin, omasta pyynnöstä) metformiinit, painon hallinnan tueksi, kun ei ruokavalio tehonnut.
Tämän kierron jälkeen lapsettomuuspolille pco-kokeisiin, simppatutkimuksiin ja kaipa siellä aukkarit tehdään tai ainakin clomit tms. ohjelmaan. Yhtään o+ en ole saanut muutaman kierron seurannassa, enkä usko että ovulaatio tapahtuu tai olisi riittävän elinkelpoinen / iso munasolu, kun ei tärppää :sad001 Kaikista pahin tietty olisi, jos miehellä kun jotain häikkää ja mahdollisuudet pienenisivät lisää.

Ketuttaa, että pelkillä metformiineilla olis saattanut saada jo aiemmin aineenvaihdunnan tehostumisen (ja painon pudotuksen) myötä hormonitoiminnan paremmaksi ja nyt voisi raskautuminen olla helpompaa. Miksi kaikki hoidot pitää jaksaa diagnoosista huolimatta vaatia itse, kun tk: sta ei apuja saa :mad: tuokin pco olisi ollut tiedossa jo heti murrosiästä, vaan ei epäsäännöllisiin ja pitkiin kiertoihin kukaan puuttunut, vaikka joka terkkarin tarkastuksessa niistä kyseltiin :mad:
Nyt ikäkin alkaa tulla jo ongelmaksi, mittarissa 34 ja mahdollisuudet saada biologinen lapsi sen kun vaan pienenee.

Sori avautuminen :smiley-ashamed005 Ottaa vaan toisinaan hermoon miettiä tätä tilannetta, kun niin monessa tilanteessa olisi ollut mahdollista saada apua, vaan ketään ei ole kiinnostanut ja nyt sitä lasta saa vaikeamman kautta yrittää :sorry: :sad010

Minä sain taas tosi nopeasti tuon lääkityksen, luultavasti kyllä niiden korkeiden testosteronitasojen takia. Vaihtoehto oli metformin tai spiresis, mutta jo muutenkin alhaisten verenpaineiden takia tuota spiresistä ei aloitettu.
Ei se metformin auttanut niihin kiertoihin. Mutta minulla niin paljon rakkuloita munasarjoissa, ettei kukaan lääkäri niitä koskaan laskenut, kuin rypäletertut sanoi yksikin. :D paino kyllä putosi 15kiloa puolessa vuodessa lääkityksen aloituksesta, ilman ruokavalio tai liikunta muutoksia.
Minulle on kyllä sattunut niin ihanat terveydenhoitajat, neuvolalääkärit ja lapsettomuuslääkärit tässä vuosien aikaan, että kaikki on tuntunut jotenkin helpolta ja asiat ovat sujuneet joutuisasti. :)
Kovasti teille muillekin onnea yritykseen!

Sonjuska Mulla oli myös vapaa testosteroni koholla jo tuolloin 2003-2004, kun asiaa selviteltiin. E-pillerit oli ainoa tarjottu apu/hoito, mutta pelotti tukosriskit ja mahdollinen painon nousu, kun sitä oli sillon jo liikaa.

Mulle ei e-pillereitä voinut aloittaa kun lievä aurallinen migreeni oli taustalla kans. Minipillerit oli käytössä -07 alkaen jo. Oisko se sit syynä nopeaan lisälääkitykseen?

En tiiä, ehkä vaan eri paikassa eri lääkärit ajattelee eri tavalla. Hyvä että sait nopeasti apua :) ja mielettömän hyvin sulla paino laskenut! Wau!
mulle toi metformiini oli se, mitä lähdin hakemaan painon pudotuksen tueksi ja samalla sain lähetteen: nyt keväällä aletaan selvitellä paremmin tätä lapsettomuushommaa. Ihana olisi, kun tuliskin "ylläri-raskaaksi" vielä sitä ennen :)

Hei vaan kaikki!
Kirjoittelen pitkästä aikaa. Lueskelin vanhoja viestejä ja en näköjään tähän ketjuun ilmoitellutkaan plussasta(4.letrozol kierto ja olis ollut vika ennen taukoa ja muita kokeiluja) ja vauvasta poika on siis jo yli vuoden vanha ja nyt meinaa taas vauvakuume iskeä....Katsotaan palailenko tänne kirjoittelee millä aikataululla. Tjottaillaan nyt aluksi. Tein huvikseen vanhentuneita ovistestejä kaapista ja plussaa näytti!!! Enpä oo ikinä saanut mitään viivaa luomusti noihin. Saa nähdä onko eka raskaus parantanu pcos:ää vai mitä ihmettä :)
Meilläkin siis oli pari vuotta yritystä ennen raskautumista. Ja minulla edeltävästi myös exän kanssa useamman vuoden tuloksetta.

Eka vuosi vauvan kanssa oli tosi raskasta mulle, sairastuin vakavasti ja meidän arki oli aikamoista. Nyt sit hiukan jo uskaltaa varovasti toivoa toista pientä ❤

Tsemppiä kaikille!! Kyllä se meidänkin on mahdollista raskautua uskokaa vaan! Mullekin se plussa tuli ku vähiten sitä odotin!

Tänne syntyi 22.2 päivä 41+6 viikolla pieni poika. Ikää siis tänään 3päivää!
Pcos hidastaa maidon nousua, poju malttamaton niin jouduttu jonkin verran lisämaitoa antamaan. Hieman harmittaa, mutta jospa se maito alkaisi nousta tässä päivien/viikkojen mittaan.

Headlight, odotatko ovisplussan ennen kuin aloitat Terolutit vai aloitatko joka tapauksessa vaikka ovis ei olisi vielä ehtinyt tulla?

LaraS, onko sulla jo nuo metformiinit auttaneet painonpudotuksessa? Sanopa muuta, todellakin vaikeimman kautta saa kyllä yrittää! :banghead:

Lucija, olen myös lukenut että raskaus voisi parantaa tai ainakin rauhoittaa hetkeksi pcos:n, joten varmaankin ekan raskauden jälkeen voisi olla helpointa raskautua uudelleen, ennen kuin monirakkulaisuus taas palaa :)

Sonjuska, sulla tippui paino tosi hienosti! Ja paljon onnea pienokaisesta :Heartpink Clomikierrosta sai siis alkunsa?

Paino noussut vuoden sisään niin hurjasti että alkaa jo tuntua raskaalta taakalta :sorry: Itsekin olen alkanut jo haaveilemaan, josko pääsisi lääkärille joka voisi auttaa asiassa ja vaikka antaa nuo metformiinit kokeiluun... Täytyy toivoa, ettei raskausaikana tämä painonnousu jatku yhtä hurjana! (jos siis siihen tilaan joskus pääsen...)

Kiitoksia Inertia! Juu, 4 onnistunut clomi-kierto, yksi kierto jäi välistä.
Nyt viikko synnytyksestä, perjantaina olisi neuvola ja meinasin kysellä, että voisiko munasarjojen tilanteen tarkistaa, jatkuuko metformiini ja täytyykö aloittaa sitten jokin ehkäisy.
Toinen lapsikin on toiveissa, ei ihan heti, mutta en haluaisi kovin isoa ikäeroa.
Ja raskauskiloista enää jäljellä 4, joista suurinosa turvotusta, eli -9kg. :) jos paino tässä pikkuhiljaa lisää putoilisi imetyksen ja vaunuttelun seurauksena niin luomuplussauksen mahdollisuus taas nousisi. :)
Usko on korkealla, että se toinenkin meille suodaan ilman rankempia hoitoja.

Sonjuska onnea! :love017 hyvin on paino sulla lähtenyt :) tulisikin pikkusisarus sitten piakkoin - ei ihan heti kuitenkaan, jos ajatus on pitää väliä :hilarious:
Oliko sulla metformiinit raskausajankin käytössä?

Inertia vähän paremmin, luulisin :) mutta nyt ollut joulun jälkeen ja alkuvuoden (uusivuosi, tammikuun synttärit) herkuttelujen jälkeen vaikeuksia palata ruokavalioon :oops: mulla on tosin pienellä annoksella, 500mg x 2, ja aionkin kysyä voiko sitä nostaa; maaliskuussa päästään julkisella polille. Eli tää kierto (neljäs putkeen) terolutia kp15-24.

Oli koko raskauden metformiinit (1gX2), kun radikin todettiin. Arvot oli kyllä hyviä vaikka joku aamu sattui lääke unohtumaan... (raskausaivot) :D
Pcos:n takia joutuu sokerirasitukseen heti raskauden alkupuoliskolla.

Tulen takaisin huutelemaan tänne ketjuun :) olin vuonna 2014 ja sitten jätettiin hormoni hoidot pois. Eli edelleen pcos munasarjat vaivana ja yritystä 4 vuotta. Nyt torstaina aika taas hoitokeskusteluihin eli tarkoitus olisi aloittaa hormonit uudestaan :)

Inertia, aloitan ja en oo koskaan saanu kiinni ovista tikuttamalla koska tikku näyttää jonkinlaista viivaa koko kierron ajan joten alan olla sitä mieltä että en ovuloi ollenkaan :(

Vasta nyt huomasin tämän ketjun, ja ajattelin kommentoida omia kokemuksiani.

Lapsettomuushoidoissa yksityispuolella kierron alkupuolen verikoearvot olivat normaalit, ultrassa kuitenkin havaittiin PCO. Minulla ei ollut aavistustakaan tästä etukäteen. Sitten kun piti käydä ultrassa katsomassa miten follikkeli kypsyy, ei minkäänlaista follikkelia ollut kasvamassa --> en ovuloinut ollenkaan siinä kierrossa, ja loppukierron verikokeet jätettiin tekemättä sen takia. Koska en ovuloinut, ei seuraavia kuukautisia jääty odottelemaan, vaan kierto käynnistettiin Teroluteilla, ja seuraavassa kierrossa follikkelin kasvua tuettiin Letrozolilla. Pari kiertoa näytti siltä, että follikkelit kasvoivat lähes normaalisti, mutta en tullut raskaaksi. Sitten yhdessä kierrossa edes Letrozol ei kasvattanut follikkelia, ja sitä seuraavassa kierrossa piti piikittää Gonal F -piikkejä päivittäin. Piikkien avulla follikkeli kasvoi hyvin, limaa oli huomattavasti enemmän kuin ikinä aikaisemmin, ja tuosta piikityskierrosta tulinkin raskaaksi ja sain lapsen.

Kyllä minullekin mainittiin, että painonpudotus voisi auttaa, mutta ei sitä miksikään ratkaisuksi tarjottu. Eihän sitä pysty kukaan lupaamaan, että painon pudottua hedelmöittyminen onnistuu.

PCOS on myös ilmeisesti sotkenut rintojeni kehityksen jo teini-iässä, eikä minulta siksi tullut maitoa juuri lainkaan. Tässä kannattaa olla tarkkana, koska jos rinnat eivät toimi, näkee lapsi nälkää, vaikka kaikki ympärillä olevat ihmiset vain jankuttavat, että kyllä se maito nousee ja lapsen vatsa on niin pieni että vähäkin riittää... ei riitä, jos maitoa ei kertakaikkiaan ole. Tutkimusten mukaan tällainen maidottomuus on PCOS:ää sairastavilla huomattavasti yleisempää kuin muilla. Eli imetyspunnitukset jo synnärillä käyttöön ja jos vauva ei saa rinnoista juuri mitään, niin korvike vain reippaasti mukaan. Tämäkään ei liity painoon tai raskauteen mitenkään, koska vahinko on tapahtunut jo silloin, kun rintojen piti kehittyä murrosiässä. Tälle ei itse mahda yhtään mitään -- minä tein kaiken mahdollisen lisätäkseni maidon määrää, eikä mikään auttanut tippaakaan.

Muokattu viimeksi:
Suski, onnittelut onnistuneesta hoidosta ja pikkuisesta. :)
Tuosta maidontuotannosta kuulin minäkin, mutta täällä onneksi tilanne hyvä. Maitoa riittää, välillä liikaakin.
Kuulumisia tännekin, poika kasvaa, ikää nyt reilu kuusiviikkoa ja painoa tullut reilu kaksi kiloa syntymään. Eli meillä suloinen kuusikiloinen pullukka täällä. :D
Eli, hyvin yksilöllistä tämäkin maidontuotanto. Puolentoista viikon päästä on jälkitarkastus ja toivon, että katsottaisiin munasarjojen tilanne. Ja metformiinin tarve sitä myötä.
Raskauskilot lähteneet ja hieman enemmänkin.
Kakkosen yrityksen aloitus tarkentunut vuodelle 18. :)

Suski75 kiva kuulla uusia kokemuksia ja tuo maitojuttu täytyy pistää kyllä mieleen. Kiitos siitä :)

Mun tilanne on sellainen, että nyt menossa jo viides terolut-kierto (ja mun puolesta viimeinen, koska näyttäisi teho niistä menneen). On käyty kaikki alkukokeet labrassa + mies vienyt siemennestetäyteen, niin päästään ens kuun alussa ensikäynnille lapsettomuuspolille. Ihanaa, että lopultakin asiat etenee :) Yhtään ovisplussaa en ole syksyn / alkuvuoden aikana saanut. Liekö vika siinä, etten ole tikuttanut riittävän pitkään. Vai eikö sitten sitä ovista vaan tule.
No, pian se selviää. Luultavasti lääkäriltä suoraan pyydän letroja, jos miehen uimareissa ei ole ongelmia vaan vika on mun pco: ssa.

Hienoo Lara, että hommat etenee, jospa se tärppäis teillekin! :) minähän en koskaan kans ovulaatiota kiinni saanut ja lapsettomuuspolilla sanoi lääkäri, että se on yleistä pco:ssa. Mut vähän hajua ovulaation ajankohdasta oli kuitenkin, kun ultrattiin. Ahkeraan vaan sänkyä kuluttamaan, jos siemeneste on kunnossa. :D

Sonjuska nyt pitäisi olla ovis menkkakalenterin mukaan loppuviikosta ja mieskin on lomalla. Siis aikaa ja energiaa on pääsiäiapupuilla :wink pääsiäisen jälkeen piinailemaan :)

Heips! Jälkitarkastus ja muut tarkastelut takana päin ja edelleen yhtälailla rakkulaiset munasarjat, ei ole raskaus helpottanut tilannetta. Eli mitä luultavammin kakkosta jahka rupeamma yrittämään, täytyy samat hoidot aloittaa uudelleen. Metformiini on nyt imetyksen ajan tauotettu ja sen sekä clomin voin aloittaa ihan neuvolalääkärin määräyksestä sitten kun ajankohtaista. Neuvolalääkäri siis konsultoi naistentautien lääkäriä tuon metformiinin suhteen.
Paino on pudonnut imetyksen myötä jo reilusti alle lähtöpainon.
Pieni poikamme nyt 11vkoa vanha ja kasvaa hurjaa tahtia, 7kiloa ylitimme jo viikko sitten.. :)

Takaisin