Pcos:ssä todettuna.

Meillä oli kaikki kokeet lapsettomuuspolilla ok, myös mun hormonit ja munasarjatkin :eek: tosin, onhan ne heitelleet ennenkin, niin en usko, että pco on mulla noin vaan hävinnyt.
Polilta ei muuten apuja saatu, muuta kuin komento pudottaa painoa ja miehen lopettaa tupakkatuotteet.

Terolutia otin vielä kuudennen kuurin tässä kierrossa ja aion pitää siitä taukoa, kun on menkat menneet ja tulleet ihan miten sattuu. Lähes viikoittain ollut jonkinlaista vuotoa / tiputtelua.
Mut mulle aloitettiin thyroxin (jo talvella), kun oli lievää kilpparin vajaatoimintaa ja annosta nyt nostettiin. Olettaisin, että jo pelkästään vajiksen korjautuminen voi olla meille se ratkaiseva tekijä; mulla kävi pääsiäisenä kemiallinen. Sain silloin kahtena päivänä testiin viivat, toisena päivänä oli jo haaleampi ja sitten hävisivät kokonaan :/

Tänään sain samanlaiseen testiin viivan ja myös pc-liuskaan, johon en koskaan oo saanut mitään :nailbiting: yritän pitää maltin matkassa, että ei tule tädin kyläily niin raskaana pettymyksenä. Pieni toivon kipinä silti kytee...
 

Liitteet

  • IMG_20170604_150531.jpg
    IMG_20170604_150531.jpg
    232.9 KB · Katsottu: 340
  • IMG_20170604_145524.jpg
    IMG_20170604_145524.jpg
    647.3 KB · Katsottu: 354
LaraS, jospa se ois! Minä plussasin elämäni ensimmäistä kertaa 3.6.16. Nyt se plussa tuhisee tuolla sängyssään. :) kovasti siis tsemppiä sinne, sormet ja varpaat ristissä!
 
LaraS, olen ennenkin monista ketjuista katsellut testejäsi mutta täytyy sanoa että tällä kertaa nämä testit näyttää oikeasti tosi lupaavilta! :wav Varmasti siis thyroxin ja metformiini on tehneet tehtävänsä ja tasapainottaneet hormonitoiminnan normaalimmaksi! Aivan mahtava juttu, toivottavasti kyytiläinen pysyy matkassa loppuun saakka :Heartpink
 
Kävin gynellä tarkistamassa tilanteen, ja ultrassa näkyi, etteivät munasarjani enää ole monirakkulaiset. Raskaus siis korjasi tilanteen. Epäilemättä monirakkulaisuus tulee takaisin, jos ilman hormonihoitoa edetään, joten täytyy katsoa, miten edetään.
 
Suski75 hyvä, että raskaus on korjannut tilannetta :) mulle on sanottu, että iän myötä pco useasti helpottaa. En tiedä sitten, mikäli on vaikea pcos, et auttaako ikä siihen.

Mullakaan ei ollut tosiaan keväällä pco-löydöksiä ja nyt thyroxinilla kilpparin vajaatoiminnan korjaantumisen myötä on toka kierto (ilman teroluteja tms.) selätetty. Eka oli 27pv ja nyt kp30 vaihtui kp1, joten toka kiertokin oli sievä 29pv :)
Tuo alkukesän raskaus jäi siis kemialliseksi, joten yritys jatkuu. Nyt mennyt 1v 8kk yritystä; yrityskiertoja tietysti pitkien kiertojen takia suht vähän.
 
Onko kellään ovuloimattomissa kierroissa ovisjomotusta munasarjoissa, tai loppukierrosta mitään oireita kuten kipeät rinnat?

Mulla viime keväänä todettiin pco, ja sen jälkeen muutaman kerran oon ovista tikuttanut, enkä samanlaista o-plussaa ole saanut kuin esim. reilu vuosi sitten sain. Säännölliset kierrot, 27 päivää +- 2päivää. Kerran mitattu loppukierron progesteroni, arvo vajaa 19. Melkein joka kierrossa ovislimat+munasarjanippailut, aina loppukierrosta rinnat enemmän tai vähemmän kipeät ja alavatsanipistelyjä yms jomotuksia, menkat alkaa aina dpo13 olettamastani oviksesta laskien. Ja yritystä reilu 2v ilman minkäänlaista raskautta.

Kuitenkin kun kaikilla ovuloimattomia kiertoja joskus on, niin mietin että voiko kierron oireet olla niissäkin kierroissa samat?
 
Heips,
Mulla pcos lääkäri todennut ettei ikinä lasta tule luomusti kun olin 14. Julmaa.. No, sitten aloitin pillerit runsaisiin kuukautisiin, olen aina ollut erittäinkin hoikka, thyroxin lopetettiin kun olin 17.
Nyt on kuulemma vasen munasarja ihan kelvoton ja clomifen kuuri numero 2 alkoi tänään.. No, en pääse kontrolliin kun olen lomilla mutta sain luvan ne syödä ja tikuttaa ovis ja sit siitä 3 pv niin progesteroni (terolutia vastaava ilmeisesti kun ulkomailla asun). Sitten 19 päivä kun tulen lomalta niin on aika vaikka vähän turhaa.
Nyt epäily kilpirauhasen toimintahäiriöstä itselläni epäily ku se alko ku menkat alko ja ns katosi kun oli pillerit. Sit ei menkkoja vuosiin ja viitearvot oudot jo Suomessa silti ei lääkitystä
No, asiaan, ajattelin josko olisin tervetullut keskustelemaan tänne kun on tuo pcos sun muut ja apu haettu.
 
Onko kellään ovuloimattomissa kierroissa ovisjomotusta munasarjoissa, tai loppukierrosta mitään oireita kuten kipeät rinnat?

Mulla viime keväänä todettiin pco, ja sen jälkeen muutaman kerran oon ovista tikuttanut, enkä samanlaista o-plussaa ole saanut kuin esim. reilu vuosi sitten sain. Säännölliset kierrot, 27 päivää +- 2päivää. Kerran mitattu loppukierron progesteroni, arvo vajaa 19. Melkein joka kierrossa ovislimat+munasarjanippailut, aina loppukierrosta rinnat enemmän tai vähemmän kipeät ja alavatsanipistelyjä yms jomotuksia, menkat alkaa aina dpo13 olettamastani oviksesta laskien. Ja yritystä reilu 2v ilman minkäänlaista raskautta.

Kuitenkin kun kaikilla ovuloimattomia kiertoja joskus on, niin mietin että voiko kierron oireet olla niissäkin kierroissa samat?

Mulla oli oireet samaten mun ystävällä jolla ei pco mut se ei ovuloinut oikeasti vaikk tuli kuukautiset ja limat sun muut.. Keskustelua aiheesta käytiin 10 kk ja nyt hänellä lugejen avulla pieni vauva :angel13
 
Mulla myös pco. Todettu muutama vuosi sitten, kun kierrot oli pillereiden lopettamisen jälkeen hurjan pitkiä. Ylipainoa ei ole, eikä muita tavanomaisia pco-oireita. Munasarjat kuitenkin kaunista helminauhaa, eikä lapsitoive ole käynyt toteen... Hoidot alkamassa nyt. On lohdullista täältä lukea, että monille tätä tilaa kokeville on kuitenkin tullut perheenlisäystä
 
Mulla myös pco. Todettu muutama vuosi sitten, kun kierrot oli pillereiden lopettamisen jälkeen hurjan pitkiä. Ylipainoa ei ole, eikä muita tavanomaisia pco-oireita. Munasarjat kuitenkin kaunista helminauhaa, eikä lapsitoive ole käynyt toteen... Hoidot alkamassa nyt. On lohdullista täältä lukea, että monille tätä tilaa kokeville on kuitenkin tullut perheenlisäystä

Minulla kuulemma vasen munasarja hyödytön. Ja en kuulemma lapsia tuu saamaan. Hoito kierto numero 2 ja nyt varmaan tasaantunut tämä hormonihoito ku edellinen eli eka clomikierto oli yhtä tuskaisaa oiretta!
Mullakaan ei ylipainoa, nyt olen clomifenin takia lihonut lähinnä alavatsa ja takamus :meh: mut muuten hoito ok ja rinnalla vielä seidividplus jossa sitä myoisodotolia. Greipitkin otin nyt käyttöön ja ovista tikutan. Progekuurin jälkeen sit näkee et nappasiko tällä kertaa eli jännittää . Nyt vasta kp6 ja pilleri nro 3 otettu 2 jäljellä onko sulla mitä apukeinoja, onko lapsia tms? Anteeksi uteliaisuudesta itsellä monta keskenmenoa takana ja eka kerta kun oon ottanut clomit vastaan...
 
Mulla myös pco. Todettu muutama vuosi sitten, kun kierrot oli pillereiden lopettamisen jälkeen hurjan pitkiä. Ylipainoa ei ole, eikä muita tavanomaisia pco-oireita. Munasarjat kuitenkin kaunista helminauhaa, eikä lapsitoive ole käynyt toteen... Hoidot alkamassa nyt. On lohdullista täältä lukea, että monille tätä tilaa kokeville on kuitenkin tullut perheenlisäystä

Ihan sama juttu tosiaan minulla. Ei muita pco:n oireita kuin paljon rakkuloita, ja siis sitä myöden pitkä kierto ja ovulaatio puuttuu.
Juuri odottelen menkkoja alkavaksi. Seuraavassa (tai joulun takia sitä seuraavassa) kierrossa pitäisi aloittaa letrozolit. Toivottavasti niistä löytyisi apu..
Tsemppiä sinullekin Herttuatar tuleviin hoitoihin!
 
Minulla kuulemma vasen munasarja hyödytön. Ja en kuulemma lapsia tuu saamaan. Hoito kierto numero 2 ja nyt varmaan tasaantunut tämä hormonihoito ku edellinen eli eka clomikierto oli yhtä tuskaisaa oiretta!
Mullakaan ei ylipainoa, nyt olen clomifenin takia lihonut lähinnä alavatsa ja takamus :meh: mut muuten hoito ok ja rinnalla vielä seidividplus jossa sitä myoisodotolia. Greipitkin otin nyt käyttöön ja ovista tikutan. Progekuurin jälkeen sit näkee et nappasiko tällä kertaa eli jännittää . Nyt vasta kp6 ja pilleri nro 3 otettu 2 jäljellä onko sulla mitä apukeinoja, onko lapsia tms? Anteeksi uteliaisuudesta itsellä monta keskenmenoa takana ja eka kerta kun oon ottanut clomit vastaan...


Moi Jesbe. Niin no, apukeinoja on niin erilaisia, mutta oon tähän mennessä koittanut vähähiilarista ruokavaliota (en tosin ollut supertiukka sen kanssa, ehkä pitäisi), lisäravinteita ja vyöhyketerapiaa. Mä ovuloin ja kierto on säännöllinen, joten sen puoleen luulisi onnistuvan, mutta eih.
 
Ihan sama juttu tosiaan minulla. Ei muita pco:n oireita kuin paljon rakkuloita, ja siis sitä myöden pitkä kierto ja ovulaatio puuttuu.
Juuri odottelen menkkoja alkavaksi. Seuraavassa (tai joulun takia sitä seuraavassa) kierrossa pitäisi aloittaa letrozolit. Toivottavasti niistä löytyisi apu..
Tsemppiä sinullekin Herttuatar tuleviin hoitoihin!

Kiitos Tsemppiä sinulle myös T535 ❤️
 
Moi Jesbe. Niin no, apukeinoja on niin erilaisia, mutta oon tähän mennessä koittanut vähähiilarista ruokavaliota (en tosin ollut supertiukka sen kanssa, ehkä pitäisi), lisäravinteita ja vyöhyketerapiaa. Mä ovuloin ja kierto on säännöllinen, joten sen puoleen luulisi onnistuvan, mutta eih.
Meillä on yk3. Se mun ns hyödytön munis kasvatti viime kierrossa 11mm follikkelin. Nyt 4s clomifen pv oli tuskaa, sattu oikealle puolelle ja tuli sellainen lima ulos.. Nyt on vv normi mut venyvää iltaisin ei aamuisin.. Sitte tänään rupesi vihloon eli ovis on lähellä. Kontrolli joko pe tai ens maanantaina . Toivon että nyt limis on kunnossa..
Apuna mulla vain seidivid plus eli myoisodotoli plus foolihappo ja e vitamiini, melatoniini samassa ja miehellä on vitamiinit jotka lisää tehoja vaik ne on sillä ihan priimaa. Nyt on kova usko että se tulee jos vain limakalvo tarpeeksi paksu. Rakastelua on usein emme niinkään lääke päiviä kun aina on oottamassa follikkelia.
Ei ole kilpirauhasen vajaatoimintaa kaikki kunnossa.. Nyt oireitakaan ei pahemmin ole .
Miten Herttuatar siellä?
 
Moi Jesbe. Niin no, apukeinoja on niin erilaisia, mutta oon tähän mennessä koittanut vähähiilarista ruokavaliota (en tosin ollut supertiukka sen kanssa, ehkä pitäisi), lisäravinteita ja vyöhyketerapiaa. Mä ovuloin ja kierto on säännöllinen, joten sen puoleen luulisi onnistuvan, mutta eih.

Ja joo meillä siis avustettu yk3 mut yritystä vuosia ja tuloksena keskenmeno ja sit ei mitään...
 
Heippa vaan kaikille,

Tässä onkin ollut taukoa välissä. Täällä ei letroja olla päästy aloittamaan, sillä kysta on ja pysyy. Mikä siinä onkaan, että heti kun päätimme lähteä rankempiin hoitoihin, niin elimistöni meni ihan solmuun. Sen jälkeen en ole ovuloinut kuin tiettävästi kerran, ja tätä ennen ovuloin joka kuukausi. Harmittaa tosi paljon :sad001

Minulta otettiin ferritiinikokeet, joita olin toistuvasti pyytänyt. Tulos oli raja-arvoissa, mutta melko matala silti. Rautaa käskivät syödä, ja olen syönyt kuuliaisesti.

Nyt mietin muita kokeita mitä voisi vielä ottaa. Keliakia vasta-aineita ei ainakaan olla katsottu, ja minulla tosiaan on ollut vähän vatsavaivaa, joten ehkä sekin kannattaisi katsoa. Ärsyttää, kun kaikkea pitää selvittää ja pyytää. Juuri mikään ei tunnu lähtevän hoitohenkilökunnnasta.

Halauksia :Heartred
 
Gluteeni on hyvä jättää pois jos se tuntuu huonolta, itselle diagnosoitu keliakia ilman et varsinaisesti on keliakia eli yliherkkyys vehnälle ja ohralle yms
 
Moi kaikille!

Olen lueskellut ketjua ja ajattelin liittyä seuraan. Olen 25 vuotias ja pcos ollut todettuna teini-iästä asti. Silloin lääkäri sanoi että raskautumisessa tulevaisuudessa voi ehkä olla hankaluuksia, mutta lääkkeet ja laihdutus auttaisivat siinä tapauksessa. Olen siis aina ollut reilusti ylipainoinen, mutta pikkuhiljaa viime vuosina saanut painoa tiputettua, vaikka vaikeaa se välillä onkin.
Kuukautiskierto on alusta asti ollut erittäin epäsäännöllinen. E-pillereitä syödessäni ne pysyivät melko säännöllisinä, tarkoittaen sitä että kierron pituus joskus vaihteli mutta silti ne useimmiten tulivat joka kuukausi. Vauvahaaveiden tullessa ajankohtaisiksi ehkäisystä luovuttiin 3/17 rennolla asenteella "tulee jos on tullakseen". No eipä tullut, ja kuukautiskiertokin muuttui heti jälleen niin epäsäännölliseksi ettei sillä tuntunut olevan päätä eikä häntää! Syksyllä 2017 sain terolutit puoleksi vuodeksi, joka säännöllisti kierron siksi aikaa. Sittenpä kuukautiset hävisivät kokonaan.
Tammikuussa 2019 uskaltauduin uudestaan gynelle, joka määräsi taas terolutit puoleksi vuodeksi sekä laittoi lähetteen lapsettomuustutkimuksiin. Naistentautienpolilla olikin aika muutama päivä sitten, ja sain thyroxin 25 mikrog ja metform 500mg (eka viikko kerran päivässä, sitten kahdesti). Kilppariarvot sinänsä olivat viitearvoissa (3.5), mutta lääkärin mukaan tässä tilanteessa hyvä saada ne alle 2.5. Mies sai lähetteen simppatesteihin, koska kummallakaan ei lapsia ennestään.

Esikoista siis yritetään ja täältä on ollut ihana lukea onnistumistarinoita! Meidän tilanteestamme olen jutellut ainoastaan parhaan ystäväni kanssa, joten vertaistuki tulisi tarpeeseen :)
 
Meillä meni kesällä kesken, en ole ylipainoinen eikä minulla juuri ole pcos oireita kuin rakkulat ja kystat sekä ei tule menkat ilman apuja kuin harvoin. Nyt sitte oon tehnyt 2 testiä viikon sisään molempiin tullut toinenkin haalea viiva mut ei lähde vahvistumaan. Onneksi hoitaja sanoi että haalea viiva lasketaan ja et monesti se ei lähde tummumaan joka toinen tai kolmas päivä. Ne useimmiten kun on hormoni ongelmia niin pysyykin ihan alimmalla tasolla Toivon että tämän kerran testit nyt pitäisi paikkansa ja saatais pieni syliin ku sitä on niin toivottu.

Tervetuloa täältä saa tuohon vertaustukee, aikanaan ennen ku mulla aloitettiin hormoni hoidot niin mulla tuli usein ovulaatio aikaan raskaus testeihin herkkiin haamuja... Nyt ku sai clomit ja terot niin ei ole tullut..
 
Hei! Palailen taas ketjuun. Iloinen esikoinen täytti juuri 2 vuotta.
Kakkosta on yritetty reilu vuosi nyt. Tammikuussa pääsin lapsettomuuspolille, mutta hoitoja ei aloiteta vielä koska 3 kiloa liikaa painoa. Yritetty tässä nyt laihdutella, mutta paino ei ole laskenut toistaiseksi.
Viime kesäkuussa alkoi yllättävästi melko säännöllinen kierto, mutta ovuloinut en ole luultavasti kertaakaan.
Munasarjat tarkistettu nyt tammikuussa ja erittäin täynnä rakkuloita edelleen.
Terolutit sain ettei kierrot venyisi. Metformiinia olen syönyt lähes tauotta, synnytyksen jälkeen olin noin puoli vuotta syömättä, mutta paino alkoi nousta huimaa tahtia joten aloitettiin uudelleen. Sen jälkeen paino on pysynyt samassa.
Toukokuussa olisi jatkohoitojen suunnittelu, jos paino on kohdillaan.
Clomifenillä esikoinen sai alkunsa, mutta sitä kun ei enää käytetä, niin varmaan letroilla sitten aloitetaan uudet hoidot.
Lääkäri on toiveikas, mutta luulee ettei minun tapauksessa pelkkä painonpudotus riitä raskautumiseen.

Imetin esikoista 1v 11kk joten ihan hetkinen vasta täysin imettämättä, sekin voi vaikuttaa. Mutta tosiaan, imetys sujui hyvin, vaikka alkuun peloteltiin ettei maitoa saata niin hyvin tulla kun on pco.
 
Takaisin
Top