paperien pyörittelyä

"Vanhempainpäivärahat (erityisäitiys-, äitiys-, isyys- ja vanhempainraha) vaikuttavat lastenhoidon tukeen. Saat kotihoidon tuen hoitorahaa, jos lapsista maksettavien hoitorahojen määrä ylittää vanhempainpäivärahan määrän. Kotihoidon tuen hoitorahana maksetaan siis hoitorahan ja vanhempainpäivärahan erotus. Kela ei maksa kotihoidon tukea, jos sen määrä on etuuksien yhteensovituksen vuoksi alle 16,81 e/kk. "

Kokeile Kelan laskurilla
https://easiointi.kela.fi/WHLaskenta/laskenta.jsf?locale=fi
 
Laskurin mukaan en saa äippäloman aikana. Mut sittenpä sen näkee.. Kokeilen hakea sitä joka tapauksessa..
 
Ah, kodinhoitotuki ja muut sellaiset. Luulin että kyse oli lapsilisästä ja sitä ihmettelin.
 
Hei mites se menikään jos miehen kans tarkotus vähän jakaa vanhempainvapaata, niin haenko mie silti ks vapaan kokonaan Kelan sivuilta vai? Ajatuksena siis, että mies jäis joulukuussa vanhempainvapaalle ja itse pidän silloin lomia pois.
 
Kelan sivuilla, kun haet sitä vanhempainvapaatukea on mahdollista ruksia eri vaihtoehtoja (tietty ajanjakso, jaettuna, kokoaika...vai miten siinä nyt lukikaan). Mutta aina voi tehdä myöhemminkin muutoksia hakemukseen.
 
kuulemma 1kk etukäteen viimeistään täytyy pyytää siirtoa, jos muutetaan sitä kumpi käyttää vapaita, Siis kuukausi ennen sitä hetkeä, jolloin se muutos alkaisi. (soitin Kelaan just tänään :) )
Mutta voi tosiaan ensin hakea vaan vaikka äidille kaikki vapaat.
 
Mä sain just päätöksen äitiyspäivärahasta...about 23 e arkipv, oikeesti miten sillä pärjää lapsen kanssa viä :sad001. Pienempi ku tuki nyt kun ei tarvii ku omat jutut maksaa.
 
Eikös minimi oo pikkasen vajaa 24e/pv? Miinus tietty verot. Onneksi sentään Kelan arkipäiviä ovat myös lauantait, eli normaaliviikkona tulee 6x myönnetty arkipäiväkorvaus. Ite alunperin noita etuja laskiessa säikähin että tulot tippuu ihan älyttömästi kun laskin viiden arkipäivän mukaan enkä kuuden..
 
Hei, te työssäkäyvät. Joko on tullu päätös vanhempainpäivärahasta? Mulla ei oo palkkiksesta vieläkään lähetetty niitä palkkatietoja, tosin aikaa oli 23.3 asti.. mutta mietin, että pitääköhän mun kuitenkin soittaa ja hoputtaa..o_O
 
Ei oo kuulunut täälläkään mitään päätöstä. Pitää kai alkaa kyselemään perään, mikä maksaa.. Tein paperit jo joulukuun lopussa.
 
Mulle tuli perjantaina.. Hakemus lähetettiin 1.12. eli käsittely kesti siis 2kk. Olin laittanut et ottavat vuoden 2014 verotuksen mukaan, mut jäivät kuitenkin odottamaan viimeisen 6kk:n tuloja. Ei tullu korotuksia, eli päätös oli kuitenkin tehty 2014 vuoden mukaan.
 
Multa pomo viimeksi kyseli päivämääriä miltä ajalta ne pitää lähettää vaikka sanoin että 6 kuukaudelta..
 
Ite hain myös 6kk tulojen mukaan ja Kela ohjeisti, että tammikuu kuuluu vielä noihin kuukausiin eli palkkatoimistosta lähettävät nyt viimiset tiedot Kelaan. Itse hakemukset tein jo joulukuussa, mutta päätöksiä saa varmasti odotella vielä jonku aikaa.
 
Pomo laittoi just viestiä, että oonko toimittanut sinne päätöksen äitiyslomasta yms...? Mitähän se meinaa? Vastasin, etten oo toimittanut mitään kun palkkiksesta pitäisivät toimittaa kelalle ne mun palkkatiedot..
 
Ite lähetin suoraan palkanlaskentaan Kelan päätöksen rahoista niin osaavat sitten maksaa tuen ja palkan erotuksen mulle oikein :)
 
Takaisin
Top