paperien pyörittelyä

Ruusa, Lain mukaan kaikkien 2016 vuoden puolella syntyvien isyys voidaan vahvistaa neuvolassa eli kuntien tulee hoitaa asiat kuntoon ennen sitä. Näin mulle kertoi lastenvalvoja kun kyselin samalla kun muita asioita hoitelin.
 
Periaatteessa kai ei :/ Oon ymmärtänyt että tunnustaminen ois neuvolassa, mutta VAHVISTAMINEN tapahtuis silti vasta 30vrk syntymästä, johon asti voi perua tunnustuksen...
 
Niihän tuolla lukikin jo aikasemmin :D Mitäs iloa sit on siinä tunnustamisessa? En nyt ymmärrä :eek:
 
Siis se tunnustus pitää tehdä joka tapauksessa jos haluaa lapselle isän sukunimen ja lailliset oikeudet isään eikä vanhemmat ole naimisissa. Asioiden helpottamiseksi sen vaan voi jatkossa tehdä neuvolassa eikä tarvita erillistä ajanvarausta lastenvalvojalle jne. Tuo odotteluaika tulee siitä jos ilmaantuukin muita isäehdokkaita tai äiti tai idä haluaa perua tunnustuksen eli ns harkinta-aika. Lakikiemuroita siis vaan ja aina se odotteluaika on ollut mutta en muista kuinka pitkä on ollut.
 
Tuolla lakimuutoksella siis helpotetaan niiden perheiden prosessia joille isyys on selvä asia j toisaalta annetaan lastenvalvojille enemmän aikaa hoitaa niitä asioita joissa vanhemmat ovat eri mieltä tms.
 
Ja samalla kun tunnustaa isyyden niin lisäksi haetaan yhteishuoltajuutta. Se erillinen vielä, koska joillain vaikka isyys tunnustettaisiin, niin voi silti toinen vanhemmista jäädä yksinhuoltajaksi...
 
Tarviiko syntymän jälkeen sit tehdä jotain että isyys vahvistuu? Vai 30 päivän kuluttua se vahvistetaan ja siitä tulee joku lippulappunen kotiin? En löydä mitään tietoa tuosta netistä, tosi outoa :eek: Vai etsinköhän väärillä hakusanoilla..
 
Ei tarvi enää tehdä muuta eli jos kukaan ei vaadi muutosta niin paperit vahvistetaan automaattisesti sen ns harkinta-ajan jälkeen.
 
No sitten on jees :) Saa laittaa lapsen nimenkin menemään ennen 2kk. Halusin esikoisestakin ilmoittaa mahd nopeasti nimen maistraattiin vaikka ristiäiset oli vasta 3kk ikäisenä, en halua et on nimetön jos jotain tapahtuisi tms.. Kerrottiin nimi kuitenkin vasta ristiäisissä
 
Meillä on myös hoidettu nimiasiat heti kuntoon kun nimi on ollut. Jo ihan pelkästään ettei unohdu :D
 
Meijän äiti vielä "uskoo" siihen että nimettömän lapsen kanssa ei sais matkustaa omaa kylää pidemmälle, jos jotain sattuiskin. Itelle myös tärkeä juttu kyllä, onneks esikoisen nimestä oltiin heti samaa mieltä ja kävi nimi joka ennakkoon oltiin valittu :) Saas nähä toisen kaa :D
 
Joo, me päätettiin esikoisen nimi jonkin aikaa ennen syntymää ja sitten vielä mietittiin hetken aikaa että sopiiko se nimi hänelle, kun pääsi aidosti tutustumaan häneen ja näkemään. Ei muuttunut.

On todella hyvä, että neuvolassa voi tulevaisuudessa hoitaa nää isyysjutut. On meillä aika vanhoillinen prosessi asiassa ja sanamuodot lomakkeissa... krhmm. Ja ihmettelen miksi avioliitossa oleva isä on automaattisesti lapsen isä (vaikkei biologisesti olisi) ja avoliitossa (ja muistaakseni rekisteröidyssäkin avoliitossa) isää ei suoraan oleteta olevan lapsen isä. Suomen laki. huoh.
 
Mietin että onko mitään väliä määräaikaisessa työsuhteessa, että päättyykö se äitiysloman alkuun vaiko jatkuuko sille ajalle kun oon jo lomalla? Kun mietin että jos raha jokatapauksessa määräytyy 2014 tulojen mukaan... Niin vaikuttaako rahallisesti ollenkaan onko työsuhteessa vaiko ei? Jos siis mun äitiysloma alkaa kuukausi ennen laskettua aikaa eli jotain 1.maaliskuuta, niin onko merkitystä päättyykö työsoppari 28.2. vaiko vaikka 1.4. tai 1.5.? Tai jos päättäisivät jo paljon ennen äitiysloman alkua kuten 1.2? Saanko enemmän rahaa siltä äitiysloma-ajalta jolloin olen työsuhteessa tai muita etuja?
 
Joissakin työpaikoissa maksetaan tietyin edellytyksin palkkaa äitiyslomalla eli selvitä asiaa oman työehtosopimuksen tai työnantajan kautta. Ja jos olet saanut yli 20% isompaa palkkaa äitiyslomaa edeltävän 6kk:nn aikana kuin 2014 verotuksen mukaan niin lasketa vanhempainraha sen mukaan.
 
Mun kohdalla palkka on pienempi nyt kuin 2014, koska opiskelen ja oon töissä vaan 50%. Eli en edes tiedä olisiko kannattavaa olla palkalla ekat kuukaudet (vai miten se mun liitolla meneekään...) Eihän se äitiysraha ajan pituutta silti lisää? Vaan eikös nuo rahat vaan makseta työnantajalle siltä ajalta? Apua jos mun päiväraha oiskin suurempi kun nykyinen palkka ja kela maksais työnantajalle ENEMMÄN kuin työnantaja mulle! XD
 
Ruusa, Juu ei pidennä kelasta saatavia vaan voi vaan olla korkeampi. Eikä tuolla 50% työajalla ehkä täyttyisi ne edellytyksetkään palkanmaksuun.. No mut kannattaa se selvittää kuitenkin.
 
Takaisin
Top