paperien pyörittelyä

Mä kysyin avomieheltäni, että kummankos sukunimen tämä meidän pienokainen saa. Tähän ukko vastasi, että hän haluaisi että hänen. Tokaisin, että en kyllä halua että lapsella ja mulla on eri sukunimi. Kosintaa odotellessa :p
 
Oon näistä siis ihan pihalla..! :D Pitääkö itse hakea sitä äitiysrahaa jostain ja jos pitää niin mihin mennessä se on tehtävä? Onko jotain muuta mitä pitäisi älytä? Naimisissa ollaan, että mitään isyyden tunnustuksia tuskin tarvii?
 
Minttu1, Isyyden tunnustusta ette tosiaan tarvi. Äitiysrahat ym kelan etuudet pitää hakea itse, niitä varten saat neuvolasta raskaustodistuksen kun niiden aika on eli kun raskaus on jatkunut 154 päivää tms eli n. rv 22.
 
Me käydään seuraavalla neuvolakäynnillä näitä paperiasioita läpi, ehkäpä sitten selviää mitä ja milloin pitää hakea. En ole oikeastaan vielä pahemmin miettinyt asiaa.
 
Meillä ei oo tällä hetkellä esimiestä. Kenenköhän kans mä käyn mun lomat ja äitiyslomat läpi o_O:grin
 
Ei tänne oikee kuulu tää mutta millonkaha Kelalla muuttuu se äitiyspakkaus uuteen ens vuonna? :grin
 
Me hyvin todennäköisesti saadaan tän vuoden pakkaus, jos sitä tarkoitit.
 
Muokattu viimeksi:
Tiistaina lähti äitiyspakkaushakemus eteenpäin, josko ensi viikolla pääsisi käpistelemään jo sisältöä. :happy: Muita lippulappusia en vielä täytellyt kun tulot on noussu vuodesta 2014 ja vuorotyöläisenä kk-tulot ei oo tasaiset, joten suosiolla varasin Kelaan ajan asioiden hoitamiseen..
 
Niin ja pitäis varmaan esimieski koittaa saaha kiinni.. Mieluiten kävisin jututtamassa ihan kasvokkain kuin soittaisin, mutta kun ei tuu tuolla pääpaloasemalla hirveästi pyörittyä.. :confused: Pitää varmaan ens viikolla ottaa siis puhelin käteen..
 
Soittelin kelalle asumiseen liittyvissä asioissa kun halusin tietää miten äitiysloman ajalta saa esim. asumistukea, sieltä sitten sanottiin samalla että kannattaa kiireesti täyttää äitiysrahahakemus. Täyttelin sitä tuossa, mutta samalla lomake alkoi tarjota että pitäis hakea äitiysrahan (joka mulla loppuis 11.7.) jälkeistä vanhempainpäivärahaa samalla... Mutta enhän mä sitä voi hakea vielä kun mulla ei oo tietoa miten mies on kotona :eek: Todennäkösesti mä varmaan ne kaikki pidän, mutta ei oo vielä varmaa tietoa. Kai sen voi toisellakin hakemuksella hakea hieman myöhemmin...
 
^ Meillä terkkari sano jotain, että ko hakee osissa sen vanhempainvapaan niin ei tarvi heti tietää kuka on milloinki pois..? Miten tuo sitten konkreettisesti toimii niin ei hajuakaan. Mutta Kelan neuvova puhelin auttaa noissa! Mie käväsin tosiaan ihan toimistossa asioimassa tuon palkkajutun kans ja siellä mukava virkailija sano, että sinne vaan soittoa, jos on epäselvyyksiä vielä täytössä. :)
 
Mä ainakin hain pelkän äitiysrahan. Ihan varmuudeksi en vanhempainrahaa vielä. En hakenu lapsilisiäkään kun mietin että vaikuttaako jos lapsi syntyykin maaliskuun puolella??
 
Mun mielestä lapsi saa lapsilisän aina ensimmäisestä kokonaisesta kuukaudesta. Eli jos lapsi vaikka syntyy 29.3. niin lapsilisä tulee huhtikuusta. Mutta jos lapsi syntyy 1.4. lisät alkavat vasta toukokuusta. Periaatteessa siis jos lapsi syntyy jo maaliskuussa niin huhtikuultakin pitäis saada tukea. Mutta kai toi on ainakin sellainen että takautuvasti saa tämmösissä tilanteissa.
 
Lapsilisän voi hakea valmiiksi vaikka lapsi syntyisi koska tahansa lopulta. Kela tekee lapsilisästä sellaisen ns alustavan päätöksen ja lopullinen päätös tulee vasta kun tieto lapsen syntymästä on mennyt (virallisia reittejä) Kelaan. Ja tosiaan lapsilisää maksetaan vasta ensimmäisestä kokonaisesta kuukaudesta eli jos lapsi syntyy maaliskuussa, tulee ensimmäinen lapsilisä 26.4. jne. Mutta kannattaa tosiaan soitella epäselvyyksissä Kelan palvelunumeroihin. Ja vinkkinä, että sinne kannattaa soittaa vasta illalla kun ruuhka on vähäisempää. Kaikki eivät tiedosta sitä, että numerot ovat auki klo 16 jälkeenkin :wink
 
Huh, mikä viidakko. Nyt on haettu äitiysavustus, lapsilisä ja äitiyspäiväraha. Sekavalta vaikutti ja hirveästi pitäisi tietää päivämääristä ym. Katsotaan menikö yhtään sinne päin.Vanhempainvapaata haen sitten myöhemmin, kun tiedän miten se tapahtuu.
 
Takaisin
Top