paperien pyörittelyä

Ruusa#

Supliikin supersankari
Huhtimammat 2016
Elomammat 2017
Tuolla toista lasta odottavien ketjussa oli jo puhuttu äitiysrahasta ym. Varmaan näistä byrokraattisista jutuista riittää puhuttavaa kokonaisen ketjunkin verran... Kelan lippulappusista, työnantajalle ilmoittamisesta, tukien mäöräytymisestä, vanhempainvapaiden jaosta, isyydentunnustamisesta, äitiysavustuksen hausta jne jne...

Ensin kysyisinkin että minkäs vuoden mukaan meille pääsääntöisesti tuen määrä määräytyy? Eikös se ole vuoden 2014 tulojen mukaan? Elleivät tulot ole nousseet.
 
Vuoden 2014 verotietojen tai jos tulot nousseet sen jälkeen 20%, niin sitten sen mukaan
 
No hyvä :) Koska mä oon tämän vuoden tehnyt vaan 50% töitä, kun aloitin opiskelut 2014 syksyllä. 2014 oli paremmat tulot vielä kun keväön olin ehtiny olla kunnolla töissä. Paras ois jos sais 2013 tulojen mukaan... Mutta helpottavaa tuokin, ettei tää vuosi vaikuta!
 
Saankohan mä sit saman verran kuin viimeksi.. Mammalomalla olin viime vuonna heinäkuusta lähtien..hmm, mä en siis ymmärrä näiden päälle yhtikäs mitään o_O
 
Apua. Tuli mieleen et kai mä edelleen saan sen saman äitiysrahan minkä esikoisen aikana sain kun siitä alle 3v aikaa vaikka kävisin nyt muutaman vuoron tekemässä?
 
En nyt tiedä onks hyvä vai huono et 2014 vuoden mukaan, koska en oo ollu koko vuotta töissä. Mutta se aika minkä olin on paremmalla palkalla kun tää vuosi :/
 
Jos saat seuraavan lapsen, ennen kuin edellinen on täyttänyt 3 vuotta, voit saada vanhempainpäivärahaa saman työtulon mukaan kuin edellisestä lapsesta. Ehtona on, että seuraavan lapsesi laskettu syntymäaika on ennen kuin edellinen lapsesi täyttää 3 vuotta. Jos edellinen päiväraha on laskettu etuuden eikä työtulon perusteella, laskutapaa ei voida käyttää. <-- Näin kelan sivuilla :)
 
Jes, ihanaa että tänne on luotu tällanen ketju, koska oon näiden asioiden kanssa ihan pihalla..:D Mä en oo varma, että onko mun 2014 vuoden tulot pienemmät vai korkeemmat nykyiseen verrattuna. :eek:

Oon siis opiskellut 2013 syksystä lähtien ja tehnyt osa-aikaisena töitä koulun ohella eri työpaikoissa.. Eli jos haluaisin maksimoida mun äitiysrahat, niin mun kannattais tehä nyt tää talvi niin paljon töitä, kuin vaan jaksan ja pystyn?:D Vai millä perusteella toi tulojen nousu katotaan?
 
Joo kannattas tehä sairaasti töitä nyt ni vois saaha nykyisten tulojen mukaan :) Joskus jopa riittää muutama kuukaus, mut varmaan sellaisessa tapauksessa että ehtinyt tehdä vaan 2kk töitä ennen mammalomaa. Mulla kävi hyvä tsäkä et tuli tehtyä sairaasti ylitöitä yms niin tulee sit hyvät mammarahat, ennen mammalomaa tein sit ylitöitä ja otin vapaana ja tsadam pystyin jäämään töistä pois n 3-4 kk ennen laskettua, en jaksanut saikutella, ja sai mullekin helpommin sijaisen, Meil ei saikkuja kirjotella kun muutama vk kerrallaan, kamalaa säätöä :sad001
 
Mites ne miesten loma-asiat muuten meni? Muistelen, että oli joku juttu, että jos seuraava lapsi syntyy 2v sisään ekasta, sitä isyysvapaata tulee jotenkin enemmän silleen, että molemmat voi olla kotona samaan aikaan. Muistelenko omiani?
 
Meillä menee näin esimerkkinä: isävapaata miehellä jäljellä 36 päivää, 18 pitää nyt joulun aikaan ja 18 keväällä kun vauva syntyy ja siihen lisäksi saa pitää uuden vauvan vapaita saman verran. Edellisen lapsen vapaat pidettävä ennen kuin täyttää 2v se lapsi. Ja ekan lapsen vapaita saa pitää 24 päivää maks kun uus syntynyt ja sen jälkeen vielä uuden lapsen 18 päivää maks eli yhteensä 42 :)
 
Tuumailen jo että koska kerrottava työnantajalle...Oon määräaikaisena ja soppari päättyy loppuvuodesta. Mutta löysinkin tiedon että vasta viimeistään 2kk ennen äitiysloman alkua on pakko :0 Aika myöhään.... Itsellä kun la 7.4 se kertominen ois joskus vuodenvaihteessa? Elikkäs kerkeis jopa tehdä uuden sopparin ennen sitä... Tosin eiköhän se näy jo aiemmin kun silloin jo joku h26 täynnä... :D Ja pelottaa kun töissä muutoksia tulossa keväällä nii en tiedä onko niillä mulle tarvetta enää muutenkaan ainakaan toukokuussa nii pelkään että sillä verukkeella päättävät sopimuksen jo aiemmin tai pätkivät sitä parin kuukauden pätkiin :-(
 
Ruusa jos vaan jossain vaiheessa meet rehellisesti puhumaan pomon kanssa? Aika kivasti tuntuu nykyään suhtauduttavan perheenlisäyksiin yms. Tietty jos sulle lupaillaan jo jatkoa työsopimukseen ja sit ei jatketakaan tai palkataan toinen ni en tiiä olisko siinä aihetta riitauttaa tai jotai. Mut jos tilanne tosiaa ettei ees mahdollisesti jatketa niin kannattaa olla vaan rehellinen ni hyvissä merkeissä loppuu työ, tiiä vaikka saisit jatkaa joskus :)
 
Itse kannatan myös rehellisyyttä :) oon kuullu kans et tosi hyvin on otettu tälläset uutiset vastaa ja ehkä arvostaa enemmä ku ei pitkitä iha viimesee hetkee? :)
 
Totta ootte oikeessa ettei ihan viime tippaan kannata jättää... Enkä ihan kehtaiskaan. Rakenneultran varmaankin ootan kyllä kun se tuntuu olevan aika yleinen käytäntö...On vaan huonoja kokemuksia työnantajan huomioinnista edellisestä työpaikasta, kun viimeksi ku oli muutto tulossa nii ilmoitin sen tosi hyvissä ajoin, että ehtisivät saada uuden työntekijän. Esimies oli sanonu että saan jatkaa niin kauan kuin se jota sijaistan on poissa. Noh... mun soppari katkaistiin aiemmin ku oisin toivonu JA kuulin siite kokouksessa että tää sijaisuus jota olin tehny oli sitte annettu toiselle. Eli tää jota mun piti saada sijaistaa koko hänen poissaolon ei ollutkaan palannut kun mun soppari katkaistiin :/ Ymmärrän tavallaan työnantajaa ja muutto on eri asia ku raskaus, mutta jotenki hoisivat vähän tökerösti sen. Ja siis jos silloin oisin ilmoittanu raskaudesta ja ois samanlaisesti työnantaja toiminu nii todellaki oisin vieny asian eteenpäin! Niin jäi vähän paha maku siihen että aattelisin enää työnantajan etua. Uskon että kun kuulevat raskaudesta nii pohtivat aika pian että koskaa kehtaavat päättää sopparin.
 
Plaah luin tuosta isyydentunnustamis+huoltajuuden jako rumbasta. Ilmeisesti vuoden 2016 alusta ois mahdollista neuvolassa ennen synnytystä. MUTTA käytännössä hoitajien tulee olla koulutetut siihen jne... eli ehtiikö kaikkialla koskea meitä?? Sitten se isyys jokatapauksessa vahvistetaan vasta 30vrk lapsen syntymästä ja silloin vasta esim isänsukunimi mahdollinen vauvalle... Tosin eikö se väesrörekisteriin ilmoituskin muutenki oo 2kk kuluessa syntymästä, eli siihen ehtii oikea nimi? Mutta blaah kun kuulostaa byrokraattiselta.
 
Mä olin vuoden 2014 mammalomalla ja hoitovapaalla. Tän vuoden olen tehnyt alkuun 60% työtä ja toukokuusta 80% työtä, joten todellakin täytyy saada sen mukaan äippäraha. Tai siis siksi lähinnä kun toi 2014 maksettu raha on mun aiemmista tuloista ja nyt teen sijaisuutta jossa on huomattavasti aiempaa parempi palkka, vaikka epäpätevyys on huomioitu palkassa. Saan 80% työstä nyt saman käteen ku aiemman 100% työstä :)
 
Jep Nyytikki kyllä toki sulle tulee noitten nousseiden tulojen mukaan :) Mä taas oon tyytyväinen tosta 2014 mukaan mahdollisuudesta...
 
Ihan mahtava juttu, jos on vuoden 2014 mukaan! Ja kiva, että on tämmönen ketju näistä paperihommista, kun oon aivan käsi niiden kanssa ja vielä kun kaikki on aivan uutta :D
 
Takaisin
Top