Pakastealkion siirto (PAS)

Pahoittelut Nytkö, negat on aina niiiiin syvältä!!

Miten Carnationalilla menee?

Täällä monta päivää jo kestänyt vasemman puoleinen päänsärky. Varmaan johtuu lääkkeistä... tunne on ihastuttava, kun silmän liikuttaminen tekee kipeää. Prkl.

Kiitos kysymästä.. Välikierto omasta toiveesta. Toukokuusta asti painettu ilman taukoja niin teki mieli olla kuukausi ilman hormoneja. Marraskuussa sitten toisen ja viimeisen blastokystin siirto. Joulukuussa ehtisi sitten vie tekemään toisen IVFn tän vuoden lääkekatolla, säästöä kai se ois sekin... :p

Moi!

Meillä tuli tuoresiirrosta nega ja välikerron jälkeen siirrytään pakastettuihin. Kolme kolmepäiväistä alkiota on pakkasessa. Rupesin nyt lukemaan tätä viestiketjua ja täällä olikin paljon mielenkiintoista asiaa!

Miehelle, kun mainitsin, tuosta ERA/BeReady testistä, niin hän oli, että juu tommonen olisi hyvä tehdä meillekin. Onko kokemusta, voiko yksityisellä käydä tekemässä vaan tän testin, vaikka hoito on muuten julkisella?

Meillä on siis tilanne se, että takana on vasta yks tuoresiirto, mutta omien siittiöiden määrä on hyvin rajallinen (2/3 olkea meni näihin 4 alkioon, jotka tällä kierroksella saatiin aikaiseksi), joten loputtomasti yrityksiä täysin omaan ei ole. Ja siksikin mies haluaisi nyt maksimoida kaikki olosuhteet, vaikka eihän me oikeasti tiedetä onko ne alkiot elinkelpoisia.

Moi!

Meillä tuli tuoresiirrosta nega ja välikerron jälkeen siirrytään pakastettuihin. Kolme kolmepäiväistä alkiota on pakkasessa. Rupesin nyt lukemaan tätä viestiketjua ja täällä olikin paljon mielenkiintoista asiaa!

Miehelle, kun mainitsin, tuosta ERA/BeReady testistä, niin hän oli, että juu tommonen olisi hyvä tehdä meillekin. Onko kokemusta, voiko yksityisellä käydä tekemässä vaan tän testin, vaikka hoito on muuten julkisella?

Meillä on siis tilanne se, että takana on vasta yks tuoresiirto, mutta omien siittiöiden määrä on hyvin rajallinen (2/3 olkea meni näihin 4 alkioon, jotka tällä kierroksella saatiin aikaiseksi), joten loputtomasti yrityksiä täysin omaan ei ole. Ja siksikin mies haluaisi nyt maksimoida kaikki olosuhteet, vaikka eihän me oikeasti tiedetä onko ne alkiot elinkelpoisia.

Mekin päätettiin testata sen takia, että optimoidaan kaikki mahd. alusta saakka, kun mulla tulee ikä vastaan.
Tekisin niin, että soittaisin yksityiselle ja kysyisin asiasta. Julkiselta et ehkä saa niin helposti vastausta, mutta yksityisellä työntekijät näyttää kyllä tietävän mitkä on rajoitteet näissä hoidoissa näitten laitosten välillä. Esim. se, että jos punktio tehdään yksityisellä, niin ne saadut alkiot on käytettävä siellä eikä saa siirtää julkiselle. Itse luulisin, että saa mennä tekemään testejä yksityiselle, koska sitten kustannukset ei tule julkiselle, sekä testitulokset kuitenkin tulee yksityiseltäkin aina omakantaan. Kävin äsken omakannassa ja mulla näkyy siellä tähän saakka yksityisellä tehdyt tulokset (myöskin BeReadyn tulokset). Meidän hoito ollut siis yksityisellä. Pelkästään alkutestit (verikokeet) saatiin julkiselta.

Muokattu viimeksi:
Meillä nyt meneillään juuri 1-pas, ja lääkärin kanssa kun juteltiin mahdollisesta jatkosta ( ollaan yksityisellä) niin lääkäri tekisi 2 passia ennenkuin lähtisi tekemään era-testiä. Meitä miehen kanssa tämä hieman mietityttää ja haluaisimme kyllä mahdollisimman pian tehdä tuon testin. Jollei tämä siirto tärppää niin jo seuraavasta kierrosta. Ja samoista syistä, eli haluaisimme optimoida jokaisen siirron. Me olemme päättäneet, että emme enää uuteen IVF-kiertoon lähde ( ainakin nyt ajatus vielä se). Meillä on sii5 blastoa pakkasessa, joten näiden osalta tosiaan haluaisimme optimoida kaikki mahdolliset. Itseäni tosiaankin kiinnostaa tämä testi, sillä meillä epäily on juurikin kiinnittymisessä, joten olisi hyvä tsekata se oikea kiinnittymiselle.

Mua on aina ihmetyttänyt se asenne, että ensin pitää epäonnistua 3 kertaa ja sitten vasta tehtäisiin jotain diagnostiikkaa.
Mitä jos ei ole kauheasti niin montaa alkiota tai että aika on kriittinen, niin todellakin testit ensin ja sitten vasta siirrellään niitä alkioita. Joo maksaa yksityisellä, mutta minähän sen maksan, niin miksi ei tehdä. Koska sieltä voi löytyä koko lapsettomuuden syy (vääräainakinen kiinnitysikkuna kohdussa versus alkion ikä).
Ja PAS kierrossa noi siirrot ja tukilääkkeet on helppo ajastaa oikeaksi jos siitä on kiinni. Ja sitten ei ole tuhlattu yhtään lisäalkiota turhiin siirtoihin.
Jos haluatte tehdä samoin, niin ihmeessä sanokaa lääkärille, että nyt sitä testiä :p

Muokattu viimeksi:
Digitesti tehty ja tuloksena ei raskaana. Verikokeen peruutin, koska tänne hyökkäs talvi enkä halua kikkailla turhanpäiten kokeeseen vajaan tunnin matkaa suuntaansa.
Klinikalta ehdottivat, että vielä 2 päivää lääkkeitä ja uusi testi. En usko sen muuttavan tilannetta, mutta onko kellään näin käynyt? Että alkionsiirrosta tulos muuttuisi positiiviseksi ekan negatiivisen jälkeen? Eikä nyt puhuta varhaisesta testaamisesta.

Digitesti tehty ja tuloksena ei raskaana. Verikokeen peruutin, koska tänne hyökkäs talvi enkä halua kikkailla turhanpäiten kokeeseen vajaan tunnin matkaa suuntaansa.
Klinikalta ehdottivat, että vielä 2 päivää lääkkeitä ja uusi testi. En usko sen muuttavan tilannetta, mutta onko kellään näin käynyt? Että alkionsiirrosta tulos muuttuisi positiiviseksi ekan negatiivisen jälkeen? Eikä nyt puhuta varhaisesta testaamisesta.

Voi olen pahoillani, eipä tässä koskaan muuta auta sanoa:Heartred Tee joku halpa testi niin ei jää harmittamaan. Mulla kyllä kaikki melkeen positiiviset ja negatiiviset on aina olleet negatiivisia. Voimia uuteen yritykseen!

Pahoittelut negan testanneille! :Heartpink

Mulla on nyt torstaina siis alkionsiirto edessä. Ajattelin yrittää varsinkin tulevana viikonloppuna rentoutua sen verran mitä nyt pystyn (meillä 1,5-vuotias poika, joten ei ihan helppoa), ettei ainakaan stressi vaikuttaisi mahdolliseen kiinnittymiseen negatiivisesti (ja ettei oma pää hajoisi noina ekoina piinapäivinä). Miehen kanssa on ollut puhe, että hän on mahdollisimman paljon pojan kanssa tai voidaan tehdä jotain kolmistaan. Onko ideoita mitä rentouttavaa tekemistä voisin keksiä?

Pahoittelut negan testanneille! :Heartpink

Mulla on nyt torstaina siis alkionsiirto edessä. Ajattelin yrittää varsinkin tulevana viikonloppuna rentoutua sen verran mitä nyt pystyn (meillä 1,5-vuotias poika, joten ei ihan helppoa), ettei ainakaan stressi vaikuttaisi mahdolliseen kiinnittymiseen negatiivisesti (ja ettei oma pää hajoisi noina ekoina piinapäivinä). Miehen kanssa on ollut puhe, että hän on mahdollisimman paljon pojan kanssa tai voidaan tehdä jotain kolmistaan. Onko ideoita mitä rentouttavaa tekemistä voisin keksiä?

Kukin rentoutuu tavallaan. Itse tykkään käydä metsässä poimimassa sieniä. Nyt on hyvä suppilovahveroaika. Toinen vaihtoehto on käydä jossain kivassa hoidossa. Kulmat ja ripset kuntoon tai vaikka ihan ihon kosteutus kun ilmat viilenee.

Mulle sanottiin Tyksistä ERA-testiin liittyen, että alkiot voi siirtää omakustanteisesti yksityiselle, jos haluaa tehdä ERA-testin. Eli ilmeisesti eivät tykkää, jos jotain testejä tehdään muualla :wideyed:. Eihän tuon ERAn tekemiseen kuitenkaan niitä alkioita tartte.

Ei nyt sitten olla ainakaan vielä kysytty mistään yksityiseltä klinikalta, että tekisivätkö he testiä ilman muuta hoitoa.

Mulle sanottiin Tyksistä ERA-testiin liittyen, että alkiot voi siirtää omakustanteisesti yksityiselle, jos haluaa tehdä ERA-testin. Eli ilmeisesti eivät tykkää, jos jotain testejä tehdään muualla :wideyed:. Eihän tuon ERAn tekemiseen kuitenkaan niitä alkioita tartte.

Ei nyt sitten olla ainakaan vielä kysytty mistään yksityiseltä klinikalta, että tekisivätkö he testiä ilman muuta hoitoa.

Onpa jännä vastaus. :confused:
ERA-testiin ei tarvita alkioita. Mutta voiko TYKS olla sitä mieltä, että heillä ei sitten kunnioiteta ERA-tulosta alkionsiirrossa vaikka tulisikin poikkeama? Että jos haluaa tuloksen yksityiseltä, niin sen henk.koht siirtoajan saa vaan siellä?
En tiedä miten julkisella toimitaan tämän kanssa, kun ei ole ollut koskaan hoitoa julkisella.

Heipsan!
Mäkin hyppään tänne puolelle kun ensimmäinen Icsi hoito ja tuoresiirrosta nega. Nyt välikierto ja marraskuussa 1 pas. Pakkasessa olisi 3kpl 5-6päivästä blastoa odottamassa.

Ehdin jo jännittää kaikkien puolesta kun viestejä luin aiempaa. Pahoittelut negojen saaneille <3

Osaatteko sanoa miten ultrat ennen pas:a sijoittuu kiertopäiville? Yksi suurin murheen aihe tässä projektissa on töiden ja aikataulujen yhteensovittaminen niin ettei kukaan ala utelemaan/epäilemään mitään. Ihan kun ei muutenkin homma stressaisi jo tarpeeksi.

Mulla oli kp11 ultra (normisti ovis kp13-15). Tuo oli siis perjantai, en tiedä aikaistiko viikonloppu sitä. Sit maanantaina ovistestit ja kun ei tosiaan tullut positiivista, niin siirtyi ensi kuulle.

Heipsan!
Mäkin hyppään tänne puolelle kun ensimmäinen Icsi hoito ja tuoresiirrosta nega. Nyt välikierto ja marraskuussa 1 pas. Pakkasessa olisi 3kpl 5-6päivästä blastoa odottamassa.

Ehdin jo jännittää kaikkien puolesta kun viestejä luin aiempaa. Pahoittelut negojen saaneille :Heartred

Osaatteko sanoa miten ultrat ennen pas:a sijoittuu kiertopäiville? Yksi suurin murheen aihe tässä projektissa on töiden ja aikataulujen yhteensovittaminen niin ettei kukaan ala utelemaan/epäilemään mitään. Ihan kun ei muutenkin homma stressaisi jo tarpeeksi.

Minullakin PASeissa ultrat usein kp 10 päivän tienoilla. Viikonlopuista riippuen ne saattoivat olla kp 9-11. Yleensä ovuloin vähän myöhemmin, joten saatoin käydä kahdessa ultrassa ennen PASia.

Noista tekosyistä, niin olen käyttänyt vihoittelevaa hammasta tekosyynä välillä, jos jollekin on täytynyt sanoa syytä miksi piti mennä äkisti lääkäriin ja jättää esim. sovittu palaveri väliin. Juurihoito, paikan lähteminen, hampaan halkeaminen jne., josta seuraa kauhea kipu. Kannattaa miettiä jokin strategia tohon ongelmaan, mihin voi aina nopeasti palata. Tietysti jos oot itse hammaslääkäri tai -hoitaja, niin sitten toi ei toimi. :laughing002

Heipsan!

Ehdin jo jännittää kaikkien puolesta kun viestejä luin aiempaa. Pahoittelut negojen saaneille :Heartred

Mullakin oli ultra kp10 tienoilla ja hieman sen mukaan osuuko vlopulle, meidän klinikka ei ole auki viikonloppuisin. Ja tuo on kyllä haastavaa, sovittaa yhteen työt ja sitten nämä yhtäkkiset ultrat jne :) Itse olen käyttänyt syynä myös hammaslääkäriä ja sitten myös vedonnut koiraan, joka pitää viedä eläinlääkärille johonkin tarkastukseen jne. :p kaikkea sitä keksiikin. Onneksi kyllä oma kierto on niin säännöllinen, että ollaan aika hyvin saatu etukäteen tietää nuo mahdolliset päivät niin on pystynyt järkkäämään työt ja palsut sopivasti.

Mulla on ollut kp9-11 ultria. Meillä tehdään aina ultra ennen PAS:ia ja ennen ovulaatiota. Nyt kävi niin että ovulaatio oli n.2 päivää aikasemmassa kuin yleensä ja ultra osui Perjantaille kp10 ja siellä näkyi jo 20mm folli. Ovistestiin tuli aamulla vilkkuva hymynaama, eli kohta LH huippu. Jos olisin mennyt kp13 Maanantaina, ovulaatio olisi ollut jo ohi ja ehkä koko siirto seuraavaan kuuhun. Mutta kyllä sitä aina joutuu jännittämään. Huomenna olis siirto jos huurunen selviää hengissä. Ja siirrosta joudun menemään suoraan yrityskäynnille asiakkaalle, että ei ehdi oikeen siirtoa jännätä.
Mutta vielä ei ole tullut mahdotonta aikataulua eteen.

@Ylliste toivottavasti testi olis kuitenkin huomenna positiivinen :Heartred

Muokattu viimeksi:
Saa kyllä lottoamisen lopettaa loppuelämäksi, jos testi huomenna ois positiivinen. Enpäs usko, mutta kiitos tsempeistä kaikille! Oon ajatellut tässä välikiertoa ja strategian tarkastelua. Aika monta kuukautta tässä menty tätä raskauden yritystä rankimman kautta. Koronan pelko tuo oman kulmansa tähän ihmiskokeeseen. Eristäydyt ihmisistä ja olet huono ystävä, kun et lähde mihinkään etkä kenenkään kanssa jotta hoidot eivät keskeydy. Mä niin odotan viikonloppua. Rentoudun ja juon viiniä. Ehkä jopa ystävien kera!

Tuohon ultrien ajoitukseen en osaa sanoa, kun on ollut vain lääkkeellisiä siirtoja. Niissä ultra on ollut kp 11-12 ja lähinnä siis tutkitaan limakalvon tilannetta.

Sormet ristiin, että kaikki menee täydellisesti. Onnea matkaan Cherryred & co!

Saa kyllä lottoamisen lopettaa loppuelämäksi, jos testi huomenna ois positiivinen. Enpäs usko, mutta kiitos tsempeistä kaikille! Oon ajatellut tässä välikiertoa ja strategian tarkastelua. Aika monta kuukautta tässä menty tätä raskauden yritystä rankimman kautta. Koronan pelko tuo oman kulmansa tähän ihmiskokeeseen. Eristäydyt ihmisistä ja olet huono ystävä, kun et lähde mihinkään etkä kenenkään kanssa jotta hoidot eivät keskeydy. Mä niin odotan viikonloppua. Rentoudun ja juon viiniä. Ehkä jopa ystävien kera!

Tuohon ultrien ajoitukseen en osaa sanoa, kun on ollut vain lääkkeellisiä siirtoja. Niissä ultra on ollut kp 11-12 ja lähinnä siis tutkitaan limakalvon tilannetta.

Sormet ristiin, että kaikki menee täydellisesti. Onnea matkaan Cherryred & co!

Tämä on kyllä miin totta! Todella sosiaalisena ihmisenä lähipiiriin ihmettelee (en siis hoidoista ole puhunut yleisesti) kun en enää pyytele vieraita kylään tai en osallistu erilaisiin kinkereihin. Helpompaa vaan kyyhötää himassa ja keskittyä syömään terveellisesti ja liikkumaan sopivan määrän.

Täälläkin pidetään peukkuja siirtoihin=)

Kiitos tsempeistä!
@Jinnafee & @Ylliste Sama fiilis ystävistä... tullut tällainen rako kaikkeen sosiaaliseen. Harmittaa, koska olen tosi sosiaalinen.
Mä olen laittanut kaiken koronan syyksi... :/ kun monet myöskin haluisi seuraa esim. viinille, niin sinnehän en voi mennä ilman että tulee liuta epäilyksiä. En jaksais sitäkään just nyt.

ON: Nyt on haettu uusi alkio pakkasesta kyytiin! :) Oli niin paljon duunihommia aamulla ennen siirtoa, etten ollut huomannut edes laittaa puhelimeen ääntä tai ottaa sitä lähelle. Mutta ei onneksi tullut soittoa!

Mä olin jotenkin hölmösti ajatellut, että nyt on se late reseptiveness tietopaketin avulla uutta suunnitelmaa ja toivoa. Mutta siirtoaika ihan sama kun aiemmin, vaan Luget alotetaan vuorokautta myöhemmin tänään illalla. Ei ollut tullut selvästi kommunikoitua meille että kun nyt siirretään 3-päiväinen, niin siitä ei voi tietää milloin alkio pääsee blasto vaiheeseen, joten siirtoikkunaa ei voi niin tarkkaan optimoida. Nyt ymmärrän. Eli jos halutaan hyödyntää tarkempaa siirtoikkunaa, niin pitäs uskaltaa kaikista lopuista kasvatella blastoja.

Takaisin