Pakastealkion siirto (PAS)

Tietäisikö kukaan, pitääkö pitää välikierto kemiallisen raskauden jälkeen vai voidaanko aloittaa (lääketuettu PAS ovulaationinduktiolla) samasta kierrosta vuodon jälkeen?

Meillä oli siis eilen Hcg-mittaus, vain 45 dpo13, ja tänään aamulla viivatesti haaleampi kuin eilen illalla😔 Harmittaa, kun he varasivat jo varhaisultran eilen ym. vaikka sanoin, että liian matala arvo.
Minulla ei pidetty (raskaustesti oli positiivinen yli viikon) ja siitä siirrosta nyt rv21 menossa 😊 Aloitin vuodosta normaaliin tapaan letrot ja bemfolan pistämisen.

Moikka!
Ovulaatiotestausongelmia täällä, pystyisiköhän joku auttamaan?
Valmistaudun tässä siis seuraavaan pakastealkionsiirtoon ja ohjeena oli aloittaa tänään ovulaatiotestaus. Nyt on kiertopäivä 7 eli aikaisin kierrossa.
Nyt aamulla aloitin testauksen Clearbluen sillä herkemmällä laitteella, joka näyttää 4 hedelmällisintä päivää ja siihen pärähti heti se ovishuippu hymynaama. Laite on varmaankin viallinen? Testasin samasta pissasta toisella vanhalla 2 päivää näyttävällä laitteella ja siinä nega. Puikoissa heikot haamut kun otin ne ulos laitteista.
Onko kellekkään käynyt näin testatessa? Täytyy käydä varmaan ostamassa uusi laite, tuohan ei nyt toimi enää tässä kierrossa.
Huomenna kontrolliultra onneksi että varmistuu kierron tilanne varmaan siellä sitten.

Mulla myös tänään! Koppasin juuri tunti sitten mukaan 2. alkion. Paljon tsemppiä sinne myös ♥️

Puuh nyt alkaa taas hirveä mentaalinen haaste olla aloittamatta testailua liian aikasin.
Mullakin siirto onnistui ja nyt odotellaan! Virallinen testipäivä mulla 27.11, siihen asti pitäisi kai jaksaa 😂😅 Huomasi muuten hyvin että monta tapaa tehdä nämä hoidot. Samoilla lähtötiedoilla lähdin tähän PASiin, mutta ohjeistus eri kuin ekalla kerralla (eri lääkärit PASissa).

Minä liityn ketjuun mukaan vuosien tauon jälkeen. Täällä on 3- ja 5- vuotiaat lapset ja nyt päätettiin kokeilla tulisiko meille kolmas lapsi pakkaseen jääneillä alkioilla. Tänään oli suunnittelukäynti ja juuri alkaneeseen kiertoon kokeillaan jos PAS onnistuisi. Ihan kauhean jännittävää :Weary Cat Face:

Varmaan löytyisi kokemuksia aiemmin ketjusta, mut en jaksa selata sivukaupalla, joten kysyn: minä päivänä teillä on ollut eka ultra jos luonnolliseen kiertoon suunnitellaan pas:ia? Mulla kovasti lääkäri mietti kun maanantai on kp 11 ja perjantai kp 8, että kumpaan ultran suunnittelee. Kp 11 sitten laittoi. Niin alkoi nyt kuitenkin itseä jännittää että eihän se voi olla liian myöhään?

Takana on kaksi tuoresiirtoa ja yksi pas 4-6 vuotta sitten mutta ei enää yhtään muista näitä juttuja.

Moikka!
Ovulaatiotestausongelmia täällä, pystyisiköhän joku auttamaan?
Valmistaudun tässä siis seuraavaan pakastealkionsiirtoon ja ohjeena oli aloittaa tänään ovulaatiotestaus. Nyt on kiertopäivä 7 eli aikaisin kierrossa.
Nyt aamulla aloitin testauksen Clearbluen sillä herkemmällä laitteella, joka näyttää 4 hedelmällisintä päivää ja siihen pärähti heti se ovishuippu hymynaama. Laite on varmaankin viallinen? Testasin samasta pissasta toisella vanhalla 2 päivää näyttävällä laitteella ja siinä nega. Puikoissa heikot haamut kun otin ne ulos laitteista.
Onko kellekkään käynyt näin testatessa? Täytyy käydä varmaan ostamassa uusi laite, tuohan ei nyt toimi enää tässä kierrossa.
Huomenna kontrolliultra onneksi että varmistuu kierron tilanne varmaan siellä sitten.

Mä muistelin että viimeksi testasin ihan vaan halvimmilla tikuilla ja hyvin ne näytti. Miltä sulla ultrassa näytti?

Pitääkin miettiä millä tällä kertaa testaa. Vinkkejä, suosituksia?

Ja tsemppiä @Lehtineva ja @Kultakala91 piinapäiviin!:smiling face with heart-eyes:

Täällä on isoja pohdintoja menossa. Meillä on 2 pakastealkiota odottamassa ja en tiedä mitä tekisi. Meillä on nyt 3 lasta ja neljättä vielä alettu haaveilla, vaikka vauva nyt 7kk. Oma ikä vaan alkaa vähän tulla vastaan kun täytän helmikuussa 38.

Esikoinen ivf, keskimmäinen luomu (lugesteron kyllä käytössä) ja tämä kolmas luomu. Keskimmäisestä oltiin keritty jopa käydä pas suunnittelukäynti mut hän yllätti 🙃 Kolmannesta oli suunnittelu varattuna mut sekin raskaus yllätti vaikka ei varsinaisesti enää yrittämällä yritetty ja vuodoista huolimatta raskaus jatkui.

En raaski antaa lupaa heittää alkioita pois mut jotenkin en halua myöskään luovuttaa tutkimuksiin kun on meidän hedelmöittyneet sukusolut. Joten yrittääkö käyttää suosiolla nuo pakastealkiot vai mennä taas luomulla. Lisäksi meil on miehen kanssa tulossa kylpylää ja perheenä lomareissua ja tietenkin luonnollisesti kuukautiset osuu noihin kohtiin ja harkitsen jopa pillereitä tässä välissä

Varmaan löytyisi kokemuksia aiemmin ketjusta, mut en jaksa selata sivukaupalla, joten kysyn: minä päivänä teillä on ollut eka ultra jos luonnolliseen kiertoon suunnitellaan pas:ia? Mulla kovasti lääkäri mietti kun maanantai on kp 11 ja perjantai kp 8, että kumpaan ultran suunnittelee. Kp 11 sitten laittoi. Niin alkoi nyt kuitenkin itseä jännittää että eihän se voi olla liian myöhään?

Takana on kaksi tuoresiirtoa ja yksi pas 4-6 vuotta sitten mutta ei enää yhtään muista näitä juttuja.
Mulla ultra haluttiin kp 12-14. Nyt tällä toisella kertaa kävin uudestaan ultrassa kp 19 kun ovulaatiota ei vielä näkynyt (siirto tehtiin luonnolliseen kiertoon). Tuo jälkimmäinen ultra olisi peruttu jos ovistesti olisi ollut positiivinen ennen sitä.

Täällä on isoja pohdintoja menossa. Meillä on 2 pakastealkiota odottamassa ja en tiedä mitä tekisi. Meillä on nyt 3 lasta ja neljättä vielä alettu haaveilla, vaikka vauva nyt 7kk. Oma ikä vaan alkaa vähän tulla vastaan kun täytän helmikuussa 38.

Esikoinen ivf, keskimmäinen luomu (lugesteron kyllä käytössä) ja tämä kolmas luomu. Keskimmäisestä oltiin keritty jopa käydä pas suunnittelukäynti mut hän yllätti 🙃 Kolmannesta oli suunnittelu varattuna mut sekin raskaus yllätti vaikka ei varsinaisesti enää yrittämällä yritetty ja vuodoista huolimatta raskaus jatkui.

En raaski antaa lupaa heittää alkioita pois mut jotenkin en halua myöskään luovuttaa tutkimuksiin kun on meidän hedelmöittyneet sukusolut. Joten yrittääkö käyttää suosiolla nuo pakastealkiot vai mennä taas luomulla. Lisäksi meil on miehen kanssa tulossa kylpylää ja perheenä lomareissua ja tietenkin luonnollisesti kuukautiset osuu noihin kohtiin ja harkitsen jopa pillereitä tässä välissä
Vaikeita päätöksiä! En kyllä tiedä mitä itse tekisin. Missä paras mahdollisuus tulla raskaaksi? Varmaan itse kokeilisin siirtää nuo alkiot.

Mulla ollut aina kp 10 (ensimmäisessä kierrossa oli jo 8 ja sit vielä kontrolli), mutta ovulaatio niin vakkari kp 11-12 että sama kaava ollut jatkossakin ja yksi käynti riittänyt.

En sinuna huolehtisi, kun kuitenkin aloitat tikuttamisen jo varmaan kp9 ja harvoin ovulaatio sitä ennen osuu ja jos ovulaatio osuukin sulla kp10 tosi aikaisin niin sitten saat sen testillä kiinni, ja lääkäri vahvistaa maanantaina ultrassa ja siirto suunnitellaan.

Vaikeita päätöksiä! En kyllä tiedä mitä itse tekisin. Missä paras mahdollisuus tulla raskaaksi? Varmaan itse kokeilisin siirtää nuo alkiot.
Kieltämättä on hankalaa. Kun nyt jos yrittäisi luomusti ja kävisi lykky vielä kolmannen kerran sillä tavoin, niin sit ois "pakko" heittää/antaa nuo pakasteet pois koska neljä lasta on meille max. Neljäskin nyt kuitenkin jo aika pohdinnan takana mut siihen lukuun päädyttiin ja onhan se suuri onni jo tämä kolmekin mut tuntuu että vielä yksi pala puuttuu.

Kummasti keinosta on paremmat mahdollisuudet raskautua on vaikea sanoa. Esikoista toivottiin 5v ja vasta tuo ivf toi hänet. Sen jälkeen on hieman ollu helpompaa vaikka epäonnea onkin matkaan mahtunu. Toisaalta nyt jos ottaisi ja käyttäisi nuo pakasteet niin ei tarviis enää niitä myöhemmin murehtia.

Kieltämättä on hankalaa. Kun nyt jos yrittäisi luomusti ja kävisi lykky vielä kolmannen kerran sillä tavoin, niin sit ois "pakko" heittää/antaa nuo pakasteet pois koska neljä lasta on meille max. Neljäskin nyt kuitenkin jo aika pohdinnan takana mut siihen lukuun päädyttiin ja onhan se suuri onni jo tämä kolmekin mut tuntuu että vielä yksi pala puuttuu.

Kummasti keinosta on paremmat mahdollisuudet raskautua on vaikea sanoa. Esikoista toivottiin 5v ja vasta tuo ivf toi hänet. Sen jälkeen on hieman ollu helpompaa vaikka epäonnea onkin matkaan mahtunu. Toisaalta nyt jos ottaisi ja käyttäisi nuo pakasteet niin ei tarviis enää niitä myöhemmin murehtia.
Meillä oli vähän sama tilanne, että kolmannen yritykseen lähdetään sen vuoksi kun niitä alkioita kerran pakkasessa on. Meille taas kolme lasta on maksimi eli jos neljästä alkiosta vielä jää, lahjoitetaan ne pois. Jos varmasti neljännen haluatte niin mä käyttäisin eka alkiot ja sit luomuyritystä jos ne ei tärppää.

Saman ikäisenä tekisin ehdottomasti PAS, koska alkiot on kerätty vuosia sitten. Matalampi todennäköisyys erilaisille kromosomihäiriöille, jotka johtavat joko keskenmenoon tai ainakin vaikeaan päätökseen, jos seulonnassa jotain löydetään.

Meillä oli vähän sama tilanne, että kolmannen yritykseen lähdetään sen vuoksi kun niitä alkioita kerran pakkasessa on. Meille taas kolme lasta on maksimi eli jos neljästä alkiosta vielä jää, lahjoitetaan ne pois. Jos varmasti neljännen haluatte niin mä käyttäisin eka alkiot ja sit luomuyritystä jos ne ei tärppää.
Tätä mä oon tänään pohtinut kovasti että käyttäisi ne tosiaan pois ja jos lopputulos on huono niin sit vaan luomu yritystä. Tässä välissä kun odottaisi suunnittelua, vois vaikka hakea ne minipillerit niin ei menisi nuo vapaa-ajan suunnitelmat pieleen vuotojen vuoksi.

Saman ikäisenä tekisin ehdottomasti PAS, koska alkiot on kerätty vuosia sitten. Matalampi todennäköisyys erilaisille kromosomihäiriöille, jotka johtavat joko keskenmenoon tai ainakin vaikeaan päätökseen, jos seulonnassa jotain löydetään.
Hyvä pointti muuten ❤️ en tällaista osannut ajatellakaan. Kiitos tästä, tämä on erittäin tärkeä näkökulma tähän väliin. Alkiot on kerätty kun oon ollu 30v ja nyt tosiaan muutaman kuukauden päästä ikää ois se 38.

@Fiufau Ymmärrän ajatuksesi hyvin! Itse tuskailin koko ivf-hoitoon lähtöä, kun pelkäsin että alkioita tulee "liikaa". (Jälkikäteen ajateltuna surkuhupaisa pelko, koska vain yksi alkio selviytyi kasvatuksesta ja pakastuksesta😶). Kun sitten PASissa ilmeni, että sillä kierroksella on vain se yksi mahdollisuus, olin ihan murtunut ja varma siitä, että joudun uuteen stimulaatiokierrokseen. Mutta kuitenkin siitä ainoasta siirrosta saatiin esikoinen. Olin taas jo henkisesti valmistautunut uuteen ivf-kierrokseen kunhan esikoinen täyttää vuoden, kun saatiinkin tämä luomuihme, nyt rv 10+3 ja toivottavasti kestää kyydissä. Joten jos kaikki menee hyvin tässä raskaudessa, äkkiä olenkin tyytyväinen, että pakastin on tyhjä. Ennen ivf:ään lähtöä tein sen päätöksen, että kaikki alkiot käytetään, tuli niitä kuinka monta tahansa.

Äh, en tiedä auttaako näiden ajatusten jakaminen sinua mitenkään. Muilla on ollut hyviä pointteja vastauksissa. Tarkoitan vain sanoa, että ymmärrän ajatuksesi alkioista, ettei niitä haluaisi hukata tai antaa pois, itsekin näin omat alkiomme meidän lapsinamme. Kun jotain tämän kaltaista puhuin jollain polikäynnillä, hoitaja sanoi, että älä ajattele liikaa, suhtaudu siten että ne ovat vain alkioita. Mutta en kyllä silti pystynyt. Itkin sitä sulatuksessa kuollutta alkiotakin ihan kuten keskenmenoa.

@Onnenomena kyllä kaikki ajatukset auttaa ❤️ ja täällä jos missä ymmärretään tällaista tilannetta eikä tarvitse yksin painia asian kanssa vaan saa erilaisia näkökulmia jonka pohjalta ite voi sitten tehdä päätöksiä.

Lapsettomuushoidot on kyllä erikoisia mielelle. Mä pelkäsin aikoinaan että ei tule mitään tai tulee just yksi. Kolme hedelmöittyi, tuoresiirrosta plussa. Olin ihan maani myynyt silloin että niin vähän. Nyt kun jälkikäteen miettii niin onneksi ei ole enempää kuin nuo 2. Mutta pitää muistaa että jollekin se riittää ja toiselle ei kun nää on niin yksilöllisiä asioita ❤️ Jos meille ei olisi suotu luomuplussia vaan käytetty jo nuo kuten oli suunniteltu niin ei tarviis tätä pohdintaa.

Ja kyllä mäkin nään nuo alkiot meidän mahdollisina lapsina, onhan ne saaneet jo sen mahdollisuuden kun ovat hedelmöittyneet. Siksi en niitä pysty hukkaan laittamaan. Toi on ollut hyvä päätös teiltä että kaikki käytetään jos pakkaseen jää.

Tässä alkaa omat ajatukset pikkuhiljaa selkiytyä ja kallistua enemmän että pakkanen käytetään nyt tyhjäksi ettei tarvitse enää myöhemmin sitä miettiä.

Takaisin