Pakastealkion siirto (PAS)

Anteeks kun mä pommitan nyt tänne, mutta ei oo ketään, jolta tähän väliin kysyä kuin google, reddit ja vau.fi😅

Mulla oli gyne määrännyt gonapeptyl huomiselle "ei väliä kellonajalla". Noh, mitä luulette, jos alkio pakastettu 4pv ja sulatettu ja siirrettäessä 5 pv? morula (kirjauksissa näin eli ei vielä blasto), laittaisitteko itse gonapeptylin huomenna aamulla klo 6 vai töiden jälkeen klo 17, aika iso ero minusta🤔 ihmettelin ylipäätään aluks et miks ihmeessä se pistos vasta huomenna mut käy järkeen, jos vasta morula oli siirrettäessä. Argh tää on kyllä hermoja raastavaa kun ei itse ainakaan halua tehdä mitään sellasta joka pilaa kaiken...

Itseasiassa liikunta on ainoita harvoja asioita, joiden on tutkimuksissa todettu lisäävän siirron onnistumista (ja tärkein on tietysti alkion laatu).
Ite oon "liikunta-addikti" ja tää on eka ovulaationinduktio, joka onnistui - ainoa muutos juoksun lopettaminen täksi kuuksi ja pieni annossäädös + pari kiloo lisää kevääseen nähden (BMI n.19+ nyt). Mä jotenkin ite koitan jatkaa samalla linjalla, kevyttä joogaa ja kävelyä, lepoa, eipähän harmita😇 luulen et on niin kehokohtaista! Varmaan mun lisääntymiskoneisto ei vaan tykkää rankasta urheilusta😅

Anteeks kun mä pommitan nyt tänne, mutta ei oo ketään, jolta tähän väliin kysyä kuin google, reddit ja vau.fi😅

Mulla oli gyne määrännyt gonapeptyl huomiselle "ei väliä kellonajalla". Noh, mitä luulette, jos alkio pakastettu 4pv ja sulatettu ja siirrettäessä 5 pv? morula (kirjauksissa näin eli ei vielä blasto), laittaisitteko itse gonapeptylin huomenna aamulla klo 6 vai töiden jälkeen klo 17, aika iso ero minusta🤔 ihmettelin ylipäätään aluks et miks ihmeessä se pistos vasta huomenna mut käy järkeen, jos vasta morula oli siirrettäessä. Argh tää on kyllä hermoja raastavaa kun ei itse ainakaan halua tehdä mitään sellasta joka pilaa kaiken...
Oon ymmärtänyt että gonapeptyl on pitkävaikutteinen keltarauhastuki ja sen takia kellonajalla ei ole väliä. Siitä puhutaan vääristyneesti kiinnittymisen tukena kun se on luteaalituki

Ite oon "liikunta-addikti" ja tää on eka ovulaationinduktio, joka onnistui - ainoa muutos juoksun lopettaminen täksi kuuksi ja pieni annossäädös + pari kiloo lisää kevääseen nähden (BMI n.19+ nyt). Mä jotenkin ite koitan jatkaa samalla linjalla, kevyttä joogaa ja kävelyä, lepoa, eipähän harmita😇 luulen et on niin kehokohtaista! Varmaan mun lisääntymiskoneisto ei vaan tykkää rankasta urheilusta😅
Joo, siis tutkimusten mukaan liian rankka liikunta on pahaksi, sopiva hyväksi. En osaa sanoa, missä raja menee, varmaan yksilöllistä.

Pari lähdettä äskeisiin väitteisiini:

Julkisen puolen ivf-hoidot:
Onko kenelläkään tietoa, miten hoidot jatkuvat julkisella siinä kohtaa, kun täyttää 40?
Meillä on siis vielä 7 alkiota pakkasessa, ymmärtääkseni munasolujen keräystä ei tehdä enää tuon ikärajan täyttyessä, mutta mites nuo pakastetut🤷🏻‍♀️

Kun olen tayssissa asiaa kysynyt, en mielestäni ole saanut suoraa vastausta (on toki voinut mennä kaikessa tietotulvassa myös ohikin 🫣) Kiitos jo etukäteen, jos jollain on tarkempaa tietoa😌

Onko kenelläkään tietoa, miten hoidot jatkuvat julkisella siinä kohtaa, kun täyttää 40?
Meillä on siis vielä 7 alkiota pakkasessa, ymmärtääkseni munasolujen keräystä ei tehdä enää tuon ikärajan täyttyessä, mutta mites nuo pakastetut🤷🏻‍♀️

Kun olen tayssissa asiaa kysynyt, en mielestäni ole saanut suoraa vastausta (on toki voinut mennä kaikessa tietotulvassa myös ohikin 🫣) Kiitos jo etukäteen, jos jollain on tarkempaa tietoa😌
Mun mielestä oli niin, että siirtoja tehdään julkisella 45-vuotiaaksi asti!

Meille ainakin Taysissa juurikin sanottiin että 45 vuotiaaksi asti tekevät siirtoja jos vaan pakkasessa on valmiiksi 😊

Hei!
Uutena täällä kirjoittamassa, vuosia ”vertaistukena” olen seurannut ja etsinyt lisätietoa kokemusasiantuntijoilta 😁

Meillä on vuosien IVF/ICSI-matka takana, toisen kierroksen tuoresiirrosta tuli lapsi, mutta sen jälkeen 7 PAS ei haamun häivähdystäkään. Pidettiin välissä vuosi lepoa ja sitten kolmannen ICSI:n tuoresiirrosta tuli kesällä plussa ja sitten keskeytynyt keskenmeno. Viikko sitten tehtiin 5-päiväisen PAS ja tänään flunssapäivä rattona luin näitä keskusteluja ja kun joku on plussan jo Pp6/DPO12 saanut, oli tietysti pakko kokeilla. Aiemmissa olen purrut hammasta jonnekin PP10-12 asti.

No mutta sain selkeän plussan Clearbluen herkällä testillä!!!! Olen vähän järkyttynyt kun olen ajatellut että meille ei raskauksia tule kuin tuoresiirroista, niitä tuloksettomia PAS on niin paljon.

Virallinen testipäivä vasta viikon päästä (2 viikkoa siirrosta). Onko teillä muilla tämän jälkeen vielä viivat kadonneet?

Tänään kiertopäivä 12 ja kävin ultrassa. Nyt jännitän, että enhän ovuloi ennen tiistaita jotta siirto päästään tekemään (lääkärin mukaan todennäköisesti en ovuloi ennen 🤞). Mutta itselleni tuli aivan uutena tietona Buranan vaikutus ovulaatioon. Kuulemma se blokkaa LH-hormonia (=ovulaatio siirtyy) ja nyt syön la-ma Buranaa 2xpäivässä. Tämä toinen PAS yritykseni ja näemmä vieläkin tulee paljon uutta opittua😅 Tuntuu, että niin moni asia vaikuttaa tähän!

Tänään kiertopäivä 12 ja kävin ultrassa. Nyt jännitän, että enhän ovuloi ennen tiistaita jotta siirto päästään tekemään (lääkärin mukaan todennäköisesti en ovuloi ennen 🤞). Mutta itselleni tuli aivan uutena tietona Buranan vaikutus ovulaatioon. Kuulemma se blokkaa LH-hormonia (=ovulaatio siirtyy) ja nyt syön la-ma Buranaa 2xpäivässä. Tämä toinen PAS yritykseni ja näemmä vieläkin tulee paljon uutta opittua😅 Tuntuu, että niin moni asia vaikuttaa tähän!

Tiesin buranasta, ja luulin että se saattaa blokata kokonaan ovulaation 😱 lääkärin määräyksellä syöt? Hurjaa että noin paljon ja pitkään, kun yrittäjät ei yleensä uskalla yhtäkään ottaa 😬

Juu särkylääkkeiden yhteisvaikutus on oma loputon suonsa. Hienoa että niitä voi käyttää myös edukseen PAS, sitä minäkään en tiennyt. Olen vain tähän saakka yrittänyt pärjätä panadolilla ovulaatiot ja siirronjälkeiset ajat vaikka olo olisi mikä, niin hyvin on ibuprofeenilla peloteltu 😆

Tiesin buranasta, ja luulin että se saattaa blokata kokonaan ovulaation 😱 lääkärin määräyksellä syöt? Hurjaa että noin paljon ja pitkään, kun yrittäjät ei yleensä uskalla yhtäkään ottaa 😬
Joo, lääkäri näin neuvoi. Saadaan ainakin varmasti (tai eihän mikään varmaa tässä maailmassa ole) ovulaatio ti-la. Katsotaan miten käy, mutta kiva oppia että hiukan on mahdollista siirtää ovulaatiota🤞

Tietääkö joku miksi julkisella PAS jälkeen testipäivä on tasan 2 viikon päästä riippumatta alkion iästä? Tuntuu hassulta kun testipäivä sitten jo DPO19.. Yksityisellä (muistaakseni) laskettiin eri tavalla. Tosin silloin meidän kaikki alkiot oli 3-päiväisiä ja nyt 5-6 päiväisiä.

Tietääkö joku miksi julkisella PAS jälkeen testipäivä on tasan 2 viikon päästä riippumatta alkion iästä? Tuntuu hassulta kun testipäivä sitten jo DPO19.. Yksityisellä (muistaakseni) laskettiin eri tavalla. Tosin silloin meidän kaikki alkiot oli 3-päiväisiä ja nyt 5-6 päiväisiä.
Tyksissä ainakin on ollut testipäivä aina dpo16 riippumatta siitä, oliko inseminaatio vai alkionsiirto

Tyksissä ainakin on ollut testipäivä aina dpo16 riippumatta siitä, oliko inseminaatio vai alkionsiirto
Se kuulostaa loogiselta, ja kaikissa aiemmissa minullakin (mielestäni) ollut dpo16 mutta siirretyt olleet tosiaan 3-päiväisiä. Nyt 6-päiväisen kanssa tulee ns extrapäiviä. Ei siitä tietysti haittaa ole ja tulos sitten varmasti varma. Siirrosta lähtiessä (HUS) vielä varmistin että onko oikein ja vastaus oli, että testi aina 2 viikkoa siirrosta 🤷🏼‍♀️

Tietäisikö kukaan, pitääkö pitää välikierto kemiallisen raskauden jälkeen vai voidaanko aloittaa (lääketuettu PAS ovulaationinduktiolla) samasta kierrosta vuodon jälkeen?

Meillä oli siis eilen Hcg-mittaus, vain 45 dpo13, ja tänään aamulla viivatesti haaleampi kuin eilen illalla😔 Harmittaa, kun he varasivat jo varhaisultran eilen ym. vaikka sanoin, että liian matala arvo.

Mä oon odotellut kuukautisia, että päästäis vihdoin ilmoittautumaan ekaan PAS:iin. Tänään tein testin, koska kuukautiset myöhässä ja lääkäri eilen kyseli raskauden mahdollisuutta. Testiin tuli toinen viiva 🥰 ekaa kertaa ikinä!

Huolestuttaa kyllä, sillä viiva oli haalea ja tässä kierrossa multa poistettiin polyyppi kohdusta, jonka takia raskaus tässä kierrossa kuulemma on epätodennäköinen! Eli voi olla, ettei pysy mukana. Mut oon jotenkin ihan super iloinen, että tää on sittenkin mahdollista myös meille! ❤️

Takaisin