Painonpudotusryhmä

Tiukan dieettauksen parhaita puolia, nopee lasku alussa - tänään 80,3 kg ☺️ toki tänään tarkoitus vähän sabotoida projektia ja lähteä juhliin 🥂 mikä ihan varmasti vaikuttaa lukemiin väliaikasesti taas ylöspäin.

Mulle toi uus vaaka, josta näkee tarkan lukeman vs se kiekko malli, kyllä on antanut vähän itsekuria. Oon nyt syöny vauvan juhlista jääneitä herkkuja kylläkin, mutta en muuta, ei niitäkään paljoa ole ollut. Paino ei ole liikkunut, mikä ei yllätä, kun sokeria on kuitenkin vielä mennyt.

Hyvä @litranmitta 💪 kohta alle 80

No nyt ei ole viikkoo mennyt mitään lisättyä sokeria. Vain ruuassa luontaisesti olevaa. Paino on tippunut 900g-1kg😅 toki voi olla perusvaihteluakin vielä, mutta tuntuu hyvältä, että 200g ja luku alkaa 83 eikä 85. Neuvolassa suositeltiin radi- ruokavaliota, jottei pakno nuosisi raskausaikana. Kysyin siis ihan, että onko ok, että paino ei nousisi ja hön sanoi, että on ihan suotavaa, kun paino oli 85kg ja bmi vähän yli 30. Uskon, että muuten ei tarvi paljoa ruokavaliota muuttaa, salaattia lisätä. Oon siis nyt jouluun asti herkutta. Huomenna saatan tehdä poikkeuksen, kun hautajaiset. Mutta ehkä en

Otin hautajaisissa pienen palan kakkua ja onnistuin jättämään sen siihen! Oon niin onnellinen omasta mielen lujuudesta, nyt tuntuu, että oikeasti hallitsen tilannetta.
Töissä oli hirveä haaste. Iso laatikko Berliininmunkkeja ja kaksi kulhoa karkkeja. Enkä sortunut. En syönyt yhden yhtä karkkia.
Muuten kyllä on tullut syötyä epäterveellisesti, kun oltiin reissussa 4pv, ja matkalla syötiin lähinnä hamppareita. Huomenna aamupaino paljastaa, mihin suuntaan tilanne kehittyi🫠

Mites @litranmitta siellä? Vaikuttiko juhlinta?
Mulla eilen alle 84. Tänään 83,8kg. Jotenki helpottunut olo, vaikka pudotus onkin maltillinen, niinkuin pitääkin, mutta merkki siitä, että suunta on oikea.

Koitan syödä tarpeeksi, välillä tulee halu alkaa kiristää herkkulakon lisäksi, kun on hyvä alku menossa. Mutta yritän sen sijaan päivittäin saada kunnon hikiliikuntaa vähintään 30min. Kävin tänään kuukauden tauon jälkeen crossfitissä. Olipa rankkaa

Mites @litranmitta siellä? Vaikuttiko juhlinta?
Mulla eilen alle 84. Tänään 83,8kg. Jotenki helpottunut olo, vaikka pudotus onkin maltillinen, niinkuin pitääkin, mutta merkki siitä, että suunta on oikea.

Koitan syödä tarpeeksi, välillä tulee halu alkaa kiristää herkkulakon lisäksi, kun on hyvä alku menossa. Mutta yritän sen sijaan päivittäin saada kunnon hikiliikuntaa vähintään 30min. Kävin tänään kuukauden tauon jälkeen crossfitissä. Olipa rankkaa
Emmää oo jaksanu käydä vaa'alla 😂 on vähä pms ilmassa, parempi oottaa menkat käyntiin ennenku menee 🤣 mut siis niin järkyn kipeä nesteinen fiilis ollut ihon alla, että varmaan pari kiloa vettä on ollut matkassa 🫠 tänään vedin tiukat trikoot jalkaan, että tää oleminen vähän olis helpompaa. Viikonloppuna pitäis hana aueta, sit voi taas mennä puntaroimaan itteänsä.

En muista mitä tänne kerroin, mutta mä hölläilin kolme viikkoa kun oltiin reissaamassa, ja palatessa nesteet lähti kahdessa päivässä niin että sitten oltiinkin uudessa alimmassa painossa! Viime viikolla paino pyöri siinä 81.2-81.6 välillä, sunnuntaina lapsen kesäjuhlat toi sitten nesteitä niin eilen oli 82, tänään jo vähän alempi. PT:n kanssa otettiin tavoitteeksi että jos hätyyteltäis 80kg rajaa kuun vaihteessa.

Nyt tän viikon oon vanhemmillani lapsen kanssa ja teen itse etänä töitä, jossa tulee herkuteltua vähemmän mutta myös liikuntaa ei kauheasti kun pienempi asunto kun meillä kotona. Mutta ajatuksissa käydä paristi sellainen kiva reilu 5km kävelylenkki äidin kanssa iltaisin, siellä myös ulkokuntosali matkan varrella. PT mulla on vielä elokuun alkuun asti, sitten laitan tauolle taloudellisista syistä ja oon saanut nyt kesällä hyvän buugin päälle niin eiköhän se tästä jatku samalla tavalla, oon saanut psyykkisen puolen hyvään jamaan.

82,0 🫠 no se oli fiiliskin. Naama on kuin ympyrä heti herätessä. Menkatttt sais alkaaaaa. Eilen jo vähän oli kyllä vv värjäytynyttä, että kai ne siitä vois lähipäivinä.

82,0 🫠 no se oli fiiliskin. Naama on kuin ympyrä heti herätessä. Menkatttt sais alkaaaaa. Eilen jo vähän oli kyllä vv värjäytynyttä, että kai ne siitä vois lähipäivinä.
Mulla näytti aamulla myös 82. Käynyt alimmillaan 80,3. Mutta sama homma täällä, tiputtelua ja menkat tulossa. Yleensä en ees punnitse näihin aikoihin, mutta vahingossa kävin ajatuksissani 😅

Mulla nousi taas johonki 85 🫠🫠🫠 en tiedä oliko se kuntosalitreeni vai liian monta suolapähkinää, tai ehkä hesen hamppari🤣. Selvästi herkuttoman lisäksi, pitää alkaa kiinnittämään muihin terveellisiin ruokavalintoihin huomiota. Kuvittelin, että makea on se ainoa pahe, mutta eipä nuita hamppareitakaan näin usein voi syödä 🙃 pikku hiljaa asia kerrallaan. Edelleen sokerista olen pysynyt erossa ja se ei tunnu mahdottoman vaikealtakaan enää. Paitsi töissä on viikon ollut kulhossa 4 nallekarkkia ja ne vituttaa. Kaadankin ne nyt roskiin 😆

Mulla nyt paino jäänyt tuohon 81.8kg, mutta toisaalta vaaka jolla nyt vanhemmillani käyn ei ole niin herkkä painon vaihteluille kuin omani. Lisäksi täällä tulee liikuttua laittoman vähän, mutta koitan käydä kävelyillä edes joka toinen päivä. Herkuteltua ei tule ihan niin paljoa onneksi. Menkatkin kyllä tekee tässä tuloaan...

Kävin myös mittaamassa veriarvoja, etenkin ferritiini ja kolesterolit kiinnosti. Ferrit oli 70, mikä on ihan ok, mutta kai ne saisi olla lähempänä 100. Kaksi vuotta sitten oli 75, eli vähän laskenut. Kokonaiskolesteroli on laskenut kahden vuoden takaisesta viitearvojen sisälle, ja samoin huonon kolesterolin määrä on laskenut ja hyvän noussut, mutta ne ovat vielä kumpikin viitearvojen ulkopuolella, ei onneksi tosin paljoa. Varastorasva myös viitearvoissa.

Mulla nousi taas johonki 85 🫠🫠🫠 en tiedä oliko se kuntosalitreeni vai liian monta suolapähkinää, tai ehkä hesen hamppari🤣. Selvästi herkuttoman lisäksi, pitää alkaa kiinnittämään muihin terveellisiin ruokavalintoihin huomiota. Kuvittelin, että makea on se ainoa pahe, mutta eipä nuita hamppareitakaan näin usein voi syödä 🙃 pikku hiljaa asia kerrallaan. Edelleen sokerista olen pysynyt erossa ja se ei tunnu mahdottoman vaikealtakaan enää. Paitsi töissä on viikon ollut kulhossa 4 nallekarkkia ja ne vituttaa. Kaadankin ne nyt roskiin 😆
Tykkäys nallekarkkien roskiin kaatamiselle, ei fiksujen valintojen tekemisen vaikeudelle 😅 Pieni askel kerrallaan, hyvä kaikki te elämäntaparemontin yrittäjät!!!

Seurailen täältä taustalta siltä varalta että imetys ei viekään kaikkia näitä ekstrakiloja jotka nyt olen raskauden aikana kerryttänyt... Ja radin huomioiden olis terveellistä päästä hieman alemmas lähtöpainoa ettei 2-tyypin db-riski jää koholle.

@Yrttiteetä tekisi mieli se imetyksen vaikutus riippuu paljon mitä syö 😅 itsehän hyödynnin extra kulutuksen sillä, että pystyin syömän tosi paljon karkkia lihoamatta🤣 mutta en siis laihtunut raskauden aikaista lihomista imettämisen aikana. Siksi tämä projekti nyt 😅 raskaus tekee tästä vaikean 😂 viikkoja vasta 10 ja koko ajan nälkä. Joten koko ajan pitäis saada jotain. Söin minuutti sitten ja ihan järkyttävä nälkä

@Yrttiteetä tekisi mieli se imetyksen vaikutus riippuu paljon mitä syö 😅 itsehän hyödynnin extra kulutuksen sillä, että pystyin syömän tosi paljon karkkia lihoamatta🤣 mutta en siis laihtunut raskauden aikaista lihomista imettämisen aikana. Siksi tämä projekti nyt 😅 raskaus tekee tästä vaikean 😂 viikkoja vasta 10 ja koko ajan nälkä. Joten koko ajan pitäis saada jotain. Söin minuutti sitten ja ihan järkyttävä nälkä
Tiedän tunteen ☺️ Mutta ehkä se pudotustavoite kannattaa raskauden ajaksi jättää narikkaan ja pyrkiä vain 'hillittyyn' painonnousuun tai noilla viikoilla ehkä vielä suunnilleen saman painon ylläpitämiseen, että sikiöllä on riittävästi energiaa kasvaa.

Joo, nyt en varsinaisesti pudota painoa. Mutta yritän pitää sen tässä mitä on koko raskauden. Neuvolassa suositeltiin jopa, kun bmi on yli 30,ettei tulisi painoa. Kysyin ihan asioina siitä, ei varmaan muuten olis sanonut, kun paino on nykyään niin sensitiivinen aihe. Ja siis se mitä nyt teen, on että opettelen korvaamaan huonot valinnat hyvillä ja keksiä miten muistan pitää ateria rytmistä kiinni 😅 eli lopetin sokerin ja nyt vielä voisin vähentää noita hamppareita ja paistopisteen tuotteita välipaloina. Raskausnälkä on vaan sellainen, ettei se meinaa salaatilla lähteä 😅

@problemsolved Mä oon reilun vuoden yrittänyt tsempata syömisen kanssa ja oon pohtinut sitä myös ammattilaisen kanssa (hänellä on osaamista mm. syömishäiriöistä ja syömisen psykologiasta). Mulla taustalla siis vaikeuksia tulla raskaaksi, lopulta yli vuoden yrityksen jälkeen luomuraskaus lihavana (ahdisti olla yhtä ja toista riskiryhmää) ja sit keskenmeno, joka yllytti elämäntapamuutokseen. Siltä pohjalta ehkä muutamia ajatuksia, mitä oon harjoitellut:

- Käyn listan kanssa kaupassa kerran tai kahdesti viikossa ja teen käytännössä heräteostoksia vain vihannesosastolla. Yritän ajoittaa kauppareissut niin, etten ole kovin väsynyt tai nälkäinen.
- Pidän huolta, et kotona on tarjolla aina kasviksia helposti: hedelmiä näkösällä, samoin esimerkiksi kesällä tomaatteja. Tuhlaan myös napostelukokoisiin kasviksiin varsinkin viikonloppuisin, eli ostan pikkutomaatteja, rypäleitä, välillä valmiita naposteluporkkanoita. Jonkin verran pilkon kerralla enemmän kasviksia valmiiksi, esimerkiksi kukkakaalin kerralla jääkaappiin lohkoiksi samoin melonin.
-Teen ruokaa 2-4 päivän annoksen kerralla, koska se helpottaa mun arkea et voin välillä syödä valmista jääkaapista mikron kautta. Syön paljon kasviskeittoja ja uunipeltiruokia, joissa kasvikset on osa ruokaa. Reseptejä etsin esimerkiksi Chocochilin ja Viimeistä murua myöten-blogeista. Suosikkireseptit on tulostettuna kansioon.
-Tein listan nopeista ja helpoista pikaruuista ja pidän niihin aineksia pakkasessa ja kaapissa, jotta aina on jotain nopeasti syntyvää lämmintä ruokaa. Syömättömyys on aina huonompi kuin ei-niin-optimaalinen ateria. Mulla on varalla yleensä pakastepinaattikeittoa, purkkilinssikeittoa, pakasteperunamuussia ja pakastepyöryköitä, pakasteherneitä, täysjyvänuudelia, wokkivihanneksia, jääkaapissa tofua, täysjyväpastaa, valmista pastakastiketta, säilyketölkkikalaa. Varmasti jotain muutakin vielä. Tarvittaessa saan ruuan ihan vaan lämmittämällä jotain mikrossa. Välillä auttaa et on vaikka ruisleivän väliin jotain mikrossa lämpiävää valmispihviä pakkasessa, siitä saa jo ruokaisamman välipalan kasvisten kanssa.
-Yritän ostaa hyvät perusvalinnat: leivät ja viljatuotteet täysjyvää, jääkaapissa pääasiassa rasvattomia maustamattomia maitotuotteita (rahkaa, raejuustoa, jogurttia), margariinit ja ruuanlaittorasvat kasviöljypohjaisia.
-Pidän pähkinöitä kaapissa ja syön niitä päivässä pari annosta aamupalalla tai välipalalla.
-Pyrin syömään joka aterialla täysjyvää, proteiinia ja kasviksia/vihanneksia/marjoja/hedelmiä. Esimerkiksi iltapalalle otan niin ison lautasen, että siihen mahtuu paria kasvista leivän kylkeen. Jos teen kotona pizzaa, niin syön pizzan paistuessa alkusalaatin tai jotain kasvista. Arkiruokaa laittaessa usein kiukkuporkkanan.
-Jos säännöllinen syöminen tuntuu vaikealta, ostan helpompia välipaloja: kefiiriä, karjalanpiirakoita, proteiinivanukasta jne. Koska on tärkeämpää pitää kiinni ruokarytmistä kuin täydellisestä välipalasta.
- Pidän huolta, et töissä on mukana myös fiksut välipalat: vähintään kasviksia/hedelmiä ja pähkinöitä, mutta yleensä myös valmiiksi tehty tuorepuuro tai jogurttiannos.
- Syön makeat herkut ruuan tai välipalan jälkiruuaksi. Sipsit, popkornit yms. vastaavat syön yleensä niin, että niiden kanssa on tarjolla myös kasviksia ja muuta ns. helppoa naposteltavaa. Yritän ennakoida esimerkiksi sen, etten mene kahvipöytään nälkäisenä - saatan syödä esimerkiksi ennen juhlia pienen raejuustopurkin ja banaanin autossa.
- Olen opetellut tunnistamaan syömisyllykkeitä ja löytämään esimerkiksi stressin purkuun muita tapoja kuin syömisen.
- Jos tuntuu et nälkä vaivaa, tarkistan ensin et olenko syönyt kasviksia ja proteiinia riittävästi.
- Yritän kaikesta huolimatta syödä joustavasti. Tai siis periaatteessa, just nyt sitä rajoittaa raskausdiabetes ja pelko verensokerien nousemisesta liian korkeiksi. Lisäksi olen edelleen lihava eli radin takia ois hyvä tavoite ettei paino nouse raskauden aikana. Motivoi kyllä, mut en silti toivo tätä kenellekään 🙈

Joo, nyt en varsinaisesti pudota painoa. Mutta yritän pitää sen tässä mitä on koko raskauden. Neuvolassa suositeltiin jopa, kun bmi on yli 30,ettei tulisi painoa. Kysyin ihan asioina siitä, ei varmaan muuten olis sanonut, kun paino on nykyään niin sensitiivinen aihe. Ja siis se mitä nyt teen, on että opettelen korvaamaan huonot valinnat hyvillä ja keksiä miten muistan pitää ateria rytmistä kiinni 😅 eli lopetin sokerin ja nyt vielä voisin vähentää noita hamppareita ja paistopisteen tuotteita välipaloina. Raskausnälkä on vaan sellainen, ettei se meinaa salaatilla lähteä 😅
Joo! Oon yrittänyt opetella radi-diagnoosin myötä vetämään välipaloina raejuustoa, kananmunia tms. enemmän proteiini- kuin hiilaripitoista, mutta pahoinvointiin mulla auttoi parhaiten juustovoileivät joten niitä tuli syötyä aika runsaasti. Kumma tunne kun keho tuntuu huutavan juuri niitä ruoka-aineita mitä olisi hyvä välttää...

Takaisin