Painonpudotusryhmä

Uudella alimmalla huhtikuu käyntiin, 78,2 🥳

@Nila vielä on vähän tauti kesken. Nielutulehdus alkaa olla taputeltu, mutta silmät rähmii, nenä vuotelee, ääni on pois ja viime yönä alkoi yskä mullakin 🤧 Sä oot saanut kyllä hyvän pituisen saliputken alle 💪🏼 helpompi palatakin sit flunssan potemisen jälkeen, kun ei ihan takaisin lähtöruutuun palaa 😊

Joo nousi mullakin kuume sitten illalla. En kyllä muista koska viimeksi olisi ollut kuumetta flunssan yhteydessä. Koronatkin oon sairastanut kuumeettomana. No, tänään tuo vaaka uusilla pattereilla näyttikin 82,5 eli varmaan paino laskussa. Ehdin kuitenkin jo tilata älyvaa’an tilalle 😅

Vauvan verikokeen takia herätty tänään 4.20 (ei voinut tissinukuttaa koska paastokoe, niin oli pakko nousta keksimään huvituksia lopulta). Aikoihin ei olekaan tehnyt tällä mitalla herkkuja mieli, joten herkkukaappia tuli hyvän työmaapölynimurin tehokkuudella tyhjennettyä taaperon päikkärien ajan 🙈😅 Suklaata, lakuja ja jätskiä sisäänhengitettynä. Huomasinpa vain mikä merkitys yöunella ja muulla kuormituksen säätelyllä on!

Tuun nyt itsekkin tänne kirjottelee kun järkytyin vähäisen kun katsoin että bmi:n mukaan lihavuuden puolella olen. Tiennyt kyllä että ylipainoa on vähäsen tai no epäillyt että 10 kg noin. Mutta laskeskelin niin jotta normipainon rajoissa pitäisi pudottaa 17 kiloa. 😳 Lyhyt kun olen, 158 cm niin painon pitäisi olla nähtävästi max bmi:n mukaan 60 kg. Ja nyt painoa 77 kg. Tosin tän vuoden puolella paino tippunut 4 kg ihan vain oudosti mitään tekemättä. Tosin no olen ehkä parantanut että lenkkeilen taas enemmän. Mutta itsellä ruokavalioa vaikea muuttaa kun painoni ei siitä johdu kun muutenkin ihan ok kyllä syön joitain asioita voisi parantaa mutta syön kyllä hirveän vähän ja herkuttelen harvoin siis ehkä pari kertaa kuussa jotain. 😅 Mulla pari lääkettä jotka kuulemma nostaa painoa kun kerryttää nestettä herkästi kehoon.

Hivuttaudun tänne painonpudottajien joukkoon, josko saisi lisää motivaatiota liikkumiseen!
Synnytyksestä kohta 3kk aikaa, joten vielä en ole sen suuremmin liikuntaa harrastanut, pääasiassa vaunulenkeillä käynyt. Paitsi nyt koittanut aloittaa pelaamaan wiillä sellasta fitness peliä, jossa käytetään tasapainolautaa. Tulee muuten tehokkaita treenejä niitä pelatessa 😅 Ylimääräistä mulla on varmaan pitkälti toistakymmentä kiloa, lyhyenläntä kun olen niin varmaan joku ~65kg ois sellanen ihannepaino 🤔 Tosin itse oisin näin alkuun tyytyväinen vaikka 70kg painoonkin. Tällä hetkellä painan varmaan jotain päälle 80kg. Raskauskilot onneksi aika pitkälti lähti kaikki pois, mitä nyt ehkä +muutama kilo lähtöpainoon.

Mä oon nyt jumittanut tässä ~78kg tienoilla varmaan kuukauden. Asia ollut kyllä mielessä ja yritystä on, mut ei vaan oo tarpeeksi. Ennen kesää haluaisin sinne 70kg paikkeille.

En haluis maksaa siitä valmennuksesta enää jossa olin, mutta tää selkäranka on ihan olematon ilman jotain tollasta ”painetta”. Mä tiedän paljon ja enemmänkin siitä miten pitäisi tehdä, mutta ei vaan meinaa motivaatio ja itsekuri riittää millään. Turhauttavaa, etenkin kun pääsin syksyllä niin hyvään moodiin.

Mut eipä tässä oikein muu auta kun ottaa jokainen päivä ja jokainen ateria ja treeni uutena mahdollisuutena.

Tää asia varmaan sopii tähän ketjuun parhaiten.

Turhauttaa kun tuo paino mulla laskee sykleissä. Voi olla parikin viikkoa niin että seilaa eestaas jossain kilon säteellä, ja sitten se tipahtaa parissa päivässä 0,5-1 kg. Ja sitten taas jumitetaan viikkoja.

Ongelmaa ei sinänsä isossa kuvassa ole koska ei sillä lopulta ole merkitystä, putoaako 100g päivässä vai jumittaako ensin, minkä jälkeen tipahtaa kerralla enemmän. Mutta välillä meinaa aiheuttaa uskonpuutetta omaan tekemiseen ja vaikuttaa motivaatioonkin, kun kovasti yrittää, ja tulosta ei meinaa tulla (ennen kuin sitten jossain kohtaa yhtäkkiä tippuu) 😩

Viimeksi 17.-20.3. välillä putosi yhteensä kilon. Sitten parin viikon jumitusjakso, ja sitten taas 5.-6.4. putosi 0,6 kg. Nyt taas jumitusjakso menossa.

Tiedän että ennen pitkää kyllä taas alkaa tapahtua, mutta pakko johonkin vaan nyt marista tästä asiasta. 😅

@Misa tuttu tunne 🙈 nyt etenkin kun ei oo niin paljoa enää pudotettavaa, niin tää ilmiö vielä korostuu. Viikko sitten sain tuon alimman, missä se oli pari päivää. Sen jälkeen +1 kilo takaisin jotain pöhöä ja tähän jumimaan 🙄 Saa nähdä suostuuko tän kuun aikana enää antamaan uutta alinta. Painavampana tää nykyinen kalorimäärä tarkoitti isompaa vajetta, jolloin jumit ei jäänyt niin pitkiksi. Pääsiäinenkin edessä herkkuineen ja kahvitteluineen. Herkkupäivätkin vaikuttaa nyt enemmän siihen että viikkotasolla todellinen kalorivaje jää pienemmäksi, kun kevyempänä kulutus on väkisin pienempää. Vaatii kyllä sinnikkyyttä pysytellä kaloritavotteissa, kun edistys hidastuu ja pudotusmäärät pienenee 😅

Mun seuraava tavoite olis se 74. Syksyllä tuon olis saavuttanut kuukaudessa, mutta nyt oon iloinen jos kesäkuun loppuun mennessä edes tuon saisi saavutettua. Sen jälkeen en tiedä jätänkö tuohon ja keskityn painonhallintaan, vai kokeilenko vetää tasan 70:een. Houkuttaisi kokeilla, mitä tuollainen itselle luontaista vähän alempi paino tekisi juoksukunnolle.

@litranmitta todellakin, kyllä huomaa ettei lähde enää yhtä helposti kuin 16 kiloa sitten. Toki oon nyt jonkin verran myös pienemmällä vajeella kuin silloin, kun painoa oli enemmän ja pidin kalorit vähän matalammalla. Mutta en nytkään syö mitenkään mahdottoman paljon (2 viikon keskiarvo 1700kcal/pvä) ja oman tutkimukseni mukaan mulla paino pysyy yllä n. 2200 kalorilla, toki se vaihtelee, mutta siinä paikkeilla. Eli pitäisi periaatteessa pudota puolisen kiloa viikossa, mutta ei se ihan niin mene.

Helpottaa kuitenkin jaksamista kun tietää, että ennenkin on jumitettu pahimmillaan 3 viikkoa ja sitten taas tapahtuu. 😄 Jos ei olisi taustalla niin paljon dataa, niin voisi alkaa epäilyttää että laskenko jotain nyt tosi väärin vai mikä mättää.

Mä nyt pidän välitavoitetta 63-64 kilon välillä (nyt siis alin 65kg ja tänään 65,7kg) ja sitten lähden nostamaan kaloreita pienelle plussalle taas, ja kasvattamaan lihasta. Kesällä muutenkin mukava syödä vähän enemmän, ja jos kävisi niin kivasti että päästään aloittamaan IVF, en todellakaan jaksa olla samaan aikaan kalorivajeella. Eli jos en pääse toivomaani painoon ennen sitä, niin sitten varmaankin unohdan koko tavoitteen ja lähden vaan suoraan lihastenkasvatuskuurille. Lopullisesti ei kilomäärillä ole mulle mitään väliä, toivon vaan että saisin rasvaprosenttia alas (viimeksi mittauksessa 31 ja risat) ja lihasta lisää, en siis mielestäni toivo liikoja, mutta haastavaa vaan on. 🥲

Eilen oli tippunut kivasti ja tänään sit taas plussalla eilisestä 🫣 joo, normaalia vaihtelua varmasti. En oo päässyt nyt salille kun mies ollut pitkiä päiviä töissä (enkä ehdi kävellen salille töiden ja lapsen tarhasta hakemisen välissä). Josko tänään pääsis. No, tällä viikolla kalorit pysyneet maltillisempina ja eilen huomasin ettei ollut kauheaa herkkuhimoa koko päivänä. Ei oo helppoa, mut päivä ja viikko kerrallaan.

@Misa Mulla samanlaiset tavoitteet, 63 kiloa välitavoite ja nyt 67 ja risassa jumittanut paino pari viikkoa. Joulun jälkeen paino oli päässyt karkaamaan lähemmäksi 70 kiloa.

Kuinka pitkään jaksatte olla miinuskaloireilla? Itsellä tuntuu, että muutaman viikon jälkeen alkaa aina tökkimään.

@Pony vähintään 2 viikon välein kyllä pidän päivän jolloin syön kulutuksen verran tai vähän ylikin, ihan luvan kanssa. Se auttaa ainakin mua ihan huomattavasti jaksamaan paremmin muina päivinä. Välillä oon tuollaisen päivän pitänyt viikottainkin, ja joskus pidän parikin sellaista päivää. En siis suoraan kalorivajeella itsekään kyllä ole paria viikkoa enempään putkeen. Koitan myös kuunnella edes jollain tasolla kehoa, eli jos tuntuu että alkaa ruoka/herkkuhimot nousta, niin syön enemmän ja sallin myös niitä asioita mitä juurikin tekee mieli enkä yritä korvata niitä jollain muulla. Tää on tuntunut toimivan tosi hyvin pitkässä juoksussa 😊

Tällä hetkellä tuntuu siltä että oon just tarpeeksi ollut kalorivajeella tässä kohtaa (2 viikkoa takana putkeen, sitä ennenkin toki mutta tuossa välissä oli useampi "vapaa" päivä), mutta huomenna lähdetäänkin yön yli reissuun ja pidän taukoa laskeskelusta. Hotelliaamiaista odotellessa. 😋

@Pony mulla tulee epäsäännöllisen säännöllisesti kulutuksenverran- tai ylityspäiviä. Käydään yleensä kerran viikossa vähintään mummolassa, jolloin helposti tulee vähintään ylläpitokalorit. Usein plussapäiväkin. Joskus viime vuonna oli sielläkin kyläillessä enemmän herkkuselkärankaa, mut nyt oon kyllä joka kahvittelu ottanut keksiä ja pullaa 😅

Mulla tekee herkkuhimotuksia. Oon pohtinut sille syitä. Ainakin se että onhan tässä pitkä pudotus taustalla, ja oon laskeutunut siihen painoon mikä mun keholle on se ns. helppo paino jossa pysyy vaivattomasti (bmi 25-26). Toisaalta ylikulutuksensyöntipäivien jälkeen mieli halajaa automaattisesti seuraavana päivänä kevyempiä ruokia, syömään alle kulutuksen, eli keho pyrkisi pitämään tilanteen tässä. Sitten kun pyrin tekemään maltillista vajetta ja laskemaan painoa vielä vähän, niin keho vastustelee sitä.

Toinen mun pohtima syy on, että mun omien tarpeiden täyttyminen on taas vähän taka-alalla. Omaa aikaa ei oo juuri liiennyt. Tällä viikolla oon eilen varastanut 20 minsaa nopealle juoksulenkille. Lasten päikkärit on menneet viime aikoina pitkälti ristiin, ja jos jonkun pätkän nukkuvatkin yhtä aikaa, ehdin vasta kuunnella hiljaisuutta enkä aloittaa mitään mielekästä. Yöunissa on ollut vähän repaleisuutta, tai sitä että jään jostain aamuyön havahtumisesta hereille. Flunssaputkikin on syönyt henkistä jaksamista. Sit vielä taaperon uhma: kiistatilanteet tekee mulle fyysisestikin tosi kurjaa oloa, ja omien kierrosten tasaamiseksi näillä kotiäidin resursseilla ei aina keksi muuta kuin napata keksin tai palan suklaata. Pitäisi löytää joku muu nopeasti ja tehokkaasti mielihyvää ja rauhoittamista tuova asia (kun teekuppiakaan ei saa rauhassa juoda loppuun ennen uutta katastrofin poikasta 😅). Pelkät syvät henkäykset yksinään ei aina meinaa riittää 🙈 Sokerittomat limpparit on ollut yksi hyvä rentoutumiskeino, ja suklaan voisi vaihtaa johonkin maukkaampiin xylitolpastilleihin kuin hakkaraiset (tyyliin ne jenkin versiot).

Kolmas on proteiinin tärkeys. Sitä on saatava, ja heti huomaan herkkuhimoissa jos se jää alle sataan grammaan päivässä tai jos aamupäivän ruoat on olleet liian vähäprotskuisia. Tänään esimerkiksi jäivät liian alas, ja iltapäivästä olinkin kuorimassa pikkusuklaamunia herkkunälkään 🙊 lounaaksi oli riisipuuroa ja välipalalle otin kaurapatukan enkä proteiinipatukkaa.

Sinnikkyyttä jatkaa ykkössyystä (iso pudotus taustalla ja kehon tyytyminen tähän mihin on päästy) huolimatta ja tarkkaavaisuutta huolehtia kolmosesta (proteiini) löytyy, vaan mistä saisi lisää omaa aikaa. Täytyy koittaa varastaa enemmän pikkuhetkiä lenkkeilyyn ainakin.

Mullakin paino lähtee aina sykäyksittäin parin viikon välein. Tuntuu että paino ei juuri tipu mutta keskiarvopaino kyllä tippuu koko ajan. Tänään 81,1kg uusi alin :) 13 kg lähtenyt ja toinen mokoma olis vielä pudotettavaa. Olen asennoitunut että reilu vuosi ainakin menee tähän koko projektiin. Mulle tärkeintä on opetella uusia pysyviä tapoja eikö pudottaa painoa mahdollisimman nopeasti. ☺️

IMG_7092.jpeg

IMG_7091.jpeg

Mä en tajua tätä kun salipäivien jälkeen aina humpsahtaa paino alas, yleensähän se nousee kun nestettä lihaksissa (ja treenaan kuitenkin isoilla painoilla niin että vikat toistot on vaikeita): tänään -900g eilisestä 😅 päästiin sinne 77-alkavaan vihdoin, huomenna varmaan tosin takas 78 puolella koska tänään illalla syödään pitsaa 😂

Kirjoita tähän...
Takaisin