Painonpudotusryhmä

heräsin itsekin tuohon juustonsyöntiin 😱 kiitos @litranmitta tuosta aiemmasta viestistä, aloin miettimään kuinka paljon tulee syötyä leipää aamu/väli/iltapalaksi ja se juuston määrä on kyllä iso tekijä varmasti mun painonhallinnassa, on kuitenkin sen verran energiatiheä ja ainakin mulle tosi koukuttava ruoka-aine.
Sit ku on vielä järkky nälkä niin tulee leipää tehdessä huomaamattaan syötyä ekstrana 1-2 siivua. Oon alkanut suhtautumaan juustoon enemmän herkkuna nyt. Jos oon leipää nyt syönyt niin oon paistanut päälle nopean munakokkelin. Jätän sen aika pehmeäksi. en oo jäänyt kaipaamaan juustoa kun laittaa sopivasti suolaa päälle. Saa samalla proteiinitkin kun en lihaa syö niin ei tule proteiinia leikkeleistä.
No jep, se juusto on kyllä aika salakavala 😅 mut kannattaa ne 17 % juustot kokeilla sit kun kaipaat leivän päälle, jos kananmunat alkaa tympiä 😊 Ne on mun mielestä ihan hyvä kompromissi, koska 10 % juustot on jo ihan pyyhekumia 😝 Ja sit aamupala-tuorejuustosiivut on kans vähärasvaisempia, etenkin se vihree paketti on vaan 5% rasvaa 👌🏼

No jep, se juusto on kyllä aika salakavala 😅 mut kannattaa ne 17 % juustot kokeilla sit kun kaipaat leivän päälle, jos kananmunat alkaa tympiä 😊 Ne on mun mielestä ihan hyvä kompromissi, koska 10 % juustot on jo ihan pyyhekumia 😝 Ja sit aamupala-tuorejuustosiivut on kans vähärasvaisempia, etenkin se vihree paketti on vaan 5% rasvaa 👌🏼

Oon välillä ostanutkin niitä 17% juustoja ja ne on ihan hyviä. Ongelma on vaan se jos alkaa kompensoimaan sitä vähempirasvaisuutta määrällä 😂 mut huomaan kyllä että mulle ei muutenkaan sovi jatkuva leivän puputus. Lähinnä tulee sellainen olo ettei muka ”syö mitään”, jotenkin vaikka puuron syönnistä tulee enemmän sellainen olo että on syönyt jonkun kunnollisemman aterian 😅

Mikä vaaka @Olive lla muuten on kun noin kovasti antaa painon lisäksi muutakin tietoa? ☺️

Mä oon kans helposti leipään addiktoituva ja sitä tulee sit syötyä helposti vaik lounaan päälle tai ennen ruokaa silleen "ensihätään" jos on kova nälkä. Ja vaikka ois maltillisesti margariinia ja kevyempää juustoa niin kyl yks leipä kevyilläkin täytteellä on kuitenkin helposti sen +150kcal. Eli kertyy päivässä aika huomaamatta ekstraa vaikka muutamasta leivästä.
Syön kyl edelleenkin joka päivä leipää mutta silleen järjellä ja kohtuudella. Päälliset oon myös järkevöittänyt (vähemmän/ei ollenkaan levitettä, kevyempi juusto, leikkelettä enemmän proteiiniksi).

Juuston keventämisen lisäksi vaihdoin jugurtin rasvattomaan (Salakis 0% on oikeen hyvää!), samoin raejuuston. Seuraan kaloreita ja makroja, ja tolla muutoksella oli iiiiso vaikutus siihen miten helppo päivän tavoitteisiin on päästä!

Mikä vaaka @Olive lla muuten on kun noin kovasti antaa painon lisäksi muutakin tietoa? ☺️

Mä oon kans helposti leipään addiktoituva ja sitä tulee sit syötyä helposti vaik lounaan päälle tai ennen ruokaa silleen "ensihätään" jos on kova nälkä. Ja vaikka ois maltillisesti margariinia ja kevyempää juustoa niin kyl yks leipä kevyilläkin täytteellä on kuitenkin helposti sen +150kcal. Eli kertyy päivässä aika huomaamatta ekstraa vaikka muutamasta leivästä.
Syön kyl edelleenkin joka päivä leipää mutta silleen järjellä ja kohtuudella. Päälliset oon myös järkevöittänyt (vähemmän/ei ollenkaan levitettä, kevyempi juusto, leikkelettä enemmän proteiiniksi).

Juuston keventämisen lisäksi vaihdoin jugurtin rasvattomaan (Salakis 0% on oikeen hyvää!), samoin raejuuston. Seuraan kaloreita ja makroja, ja tolla muutoksella oli iiiiso vaikutus siihen miten helppo päivän tavoitteisiin on päästä!

Mulla on Withings Body Smart -vaaka ☺️

Toi 0% Salakis-jogurtti on tosi hyvää ja siin on kivasti myös proteiinia!

Siis tuohan se on että ne on pienet jutut joilla saa isot muutokset aikaan. Kalorivaje on helppo vesittää muutamilla runsasenergisillä lisäyksillä joiden puuttumista ei toisaalta edes huomaisi. Mulla ei oo mitään isompia herkkumättöjä mutta vaikka olisikin niin eihän nekään harvakseltaan koko venettä kaada. Mulla jäi synnytyksen jälkeen päälle sellanen herkuttelu että otin lounaskahvin kanssa vaikka keksin tai pari ja sit päiväkahvit kanssa vielä suklaapatukka tai pulla. Sokerikoukku valmis ja energiavajeen toteuttaminen aika sairaan vaikeeta. Nyt oon pitänyt sellasia muutaman päivän/ viikon pituisia ”herkkulakkoja” että päätän aina etukäteen että tuossa ja tuossa tilanteessa voin vähän herkutella, mikä tuntuu ihan toimivalta 😊

Jumituksinen terve 🙈 tai tottahan tämä oma viikon pari kestävä jumi ei ole mitään verrattuna oikeasti pitkiin jumeihin, mutta kirvoitti silti ajattelemaan 😁 Tässä kun on tämänkin viikon syönyt tunnollisesti ja paino jumittaa silti siellä vajaa kilon korkeammalla edellisestä alimmasta niin alkaa jo malttamatonta ärsyttää 😅 Silti tiedän että kun sitkeästi jatkaa niin kohta tullaan taas isompi pudotus kerralla alemmas. Tunnen myös kehossa että nyt on enemmän vettä kudoksissa jumissa. Särkee ja kolottaa. Luulin että keskiviikkoinen hieronnassa käynti olisi auttanut sekä särkyihin että nesteiseen oloon, mutta keho oli eri mieltä ja pamautti siitä seuraavaksi päiväksi vaan pari sataa grammaa lisää painoa ja hierottu alue kipeytyi. Mulla näyttää kyllä olevan joka kuun alkuun rauhallisempi / juminen jakso, joka puolen kuun jälkeen purkautuu 😅 Merkkaan siis kelloon vain uudet alimmat niin näkee hyvin tasangot ja notkot. Syitä on varmaan ainakin kaksi: luonnollinen tasaisempi vaihe painonpudotuksessa ja tiedostamaton "kiriminen" aina loppukuusta, jotta saa kuukauden tuloksen isommaksi 🤔 Ainakin vikalla viikolla tunnustan vetäväni aina tiukempaa linjaa kaikessa ja kuukauden ekalla viikolla taas saatan ottaa vähän löysemmin 😄 Mutta miinuksilla olen kuitenkin alkukuustakin, joten ei se selitä sitä miksi paino ottaa hyppäyksen ylöspäin, jumii siellä, ja sitten tulee harppauksella alaspäin. Vaan kyllä siellä on mukana sitä painonpudotuksen sykliä missä keho huomaa tulleensa uuteen alimpaan, stressireaktiona hetkeksi lyö jarrujärjestelmän päälle, nappaa nestettä, ja kun taas huomaa ettei kuoltukaan nälkään, suostuu päästämään lukemaa alemmas ja purkamaan nestevarastot ja syömään lisää rasvakudosta. 😄 tällainen oma mutupohdinta asiasta 🤣

@litranmitta sulla ei vissiin kiertoa vielä synnytyksen jälkeen ole? Mietin että jos on, niin voisko se vaikuttaa. Tai voiko ilman kiertoa/menkkoja hormonit kuitenkin mennä jotenkin syklisesti... 🤔

Mulla on paino aina about dpo-3 ... dpo11 jumissa ja jopa plussalla, ja sit humpsahtaa sen jopa pari kiloa yhdessä yössä just ennen menkkoja. 😅 Ja jatkaa yleensä laskua sinne ovulaation alle asti.

Mä en nyt edes käy vaa'alla tuona aikana montaa kertaa, kun ärsyttäis vaan. 🥲 Ja vaikka sinnikkäästi yrittää katsoa pitkällä tähtäimellä, niin kyl se syö motivaatiota nähdä vaa'alla se "huono" lukema.

Luteaalivaihe on muutenkin vaikeampi, mulla ainakin silloin herkemmin nälkä, jota en samoilla kaloreilla alkukierrosta tunne. Ja herkut himottelee enemmän. Voi toki liittyä toisiinsa, eli luteaalivaiheessa ehkä sallin itselleni enemmän herkkuja tai yleisesti sellaista "lohdullisempaa" = tuhdimpaa ruokaa, jolloin ruoan volyymi on pienempi kun kalorit pysyy kuitenkin samana. Ja sitten se pienempivolyyminen ruoka ei täytä yhtä paljon.

@litranmitta sulla ei vissiin kiertoa vielä synnytyksen jälkeen ole? Mietin että jos on, niin voisko se vaikuttaa. Tai voiko ilman kiertoa/menkkoja hormonit kuitenkin mennä jotenkin syklisesti... 🤔

Mulla on paino aina about dpo-3 ... dpo11 jumissa ja jopa plussalla, ja sit humpsahtaa sen jopa pari kiloa yhdessä yössä just ennen menkkoja. 😅 Ja jatkaa yleensä laskua sinne ovulaation alle asti.

Mä en nyt edes käy vaa'alla tuona aikana montaa kertaa, kun ärsyttäis vaan. 🥲 Ja vaikka sinnikkäästi yrittää katsoa pitkällä tähtäimellä, niin kyl se syö motivaatiota nähdä vaa'alla se "huono" lukema.

Luteaalivaihe on muutenkin vaikeampi, mulla ainakin silloin herkemmin nälkä, jota en samoilla kaloreilla alkukierrosta tunne. Ja herkut himottelee enemmän. Voi toki liittyä toisiinsa, eli luteaalivaiheessa ehkä sallin itselleni enemmän herkkuja tai yleisesti sellaista "lohdullisempaa" = tuhdimpaa ruokaa, jolloin ruoan volyymi on pienempi kun kalorit pysyy kuitenkin samana. Ja sitten se pienempivolyyminen ruoka ei täytä yhtä paljon.
Joo ei oo vielä täällä menkkojen alkua näkynyt 😝 Ois kyllä säännölliseen kiertoon täsmääviä nuo vaihtelut, jännä nähdä miten muuttuu sit kun joskus menkat palaa 😁

Mä päätin tän viikonlopun mennä rennosti ja stressaamatta (hah kun koko viikko mennyt yhtä rennosti 😂). Tänään oltiin päiväreissulla ja huomenna on isänpäivä, jota varten oon leiponut herkkua kakkua 😋 sit taas arkisempaan ja harkitumpaan ruokaan maanantaina 😊 Vaa'alle menoa voisin aivan hyvin odotuttaa keskiviikkoon asti et ehtis kakkuturvotukset laskea 😆

Heips! Täällä edelleen treenataan kävelyn ja juoksun merkeissä ja kulutus on kovaa. 500kcal per treeni juoksumaton mittarin mukaan. Mutta paino ei vain putoa… ei nousekkaan, muttei myöskään putoa. 😅 Jos en liikkuisi näin paljon, niin tulisi rytinällä takaisin.

Täytyy olla joku plan B jos liikuntaa aikoo yhtään vähentää, kun sit vasta pulassa ollaankin. Nautin kovasta kunnosta, mutta en tästä ylimääräisestä.

Heips! Täällä edelleen treenataan kävelyn ja juoksun merkeissä ja kulutus on kovaa. 500kcal per treeni juoksumaton mittarin mukaan. Mutta paino ei vain putoa… ei nousekkaan, muttei myöskään putoa. 😅 Jos en liikkuisi näin paljon, niin tulisi rytinällä takaisin.

Täytyy olla joku plan B jos liikuntaa aikoo yhtään vähentää, kun sit vasta pulassa ollaankin. Nautin kovasta kunnosta, mutta en tästä ylimääräisestä.
Liikunta vaikuttaa yllättävän vähän kulutukseen 😅 mut muut hyödyt (myös energiankulutukseen pitkällä tähtäimellä) on niin positiivisia että hyväähän se tekee 🤩

Täällä sitkeästi yhä +1 kilo alimmasta 😩 plääh.

Mulla liikunta kyllä tuulettaa päätä niin että luonnollisesti tulee sitten syötyä säännöllisemmin ja terveellisemmin. Mielitekoja on enemmän niinä päivinä kun ei ole käynyt vaikka vaunulenkillä. Miehellä lähtee ruokahalu jos ei pääse salille, mulle käy vähän toisinpäin 😄

Hölmönä kävin isänpäiväviikonlopun jälkeen vaa’alla. Herkuttelut pysyi mielestäni kohtuudessa mutta silti +1kg. 94,7kg. 🫠 sitten vielä maanantaina tuli kyläpaikassa syötyä tarjoamisia, mutta tästä taas ruotuun. Vietän ainakin viikon nyt taas täysin ilman herkkuja, ehkä kaksikin ettei lähde mikään herkkukierre tästä

Valmennuksen eka viikko meni tosi hyvin! Tää toinen viikko on hankala kalorien kannalta, huomenna kolmen ruokalajin illallinen jonka sisältöön en voi vaikuttaa, lauanataina myös ravintolaan. 4/5 työpäivää toimistolla -> ravintolalounaita. Oon suunnitellut viikon, mut katsotaan miten menee. Sunnuntaina voi kitkutella pienillä kaloreilla et pysyis tavoitteessa, mut eihän se ideaali ole.

Paino nyt 75.3kg, kolme päivää jumitti 75.85kg ja menkat sit alkoi eilen niin humpsahti puoli kiloa pois vaikka onkin maha melko turvonnut edelleen.

Tää viikko on ollut liikunnan kannalta haastava, mut suunnitelmissa mennä tänään ja sunnuntaina salille, lauantaille vähän jotain cardiota jos vaan ehdin.

Mullaki vähän juminut paino, mutta syyt on aina selkeät. Olen syöny jotain sokeriherkkuja tai juonut sokeria sisältävää limsaa/mehua/jogurttia. Nyt heti, kun viikon pystynyt olemaan taas tiukemmin, vaikka isänpäivänkakkua söinkin, on paino vähän tullut alas.
Ite olen nyt raskaana, joten en varsinaisesti laihduta, mutta vältän edelleen sokeria sen kaikissa muodoissa ja pyrin syömään itse tehtyä ruokaa ( eli ei siis pitsalle tai hampparille). Uskon että tällä lähtee vielä painoa pari kiloa, ennen kuin solumöykky vatsassa alkaa tuomaan painoa. Ja samalla se ei aiheuta haittaa raskaudelle, vaan varmasti on tulevalle lapselle parempi.
Toki en voi vielä tietää, miten tämä onnistuu, jos pahoinvointi alkaa. Olen todennut itselleni, että maissa joissa ei ole niitä herkkuja saatavana, selviävät raskaudesta syömättä niitä, joten enköhän minäkin keksi jotain mikä maistuu. Painoa normaalipainon rajaan pitäis pudottaa n.5-7kg

Moi kaikki! Olin aiemmin tässä ryhmässä aktiivinen mutta painonpudotusasiat jäivät toissijaisiksi kun tulin raskaaksi ❤️ nyt uusin tulokas on reilun viikon ikäinen ja kuntoon pääseminen alkaisi olla taas ajankohtaista 😄 mulla oli siis esikoisen jäljiltä n. 7-10kg ylimääräistä ja nyt tästä raskaudesta siihen päälle vielä n. 3kg.

Ollaan alettu pikkuhiljaa käymään vaunulenkeillä ja esikoinen pitää viedä tarhaan kävellen, mutta tän lisäksi pitäisi varmaan alkaa tehdä jotain muutakin 😆

@Nila siis just tuota samaa käy itelläkin 😅 lötköttelypäivä ni tietää olevansa kaappeja kaivelemassa, mut lenkkiä tai jumppaa tai ees pihatöitä/perheulkoilua kehiin ni helpompi syödä fiksusti 😅

@Olive tsemppiä valmennuksen parissa 🤩 Sun suunnitelmallisuus viikon suhteen on kyllä ihailtavaa!

@problemsolved onnea raskaudesta 🥰 Mullakin vuosi sitten ehti alkuraskauden ällötyksissä laskea pari kiloa, sit nousi takaisin lähtöpainoon joulun jäljiltä 😅 sit tapahtui yksi iso perhettämme kohdannut kriisi alkuvuodesta, mikä sotki terveellistä syömistäkin kun ei ollut ajatuksilla resursseja miettiä ruokaa. Sen pahimman järkytyksen ja surun mentyä jaksoin sit loppuraskauden kyllä olla taas tarkempana, eli lopputulos raskausajan painonhallinnan kannalta oli hyvä, vaikka nuo koettelemukset vähän vaiheita sotkikin 😌

@Pumperoinen onnea vauvasta ❤️ pienin askelin liikkeelle ja ravitsevaa ruokaa, siitä se lähtee 🥰

Mulla oli tänään puoli kiloa eilistä alempana, eli jospa se nestejumi liikkuisi. Eilen tein jumppaa, ja supermies-selkäliikettä matolla pötkötellessä painoi kyllä suoliston aluetta niin inhottavasti, että jotain vatsan turvotusta oli olemassa 😝 jos se sieltä eilen tänään ja huomenna sit purkautuisi, niin helpottais olo vatsassa ja vaakakin voisi suostua liikahtamaan 😅

@litranmitta juu kyllä itselle pitää olla armollinen ja mennä sen mukaan mihin rahkeet sillä hetkellä riittää 🧡

En ymmärrä tätä ihmisen (naisen) kroppaa. Eilisestä tähän aamuun +3kg 😂 ja söin kaikenlisäksi liian vähän eilen, siihen nähden kuinka paljon liikuin. Söin töissä kahden aikaan päivällisen, spagettia ja jauhlihakastike, en muista söinkö aamulla mitään muuta. Sitten ratsastin 2h ja kävin tunnin lenkillä. Illalla söin kaksi karjalanpiirakkaa margariinilla ja juustolla. Miten voi olla +3 😅

Onnea raskaudesta @problemsolved! Toivottavasti olo pysyy hyvänä ja pystyt jatkamaan terveellistä syömistä. Eikä se maailma kaadu jos on niitä vaikeampia päiviä ja niiden myötä tulee tehtyä "huonompia" valintoja ruuan kanssa. Raskaus kestää 9kk ja jos siitä pystyy vaikka 80% päivistä noudattamaan terveellistä ruokavaliota niin se on paljon parempi kuin 0%!
Mulla kans heittelee paino kiloja, se on kyl kaikin puolin hämmentävää, mut nesteitä se vaan on pakko olla.

Onnea vauvasta @Pumperoinen. 🤩 Maltillisesti liikkeelle!

Mä oon kans team passiivisuus saa herkuttelemaan kuten @Nila ja @litranmitta. Tosi käsi kädessä kulkee itellä ne kaudet kun liikkuu hyvin ja syö hyvin. Voisko @Pingviiniemo voimaharjoittelulla saada lihasmassan kautta saada kulutusta lisääntymään ja painoa putoamaan...,?

Onnea raskaudesta @problemsolved! Toivottavasti olo pysyy hyvänä ja pystyt jatkamaan terveellistä syömistä. Eikä se maailma kaadu jos on niitä vaikeampia päiviä ja niiden myötä tulee tehtyä "huonompia" valintoja ruuan kanssa. Raskaus kestää 9kk ja jos siitä pystyy vaikka 80% päivistä noudattamaan terveellistä ruokavaliota niin se on paljon parempi kuin 0%!
Mulla kans heittelee paino kiloja, se on kyl kaikin puolin hämmentävää, mut nesteitä se vaan on pakko olla.

Onnea vauvasta @Pumperoinen. 🤩 Maltillisesti liikkeelle!

Mä oon kans team passiivisuus saa herkuttelemaan kuten @Nila ja @litranmitta. Tosi käsi kädessä kulkee itellä ne kaudet kun liikkuu hyvin ja syö hyvin. Voisko @Pingviiniemo voimaharjoittelulla saada lihasmassan kautta saada kulutusta lisääntymään ja painoa putoamaan...,?
Hyvä ehdotus! Kiitos! 😁
Mulla siis aina käy niin, että kun liikun niin syöminen lisääntyy. Joillakin ihmisillä se menee niin. Mut sit jos keskityn pelkkään ruokavalioon, niin sit masennun kun en liiku tarpeeksi. Vaikea yhtälö. 😂 Täytyy ehkä lisätä just jotain treenikalenteriin. Lihaskunto kyllä tekisi hyvää

Joo noi heittelyt on mystisiä 🙉 Mulla tulee kunnon herkkupäivästä se 1-3 kiloa kans, ja hitsi että sen nestetasapainon palautuminen sitten kestääkin kauan. Luulis että päivässä tullut myös lähtis päivässä vaan ei, 3-5 päivää tuntuu usein vievän 🤣 Nimittäin viime vklp isänpäiväherkut on vihdoin tänään poistuneet ja paino palautunut edelliseen alimpaan. Tää viikonloppu täytyy yrittää olla tiukkis, vaikka mummolassa tuleekin käytyä, haluan nähdä alenemista vaa'alla 🙊

Kohta lähdetään lenkille kun vauva väsähtäisi päikkärikypsäksi 😁 lounaaksi meillä on perunaa, paistettua lihaa ja vihanneksia, salaattina kaalisilppua. Päivälliseksi oon varannut aineet tortilloihin 😋 Mennään niissä tänään aika yksinkertaisilla täytteillä, vihanneksia, kanaa, salsaa ja 3% fetaa. Letut on täysjyvää, että tulee kuitua :)

@Pingviiniemo ymmärrettävä reaktio toki jos keho kaipaa liikunnan myötä enemmän energiaa!

Hyvältä kuulostaa @litranmitta ruoat. Ois kiva kuulla muiltakin mitä ruokia viikonlopun listalla! Uudet ideat kelpaa aina. ☺️ Meil on kans tiedossa tortilloja (jauheliha-paputäyte + tuoresalsa + rehut), uunimunakasta ja burgundinpataa.

Takaisin