Painonpudotusryhmä

Mieki taidan liittyä seuraan. Viimeisen kahden vuoden aikana painoa tullut 10kg lisää. Uskon, että tilanne karkasi käsistä pienen masennusjakson vuoksi, jolloin liikunta väheni ja ruuan laatu huononi. Liikunta ei sinänsä ole mulle ongelma. Hevonen ja kaksi koiraa takaa vähintään 2-3h liikuntaa päivittäin. Mutta ne herkut! Olen semmonen sokerihiiri ettei mitään rajaa. Olen todennut, että parhaiten mulla toimii täysi kielto kaikesta lisätystä sokerista. Ja myös kaikki muut herkut pois. Nyt on sellainen olo, että sain itseäni niskasta kiinni. Täytyy vaan tosissaan muistaa tämä kans. Käykö muilla niin, että kaupassa unohtaa, että ei saa herkutella 😆
Käytän yaziota ruuan merkitsemiseen, se helpottaa ainakin nyt alkuun näkemään paljon sitä ruokaa mättää. Kalorien ylärajana pidän ny alkuun 2000kcal. Sillä pitäisi jo lähteä painoa, ja siihen määrään saa syödä hyvää ravintoa kyllä todella paljon. Teen nyt alkuun myös pätkäpaastoa 16:8. Sekin auttaa itsellä hillitsemään ruokailua. Kahdeksan jälkeen illalla en syö. Vain vettä. Ei tule naposteltua tv.tä katsellessa.

@Niittyleinikki_ enpä minä liikaa ole jaksanut stressata, kun tiedän, että paino lähtee laskemaan siinä kohtaa, kun elimistössä on asiat taas tasapainossa. Tein vaan testiksi ihan huvikseni tuota kaloreiden laskemista ettei tule vain huijattua itseään, että mielestään söisi vähän, mutta oikeasti olisikin kunnon ahmatti. 😅 Toisinaan vaan ärsyttää, kun olisihan se kiva, että kropassa kaikki toimisi kuten pitääkin. 💁‍♀️

@Olive onnea uudesta alimmasta ja raskauskilojen hukkaamisesta 🥳🥳

@problemsolved tervetuloa 😁 Kauppa osaa kyllä olla houkutusten highway, mutta sitkeällä toistolla oppii karkkihyllyt ohittamaan halutessaan 🤭

@Sandra84 Hieno alku, eiköhän se siitä tasaisesti alenemaan rupea 😊

Omanapailu, viikonlopun herkkupäivien jälkeen eilen ja tänään uudet alimmat, ja nyt mennään luvussa 86,1 🤩 kävin hankkimassa uudet trikoot itselleni partioaitasta, kun ajattelin että nyt vois jo ostaa jotkut ehkä kestävämmät. En ostanut fjällräveneitä kun ei ne sit olleetkaan kivat päällä, vaan North Outdoorit mitkä istui mun takamukselle paremmin 😊 Eilen meinasi jäädä liikunta harrastamatta, mutta tein sit illalla youtubesta äiti-vauvajumpan vajaa 30 min. Hiki virtasi ja olo parani 😊

Ah, noihin hyllyjen houkutuksiin olen todennut aika hyväksi sen et tekee vanhan kunnon ostoslistan, - johon huomioidaan terveelliset herkut! - ja laitetaan mies kauppaan, ohjeistuksena et ostaa listan mukaan. Sillä tavalla voi välttää kiusauksen omalta kohdaltaan, toiminut hyvin meillä. :Smiling Face With Smiling Eyes: Tosin miehellä on omat repsahduksensa... mutta onneksi ne ovat sellaisia mitkä eivät minua houkuttele.

Mä oon ottanut tän viikon ”taukoviikkona”. En merkkaile kaloreita. Otin toisen valmennuksen putkeen, alkaa 4.11. Ensi viikolla palaan kyllä itsekin merkkailemaan, punnailemaan ym. Meidän salilla oli ensi viikolla InBody-mittaukset puoleen hintaan, joten meen vielä ennen valmennusta ottamaan sen mitan ja ajattelin mennä valmennuksen jälkeen. Tarkoitus ois vetää valmennus tosi hyvin (viimeksi välillä vähän vaikeaa) ja päästä alle 70kg sen aikana. Saas nähdä.

Taukopäivä tai -viikko silloin tällöin tekee hyvää. Niin mielelle kuin kehollekin 😊

Mä sain tänäänkin päivittää uutta alinta, 85,4 kg, vaakalukemaksi. Tulee ihan komeat kokonaispudotukset tälle kuukaudelle 😅 Olisin jo odottanut tahdin hidastumista kun vauvan syntymästä alkaa olla aikaa. Energiavaje on kyllä varmaan vähän turhan suuri, mut sit taas tuntuu että tällä hetkellä syön omasta mielestä tosi hyvin ja tällä tyylillä olis helppo jatkaa ihan elämäntapana. Tosi paljon kasviksia, lihat on vähärasvaisia, täysjyvät jne. Herkuttelenkin päivittäin syömällä välipalakeksin, ja toisinaan karkkiaskin tai palan tummaa suklaata (mun tän hetken suosikki on änglamarkin 70% tumma minttusuklaa 😍). Enkä stressaa ihan hirveästi yksittäisistä mummolapäivistä tms, vaikka siellä ruoka onkin runsasenergisempää. Ehkä voisin lisätä (terkkarinkin mulle 2 kk neuvolassa suositteleman) pitsaperjantain ohjelmaan, jos haluaisi vähän hidastaa tahtia terveellisemmäksi. Sais vauhti hidastua tästä noin neljästä kilosta / kk sinne kahteen, max kolmeen, kiloon kuukaudessa 🤔

Neiti kärsimätön ilmoittautuu 🙋‍♀️ nyt 6. pv 16:8 pätkäpaastoa menossa ja kalorit pyörinyt 2000 molemmilla puolin/pv ja liikuntaa harrastuksissa 2-3h per päivä keskiarvona. Ja No viime viikon ovulaatioturvotuksesta lähtenyt 2kg. Mutta se lähti tyylin 2.ssa päivässä oviksen jälkeen. Tiedän kokemuksesta, että tuloksia näkyy mulla vasta 2vkon päästä, kun alan rajoittaa syömistä. Silti olen aina tässä kohtaa ihan masiksessa. Taidan kokeilla käydä vaa alla vasta viikon päästä.

@Niittyleinikki_ oman kokemuksen mukaan ruualla pitää olla riittävästi proteiina ja rasvaa, jotta se pitää nälkä. Esim aamupalaksi syön ison annoksen kaurapuuroa, raejuustolla ja marjoilla/banaanilla/maapähkinävoilla. Sillä pysyy kylläisenä lounaaseen asti. Ja lounaaksi taas katsoo sen protskun riittäväksi, riisiä ja kanaa saa vetää aika paljon, ennen kuin paukkuu kalorirajat. Rasva tulee itellä yleensä automaattisesti ruuasta ja jos meinaa jäädä vajaaksi, niin sitten lisään sitä johonkin. Ite tosiaan nyt pätkäpaastoilen. Ja syömisikkunan aikana en tällä hetkellä hirveästi rajoita normaalia ruokaa, mutta sokeriruokia (jogurttia, sokerinuroja tai myslejä) ei saa syödä. Katon pariviikkoa tuleeko mitään tulosta näin, vai Alanko vielä tarkemmin mittaan ruokia. Mutta hyvää ruokaa saa syödä oikeasti niin paljon, että ei ole nälkä.

Mitä ruokia te oikein syötte että paino tippuu ja nälkä pysyy? Help😫
Mä syön pääaterioilla:
Tarpeeksi proteiinia (lihaa 100-150 grammaa, muut lähteet vastaava määrä)
Hiilarina peruna (2-3 kpl) tai täysjyväpasta (keitettyä noin 100 grammaa, eli 1/4 lautaselta)
Aivan hillittömästi kasviksia ja mieluiten lämpimänäkin. (250-500 grammaa / pääateria)

Muita mitä huomioin:
Jos käytän juustoa, valkkaan kompromissin maun ja rasvaisuuden välillä, eli 17 % juuston.
En juuri koskaan voitele leipiä
Mittaan paistorasvan mittalusikalla, koska vapaalla kädellä lorahtaa liikaa herkästi
Vältän juotavia kaloreita (paitsi sokeroimaton glögi on mun iltaherkku 😋)
Ateriavälit, kuidunsaanti, vedenjuonti yms perusteet 😅

Kokeilemalla oon oppinut mitä oma keho vaatii, ja sekin tuntuu aina vaihtuvan elämäntilanteen mukaan niin jatkuvaa oppimista ja hienosäätöä tämä touhu on 🙈

Ei enää uutta alinta kerennyt tälle kuulle. Oli odotettavissa että pitkän ja vauhdikkaan pudotusjakson jälkeen tuleekin pieni tasanne, kuten mulla aina ennenkin on tullut 😁

Lokakuun tulokset: -3,6 kiloa, vyötärön kapein -3,5 cm (napa pysy ennallaan 😅), reisi -4 cm, lantio -2 cm, rinta -3 cm 😁 Jotta onhan siinä sulamista ollut!

Marraskuulle mun tavoitteena olis saavuttaa se 84:n alitus, ja päästä sen jälkeen asettamaan uusi tavoiteluku sovelluksiin (varmaan bmi:n mukainen normipaino, 76, olis hyvä 😊 Sen voisi jopa joskus ensi keväänä sit saada kiinni)

Oon ollut tän viikon jäätävässä flunssassa, ei oo oikein ruoka maistunut ja oon ollut vaan sohvalla. Kohta kuitenkin menossa kehonkoostumusmittaukseen ja maanantaina alkaa uusi jakso valmennusta. Tällä kertaa annan kaikkeni, vaikka parisuhteessa on tällä hetkellä isoja kuoppia ja on hankalaa, mutta koitan luottaa ja olla yliajattelematta liikaa, asioita edistetään mutta asiat etenee välillä hitaammin kun mun mieli haluaisi.

Nyt on mittauksessa käyty. Tosiaan viimeksi kävin maaliskuussa eli tasan 10kg sitten. Tuosta pudonneesta kympistä 9,4kg on mittauksen mukaan ollut rasvaa ja 0,6kg lihasta. Lihastasapaino hyvä kehon eri puolilla, ylä- ja alavartalo lievässä epätasapainossa (alavartalossa vähemmän, mikä on hassua kun jalkatreeni tuntuu aina kevyemmältä ja pystyy menemään isoilla painoilla).

Rasvaprosentti nyt 38,2%, maaliskuussa oli 44,6%. Aika tarkkaan tuo mun nykyinenkin vaaka sen sitten osaa kertoa, sen mukaan tänään oli 36,2% eli pientä heittoa tuohon mittaukseen, mutta mielestäni ihan kohtuullinen ”virhemarginaali” ja riittävän totuudenmukainen kotikäyttöön. Viskeraalirasva laskenut 19 -> 14, mikä myös on tosi hyvä.

Mielenkiinnolla odotan tuloksia seuraavan valmennusjakson jälkeen!

Mites kaikilla menee? @litranmitta hyvän kuuloinen ateria sulla. Ei ihme että tulee tuloksia. Mulla on nyt n. -4kg. Mutta aloin tähän kyllä ovisturvotuksesta. Mutta heti tuntuu hyvälle ku on päässy tähän ylipainon normi tilanteeseen.
No vautsi mikä alku 🤩

@Olive oot kyllä tosi upeasti saanut säilytettyä lihasmassaa! 💪🏼💪🏼 Ja yllättävän tarkka se kotivaakakin sitten on 😊

Mä sain tälle aamua uuden alimman 🥳 84,8 joten nyt on jo samalla kilolla välitavoitteen kanssa 🤩 Huikeeta miettiä, että näillä kiloilla olin reilu kolme vuotta sitten kesällä viimeksi 🤭 Sillon oli kyllä lihasta enemmän ja jaksoin juosta 🙈 nyt vasta haaveilen semmoisesta touhusta...

Mä voisin liittyä tänne. 👋

Tavoite olisi pudottaa kilot, jotka esikoisesta jäi. Olin tosi tyytyväinen kun esikoisen raskaudessa ei kertynyt kuin "vaan" 10-15kg, mutta järkyttynyt kun yksikään kilo ei jäänyt synnärille. 😄 Vauvavuotena tuli vielä pari kiloa lisää enkä imetyksen aikana jaksanut juuri stressata, joten pudotettavaa olisi nyt se about 15kg.

30.9 otin aloituspainon ja -3kg ekan kuun aikana. 🤩 Toive olisi jouluun mennessä saada yhteensä n. 7kg pois, ja sitten keväällä loput.

Mä oon ihaillen katsonut kun täällä porukalla laskee niin tasaisen varmasti paino. Mulla paino ei käyttäydy niin että lähtis tolleen tasaisesti, vaan saattaa junnata 2vk samassa ja sitten pudota 2kg viikon aikana. Kierto vaikuttaa ihan selvästi (turvotus menkkojen alussa ja ovulaation aikaan). Pitkäjänteisyyttä siis vaatii tää homma. 😄

Mä voisin liittyä tänne. 👋

Tavoite olisi pudottaa kilot, jotka esikoisesta jäi. Olin tosi tyytyväinen kun esikoisen raskaudessa ei kertynyt kuin "vaan" 10-15kg, mutta järkyttynyt kun yksikään kilo ei jäänyt synnärille. 😄 Vauvavuotena tuli vielä pari kiloa lisää enkä imetyksen aikana jaksanut juuri stressata, joten pudotettavaa olisi nyt se about 15kg.

30.9 otin aloituspainon ja -3kg ekan kuun aikana. 🤩 Toive olisi jouluun mennessä saada yhteensä n. 7kg pois, ja sitten keväällä loput.

Mä oon ihaillen katsonut kun täällä porukalla laskee niin tasaisen varmasti paino. Mulla paino ei käyttäydy niin että lähtis tolleen tasaisesti, vaan saattaa junnata 2vk samassa ja sitten pudota 2kg viikon aikana. Kierto vaikuttaa ihan selvästi (turvotus menkkojen alussa ja ovulaation aikaan). Pitkäjänteisyyttä siis vaatii tää homma. 😄
Tervetuloa 😊 Noo, ei se tasaisesti mulla kyllä ainakaan lähde, kilon (jopa parinkin) heittelyt on tuttuja 😅 lauantaina oli herkkupäivä ja tänään yhä +1 kilo viime viikon alimpaan 🙈 ja välillä tullut jumit myös tutuksi. Syyskuun alussa oli vauvan ristiäiset ja niistä sain varmaan stressin seurauksena melkein kahden viikon jumin riesaksi. Sen jälkeen putosi kyllä rymisten alas muutama kilo. Vaan pitkäjänteisyyttä tämä vaatii kuten sanoit! Sitä että muistaa seurata tuloksia kuukausitasolla eikä anna kovin isoa painoarvoa yksittäisille päivälukemille. 😊 Mulla oli kyllä lokakuun lopussa mukava pidempi putoamisjakso, kun melkein joka päivä sai uuden alimman. Nyt odottelinkin seuraavan jumikauden alkamista, paljon mahdollista että se sieltä oli tulossa ja seuraavaa tulosta saa taas odotella 🙈

Mäkin voisin liittyä tänne taas (kuitenkin luen koko ajan viestejä niin samapa se on kai osallistua keskusteluunkin 😄). Kävinkin tuossa vuodenvaihteessa kääntymässä kun olin aloittamassa valmennusta mutta plussasinkin sitten nopeasti ja loppu on historiaa. Vaunuissa tuhisee syyskuinen ja oon ihan mukavasti palautunut synnytyksestä ja mielenkiinto painonpudotukseen palautui aika nopeasti. Oon pystynyt vetämään jo ihan hyvän mittaisia vaunulenkkejä ja nyt pari viikkoa olen kiinnittänyt huomiota herkkujen syöntiin ja säännölliseen ateriarytmiin ja paino on laskusuunnassa ilman maidontuotannon vähenemistä, jee! Täysimetän joten mitään varsinaista dieettiä en pidä (enkä kyllä muutenkaan pitäisi, tarkoitus opetella sellaisia muutoksia/ vanhoja tapoja jotka pystyy ylläpitämään) Nyt on enää 1kg raskautta edeltävään painoon. Eilen paino taisi olla 93,8kg. Mutta esikoisesta kaikki n. 15kg jäljellä. Esikoisen imetysaikana koetin painoa hissukseen pudottaa mutta maidontuotanto pyssäsi jos en vetänyt runsasenergisiä ruokia 🙄 tarkoitus on pikkuhiljaa päästä sinne raskauksia edeltävään painoon vähintään. Jossain vaiheessa olisi tarkoitus elvytellä taas saliharrastus joka raskausaikana jäi pois.

heräsin itsekin tuohon juustonsyöntiin 😱 kiitos @litranmitta tuosta aiemmasta viestistä, aloin miettimään kuinka paljon tulee syötyä leipää aamu/väli/iltapalaksi ja se juuston määrä on kyllä iso tekijä varmasti mun painonhallinnassa, on kuitenkin sen verran energiatiheä ja ainakin mulle tosi koukuttava ruoka-aine.
Sit ku on vielä järkky nälkä niin tulee leipää tehdessä huomaamattaan syötyä ekstrana 1-2 siivua. Oon alkanut suhtautumaan juustoon enemmän herkkuna nyt. Jos oon leipää nyt syönyt niin oon paistanut päälle nopean munakokkelin. Jätän sen aika pehmeäksi. en oo jäänyt kaipaamaan juustoa kun laittaa sopivasti suolaa päälle. Saa samalla proteiinitkin kun en lihaa syö niin ei tule proteiinia leikkeleistä.

Takaisin