Painonpudotusryhmä

Paljonko teillä keskimäärin on paino tippunut kuussa? Itsellä yleensä jotain kilon, kesällä kaksi ja nyt on junnannut paikallaan tai jopa noussut.. En millään saa syksyisin/sydäntalvella painoa pois..
 
Paljonko teillä keskimäärin on paino tippunut kuussa? Itsellä yleensä jotain kilon, kesällä kaksi ja nyt on junnannut paikallaan tai jopa noussut.. En millään saa syksyisin/sydäntalvella painoa pois..
Millä konsteilla sun paino kesällä tippuu? Muuttuuko sullakin joku aina syksyn tullen.
Mullakin kun on ollut noita talviuneen valmistautuvan karhun piirteitä, jopa nyt eli raskausaikana. Eli kuin huomaamatta haluaisin syödä joka aterialla vähän enemmän, vaikka tarvetta moiseen ei ole. Ja kun siihen lisää vapaa-ajalla kaikenlaista laiskaa tekemistä (neulominen, lukeminen) on niin helppo jumittaa sisälle tai lyhentää niitä enemmän kaloreita kuluttavia toimintoja. Huomasin nyt käyväni jopa kaupassa autolla, kun kesällä se tapahtui automaattisesti taaperon kanssa rattailla. Hyi, laiska minä🥴
 
Vielä kuun vikalle päivälle uusi alin. 92,4. Kuukauden pudotus 4,7 kiloa 😅 Ei toki normaalisti putoa ihan noin kovaa kyytiä, vaan nyt vielä varmaan tuota synnytyksen jälkeistä putoamista. Ja kun on enemmän painoa niin putoaakin nopeampaa aluksi, lähempänä normipainoa hitaammin (ero ihan perusenergiankulutuksessa). Kiva jatkaa 😊 enää 2,4 kiloa esikoisen raskaudesta jäljellä 😂
 
Paljonko teillä keskimäärin on paino tippunut kuussa? Itsellä yleensä jotain kilon, kesällä kaksi ja nyt on junnannut paikallaan tai jopa noussut.. En millään saa syksyisin/sydäntalvella painoa pois..
Ei yhtään. 🤣🤣🤣 En ihan tiedä mikä nyt on syy tälle jumitukselle. Todella hitaasti tippui silloin ensimmäisen vuodenkin aikana synnytyksen jälkeen. Imetyksen loputtua lähti se about 10kg mikä lähti ja tässä noin 81-82kg on pysytty. Olen kyllä välillä tiivistynyt, mutta nyt on siinäkin jumi. Toki olen sairastellut ja hormonit sekoilevat, mutta silti.
 
@Aaltokukka En kesälläkään sinänsä "laihduttanut", kun jos syön liian niukasti, nälkä ottaa jossain vaiheessa yliotteen ja pitää vetää ruokaa kaksin käsin. Kesällä luontaisesti teki mieli syödä tosiaan hieman enemmän kasviksia kuin syksyisin. Valon vähentyessä mulla ruokahalu kasvaa aina. Eli mä en esim. saa unta jos syön liian vähän, keho vaatii tietyn verran. Syön aina "kehoa kuunnellen", eli sen verran kuin keho pyytää ja sitä ruokaa mitä se pyytää. Myös kesällä. Eli en mielestäni oo tehnyt mitään eri tavalla. Muuta kuin syönyt ehkä vähän enemmän koska nälkä on isompi. Liikkunut suunnilleen saman verran.

Viime joulusta paino alkoi tippumaan ns. itsestään vaikken ihmeitä tehnyt. Aloin kyllä silloin syömään Sideralia, joka mulla vie ruokahalun. Ferritiini-arvoja se ei kyllä nosta, päinvastoin ne laski.. Siitä Sideralista oli nyt parin viikon tauko, ja vaihdoin toiseen rautavalmisteeseen. En tiedä onko se järkevää /tervettä syödä sitä Sideralia vain painon pudotuksen takia, hmm. Se on tosi kallistakin.

@Pilkki24 Mulla kans lähti synnytyksen jälkeinen 10-15 kg ja sit pysähtyi suunnilleen samaan kuin just ennen raskautta (jossa on 10-20 kg liikaa verrattuna mitä suurimman osan elämästäni olen ollut). Toi paino lähti muuten laskee vasta 9kk synnytyksen jälkeen. Imetän tosin vielä, toivo elää et imetyksen jälkeen lähtis vielä vähän 😄 Tosin imetyksen loppua ei näy 😄
 
Muokattu viimeksi:
@Aaltokukka En kesälläkään sinänsä "laihduttanut", kun jos syön liian niukasti, nälkä ottaa jossain vaiheessa yliotteen ja pitää vetää ruokaa kaksin käsin. Kesällä luontaisesti teki mieli syödä tosiaan hieman enemmän kasviksia kuin syksyisin. Valon vähentyessä mulla ruokahalu kasvaa aina. Eli mä en esim. saa unta jos syön liian vähän, keho vaatii tietyn verran. Syön aina "kehoa kuunnellen", eli sen verran kuin keho pyytää ja sitä ruokaa mitä se pyytää. Myös kesällä. Eli en mielestäni oo tehnyt mitään eri tavalla. Muuta kuin syönyt ehkä vähän enemmän koska nälkä on isompi. Liikkunut suunnilleen saman verran.

Viime joulusta paino alkoi tippumaan ns. itsestään vaikken ihmeitä tehnyt. Aloin kyllä silloin syömään Sideralia, joka mulla vie ruokahalun. Ferritiini-arvoja se ei kyllä nosta, päinvastoin ne laski.. Siitä Sideralista oli nyt parin viikon tauko, ja vaihdoin toiseen rautavalmisteeseen. En tiedä onko se järkevää /tervettä syödä sitä Sideralia vain painon pudotuksen takia, hmm. Se on tosi kallistakin.

@Pilkki24 Mulla kans lähti synnytyksen jälkeinen 10-15 kg ja sit pysähtyi suunnilleen samaan kuin just ennen raskautta (jossa on 10-20 kg liikaa verrattuna mitä suurimman osan elämästäni olen ollut). Toi paino lähti muuten laskee vasta 9kk synnytyksen jälkeen. Imetän tosin vielä, toivo elää et imetyksen jälkeen lähtis vielä vähän 😄 Tosin imetyksen loppua ei näy 😄
Ainakin mulla imetys vaikutti.. tuntui että riitti kun haisteli ruokaa niin paino nousi. Imetys loppui alkukeväästä joka selvästi luontaisesti kevensi suussa hyville maistuvia ruokavaihtoehtoja.
 
Paljonko teillä keskimäärin on paino tippunut kuussa? Itsellä yleensä jotain kilon, kesällä kaksi ja nyt on junnannut paikallaan tai jopa noussut.. En millään saa syksyisin/sydäntalvella painoa pois..
1-2kg. Olisihan se kiva et tippuis ainakin 2kg kuussa, mut mieluummin otan maltillisemman tahdin kun jonkun ”kitukuurin”. Mulla ison muutoksen nyt on tehnyt toi kävelymaton hommaaminen kotiin, askeleiden lisäys päivässä sinne 13 000-20 000 vaikuttaa mulla suuresti. Vaikka aina sanotaan että ruokavalio on isoin tekijä (mikä sinänsä on totta), niin kyllä mullakin liikunta vaikuttaa suuresti. Ihan jo senkin takia, että voin syödä vähän enemmän, ja liikunta vähentää mielitekoja
 
1-2kg. Olisihan se kiva et tippuis ainakin 2kg kuussa, mut mieluummin otan maltillisemman tahdin kun jonkun ”kitukuurin”. Mulla ison muutoksen nyt on tehnyt toi kävelymaton hommaaminen kotiin, askeleiden lisäys päivässä sinne 13 000-20 000 vaikuttaa mulla suuresti. Vaikka aina sanotaan että ruokavalio on isoin tekijä (mikä sinänsä on totta), niin kyllä mullakin liikunta vaikuttaa suuresti. Ihan jo senkin takia, että voin syödä vähän enemmän, ja liikunta vähentää mielitekoja
Minkä kävelymatto sulla nyt on? Mistä hankit? Alkanut tehdä sellaista niin kovasti mieli, kun tarvetta lisäliikunnalle selvästi kyllä olisi.
 
Minkä kävelymatto sulla nyt on? Mistä hankit? Alkanut tehdä sellaista niin kovasti mieli, kun tarvetta lisäliikunnalle selvästi kyllä olisi.
React 1500. Ostin Hobbyboxilta, oli kyl melkonen farssi se toimitus (piti tulla huhtikuun lopulla niin tuli heinäkuun puolessa välissä), mut antoivat kyl sit -10% alea. Ostin sen muutenkin puoleen hintaan.
 
React 1500. Ostin Hobbyboxilta, oli kyl melkonen farssi se toimitus (piti tulla huhtikuun lopulla niin tuli heinäkuun puolessa välissä), mut antoivat kyl sit -10% alea. Ostin sen muutenkin puoleen hintaan.
Kiitos vinkistä. Mulla ois kyllä palanut hermo odotellessa. 🙈 Jospa kokeilis vaikka kärkkäistä kun siellä seuraavat alepäivät.
 
Toi nimenomainen on näköjään joka paikasta netistä loppuunmyyty.. Olen itse sitä mieltä et ihminen juoksumatolla on kuin hamsteri häkissä juoksupyörässä, mutta rupesi kyllä vähän kiinnostaa jos sais halvalla 😃 Tosin saattais taapero tulla mukaan jos yrittäisi sillä kävellä..
 
Toi nimenomainen on näköjään joka paikasta netistä loppuunmyyty.. Olen itse sitä mieltä et ihminen juoksumatolla on kuin hamsteri häkissä juoksupyörässä, mutta rupesi kyllä vähän kiinnostaa jos sais halvalla 😃 Tosin saattais taapero tulla mukaan jos yrittäisi sillä kävellä..
Joo ei oikein ollut keväälläkään muualla kun tuolla Hobbyboxissa ja edullisimmasta päästä.

Mä siis käytän tota työpäivien aikana (etätyöt koneen ääressä), auttaa myös keskittymään. Mulla on paljon palavereja joissa pitää tuijottaa konetta, niin ne on tosi hyvää aikaa kävellä. Työpäivät sujuu nopeammin ja on virkeämpi olo niiden jälkeen kun on kävellyt edes osan päivästä.
 
Täällä alin hetkeen 77,5 kg 😊 Tämä vhh on uskomattoman tehokas, mutta en taida siltikään tällä kiertoani kovin hyvään tasaan saada. No anyway, bmi on enää lievän ylipainon puolella, ja hyödynnän nämä odottelussa kuluvat kuukaudet tällä painonpudotuksella. Sit kivempi lähteä esim. Hoitoihinkin kun on lähempänä normaalia painoa.

Mulla lähtenyt nyt alkuun todella nopeasti noin 1kg/viikko, ja minulla painoa jumittavin on selkeästi peruna ja viljat. Mitä enemmän leipää/pastaa/riisiä yms syön, sitä enemmän paisun. Gluteenittomuudessa sama homma eli ilmeisesti jotain ongelmaa on nimenomaan hiilihydraattiaineenvaihdunnassa. Peruna nykyään pahempi kuin yksittäiset sortumat leivänsyöntiin. Sokerit on kokonaan pois, myös kaikki mehut. Olen kyllä oikeesti joutunut välillä ihan silkkaa nälkää sietämään, etenkin alussa, mutta se tasoittui sit sen alkushokin jälkeen. Nyt en niinkään, vaan syön mahan täyteen ja useammin kerrassa vaikka, kun en syö hiilareita juurikaan. Eli periaatteessa olen lisännyt sit marjojen ja kasvisten määrää vaan. Lisäksi ostin toissapäivänä vegejäätelöä ja söin ihan hyvällä omalla tunnolla. Ajattelen, et kun pääasiassa noudattaa hyvää ruokavaliota, pienet poikkeamat on välillä ihan ok.😊
 
Heh, sellanen 1,5kg turvotusta. Viimeiset 3pv ollut aika suolaista ruokaa ja oon juonut joka päivä alle litran vettä, eipä ihme että turvottaa. Liikuntakin jäänyt aika vähälle. No, eiköhän ne tästä tipu kun taas palaa normaaliin ja juo paljon vettä.
Samoja turvotuksia tuli tännekin viikonlopusta 😅 ensin lauantai-iltana ravintolaruoka ja illalla miehen kanssa karkkia, sunnuntaina kahvipöydän herkkuja pelkästään aamupalan jälkeen. Eikä mitään liikuntaa koko viikonloppuna, kuin vain yleistä jalkeillaoloa ja hääräämistä. Tänäaamuna kuitenkin jo laskusuunnassa eilisestä, eli eiköhän se siitä sula.

Ei ollut mulla maito riittänyt kuitenkaan ihan täysin imetykseen, vaan palattiin osittaiseen korvikkeen käyttöön samalla kun tehostetaan imetystä. Omat ruokailut on ollut vähän haaste, ongelmana kun on vähän sitäkin, ettei mulle juuri nyt maistu oikein mikään. Terkkari kehotti pitämään pizzaperjantaita ja lisäämään energiapitoista juotavaa päivään (esim maitoa pari lasia tms). Pizzaa en kyllä saa uppoamaan, kun jo ristiäisistä ylijäänyt sienipiirakka saa pohjan voin takia närästyksen käyntiin 🤢 ristiriitaista, kun täysimetykseen ilmeisesti mun keho vaatii ylläpito/ylikalorit (esikoisen imetyskokemus tää) ja nyt kun oma olo paranee ja painonputoaminen pitäis olla terveellistä, niin sit ei riitä maito. Että mitä sitä tekis että olis hyvä, kun mikään ei onnistu. Mut älkää pliis heittäkö imetysneuvoja tähän, ettei sekota pakkaa enempää. Meillä saa neuvolasta ihan hyvää imetysohjausta ja mä koitan nyt terveellä tavalla lisätä syömistä sen minkä tältä ruokahaluttomuudelta pystyy ja vauvan painoa seurataan sopivan korvikemäärän löytämiseksi.
 
Samoja turvotuksia tuli tännekin viikonlopusta 😅 ensin lauantai-iltana ravintolaruoka ja illalla miehen kanssa karkkia, sunnuntaina kahvipöydän herkkuja pelkästään aamupalan jälkeen. Eikä mitään liikuntaa koko viikonloppuna, kuin vain yleistä jalkeillaoloa ja hääräämistä. Tänäaamuna kuitenkin jo laskusuunnassa eilisestä, eli eiköhän se siitä sula.

Ei ollut mulla maito riittänyt kuitenkaan ihan täysin imetykseen, vaan palattiin osittaiseen korvikkeen käyttöön samalla kun tehostetaan imetystä. Omat ruokailut on ollut vähän haaste, ongelmana kun on vähän sitäkin, ettei mulle juuri nyt maistu oikein mikään. Terkkari kehotti pitämään pizzaperjantaita ja lisäämään energiapitoista juotavaa päivään (esim maitoa pari lasia tms). Pizzaa en kyllä saa uppoamaan, kun jo ristiäisistä ylijäänyt sienipiirakka saa pohjan voin takia närästyksen käyntiin 🤢 ristiriitaista, kun täysimetykseen ilmeisesti mun keho vaatii ylläpito/ylikalorit (esikoisen imetyskokemus tää) ja nyt kun oma olo paranee ja painonputoaminen pitäis olla terveellistä, niin sit ei riitä maito. Että mitä sitä tekis että olis hyvä, kun mikään ei onnistu. Mut älkää pliis heittäkö imetysneuvoja tähän, ettei sekota pakkaa enempää. Meillä saa neuvolasta ihan hyvää imetysohjausta ja mä koitan nyt terveellä tavalla lisätä syömistä sen minkä tältä ruokahaluttomuudelta pystyy ja vauvan painoa seurataan sopivan korvikemäärän löytämiseksi.
Miulla oli imetysaikana tuota ettei pystynyt pudottamaan painoa tai maito loppui. Pidin sitten suosiolla ylläpitokalorit kunnes tyttö halusi itse tissistä eroon. Tarkkana sai kuitenkin olla ettei paino noussut.
 
Samoja turvotuksia tuli tännekin viikonlopusta 😅 ensin lauantai-iltana ravintolaruoka ja illalla miehen kanssa karkkia, sunnuntaina kahvipöydän herkkuja pelkästään aamupalan jälkeen. Eikä mitään liikuntaa koko viikonloppuna, kuin vain yleistä jalkeillaoloa ja hääräämistä. Tänäaamuna kuitenkin jo laskusuunnassa eilisestä, eli eiköhän se siitä sula.

Ei ollut mulla maito riittänyt kuitenkaan ihan täysin imetykseen, vaan palattiin osittaiseen korvikkeen käyttöön samalla kun tehostetaan imetystä. Omat ruokailut on ollut vähän haaste, ongelmana kun on vähän sitäkin, ettei mulle juuri nyt maistu oikein mikään. Terkkari kehotti pitämään pizzaperjantaita ja lisäämään energiapitoista juotavaa päivään (esim maitoa pari lasia tms). Pizzaa en kyllä saa uppoamaan, kun jo ristiäisistä ylijäänyt sienipiirakka saa pohjan voin takia närästyksen käyntiin 🤢 ristiriitaista, kun täysimetykseen ilmeisesti mun keho vaatii ylläpito/ylikalorit (esikoisen imetyskokemus tää) ja nyt kun oma olo paranee ja painonputoaminen pitäis olla terveellistä, niin sit ei riitä maito. Että mitä sitä tekis että olis hyvä, kun mikään ei onnistu. Mut älkää pliis heittäkö imetysneuvoja tähän, ettei sekota pakkaa enempää. Meillä saa neuvolasta ihan hyvää imetysohjausta ja mä koitan nyt terveellä tavalla lisätä syömistä sen minkä tältä ruokahaluttomuudelta pystyy ja vauvan painoa seurataan sopivan korvikemäärän löytämiseksi.

Jepjep. Perjantaina toimistolla aamupala eli paljon hiilareita, töissä kuukausikokous ja sen päivällinen, sit illalla kaverin synttärit = cocktaileja, mocktaileja ja sipsiä. Tän tulos oli yllättäen vaan 300g lisää. Sit lauantaina kotona pitsaa ja karkkia, siitä 800g lisää edelliseen. Sit sunnuntaina Lintsillä suolaista ja vähän herkkuja, mut kävelyä joten laski 400g. Sit eilen makasin melkein koko päivän sohvalla saikulla (haava sarveiskalvossa, joten parasta oli vaan olla silmät kiinni) ja mies teki lohdutukseksi illalla ihanan tapaslautasen ja mozzarellabruchettaa = megapaljon suolaa ja join ehkä litran vettä koko päivänä -> 700g lisää aamupainoon 😅

Enkä siis usko että mulle on viime päivinä tullut yhtään plussakaloreita, ehkä jopa vajetta. Mutta suola ja hiilarit, olis huonosti juotu vettä -> taattu painonnousu.

Ens maanantaina mulla alkaa yhden brittikoutsin 6 viikon ohjelma, jota odotan. Toki tässä silti palailen itsekseni myös arkeen, enkä vedä koko loppuviikkoa läskiksi sillä verukkeella, että tuo ”valmennus” alkaa. Tää ei ole mikään perinteinen maitorahkaa ja kanaa -valmennus, vaan tähtää nimenomaan elämäntapamuutokseen. @louisbakerstroud in valmennus Sorted in Six.
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top