@zar_ tsemppiä, täällä kans yks pcos omaava
oon saanut tiedon siitä kyllä jo 18-vuotiaana, silloin normaalipainossa, kun menin gynelle selvittämään. Menkat olleet aina epäsäännölliset 28-yli 120 vrk kierroilla, ja siellä helminauhat munasarjoissa näkyi. Onnellinen olen kun nämä pienet rakkaat saanut pcos:sta huolimatta
mutta tuolloin nuorena kipuilin välillä asiaa, kun pelkäsin ettei lasten saaminen välttämättä onnistuisi. Kyllä tää oireyhtymä osaa elämää ja painonpudotustakin hankaloittaa, kun hormoonit sekottaa ihan omaa soppaansa keskivertoon verrattuna, ja kovempaa työtä joutuu homman eteen tekemään
Mä nappasin eilen vielä uuden alimman, 94.6
mut loppupäivä meni mummolassa, mikä tiesi tälle aamulle turvotusta ja yli kilon nousua vaakalukemalle
Välillä näitä turvonneita päiviä tulee, onneksi se pöhö siitä sitten liikkumalla ja kotiruokailulla lähtee.
Kiitti, kun vastasit
Tää oireyhtymä on jokaisella ilmeisesti tosi erilainen, mutta minulla tosiaan ilmeisesti painoon reagoimaton muoto ton lapsettomuuden osalta, mikä puhuu siis sen puolesta, että on pco tyyppiset munasarjat olleet alun alkaenkin ihan syntymälahjana saatuna, mulla taitaa olla nyt yli 20 rakkulaa/puoli ja selvä helminauha. Oireet kyllä on pahentuneet, mitä enemmän on painoa. Mutta siihen uskon täysin, että noi liitännäisoireet kyllä painonpudotuksella helpottuu ja se riski sairastua muihin tauteihin laskee. Minun on ollut aikaisemmin vaikeampi motivoitua tähän ruokavalioon, koska vhh on kumminkin keskiraskas, mutta nyt sen noudattaminen onnistuu, koska teen sitä vähän *pakon edestä
En halua myöhemmin sairastua enempää, niin teen sen, minkä omin keinoin voin tehdä, estääkseni tilan pahentumista.
Meillä tosiaan se raskaustoive, mutta aika rauhakseltaan sen kanssa edetään. Sillon kuin paino alkaa putoamaan, se on pudonnut reilusti lyhyessä ajassa. Mut koska meillä pcoslaisilla on tutkitusti erilainen kehon aineenvaihdunta, niin kaikki terveet ruokavaliovinkit ei siihen päde ollenkaan. Toi hiilihydraattiaineenvaihdunta on hormoneiden takia häiriintynyt ja siksi monilla se vhh toimii.
Minuakin pelottaa, ettei saada toista, mutta lääkäri oli kyllä tosi optimistinen. Ekakin raskaus alkoi spontaanisti, ja olenhan mä jo kolmesti ollut raskaana, mutta sitten on niitä keskenmenoja, jotka nekin melko tyypillisiä tästä tilasta kärsiville naisille..
Mut siis hirveen pitkä sepustus, mutta mä olen laihtunut
Ei ole munasarjoihin vaikuttanut mitenkään (vaikka sanotaan et jo 5% painonpudotus voi auttaa), mutta 6 kg on lähtenyt, nyt painoa 80,9 kg enkä ollut uskoa silmiäni. Piti kolmesti käydä vaa'alla. Aloitin vhh 4 päivää sitten, että se tuskin on syynä tähän, tai sit nesteet lähti. Mulla käytössä myös toinen lääke perussairauden kanssa ja se on ollut sopivampi kuin muut valmisteet, vaikka siinä oli sivuoireena painonnousu, mutta mä olinkin laihtunut! Haluan ottaa tämän nyt tosissaan, vaikka väsyttäviä ja vaikeita päiviä varmasti tulee.
Mut silti. Toivon todella et laihdun reilusti ennen uutta raskautta, niin se vähentäisi myös komplikaatioiden riskiä, joka pcos-naisilla on muutenkin liittyen raskausaikaan.
Ilmeisesti painoon on mahdollista vaikuttaa, mutta se on vaan tosi paljon muita vaikeampaa/raskaampaa. Aika näyttää pääsisinkö sinne 70 kg puolelle vielä pelkällä ruokavaliolla
Huom. Ja minä oon ollu tän ryhmän yksi epätoivoisimmista painonpudottajista
ja saanut kauheita kommentteja muilta ihmisiltä, niin nyt ne ei tunnu enää yhtään niin pahalta, koska tiedän, että minulla on syy tähän painon kanssa taisteluun ja, että tutkitusti nuo hormonit tekee kehossani asioita, joihin en täysin kokonaan pysty vaikuttamaan.