Painonpudotusryhmä

Onnittelut, @litranmitta !! 🥳🤩 Tavoitteiden saavuttaminen tuntuu kyllä niin mahtavalta! 😊

Päädyin nyt siihen itse, että jatkan hidasta painonpudotusta vielä hetken, kun tuo rasvaprosentti on niin korkea. Käyn salilla kolmesti viikossa (taas heti kun tervehdyn) ja koitan sillä minimoida lihasmassan katoamisen samalla kun syön hieman alle kulutuksen. Ja alan selvitellä PT/online-valmentajavaihtoehtoja. Niin pääsee miettimään jonkun ammattilaisen kanssa toimintasuunnitelmaa pidemmällä tähtäimellä 😊

Tässä on sekin, että jos tulisin lähiaikoina raskaaksi, niin silloin painonpudotus ei oikeastaan enää onnistu. Mutta lihasta voisi silloinkin kasvattaa ainakin jossain määrin. En kyllä kovin isoa painoarvoa nyt anna raskausmahdollisuudelle, kun tässä on vuosi yritetty ja hoitoihin taas mennään, eli varmaan vielä kestää sen osalta.

PT tai muu ammattilainen on varmasti ihan hyvä ajatus sun tilanteessa. Rasvan pihtimittausta voi myös harkita, ainahan noi kehonkoostumusmittaukset ei oo täysin oikeassa. Toki antavat suuntaa.

Painonpudotus salilla käyden on hyvä ajatus, lihas kasvaa ja lihasten kasvaessa sun kehon lepokulutus nousee, joka helpottaa laihdutusta.
 
Nyt oon taas kipeenä, kun viikon käynyt salilla… Keväällä kävi sama juttu, kun aloitin salin, oli useampi flunssa peräkkäin ihan lyhyillä aikaväleillä. Voiko salillakäynti jotenkin heikentää vastustuskykyä vai mitä ihmettä? Onko tää vaan sattumaa? Kyllä ärsyttää! 😭

Kalorit nostin n. viikko sitten +2000 tasolle (vaihdellut 2000-2300 välillä), paino nyt pysynyt jokseenkin samana, tänään 70,4kg. Reisistä lähtenyt kumminkin sentti eli jotain tapahtuu.
Ja yksi mikä voi kanssa olla syynä, että jos yhtäkkiä on palannut aiempaan normaalitasoon esim. 4x viikko salille, niin palautuminen onkin vielä heikompaa joten kropan vastustuskyky on silloinkin heikompi.
 
Viikonlopun chacuterie- ja juustoillan nesteet (niin paljon suolaa) karistettu korkojen kera, uusi alin: 81,25kg. Jos pääsis tällä viikolla vielä alle 81kg ja ens viikolla alle 80kg, ellei ens viikolla ala jo menkkoja edeltävä turvotus.
 
Täällä taitaa olla tuo painon putoamisen vaikeus pcos aiheuttamaa. Diagnoosi tuli, varmana ultratessa, oikein oppikirjamainen helminauha molemmilla puolilla, useita rakkuloita, isoja. Huomenna ja ensi viikon alussa labroihin. Tila todennäköisesti vaikuttanut myös keskenmenoihini ja ollut minulla jo ennen ensimmäistä lasta, normaalipainoisena.

Aloitan nyt sillä, että en varsinaisesti jätä muuta pois kuin kaiken sokerin, ylimääräisen roskaruuan ja rajoitan hiilareita vain hyvälaatuisiin, täysjyviin. Lisään kasviksia ja hedelmiä sekä jumppaan, minkä jaksan. Selvää on, että itsensä piiskaaminen ei auta mitään, minulla on tämmöinen keho, enkä voi sitä pois antaa. Pikaratkaisuja ei ole laihtumiseen kuin ei lapsenkaan saamiseen. On vaan annettava omalle keholleen aikaa ja otettava sen verran rauhassa, että teen sen mitä jaksan. Toki hoidot voisi aloittaa, mut suunnitelmana on nyt eka puoli vuotta yrittää luomusti, sitten hoitoihin, jos mitään ei tapahdu. Minulla on ongelmia ovuloimisessa, ovuloin miten sattuu jos ovuloin.

Tsemppiä, monilla teistä hienoja saavutuksia, itse sain syyn oireille ja opettelen elämään nyt tämän tilan kanssa.
 
Tietyllä tavalla ymmärrän sinua @zar_ . Mie oon tapellut vuosikaudet terveyshuolien kanssa. Olen ollut ennen tätä kyllä aina normaalipainoinen, mutta välillä se on vaatinut aivan älyttömiä ponnistuksia, kun kroppa ei vaan ole suostunut toimimaan normaalisti.

Koitan ajatella sillä tavalla, että siinä missä joku muu joutuu tekemään kauheasti töitä vaikka jonkun älyllisen pulman edessä niin tämä on se minun haasteeni. Jollain muulla taas voi olla vaikka luki-ja kirjoitushäiriö. Ja toisille niitä esteitä vaan kasaantuu enemmän ja toisilla on helpompaa. Että vaikka se ei ole reilua niin hyväksyy sen ja tekee parhaansa niillä eväillä mitä on. 💁‍♀️
 
@zar_ tsemppiä, täällä kans yks pcos omaava 😑 oon saanut tiedon siitä kyllä jo 18-vuotiaana, silloin normaalipainossa, kun menin gynelle selvittämään. Menkat olleet aina epäsäännölliset 28-yli 120 vrk kierroilla, ja siellä helminauhat munasarjoissa näkyi. Onnellinen olen kun nämä pienet rakkaat saanut pcos:sta huolimatta ❤️ mutta tuolloin nuorena kipuilin välillä asiaa, kun pelkäsin ettei lasten saaminen välttämättä onnistuisi. Kyllä tää oireyhtymä osaa elämää ja painonpudotustakin hankaloittaa, kun hormoonit sekottaa ihan omaa soppaansa keskivertoon verrattuna, ja kovempaa työtä joutuu homman eteen tekemään 😒

Mä nappasin eilen vielä uuden alimman, 94.6 😁 mut loppupäivä meni mummolassa, mikä tiesi tälle aamulle turvotusta ja yli kilon nousua vaakalukemalle 🙈 Välillä näitä turvonneita päiviä tulee, onneksi se pöhö siitä sitten liikkumalla ja kotiruokailulla lähtee.
 
@zar_ tsemppiä, täällä kans yks pcos omaava 😑 oon saanut tiedon siitä kyllä jo 18-vuotiaana, silloin normaalipainossa, kun menin gynelle selvittämään. Menkat olleet aina epäsäännölliset 28-yli 120 vrk kierroilla, ja siellä helminauhat munasarjoissa näkyi. Onnellinen olen kun nämä pienet rakkaat saanut pcos:sta huolimatta ❤️ mutta tuolloin nuorena kipuilin välillä asiaa, kun pelkäsin ettei lasten saaminen välttämättä onnistuisi. Kyllä tää oireyhtymä osaa elämää ja painonpudotustakin hankaloittaa, kun hormoonit sekottaa ihan omaa soppaansa keskivertoon verrattuna, ja kovempaa työtä joutuu homman eteen tekemään 😒

Mä nappasin eilen vielä uuden alimman, 94.6 😁 mut loppupäivä meni mummolassa, mikä tiesi tälle aamulle turvotusta ja yli kilon nousua vaakalukemalle 🙈 Välillä näitä turvonneita päiviä tulee, onneksi se pöhö siitä sitten liikkumalla ja kotiruokailulla lähtee.

Kiitti, kun vastasit 🩵
Tää oireyhtymä on jokaisella ilmeisesti tosi erilainen, mutta minulla tosiaan ilmeisesti painoon reagoimaton muoto ton lapsettomuuden osalta, mikä puhuu siis sen puolesta, että on pco tyyppiset munasarjat olleet alun alkaenkin ihan syntymälahjana saatuna, mulla taitaa olla nyt yli 20 rakkulaa/puoli ja selvä helminauha. Oireet kyllä on pahentuneet, mitä enemmän on painoa. Mutta siihen uskon täysin, että noi liitännäisoireet kyllä painonpudotuksella helpottuu ja se riski sairastua muihin tauteihin laskee. Minun on ollut aikaisemmin vaikeampi motivoitua tähän ruokavalioon, koska vhh on kumminkin keskiraskas, mutta nyt sen noudattaminen onnistuu, koska teen sitä vähän *pakon edestä 😅🫢 En halua myöhemmin sairastua enempää, niin teen sen, minkä omin keinoin voin tehdä, estääkseni tilan pahentumista.

Meillä tosiaan se raskaustoive, mutta aika rauhakseltaan sen kanssa edetään. Sillon kuin paino alkaa putoamaan, se on pudonnut reilusti lyhyessä ajassa. Mut koska meillä pcoslaisilla on tutkitusti erilainen kehon aineenvaihdunta, niin kaikki terveet ruokavaliovinkit ei siihen päde ollenkaan. Toi hiilihydraattiaineenvaihdunta on hormoneiden takia häiriintynyt ja siksi monilla se vhh toimii.😊

Minuakin pelottaa, ettei saada toista, mutta lääkäri oli kyllä tosi optimistinen. Ekakin raskaus alkoi spontaanisti, ja olenhan mä jo kolmesti ollut raskaana, mutta sitten on niitä keskenmenoja, jotka nekin melko tyypillisiä tästä tilasta kärsiville naisille..

Mut siis hirveen pitkä sepustus, mutta mä olen laihtunut 😲🤩 Ei ole munasarjoihin vaikuttanut mitenkään (vaikka sanotaan et jo 5% painonpudotus voi auttaa), mutta 6 kg on lähtenyt, nyt painoa 80,9 kg enkä ollut uskoa silmiäni. Piti kolmesti käydä vaa'alla. Aloitin vhh 4 päivää sitten, että se tuskin on syynä tähän, tai sit nesteet lähti. Mulla käytössä myös toinen lääke perussairauden kanssa ja se on ollut sopivampi kuin muut valmisteet, vaikka siinä oli sivuoireena painonnousu, mutta mä olinkin laihtunut! Haluan ottaa tämän nyt tosissaan, vaikka väsyttäviä ja vaikeita päiviä varmasti tulee.
Mut silti. Toivon todella et laihdun reilusti ennen uutta raskautta, niin se vähentäisi myös komplikaatioiden riskiä, joka pcos-naisilla on muutenkin liittyen raskausaikaan. 😊 Ilmeisesti painoon on mahdollista vaikuttaa, mutta se on vaan tosi paljon muita vaikeampaa/raskaampaa. Aika näyttää pääsisinkö sinne 70 kg puolelle vielä pelkällä ruokavaliolla 🤔

Huom. Ja minä oon ollu tän ryhmän yksi epätoivoisimmista painonpudottajista 😂 ja saanut kauheita kommentteja muilta ihmisiltä, niin nyt ne ei tunnu enää yhtään niin pahalta, koska tiedän, että minulla on syy tähän painon kanssa taisteluun ja, että tutkitusti nuo hormonit tekee kehossani asioita, joihin en täysin kokonaan pysty vaikuttamaan. 🙏
 
@zar_ tsemppiä kaikkeen! ❤️ Mullakin PCOS, ehkä osasyynä siihen että paino kertyy helposti. Toisaalta tuntuu että myös nyt on lähtenyt suht hyvin, mutta vaikea arvioida olisko jollain ei-PCOS-ihmiseltä lähtenyt samalla vaivalla enemmän 🤷‍♀️ Mutta mahtavaa että siellä lähtenyt nyt kiloja noinkin hienosti! 🤩

Mulla on aina ollut pitkät kierrot, välillä ollut tosi pitkiäkin aikoja hormonitoiminta ihan horroksessa eikä menkkoja kuukausiin. Vaikka paino on ollut alipainonkin puolella ja normaalin kaikilla alueilla. Vasta esikoisen synnytyksen jälkeen on ollut jotenkin normaalimpi kierto, mutta välillä silti pitkähköjä kiertoja, ja yksi ovuloimatonkin ollut… Ultrassa silti näkyy edelleen ihan PCO-tyyppiset munasarjat, ei ole muuttunut miksikään 🙁 Sama pelko on että jos ei toista lasta saakaan 😭

Täällä taas terveenä ja salille palattu. Paino junnaa, tänään tasan 70,0 kg.

Ostin muutama päivä sitten ihanan blenderin! Eilen blendasin jogurttirahkaa, banaania, mansikoita, raejuustoa, kaurahiutaleita ja protskujauhetta, ja laitoin jääkaappiin chiansiemenien kanssa muutamaksi tunniksi. Päälle vielä vähän granolaa. Oli niin hyvää 😍 Harmi vaan että taapero pelkää siitä syntyvää kovaa ääntä 🥲
 
Lauantain herkkupäivä aiheutti oikein jumien jumin 🙄 edelleen lukemat enemmän plussalla, eikä tunnu lähtevän mihinkään. Yleensä herkkupäivän jälkeen on ollut vaan yks päivä enemmän plussalla ja sit tulee vähintään lähelle aiempaa.
 
Lauantain herkkupäivä aiheutti oikein jumien jumin 🙄 edelleen lukemat enemmän plussalla, eikä tunnu lähtevän mihinkään. Yleensä herkkupäivän jälkeen on ollut vaan yks päivä enemmän plussalla ja sit tulee vähintään lähelle aiempaa.
Tuo on kyllä tympeää. 🙁
Minullakin jumittaa. Olen syönyt ehkä ihan vähän enemmän, mutta silti mielestäni ihan hyvin. Paino ehkä jo itselläni tippunut sen verran, että pitää olla vielä tiukempi syömisissä. Tai siis ainakin palata siihen hieman vähempään, jossa paino tippui suht reippaasti. Ja viime viikon tauti esti liikkumisen, joten en saanut siitäkään apua. Jospa se tästä kun kohta olen taas terve. Tsemppiä sinne!
 
Muokattu viimeksi:
Täällä oltu kans flunssassa. Alotin sinkin tehokuurin heti oireiden ilmaannuttua ja tänään on jo 90% terve olo. Samalla pidin salitaukoa, kävellyt olen.

Menkat alkamassa ensi viikolla, joten kohta lienee odotettavissa turvotusta. Kehonkoostumusvaaka on ainakin onnistunut jo eilen ja tänään näyttämään isompaa vesiprosenttia hyvästä nesteytyksestä ja ”hyvin” syömisestä (eli ei överihiilareita tai suolaa) huolimatta, joten varmaan jo nesteen kertyminen alkanutkin.
 
Mä kävin pitkästä aikaa tänään vaa'alla. 79,4kg. Eli taitaa olla suunnilleen samoissa kun viimeksi. Onneksi ei ole noussut. Liikunta ei ole nyt lähtenyt suunnitelmien mukaan käyntiin, eikä järkevä syöminen. Ei tuo lonkka kestä kävelyä yhtään. Flunssa "onneksi" vienyt suurimman ruokahalun. Herkkuihin en onneksi ole sortunut pitkään aikaan, ulkona tullut (buffet)ravintoloissa syötyö ihan liikaa.
 
Moikka,

Tsemppiä kaikille, jumituksiin ja muuhunkin painamiseen ruokavalion kanssa!

Meillä on sairasteltu myös, ja minulla nyt tasan viikko huomenna vhh takana. Rankkaa on ollut, siis tosi rankkaa. Hiilarien ja sokerien jättämisestä aiheutuneina vieroitusoireina kärsin mm. Ihan järkyttävästä väsymyksestä ja voimat meinasi loppua kesken pienienkin ponnistusten, lisäksi minulla oli pahaa ärtyneisyyttä ja alakuloa alussa ja JATKUVA nälkä, myös syömisen jälkeen, mutta nyt vihdoin näyttää sille, että nämä oireet alkaa olla rauhoittumaan päin - vihdoin! Kroppa varmaan jotenkin "järkyttyi" noin radikaalista muutoksesta. 😅
Mutta aamupainoja en ole nyt jaksanut huonojen öiden takia ottaa, mut parin päivän alin oli 79,8 kg 😊😇 Positiivisina muutoksina olen huomannut sen, että aineenvaihdunta lähti liikkeelle, käyn yölläkin vessassa ja en enää hikoile joka hetki yhtä runsaasti. Lisäksi nivelkivut, joista kärsin vuosia on alkaneet helpottamaan radikaalisti! En olis uskonut et nekin voi liittyä pco ja, että niitä voi säädellä rv. kautta! Turvottelua on ollut myös huomattavasti vähemmän (mulla turpoilee muutkin kuin maha), niin olen ollut ihmeissäni.
Raskashan tämä on ollut toteuttaa, mutta en ole lipsunut, vaikka alussa tuntui ja vielä tänä aamunakin, että järki lähtee (oli siinä nämä unettomat yötkin takana). Iltaa kohden selkeästi olo parani ja ei ole ollut nälkä, oikeastaan syön paremmin, kun on pakko miettiä mitä syö.🫢 Odotellaan vielä prolaktiinin tuloksia, prolaktinooman poissulkemiseksi, mutta muut labrat ok. Ehkä tästä pikkuhiljaa, en tiedä tuleeko ovulaatiota tässä kierrossa, mut katsotaan. Olen toiveikas ruokavalion ja muidenkin asioiden suhteen. 😊
 
Äh, minulla on tosi pienestä jumit kiinni! Joko kierto käynnistyy eli on heti lyhyempi tai sitten eilinen kikhernepasta lounaalla jumitti aineenvaihdunnan taas lähemmäs lähtötilaa, kun painoa useampi kilo enempi ja taas turvottaa. Eli todella tiukkaa kurinalaisuutta vaatii täällä, mutta herkkuja ei enää onneksi tee yhtään mieli.🤔
 
Minäkin olen tyytyväinen siihen @zar_ , ettei herkkuja tee mieli. Ne ei maistu edes sillä tavalla mahtavalta. Ennemmin hyvä ruoka vie kielen. Toivottavasti sinulla jumi helpottaa. 👍
 
Voiskohan valon määrän väheneminen aiheuttaa painon jumimista/ nousua/ samassa pysymistä? Keho valmistautuu talveen kuin karhu.. Itsellä ainakin aina paino syksyllä nousee jouluun asti ja sitten kevätpuolella alkaa laskemaan.
 
Voihan se olla @Niittyleinikki_ vuodenajoista johtuvaa 🤔 olisi luonnollista "kivikauden ihmiselle" että runsasravintoinen loppukesä tankataan energiaa ja varastoidaan sitä, ja lopputalvesta varastoa puretaan hengenpitimiksi. Luonnollisesti nykyisessä yltäkylläisessä ympäristössä vaikea ominaisuus ja vaatinee vaistojen vastustamista jos kovin syksyllä "nälättää" herkkujen parissa 😅

Täällä viikon sitkeä työ kannatti, jumin jälkeen uusi alin parilla sadalla grammalla saatu. 😊
 
Takaisin
Top