Painonpudotusryhmä

Kiinnostaisi tietää, onko teillä joku tietty ruokavalio/ metodi, jota käytätte ja jolla paino tippuu? Vhh, keto, kasvisruokavalio, jokin muu dietti, rasvattomat tuotteet, kalorien lasku, pistesysteemi tms...? Minkä olet kokenut toimivaksi? Oliko joku ruokavalio mitä kokeilit ja se ei toiminut? Onko jotain ruokia mitä et ehdottomasti syö? Tai onko käytössä joku aikahaarukka, jolloin syöt ja paastoat tietyn ajan?

Itse olen syönyt aika normaalisti, mutta lopetin tosiaan vehnän syönnin sekä aloitin raudan syönnin. Sillä on pudonnut nyt 15 kg vuoden aikana. Syön aika paljon proteiinia, että nälkä pysyy poissa, tämä toimii itselle: porsaanfilettä, naudanjauhelihaa, tonnikalaa, kananmunia, kanaa.. Mutta syön myös hiilihydraatteja, esim. gluteenitonta makaronia, kauraleipää, banaania ym. Syön myös täysrasvaisia tuotteita kuten juusto, smetana, luomuvoi, sekä muista maitotuotteista raejuustoa ja viiliä. Rasvaa en pelkää enkä välttele. Kasviksia, hedelmiä, marjoja ja vihanneksia syön myös, tosin en kovin suuria määriä IBS:n takia.

En syö ollenkaan seuraavia herkkuja (ei tee mieli): pullaa, keksejä, sipsejä, leivonnaisia, karkkia, vanukkaita tms. Joskus syön gluteenitonta lakritsia, max. pienen patukan tai tummaa 86% suklaata palan. Muuta ei tee mieli, kun syö kunnolla. En myöskään syö sokerisia hedelmiä, kuten viinirypäle, persikka, mango tms.. Banaania kyllä.

Olen kokeillut joskus ketoa, se ei toiminut kun oma keho vaatii hiilaria myös. Myöskään pätkäpaasto tai paasto ei itselle sovi ollenkaan. Mutta painon pudottamiseen olen huomannut, että se onnistuu parhaiten vhh:lla, runsaalla lihansyönnillä, alhaisella glykeemisellä indeksillä (googlella löytynee tietoa) ja vehnän ja sokerin poisjättämisellä.

Ehkä ruokavalion perustuksena on itsellä peruna, sipuli, liha, kala, kananmuna, juusto, voi, marjat, viili ja kauraleipä.

Kiva ois kuulla mikä teillä toimii!
Minä olen miettinyt tätä, kun aluksi tuntui, ettei minulla ole muuta kuin pienemmät annoskoot. Tulin siihen tulokseen, että löytyyhän sitä muitakin periaatteita.
Meillä lapsille teen tavallista kotiruokaa, enkä jaksa kokonaan toisenlaista ruokavaliota pitää itselläni, joten muokkaan omat syömiset tuon tavallisen ruuan pohjalle. Leipää vähennän. Esim aamulla otan monesti puolikkaan, kun normaalisti syön kokonaisen viipaleen. Aamujogurttiin laitan puolikkaan pähkinäannoksen normaalista määrästä. En karta täysin rasvaa, koska se pitää nälän pois, enkä hiilareita, koska en jaksa järjestää täysin vhh-ruokavaliota. Pyrin olemaan kummastakin tietoinen. Pastaa vältän enemmän, tai korvaan osan kasviksilla. Muutenkin pyrin lisäämään kasvisten määrää, koska ne on hyväksi ja täyttävät ilman suuria kalorimääriä.
Lisäksi kartan prosessoitua ruokaa, koska niissä monesti lisäaineita ja ne vain eivät pidä nälkää ja kaloreita on vaikka muille jakaa. Nämä varmasti teille ihan tuttuja, mutta kirjoitan kuitenkin, mukava vähän analysoida omia syömisiä.

Edellinen painopäivitykseni osoittautui väliaikaiseksi nousuksi, varmaan reissuturvotusta, koska se suli pois kun pääsin kotiin oman ruokavalion kimppuun. Se säikäytti kuitenkin sen verran, että nyt on entistä parempi motivaatio tähän hommaan. 👍
 
Pyysin työterveydestä lähetteen verikokeisiin. Haluan kontrolloida ferritiinin, kolesterolin ja katsoa myös kilpirauhasarvot. Niitä ei oo multa koskaan otettu, mut katsotaan nekin nyt kun tuntuu että kilot on tiukassa. Aika huomenna aamulla 👍🏼 kolesteroli vähän jännittää 😅
 
Tänään enää 100g aiemmasta alimmasta! Jee 🥰 niin ne nesteet häviää. On kyl mahassa tosi ”tönkkö” olo, menkkojen takia toki, ihan ku ois kiviä siellä. Et ei oo kyl erityisen turvottamaton olo, mut sekin helpottaa kun vuoto loppuu.

Toi matto on kyllä hyvä hankinta! Aika meni tosi nopeasti kävellessä ja keskityin paremmin töihin. Paljon siitä kävelystä olin kyllä palaverissa. Tarkkuutta vaativan työn aikana sitä ei kyl voi käyttää, paitsi ehkä jollain 1-2km/h vauhdilla. Mutta eilenkin tuli sit päivän kokonaissaldoksi 20 000 askelta, josta joku 17 000 matolla. Ihan hyvin! Tänään kyl tuntuu vähän pohkeissa
 
Tänään enää 100g aiemmasta alimmasta! Jee 🥰 niin ne nesteet häviää. On kyl mahassa tosi ”tönkkö” olo, menkkojen takia toki, ihan ku ois kiviä siellä. Et ei oo kyl erityisen turvottamaton olo, mut sekin helpottaa kun vuoto loppuu.

Toi matto on kyllä hyvä hankinta! Aika meni tosi nopeasti kävellessä ja keskityin paremmin töihin. Paljon siitä kävelystä olin kyllä palaverissa. Tarkkuutta vaativan työn aikana sitä ei kyl voi käyttää, paitsi ehkä jollain 1-2km/h vauhdilla. Mutta eilenkin tuli sit päivän kokonaissaldoksi 20 000 askelta, josta joku 17 000 matolla. Ihan hyvin! Tänään kyl tuntuu vähän pohkeissa
Minä olen myös huomannut, että liikkuessa ajatus kulkee hyvin. Monet hyvät työideat on tulleet liikkuessa.
hienoa, kun on löytynyt keino yhdistää työ ja liikkuminen! 👍
 
Tulipas verikokeiden tulokset nopsaan!

Kilpirauhasarvot normaalit, kuten vähän uumoilin. Tulipahan tarkistettua. Ferritiini 74, eli nousussa (vuosi sitten 44), mutta voisin vielä jatkaa rautaa vaikka yhden purkin että sais lähelle sataa tuon arvon. Nyt en oo pariin kuukauteen rautaa edes syönyt.

No se kolesteroli sitten, onhan siinä vielä hommaa. Mutta parempi kuin odotin! Kokonaiskolesteroli laskenut 6.3 (arvo 01/2022) -> 5.3, LDL eli huono kolesteroli laskenut 4.9 -> 4.4. Mut sit HDL eli hyvä kolesteroli kans laskenut, 1.5 -> 0.95 eli viitearvoista niiden alapuolelle…

Hyviä rasvoja on ruokavaliossa jo paljon ja vähärasvaiset tuotteet pääosin käytössä. Ehkä pitää alottaa taas omegan syönti, kun puoliso ei syö kalaa niin sitä menee aika vähän meidän taloudessa. Pyrin kyllä syömään kalaa aina kun tilaisuus on. Netin mukaan tosin tää ruokavalio-osuus auttaa vaan huonon kolesterolin laskuun, liikunta hyvään. Eiköhän se tästä pikkuhiljaa. Jos kävis uudestaan mittauttamassa kun on saanut painoa tonne 70kg alapäähän
 
Mä kävin eilen kehonkoostumusmittauksessa ja voi kauhistus mitkä tulokset! Oon kuitenkin nuori vielä ja mun rasvaprosentti oli 37,7 % :Face Without Mouth: Lihasmassaa toki oli myös normaalitaulukon yläpäässä, että ei se nyt aivan katastrofaalista ole, kuten mittauksen tehnyt sanoi myös. Mutta kyllä laittaa miettimään kun mun ikäisellä viitearvot rasvaprosentin suhteen on 18-28 %.

Mutta lohduttavaa on se, että oon saanu salirutiinin taas rullaamaan. Käyn 2x viikossa vähintään plus kaikki muu aktiivisuus päälle taaperon kanssa. Ruokavalionkin kanssa ajattelin nyt tosissaan petrata, jotta saisi tuota edes hieman hilattua alaspäin. Seuraavan kerran käyn mittauksessa n. 3kk päästä niin näen onko tämän hetkisestä hyötyä vai pitäisikö jotain muuttaa. Kaloreita en ala laskeskelemaan, koska taloudessa on kaksi lasta enkä halua näyttää heille sitä mallia että ruokia punnitaan ja laskeskellaan, mutta herkuttelun vähennän, mutta en kokonaan lopeta kun sekin kuitenkin kuuluu elämään.
 
Mä kävin eilen kehonkoostumusmittauksessa ja voi kauhistus mitkä tulokset! Oon kuitenkin nuori vielä ja mun rasvaprosentti oli 37,7 % :Face Without Mouth: Lihasmassaa toki oli myös normaalitaulukon yläpäässä, että ei se nyt aivan katastrofaalista ole, kuten mittauksen tehnyt sanoi myös. Mutta kyllä laittaa miettimään kun mun ikäisellä viitearvot rasvaprosentin suhteen on 18-28 %.

Mutta lohduttavaa on se, että oon saanu salirutiinin taas rullaamaan. Käyn 2x viikossa vähintään plus kaikki muu aktiivisuus päälle taaperon kanssa. Ruokavalionkin kanssa ajattelin nyt tosissaan petrata, jotta saisi tuota edes hieman hilattua alaspäin. Seuraavan kerran käyn mittauksessa n. 3kk päästä niin näen onko tämän hetkisestä hyötyä vai pitäisikö jotain muuttaa. Kaloreita en ala laskeskelemaan, koska taloudessa on kaksi lasta enkä halua näyttää heille sitä mallia että ruokia punnitaan ja laskeskellaan, mutta herkuttelun vähennän, mutta en kokonaan lopeta kun sekin kuitenkin kuuluu elämään.

Kannattaa kans muistaa ettei noi laitteet näytä aina ihan prosentilleen oikein. Sen takia niissä myös kannattaa käydä vaikka puolen vuoden välein, niin näkee että meneekö edes oikeaan suuntaan. Ja kehon mitat, etenkin vyötärönympärys on tärkeimpiä mittareita terveyden kannalta.

Mun pitäis saada itsellä nyt toi salirutiini rullaamaan. Meillä on remontti menossa niin tuntuu vähän pahalta luistaa hommista iltaisin salille, vaikkei siellä menis kun vajaa tunti 😅 kaksikin kertaa viikossa ois oikein hyvä
 
Kannattaa kans muistaa ettei noi laitteet näytä aina ihan prosentilleen oikein. Sen takia niissä myös kannattaa käydä vaikka puolen vuoden välein, niin näkee että meneekö edes oikeaan suuntaan. Ja kehon mitat, etenkin vyötärönympärys on tärkeimpiä mittareita terveyden kannalta.

Mun pitäis saada itsellä nyt toi salirutiini rullaamaan. Meillä on remontti menossa niin tuntuu vähän pahalta luistaa hommista iltaisin salille, vaikkei siellä menis kun vajaa tunti 😅 kaksikin kertaa viikossa ois oikein hyvä
Joo en luotakaan noihin mittauksiin aivan 100 % mutta tosiaan että näkis että suunta on oikea. Luotan peilikuvaan, kun en halua opettaa lapsia myöskään noihin mittausjuttuihin ja molemmat tytöt pyörii mun ympärillä kunnes mennään unille :tears:
 
@Olive mahtavaa! 🥳🤩

Täälläkin uusi alin, 70,4 kg! Samalla BMI laski 24,9:ään eli pääsin vihdoin kyseisen taulukon mukaisen normaalipainon puolelle. 🥳

Tuntuu, ettei tässä painon laskutahdissa ole nyt mitään eroa keväiseen tahtiin, vaikka syön nyt enemmän kuin silloin. Tai ainakin FF:n painokäyrä ei näytä mitään tasaantumisen merkkejä. Mitä kyllä ihmettelen vähän, mutta en pane pahitteeksi.

IMG_1042.jpeg


Oon nyt myös varaamassa myös aikaa kehonkoostumusmittaukseen, koska nyt kun taas alan käydä salilla, olisi kiva sitten n. puolen vuoden päästä käydä katsomassa, millaista muutosta on tapahtunut. Tänään pitäisi onnistua, mutta en ole vielä saanut vahvistusta. Ensi viikolla olisi aikoja myös, mutta silloin on menkat eikä niiden aikana suositella mittausta tehtävän. Joten kunpa vastaisivat pian, että pääsenkö vielä tänään.

Nostan kaloreita tässä nyt myös vielä lisää hiljalleen 2000+ alueelle, koska päätin että tässä kohtaa voisin nyt vähän kasvattaa sitä lihasmassaa vihdoinkin. Ei ole mitään suurta hinkua nyt pudottaa enää oikeastaan kiloja. Loppusyksystä voi sitten katsoa, onko tarve taas karistaa rasvaa vai miltä peilissä näyttää. 😊
 
Mittauksessa käyty, ja tulos oli kyllä vähän sellainen kuin arvelinkin. 🙈 Rasvaprosentti 36, ja lihasmassaa ei ole mitenkään liikaa, reilut 60%. Kehon nestemäärä liian matala, eli nyt pitää keskittyä kahteen asiaan: lihasmassan kasvattamiseen ja veden juomiseen. 😄

Mielenkiintoista sitten talvella käydä uusintamittauksessa. Jos siis en ole raskaana, mutta tuskin, jostain syystä se ei nyt näytä onnistuvan.
 
Täällä ollaan suurten ruokahoukutusten äärellä, eli mummolassa 😄❤️ tekee aina mieli syödä vähän liikaa täällä kun on kaikkea herkkua ja ihan ruokakin niin hyvää 😋 olin nyt kuitenkin lounaan santsaamatta ja koitan olla kahvilla rohmuamatta ihan hirveästi keksejä 😅 tänä aamuna ilmestyi taas uusi alempi lukema, joten suunta on oikea 😊
 
Nuo mummolat ovat kyllä pahoja! 😂

Täällä koko projekti jumittaa ja tekisi mieli heristää nyrkkiä koko maailmalle, kun tuntuu, että joka toinen asia menee nyt aivan päin pyllyä! Jumitan kotona, kun kroppa on aivan sekaisin niin lääkitysten kuin muidenkin ongelmien takia ja tuntuu etteivät rahat riitä ja kaikki tavarat hajoaa vuoron perään käsiin. 😭 Ennemmin pitäisi koittaa tehdä enemmän töitä, eikä sairastaa. Tuntuu jotenkin epäreilulta, kun kuukaudessa on vähemmän terveitä ja hyviä päiviä kuin niitä jolloin sairastan ja väsyttää. 😔
 
Tuo on jo huonoa tuuria! Tuntuu siltä, että vaa-at yleensä kestää ja kestää, vaikka ite ois jo valmis hommaamaan paremman. 😄

En kyllä yhtään ihmettele että sanoi itsensä irti, on siis noin 15v vanha.

Nyt sit vaan taistelen itseni kanssa, että ostanko 80-90€ maksavan vaa’an joka näyttäis myös kehonkoostumusta ym, ja pystyis seuraamaan sovelluksella (tiedot menee suoraan sovellukseen), vai ostanko vaan jonkun 30€ maksavan normivaa’an. Toisaalta syyskuun alussa tulee mukavasti veronpalautuksia, et voishan niistä panostaa…
 
En kyllä yhtään ihmettele että sanoi itsensä irti, on siis noin 15v vanha.

Nyt sit vaan taistelen itseni kanssa, että ostanko 80-90€ maksavan vaa’an joka näyttäis myös kehonkoostumusta ym, ja pystyis seuraamaan sovelluksella (tiedot menee suoraan sovellukseen), vai ostanko vaan jonkun 30€ maksavan normivaa’an. Toisaalta syyskuun alussa tulee mukavasti veronpalautuksia, et voishan niistä panostaa…
Miulla oli joskus sellainen kehonkoostumusvaaka. Niiden tuloksissahan on keskenään ihan hirveästi eroja, mutta pystyy sillä sitä rasvaprosentin suuntaa seuraamaan. Kuukausitasolla siis pääsee käsitykseen kyllä suunnasta hyvin.
 
Miulla oli joskus sellainen kehonkoostumusvaaka. Niiden tuloksissahan on keskenään ihan hirveästi eroja, mutta pystyy sillä sitä rasvaprosentin suuntaa seuraamaan. Kuukausitasolla siis pääsee käsitykseen kyllä suunnasta hyvin.

No sitä just, et kun tiedän kyllä et se on vaan suuntaa-antava ja vähän voi vaihdella, mut et pääsis ees näkemään että se suunta on oikea. Ja ehkä osais menkkaturvotuksen tulkita nesteeksi.
 
No sitä just, et kun tiedän kyllä et se on vaan suuntaa-antava ja vähän voi vaihdella, mut et pääsis ees näkemään että se suunta on oikea. Ja ehkä osais menkkaturvotuksen tulkita nesteeksi.
En tiedä miten tarkkoja nuo nykyään on. Silloin se heitteli joitakin prosentteja se tulos kierron sisällä. Eli tosiaan kuukausitasolla saa kyllä ainakin hyvin viitettä. Itsestä tuo oli ihan mukava työkalu, kun itsellä tulee todella helposti lihasmassaa niin se pelkkä paino on todella huono mittari
 
Takaisin
Top