VäriSointu
Kunnioitettu kommentaattori
Minä olen miettinyt tätä, kun aluksi tuntui, ettei minulla ole muuta kuin pienemmät annoskoot. Tulin siihen tulokseen, että löytyyhän sitä muitakin periaatteita.Kiinnostaisi tietää, onko teillä joku tietty ruokavalio/ metodi, jota käytätte ja jolla paino tippuu? Vhh, keto, kasvisruokavalio, jokin muu dietti, rasvattomat tuotteet, kalorien lasku, pistesysteemi tms...? Minkä olet kokenut toimivaksi? Oliko joku ruokavalio mitä kokeilit ja se ei toiminut? Onko jotain ruokia mitä et ehdottomasti syö? Tai onko käytössä joku aikahaarukka, jolloin syöt ja paastoat tietyn ajan?
Itse olen syönyt aika normaalisti, mutta lopetin tosiaan vehnän syönnin sekä aloitin raudan syönnin. Sillä on pudonnut nyt 15 kg vuoden aikana. Syön aika paljon proteiinia, että nälkä pysyy poissa, tämä toimii itselle: porsaanfilettä, naudanjauhelihaa, tonnikalaa, kananmunia, kanaa.. Mutta syön myös hiilihydraatteja, esim. gluteenitonta makaronia, kauraleipää, banaania ym. Syön myös täysrasvaisia tuotteita kuten juusto, smetana, luomuvoi, sekä muista maitotuotteista raejuustoa ja viiliä. Rasvaa en pelkää enkä välttele. Kasviksia, hedelmiä, marjoja ja vihanneksia syön myös, tosin en kovin suuria määriä IBS:n takia.
En syö ollenkaan seuraavia herkkuja (ei tee mieli): pullaa, keksejä, sipsejä, leivonnaisia, karkkia, vanukkaita tms. Joskus syön gluteenitonta lakritsia, max. pienen patukan tai tummaa 86% suklaata palan. Muuta ei tee mieli, kun syö kunnolla. En myöskään syö sokerisia hedelmiä, kuten viinirypäle, persikka, mango tms.. Banaania kyllä.
Olen kokeillut joskus ketoa, se ei toiminut kun oma keho vaatii hiilaria myös. Myöskään pätkäpaasto tai paasto ei itselle sovi ollenkaan. Mutta painon pudottamiseen olen huomannut, että se onnistuu parhaiten vhh:lla, runsaalla lihansyönnillä, alhaisella glykeemisellä indeksillä (googlella löytynee tietoa) ja vehnän ja sokerin poisjättämisellä.
Ehkä ruokavalion perustuksena on itsellä peruna, sipuli, liha, kala, kananmuna, juusto, voi, marjat, viili ja kauraleipä.
Kiva ois kuulla mikä teillä toimii!
Meillä lapsille teen tavallista kotiruokaa, enkä jaksa kokonaan toisenlaista ruokavaliota pitää itselläni, joten muokkaan omat syömiset tuon tavallisen ruuan pohjalle. Leipää vähennän. Esim aamulla otan monesti puolikkaan, kun normaalisti syön kokonaisen viipaleen. Aamujogurttiin laitan puolikkaan pähkinäannoksen normaalista määrästä. En karta täysin rasvaa, koska se pitää nälän pois, enkä hiilareita, koska en jaksa järjestää täysin vhh-ruokavaliota. Pyrin olemaan kummastakin tietoinen. Pastaa vältän enemmän, tai korvaan osan kasviksilla. Muutenkin pyrin lisäämään kasvisten määrää, koska ne on hyväksi ja täyttävät ilman suuria kalorimääriä.
Lisäksi kartan prosessoitua ruokaa, koska niissä monesti lisäaineita ja ne vain eivät pidä nälkää ja kaloreita on vaikka muille jakaa. Nämä varmasti teille ihan tuttuja, mutta kirjoitan kuitenkin, mukava vähän analysoida omia syömisiä.
Edellinen painopäivitykseni osoittautui väliaikaiseksi nousuksi, varmaan reissuturvotusta, koska se suli pois kun pääsin kotiin oman ruokavalion kimppuun. Se säikäytti kuitenkin sen verran, että nyt on entistä parempi motivaatio tähän hommaan.