Painonpudotusryhmä

Helou,

Mä olen sivusta seuraillut teidän kuulumisia. Hienoa, että olette jaksaneet motivoitua projektiin ja saaneet tuloksia.😊😇

Minä jatkan painon pudottamista, joka ei ole edennyt töiden ja väsymyksen vuoksi, mutta olen alkanut sallia itselleni nämä huonommat päivät eli nukun silloin kun väsyttää, keho tarvitsee lepoa silloin eikä huomenna.

Semmoisen tehtävän itselleni otin nyt, että olen vähentänyt asteittain hiilareita (lähinnä leipä ja peruna) ja varasin itselleni ajan ryhmäliikuntatunneille, jossa voin syksystä alkaen käydä joka viikko zumbaamassa 1,5h. En tässä maailmantilassa saa ylläpidettyä muuten säännöllistä kuntoliikuntaa, niin tuo ajaa asiansa. Sen lisäksi aion tehdä lihaskuntoliikkeitä kotona. Plussaa on jos virkistyn juoksemaan taas, mutta epäilen.

Meillä on se kakkosen lapsitoive ja epäilen, että minulla on pcos, lääkäriin menen ensi kuun puolivälin paikkeilla. Painoa joka tapauksessa pitää saada pois, että pääsen täältä ylipainon puolelta joskus pois ja ehkä se pysyvä raskauskin sitten ottaisi tulta alleen. 🤔

Tsemppiä kaikille! En ymmärrä, miten laihdutus voikin olla näin hankalaa, varmaan nuo mun lääkkeet yms. jarruttelee ja tämä jumissa oleva hormonitoiminta. Nuorempana lähti ihan parissa viikossa sulamaan ylimääräiset pelkällä ruokavaliolla.😅
 
Helou,

Mä olen sivusta seuraillut teidän kuulumisia. Hienoa, että olette jaksaneet motivoitua projektiin ja saaneet tuloksia.😊😇

Minä jatkan painon pudottamista, joka ei ole edennyt töiden ja väsymyksen vuoksi, mutta olen alkanut sallia itselleni nämä huonommat päivät eli nukun silloin kun väsyttää, keho tarvitsee lepoa silloin eikä huomenna.

Semmoisen tehtävän itselleni otin nyt, että olen vähentänyt asteittain hiilareita (lähinnä leipä ja peruna) ja varasin itselleni ajan ryhmäliikuntatunneille, jossa voin syksystä alkaen käydä joka viikko zumbaamassa 1,5h. En tässä maailmantilassa saa ylläpidettyä muuten säännöllistä kuntoliikuntaa, niin tuo ajaa asiansa. Sen lisäksi aion tehdä lihaskuntoliikkeitä kotona. Plussaa on jos virkistyn juoksemaan taas, mutta epäilen.

Meillä on se kakkosen lapsitoive ja epäilen, että minulla on pcos, lääkäriin menen ensi kuun puolivälin paikkeilla. Painoa joka tapauksessa pitää saada pois, että pääsen täältä ylipainon puolelta joskus pois ja ehkä se pysyvä raskauskin sitten ottaisi tulta alleen. 🤔

Tsemppiä kaikille! En ymmärrä, miten laihdutus voikin olla näin hankalaa, varmaan nuo mun lääkkeet yms. jarruttelee ja tämä jumissa oleva hormonitoiminta. Nuorempana lähti ihan parissa viikossa sulamaan ylimääräiset pelkällä ruokavaliolla.😅
Minä olen myös muistellut haikeana sitä, kuinka nuorempana laihtui pienentämällä annoskokoa ja sauvakävelemällä 3x/vko. Sain syödä suklaatakin useamman kerran viikossa. Nyt pitää ruuan määrän lisäksi laatuun kiinnittää enemmän huomiota ja herkut kyllä ainakin viimeeksi jumitti painon heti varmaan viikoksi, vaikka söisi vain tyyliin yhden pullan.

Paljon tsemppiä sinullekin! Väsymys ja painonpudotus voi olla turhauttava yhdistelmä. Hienoa, että pääset ryhmäliikkumaan, sekin varmasti on hyvä juttu kokonaisuuden kannalta. 👍

Meillä lomareissu kääntyy kohti loppusuoraa. Nukuin alkureissun tosi huonosti ja joka puolella oli herkkuja, eikä itsekuri ollut parhaimmillaan kun olin aivan puhki. Olen kuitenkin päässyt liikkumaan ihan hyvin, joten jotain positiivistakin. Kotona takaisin arkeen ja toivottavasti paino jossain välissä nytkähtää alaspäin.
 
Paino nousussa kun käytiin lauantaina miehen kanssa syömässä ja oli muuten todella suolaista ruokaa (mutta todella hyvää! Ei siis pahalla tavalla suolaista), niin melkoinen nestepöhö. Tänään kävin äitini kanssa mukavan iltalenkin kävellen, reilu 5km ja puolessavälissä pysähdyttiin tosi hyvälle ulkokuntosalille kauniiseen paikkaan (kts kuva). Siellä oli ihan kunnon pelit ja vehkeet joihin sai myös säädettyä oikeanpainoiset vastukset.

899815A5-FA8F-4FEC-864E-58CAE00D8A46.jpeg
 
Ompa hienot maisemat! 😊

Minä meinasin nyt aloittaa tosissani vhh ruokavalion ja tasapainottaa ruokarytmiä, jotta ei tulisi ahmimiskohtauksia iltaa vasten.😊 Tästä hyvä aloittaa. Mulla nyt kyllä koko ajan nälkä, mutta yritän täyttää sen kasviksilla ja salaateilla yms terveellisellä. Tavoitteena on, että kokonaan pois jäisi nyt karkit yms roskaruoka ja söisin tavallista ruokaa ajallaan. 😁

Ja voisin minäkin hankkia uuden puntarin, vaikka masennun siitä varmaan mut silti 😅 Jostain syystä vhh saa minun aineenvaihdunnan heti toimimaan, enkä ole laihtunut millään muulla kuin sillä, vaikka joka kerta koen sen yhtä raskaaksi ennen kuin alkuun pääsen kunnolla ja vatsa tottuu 🤔
 
@zar_ vhh on kyllä hyvä vaihtoehto. Itse oon huomannut, että kun kiinnittää erityistä huomiota proteiininsaantiin, nälkä pysyy paremmin loitolla 😊 Mitään ahmimishimoja ei ole ollut koko tänä vuonna, vaikka oon ollut välillä reilustikin miinuskaloreilla.

Oon nyt pari päivää kumminkin laskenut tässä kaloreita taas. Pidän kuitenkin kalorit hieman korkeammalla kuin ennen lomaa, 1600-1800 on hyvä, jos liikun paljon niin ylikin. Tavoite nyt on vaan pudottaa enää muutama kilo ja sitten keskittyä lihasten kasvattamiseen.

Tänään vaaka näytti 71,6 kg, eli tilanne on painon puolesta melkein +-0 lomaa edeltävään tilanteeseen verrattuna, toki varmaan vähän lihasta lähtenyt myös, mutta pian sekin taas korjaantuu 🙂 Salikortti on tauolla kuun loppuun, mutta tauon voi lopettaa etuajassa, ja ehkä teenkin niin.

Lihasmassan kasvatuksessa on se hyvä puoli, että se lihas kuluttaa levossakin energiaa. Voi syödä enemmän, kun kuluttaa enemmän.
 
@zar_ vhh on kyllä hyvä vaihtoehto. Itse oon huomannut, että kun kiinnittää erityistä huomiota proteiininsaantiin, nälkä pysyy paremmin loitolla 😊 Mitään ahmimishimoja ei ole ollut koko tänä vuonna, vaikka oon ollut välillä reilustikin miinuskaloreilla.

Oon nyt pari päivää kumminkin laskenut tässä kaloreita taas. Pidän kuitenkin kalorit hieman korkeammalla kuin ennen lomaa, 1600-1800 on hyvä, jos liikun paljon niin ylikin. Tavoite nyt on vaan pudottaa enää muutama kilo ja sitten keskittyä lihasten kasvattamiseen.

Tänään vaaka näytti 71,6 kg, eli tilanne on painon puolesta melkein +-0 lomaa edeltävään tilanteeseen verrattuna, toki varmaan vähän lihasta lähtenyt myös, mutta pian sekin taas korjaantuu 🙂 Salikortti on tauolla kuun loppuun, mutta tauon voi lopettaa etuajassa, ja ehkä teenkin niin.

Lihasmassan kasvatuksessa on se hyvä puoli, että se lihas kuluttaa levossakin energiaa. Voi syödä enemmän, kun kuluttaa enemmän.

Mitä kaikkea syöt hyvän proteiinin saannin takaamiseksi? Mä rakastan kaikkia proteiinirahkoja jne, mutta lompakko ei 😂 lounaalla menee raejuustoa puurossa, jossain vaiheessa keitin kananmunia valmiiksi jääkaappiin välipalaa varten. Toki sit lämpimällä ruualla proteiinia
 
Mitä kaikkea syöt hyvän proteiinin saannin takaamiseksi? Mä rakastan kaikkia proteiinirahkoja jne, mutta lompakko ei 😂 lounaalla menee raejuustoa puurossa, jossain vaiheessa keitin kananmunia valmiiksi jääkaappiin välipalaa varten. Toki sit lämpimällä ruualla proteiinia
Vaihtelevasti, välillä kyllä täytyy just jotain protskutuotteita syödä lisäksi, että saa tavoitteen täyteen 😁 Tietty siitä voi olla montaa mieltä, onko ne hyväksi, kun on niin prosessoituja. Oon silti kokenut hyödylliseksi mm. salitreenin päälle vetää protskujuoman, eli protskujauhe veteen tai maitoon. Lidlissä on hyviä ja edullisia proteiinivanukkaita, se hasselpähkinän makuinen etenkin on niin hyvää!

Mutta parempia lähteitä tietty olisi esim. kana, vähärasvainen liha ja tonnikalakin on ihan ok. Mutta itse en yleensä pääse proteiinitavoitteeseeni pelkästään näillä.

Aamuisin yleensä syön jogurttirahkan (koska en tykkää maitorahkasta) johon laitan pekaani- tai cashewpähkinöitä ja joskus lisäksi granolaa 😊 On hyvää ja pitää myös jonkin aikaa nälkää.
 
Vaihtelevasti, välillä kyllä täytyy just jotain protskutuotteita syödä lisäksi, että saa tavoitteen täyteen 😁 Tietty siitä voi olla montaa mieltä, onko ne hyväksi, kun on niin prosessoituja. Oon silti kokenut hyödylliseksi mm. salitreenin päälle vetää protskujuoman, eli protskujauhe veteen tai maitoon. Lidlissä on hyviä ja edullisia proteiinivanukkaita, se hasselpähkinän makuinen etenkin on niin hyvää!

Mutta parempia lähteitä tietty olisi esim. kana, vähärasvainen liha ja tonnikalakin on ihan ok. Mutta itse en yleensä pääse proteiinitavoitteeseeni pelkästään näillä.

Aamuisin yleensä syön jogurttirahkan (koska en tykkää maitorahkasta) johon laitan pekaani- tai cashewpähkinöitä ja joskus lisäksi granolaa 😊 On hyvää ja pitää myös jonkin aikaa nälkää.

No siis sepä just kun oon miettinyt saako sitä tavoitetta täyteen (itsellä noin 120g) ilman noita… jotain protskujauhetta löytyy itseasiassa kaapista kans, täytyypä ottaa käyttöön
 
No siis sepä just kun oon miettinyt saako sitä tavoitetta täyteen (itsellä noin 120g) ilman noita… jotain protskujauhetta löytyy itseasiassa kaapista kans, täytyypä ottaa käyttöön
Mahdollista, mutta melko vaikeaa kyllä. Ainakin jos haluaa tosiaan syödä pääruoilla jotain muuta kuin aina vaan kanaa 😁
 
Mahdollista, mutta melko vaikeaa kyllä. Ainakin jos haluaa tosiaan syödä pääruoilla jotain muuta kuin aina vaan kanaa 😁

Jep! Eikä kananmunia viittis vetää kennokaupalla. Puolison mielestä noi proteiinivalmisteet on turhaa rahanmenoa (toisaalta noi proteiinijauheet on kyl ehkä vähän edullisempia) niin harvemmin niitä ostan. Työpaikan välipalajääkaapissa niitä välillä on ja sieltä aina kyllä yhden syön.

Paino edelleen jumittaa tuossa 83,3kg johon nousi lauantain illallisen jälkeen. No, eipä tässä muu auta kun sitkeästi vaan jatkaa, kyllä se jossain kohtaa laskee.
 
Jep! Eikä kananmunia viittis vetää kennokaupalla. Puolison mielestä noi proteiinivalmisteet on turhaa rahanmenoa (toisaalta noi proteiinijauheet on kyl ehkä vähän edullisempia) niin harvemmin niitä ostan. Työpaikan välipalajääkaapissa niitä välillä on ja sieltä aina kyllä yhden syön.

Paino edelleen jumittaa tuossa 83,3kg johon nousi lauantain illallisen jälkeen. No, eipä tässä muu auta kun sitkeästi vaan jatkaa, kyllä se jossain kohtaa laskee.
Sportlifen suklaanmakuinen maksaa alle 18€, on riittoisaa, ja on ihan superhyvää maitoon sekoitettuna! Maistuu ihan kaakaolta, suosittelen! https://www.prisma.fi/tuotteet/1000...y100-700g-suklaa-heraproteiinijauhe-100017116
 
Mä syön ainoastaan luonnon proteiinia. Tonnikalaa, naudan jauhelihaa, porsaanfileetä, juustoa, raejuustoa, fetajuustoa.. Joskus kanaa, mutta koen ettei sillä oikein lähde nälkä pitkäksi aikaa ja muutenkin broilerituotanto on aika tehotuotantoa, no on kyllä porsaanlihan tuotantokin. Makaronissakin on jonkin verran proteiinia ja kaurapuurossa. En koe että mitkään jauheet tai prodevanukkaat on luonnollisia ihmiselle, niitä en syö.

Mutta joo, jossai oli että proteiinia voi saada liikaakin, ja itse yritin ehkä syödä sitä jossain vaiheessa liikaa. Huomaan että tarvitsen hiilaria myös tai ei lähde nälkä. Toisille taas sopii vhh/keto, mikä on jännä juttu! Itse en saa unta jos en syö hiilihydraatteja.
 
Jaaha, menkat tuloillaan kun paino jumittaa ja vähän jopa nousee vaikka on liikuttu ja hyvällä kalorivajeella (400-600kcal), tarpeeksi vettä eikä liikaa suolaa/hiilareita.

Oon kyl alkanut miettimään pitäiskö rajoittaa vähän hiilareita edes osan viikosta, jonnekin 100-120g tienoille. Nuorempana toimi ainakin ihan hyvin, mutta varsinaista vhh/ketoa en halua aloittaa.
 
Yli 2g/painokilo proteiinia voi olla liikaa, mutta harva sellaisiin määriin millään tavoin pääsee. Itse yritän saada yli 100g proteiinia päivässä, välillä menee jopa 130g, ja olo on tällöin parempi (ei tee mieli herkkuja, ei nälkää) kuin vähäproteiinisina päivinä. Selvästi lihasmassa pysyi / jopa kasvoi tuossa kevään aikana ja rasvaa lähti, kun runsasproteiinisen ruokavalion lisänä kävi salilla ja liikkui muutenkin 😊

@Olive tuo voi olla kokeilunarvoinen idea. Mulla välillä vahingossakin jää hiilarit johonkin 100g paikkeille, ja silloin on ollut yleensä mukavan turvottamaton olo. En nyt ole ottanut siitä erillistä tavoitetta itelleni, mutta voisin kyllä itsekin taas vähän vähentää hiilareita, kun jotenkin niin nyt turvottelee 😅
 
Vielä tuosta prosessoimisesta. Heraproteiinijauhe on tehty maidosta, kuten juustotkin. En itse koe että on sen luonnottomampi vaihtoehto kuin juustotkaan, mitkä on yhtälailla ihmisen luomia 😊 Hera on juustonvalmistuksen sivutuote, ja kun hera kuivataan, saadaan jauhetta.

Kasvisproteiinituotteet sen sijaan on kyllä pidemmälle prosessoituja.
 
Mäkin oon huomannut voivani hyvin kun proteiinia tulee 100-120 grammaa päivässä. Tällä hetkellä hiilaria menee vähän enemmän kuin normaalisti mun vhh (saatika keto) ajanjaksoilla, mut imettäessä sitä toki tarviikin. Rasvaa koitan ottaa hyvistä jutuista, mut välttää turhaa käyttämistä. Jätin esimerkiksi voileivältä pois levitteen, ja juustoakin vähän välttelen. Kalkkia mun pitäis kyllä sit muistaa taas vetää purkista, kun ei maitotuotteita hirveästi tuu käytettyä. Tai sit ostettava itselleni jotain kevyempää juustoa, kun muu perhe syö perus oltermannia tai arkijuustoa.

Täällä ollaan koitettu olla ostamatta herkkuja kaupasta, ja oon aloittanut vaunulenkit. Aamupäivisin käydään 5 km kävely, kun vauva tuntuu tykkäävän vaunuissa olla 😊 Järkeviä aterioita oon kanssa koittanut kokata isoja satseja, esim nyt ollaan syöty täysjyvärakettispagetista, kanajauhiksesta, sekä useammasta pakastekasvipussista tehtyä pataa alkuviikko. Saa mättää lautasen täyteen ja siinä on suht oikeessa suhteessa silti kaikkea mitä tarvitsee. Painokin on tullut kilon alaspäin siitä mihin synnytyksen jälkeen laskeutui, nyt mennään jo 98:ssa. Enää kahdeksan ensimmäisen raskauden raskauskiloa jäljellä 😂 Silloin oli kyllä enempi lihasta, niin nyt sais paino laskea alle sen ekankin lähtöpainon... Hienoa olis jos pääsis ihan normaalipainoiseksi astikin aikanaan, ellei sit kun joskus saa alkaa nostella taas puntteja, saisi rakennettua takaisin lihasmassaa.
 
Mukavia uutisia. 🙃 Miulla oli verikokeet vähän ketuillaan. Selittänee tätä, että koko ajan takkuaa kaikki. Ymmärsin, että menisi nyt seuraillaan-osastoon. Ei voi mitään, näillä korteilla on mentävä. Mitään totaalihälyttävää ei ole, mutta selittää kuitenkin tätä väsymystä, kun hormonit eivät ole ihan rajoissa.

Ruokavaliosta. Mie syön muuten ihan normaalisti, mutta viljaa ja perunaa suositeltua vähemmän. Vatsa toimii paremmin, kun syö enemmän kasviksia ja vähemmän viljaa. Mitään proteiinilisiä en pahemmin käytä. Joskus saatan jonkun välipalan korvata protskujuomalla, mutta muuten pyrin saamaan protskut normiruoista.
 
Mukavia uutisia. 🙃 Miulla oli verikokeet vähän ketuillaan. Selittänee tätä, että koko ajan takkuaa kaikki. Ymmärsin, että menisi nyt seuraillaan-osastoon. Ei voi mitään, näillä korteilla on mentävä. Mitään totaalihälyttävää ei ole, mutta selittää kuitenkin tätä väsymystä, kun hormonit eivät ole ihan rajoissa.

Ruokavaliosta. Mie syön muuten ihan normaalisti, mutta viljaa ja perunaa suositeltua vähemmän. Vatsa toimii paremmin, kun syö enemmän kasviksia ja vähemmän viljaa. Mitään proteiinilisiä en pahemmin käytä. Joskus saatan jonkun välipalan korvata protskujuomalla, mutta muuten pyrin saamaan protskut normiruoista.
Mitkä arvot oli pielessä? Jos kilpparit niin kannattaa tosissaan vaatia hoitoa, kun teilläkin se raskaushaave. Tsh pitäisi ainakin olla alle 2,5.

Mulla oli tsh 2,46 🙄 Menen kontrolliin syssymmällä, toivottavasti olisi sitten alempi eikä yli 2,5.
 
Tänään paino 70,7 kg, uusi alin! 🥳 Niin iloinen olo kun tuntuu, että kroppa toimii kunnolla.

En vielä ole ottanut salikorttia pois tauolta, harkitsen vielä sitä. On niin hirveän kuuma ettei yhtään tee mieli hikoilla ylimääräistä 😖 Elokuu kumminkin on jo maksettu joten 1.8. alkaen alan taas käydä, oli kuuma tai ei.
 
Takaisin
Top