Painonpudotusryhmä

@Pilkki24 Mulla on kallis tukivyö, mutta fyssari ei sitä suositellut.. Käytin sitä kyl ekat kuukaudet ja aika pitkäänkin. Kävelyllä varsinkin. Mut mulla maha ok vaan niin iso, et vyö haittaa hengitystä ja muutenkin oloa jos pitää mitään muuta liikettä tehdä kuin pystyssä kävelyä. Ja kävellessäkin haittaa hengitystä kun maha tosiaan niin iso😩 raskausmaha-tyylinen.

Täällä ei ole äitiysfyssaria, mut kävin kyllä fyssarilla joo, jolla jonkinlainen tietämys. En vaan meinaa uskoo et ne liikkeet auttaa niin en oo nii usein tehnyt. Yritys ois et päivittäin mut.. Saako kysyä mitä liikkeitä sulle annettiin? Kuminauha löytyy niin voisin kokeilla...

Kiitos kaikille vastauksista ❤️

Juu @Olive mulla on 1 paita mitä voin käyttää ihmisten ilmoilla, joka peittää mahan😝 (ostin niitä vaan 2kpl). Se yksi paita vuoden ajan hieman jo tökkii..
Joo ei saa liikaa puristaa tietenkään! Miulle nimenomaan suositeltiin ja uusimmat tutkimukset tukee sitä, että lihakset kehittyy samalla tavalla vyön alla, mutta treenaaminen on turvallisempaa. Toki on juurikin tarkoitus päästä vyöstä pikkuhiljaa eroon. Olen varmaan viimeksi joulukuussa käyttänyt sitä itse, kun nostin kahvakuulatreeniin painoja.

Liikkeet olivat erilaisia ikäänkuin kurovia vatsalihasliikkeitä. Ei missään nimessä istumaannousuja vaan rutistustyyppisiä hallitusti tehtäviä liikkeitä. Osa ei varsin edes tuntunut missään. Yhdessäkin painettiin vain käsiä alaspäin päytään ja aktivoitiin ylävatsalihaksia. Jos muistan niin voin koittaa joskus viikonloppuna kaivaa, jos löytäisin jostain liikepankista niitä ohjeita ja laittaa vaikka yv. Tärkeää oli tehdä hallitusti ja ei missään nimessä saanut tehdä mitään vääntäviä tai muitakaan missä vatsalihakset voivat erkaantua entisestään (russian twist, lankku, istumaannousut oli muistaakseni ainakin kiellettyjä). Täällä on nyt alle 1,5v synnytyksestä kurottu useampi sentti umpeen (en muista tarkkaa mittaa, mutta kyllä se käsi aika syvälle upposi sinne vatsalihasten väliin) ja vaikka ne tuntuvat tyhmiltä ne jumpat ja siltä ettei tee "mitään" niin kyllä niistä apua on ollut. 😊

Ja käy nyt hyvä nainen ostamassa itsellesi joku kiva paita mistä saat vähän hyvää mieltä! ❤️ Vaikka iso kivan värinen huppari, jos maha ahdistaa, mutta kunhan on sinulle uusi ja sellainen mistä tykkäät. 😊

Eilen oli sit eka päivä kun menin ”sidottuilla” kaloreilla, eli en laske nyt liikuntaa mukaan. Meni kyllä vajaa 200kcal yli, mutta tänään vaaka -400g eiliseen. Yönkin nukuin huonosti/liian vähän kun illalla oltiin just miehen kaa nukahdettu niin häkävaroitin alkoi huutaa 😒 ilmeisesti sit takkaan oli jäänyt joku kytemään, vaikka näytti mustalta. Pitäis kaivella paremmin, mut mies ei ilmeisesti katsonut kunnolla.

No, siinä sit mua alkoi stressaamaan ja ahdistamaan et nytkö me kuollaan häkämyrkytykseen, vaikka takan peltiä avattiin kunnolla jne. Kaikessa rytäkässä mies vielä sai silmäkulmansa auki kun syöksyi sammuttamaan hälyn huudon ettei vauva herää 🥺 lopulta sit sain nukahdettua joskus puoli 12 ja herätys 6:40 😣😴

Kylläpäs täällä oli mun tauon aikana ollut keskustelua.. 😃 Olin muutaman viikon ihan totaalisen tauolla täältä foorumilta ja nyt viikon verran vaan käynyt silloin tällöin lukemassa keskusteluja. Oon yrittänyt nautiskella viimeisestä kuukaudesta taaperon kanssa kotona, ensi viikolla takaisin työn ääreen. Mies onneksi jää kotiin syksyyn asti niin ei tarvitse päiväkotirumbaa vielä aloittaa.

Täällä paino junnaa edelleen, mutta välillä itsestä tuntuu, että kehonkoostumuksessa ois tapahtunut kiristymistä, mutta toisessa hetkessä olo on ihan plösähtänyt. Että tiedä nyt sitten.. 🙄 Oon nyt yrittänyt panostaa uneen (väh. 8 tuntia yössä), arkiliikuntaan (väh. 10000 askelta päivässä) ja terveelliseen kotiruokaan. "Herkkulakossa" oon nyt ollut pari viikkoa, mutta sallinut itselleni kuitenkin esim. palan 99% tummaa suklaata iltateen kanssa silloin tällöin tai kakkupalan, jos jossain on ollut tarjolla, mutta kotiin ei oo nyt tullut ostettua karkkia, sipsiä yms. Onneksi mies myös mukana tässä niin on ollut helpompaa, kun toinen ei mussuta herkkuja vieressä.Nyt alkaa pikkuhiljaa olla jo siinä vaiheessa, että ei enää tee edes mieli herkkuja. Salilla oon pyrkinyt nyt käymään kaks kertaa viikossa. Mulla oli muutaman viikon tauko tuossa pakottavista syistä, joka sit venyi vähän odottamattomista syistä, mutta onneksi viime viikolla pääsin taas mukaan rutiiniin. Terveellinen syöminen (+ säännöllinen ateriarytmi) ja arkiliikunta tulee varmasti lisääntymään nyt kun palaan takas töihin niin toivottavasti se alkaisi näkymään myös puntarilla tai peilissä. 👍

@Pilkki24 Kiitos ihana kannustuksesta❤️ Mulla on useita liikkeitä, tein aluksi tota mitä kuvaat, nyt teen esim selällään siltaan nousua, yhden jalan nostoja jalat koukussa, kontallaan teen vastakkaisten rajojen nostoa ja tuollaisia. Oon myös nostanut aika raskaita taakkoja maasta (maatilan töitä), en tiiä pahentaako se tilannetta vai auttaa. Keskityn siinä kyl tosi hyvin hakee tuen keskivartaloon ja hengitys myös tukemassa..

Ei mikään paita näytä hyvältä kun tää maha on niinkuin viimeisillään raskaana, niin en oo jaksanut ostaa 😝 Sen yhden paidan malli on ainoastaan sellainen joka sitä vähän piilottaa (vähän peplum-tyylinen mut pitkä helma).

@Niittyleinikki_ Mä olen tehnyt olo.fit - sivustolta lantionpohja&core -jumppia. Voisin kuvitella, että ne voisi olla sopivia tuohon sunkin tilanteeseen? Tuota sivustoa saa kokeilla viikon ilmaiseksi. Noista oli mukava aloitella liikuntaa, kun voi tehdä kotona, ei juuri tarvitse välineitä ja nuo harjoitukset etenkin oli lyhyitä, niin ehti kiireisessäkin arjessa tehdä. 😊

@Niittyleinikki_ samassa veneessä tässä kaikki ollaan. Eiköhän me kaikki lopulta löydetä omat parhaat tavat karistaa niitä kiloja ja palautua raskauden ja synnytyksen aiheuttamista ongelmista. 😊

Onko täällä muuten paljon muita, joilla liikuntaan vaikuttavat erkaumat tai lantionpohjan ongelmat yms? Itsellä, kun tosiaan etenkin tuo erkauma vei itsetuntoa aika paljon, kun aina olin tottunut olemaan kovassa kunnossa ja yht äkkiä olin raskauden jäljiltä 30kg ylipainoinen, huonokuntoinen ja vielä piti päälle palautua sektiosta ja alkaa kuntouttamaan sitä erkaumaa. Miulla vaikeutti myös kropan reagointi relaksiiniin ja kärsin kovista kivuista aina raskauden alusta imetyksen lopetukseen ( ja pari kk yli). Pikkuhiljaa tulee onnistumisia, mutta mietin onko muillakin ollut turhaumia vastaavien ongelmien kanssa painiessa?

Muokattu viimeksi:
Muutama päivä mennyt nyt ihan jees. En oo pysynyt ihan siinä mun asettamassa kalorirajassa, mut toisaalta oon myös ollut aktiivinen joten vajetta on tullut hyvin joka päivä. Ja oon malttanut mieleni herkkujen kanssa, pari oon saattanut syödä mutta tosi maltilla, mikä on hyvä saavutus itselle. Paino tosin ei oo liikahtanut sen -400g jälkeen ja se jos mikä ärsyttää 😅 oon niiiiiin malttamaton! Pitäis nyt vaan jaksaa pysyä tällä linjalla niin eiköhän se painokin ala hipsimään alaspäin. Tänään ajattelin käydä vaunulenkillä ja vauvan pitkien päikkäreiden aikaan olisi alakerrassa hieman kannettavaa remonttijätettä.

Mulla myös turhautumista tähän edistymisen hitauteen. 78,5 kg tänään. Olisi niin kiva jo päästä 77 puolelle, mutta ei auta kuin malttaa odottaa vaan 😒

Senttejä kuitenkin lähtenyt 22.1. verrattuna lantiolta 5, vyötäröltä 2 ja reisistä 1. Se vähän auttaa sietämään tätä hidasta edistymistä, kun jotain konkreettista muutosta on jo tapahtunut.

Liikunnasta. Mulla ei ole erkaumaa, mutta synnytyksen jälkeen on vaivannut epämääräiset alavatsakivut. Välillä jopa estää kävelyn 😔 Tätä on tutkittu paljon, muttei ole löytynyt syytä. Fyssarilla kävin mistä sain jotain ohjeita, mutta en koe että ne liikkeetkään olisi juuri auttaneet.

Nyt odotan pipelle-näytteen tuloksia (otettu 31.1.) mutta jos siinäkään ei mitään ole vialla, pitää yrittää uudestaan ja tunnollisemmin niitä fyssarin ohjeita. Ja ehkä sitten pakko alkaa käydä salillakin. Jos siitä olisi jotain apua.

Liikunnasta. Mulla ei ole erkaumaa, mutta synnytyksen jälkeen on vaivannut epämääräiset alavatsakivut. Välillä jopa estää kävelyn 😔 Tätä on tutkittu paljon, muttei ole löytynyt syytä. Fyssarilla kävin mistä sain jotain ohjeita, mutta en koe että ne liikkeetkään olisi juuri auttaneet.

Nyt odotan pipelle-näytteen tuloksia (otettu 31.1.) mutta jos siinäkään ei mitään ole vialla, pitää yrittää uudestaan ja tunnollisemmin niitä fyssarin ohjeita. Ja ehkä sitten pakko alkaa käydä salillakin. Jos siitä olisi jotain apua.
Oliko siulla sektio vai alatiesynnytys? Miulla kiristää välillä sektioarpea vieläkin ihan huolella vaikka synnytyksestä on jo yli vuosi aikaa. Mutta puhut varmaan enemmän jostain ovulaatio-/menkkakiputyyppisistä kivuista?
Kuulostaa silti ikävältä, jos estää usein normaalin kävelynkin 😔

Mä otin nyt menkkojen alkamisen myötä käyttöön vanhan vesikonstini. Tuli herkutteltua (irtokarkkitarjous ostatti karkkeja muutamana päivänä ja syötyä muutoinkin hieman liikaa etenkin kierron viimeinen viikko.
Nyt, aina kun tekee mieli jotain suuhuni työntää (kiinteää/nestettä) juon alle rauhallisesti ison lasillisen huoneenlämpöistö vettä. Jo eka päivän jälkeen napsimisen / kaakaon juomisen tarve pieneni...
Yleensä kolmantena päivänä lasin sisällöstä tulee juotua vain puolet eikä edes tee mieli muuta.
Painoon sen uskoisin vaikuttavan noin -2kg/ kk, toki mulla ei oo vaakaa mutta farkkujen löystyvä vyötärö sen kyllä kertoo.

Oliko siulla sektio vai alatiesynnytys? Miulla kiristää välillä sektioarpea vieläkin ihan huolella vaikka synnytyksestä on jo yli vuosi aikaa. Mutta puhut varmaan enemmän jostain ovulaatio-/menkkakiputyyppisistä kivuista?
Kuulostaa silti ikävältä, jos estää usein normaalin kävelynkin 😔
Alatie. Joo, sellaista jomotusta ja särkyä, joka välillä kyllä on myös poissa mutta usein alkaa/yltyy kävellessä 😕 Ei ole merkkejä kohtutulehduksesta, mutta ottivat onneksi silti sen pipelle-näytteen kun pyysin… Nyt vaan niissä tuloksissa kestää jotenkin tosi kauan että alan jo epäillä, että se mun näyte on hukattu 😒

Voi ei, varmasti ollut melkoista toipua sektiosta 🙁 Se on kyllä niin iso leikkaus…

Taas olis kuukausi taputeltu. Helmikuussa paino putosi 3,2kg. 🥳 Vyötäröltä ei tässä kuussa lähtenyt oikein mitään, mutta pylly ja lantio oli kaventunut joitakin senttejä.

EDIT:
Yksi saavutus unohtui! Synnäriltä laskettuna ois nyt -15kg taputeltuna. About puolet siitä vauvan mukana ja toinen puoli tänä vuonna ihan itte. 😊

Muokattu viimeksi:
En oo käynyt kävelyllä muutamaan päivään, ja eilen kävin niin olin lihonnut kilon aamupunnituksessa.. Ei kannusta lenkkeilee😃Jos ulkoilee niin tulee vaan enemmän nälkä. En koskaan syö "huvikseen". Mutta koko ajan kauhea nälkä.

Mulla oli todella kovia vatsakipuja synnytyksen jälkeen noin vuoden aikana viisi. Ekalla kerralla soitin ambulanssin, mutta sanoin hoitajille että meni ohi ja muilla kerroilla kärvistelin kotona. Kävin lääkärissä ja lääkäri torui kovasti etten ottanut asiaa riittävän vakavasti. 😅 Mut sit ne kivut loppui kuin seinään eikä sen koommin ole ollut. Sappea lääkäri epäili, mutta sitä on vaikeampi tutkia ellei oo akuutti vaihe.

Siis en epäile sulla sappea, mutta halusin vaan jakaa tän epämääräisen oman tarinani joka sit lopulta ratkesi toistaiseksi itsekseen.

Toivottavasti sulla löytyisi vastaus. ❤️

Alatie. Joo, sellaista jomotusta ja särkyä, joka välillä kyllä on myös poissa mutta usein alkaa/yltyy kävellessä 😕 Ei ole merkkejä kohtutulehduksesta, mutta ottivat onneksi silti sen pipelle-näytteen kun pyysin… Nyt vaan niissä tuloksissa kestää jotenkin tosi kauan että alan jo epäillä, että se mun näyte on hukattu 😒

Voi ei, varmasti ollut melkoista toipua sektiosta 🙁 Se on kyllä niin iso leikkaus…
Hei joskus miulla oli joku labrahomma niin, että kaikki oli kyllä jo tutkittu, mutta joku oli unohtanut laittaa tulokset näkyviin. 🤦‍♀️ Soitin terkkariin ja sain sitten tietää, että kaikki oli kunnossa.
Toivottavasti selviää tuo jomottelun syy tai ainakin loppuisi pian!

Täällä on kyllä kaikenlaista tuntemusta ollut synnytyksen jälkeen ja tosiaan sektiohaava ja erkauma aiheuttivat omat vaikeutensa. Välillä on oltu kovissa kivuissa, mutta pienin askelin on tultu pitkä matka jo 😊.

Sektiokin on kyllä jännä, kun siinäkin on ihan hirveitä eroja palautumisessa ihmisten välillä. Toiset palautuvat hetkessä eikä jää mitään tuntohäiriöitä ja toisilla (kuten minä🥴) tulee kaikenlaista kiusaa ja ongelmia paranemiseen.
Miulla ei vieläkään ole kunnolla tuntoa alavatsalla. En esim tunne, kun jännitän lihaksia samalla tavalla kuin ennen. Ne kuitenkin aktivoituvat, mutta hallitseminen on vähän vaikeaa. Sitkeästi olen kuitenkin jumpannut niin kaipa ne hermottuvat vaikka sitten väkisin 😁.

En oo käynyt kävelyllä muutamaan päivään, ja eilen kävin niin olin lihonnut kilon aamupunnituksessa.. Ei kannusta lenkkeilee😃Jos ulkoilee niin tulee vaan enemmän nälkä. En koskaan syö "huvikseen". Mutta koko ajan kauhea nälkä.
Kilon heilahteluista ei vielä kannata lyödä hanskoja tiskiin!
Mie oon elävä esimerkki siitä miten ihminen pienenee koko ajan (vähän hitaasti kyllä😅), mutta paino ei vaan laske. Täällä ollaan edelleen jossain 82kg liepeillä (pitäisi varmaan käydä taas puntarilla joskus🙃) ja siinä on oltu viime kesästä asti. Paidat on silti vaihtuneet xl koosta m kokoisiin ja housut xl-xxl kokoisista L kokoisiin.
Olen miettinyt asiaa niin, että kaiken jumppaamisen lisäksi kannan arkiaskareissa mukanani 20kg kahvakuulaa (+lapsi 🤭) ja se on aika paljon ylimääräistä painoa, jolloin keho yrittää adaptoitua uuteen normaaliin kasvattamalla lihasta.
Vielä on tiristettävää, mutta ajattelin kaikessa rauhassa jatkaa samalla mallilla. Nyt on kuitenkin energiaa tehdä töitä, hoitaa kotia, olla lapsen kanssa ja liikkua. 😊

Koska oon malttamaton ja junnaava/nouseva vaa’anlukema ärsyttää (tänään vaaka +400g, vaikka oon ollut vajeella koko ajan 🤷🏼‍♀️), otin pätkäpaaston avuksi. Eilen oli eka päivä sitä, meni ihan hyvin. Ajattelin paastota 14-16h vuorokaudessa.

@Sudensylin todella hienot tulokset, onnea!! 😍

@Pingviiniemo huh kuulostaa hurjalta nuo sun kivut! Onneksi loppuivat! 😯 Sappikohtaus voi kai juurikin olla tuollaista tosi kovaa kipua. Äidillä oli niitä tuossa jokin aika sitten, ihan järkyttävää tuskaa oli kuulemma, lopulta päätyi leikkaukseen. 😵‍💫

@Pilkki24 jotain tollasta aloin myös epäillä, joten laitoin Maisasta viestiä polille. Vastasivat tänään, että tulokset on tulleet, ja ovat nyt lääkärillä kommentoitavana. Eli tällä viikolla pitäisi kuulua jotain sieltä!
Harmi kuulla että on ollut niin kivikkoinen tie toipumisen kanssa 😔 On kyllä suuria eroja siinä, miten kukakin toipuu, niin sektiosta kuin alatiesynnytksestäkin. Itse en olisi uskonut että synnytyksestä vuotta myöhemmin voisin edelleen kärsiä jostain selittämättömistä kivuista, en ollut koskaan edes kuullut että näin voisi käydä.
Mutta vau mikä muutos kyllä siellä on tapahtunut vaikkei paino ole kauheammin liikahtanut! 😍 Hyvä muistutus kyllä siitä, että ihan liikaa ei pitäisi niitä numeroita tuijotella.

Päätin eilen, että otan viikon kokeilun tuohon lähikuntosalille! Ja sen jälkeen ehkä aluksi 10-kortin. Rakentelin jo itselleni treeniohjelmankin. 🤭 Katsotaan miten motivaatio pysyy, vai käykö niin kuin aina ennenkin, että lopulta kulkukortti pölyttyy vaan lompakossa. Viime kerrasta on kuitenkin ehkä 10 vuotta aikaa, joten nyt on hyvä aika kokeilla uudelleen. Tänään kuitenkin ehkä käyn vesijumpassa kun omat aikataulut menee hyvin yhteen uimahallin aikataulujen kanssa. 😊

@Sudensylin todella hienot tulokset, onnea!! 😍

@Pingviiniemo huh kuulostaa hurjalta nuo sun kivut! Onneksi loppuivat! 😯 Sappikohtaus voi kai juurikin olla tuollaista tosi kovaa kipua. Äidillä oli niitä tuossa jokin aika sitten, ihan järkyttävää tuskaa oli kuulemma, lopulta päätyi leikkaukseen. 😵‍💫

@Pilkki24 jotain tollasta aloin myös epäillä, joten laitoin Maisasta viestiä polille. Vastasivat tänään, että tulokset on tulleet, ja ovat nyt lääkärillä kommentoitavana. Eli tällä viikolla pitäisi kuulua jotain sieltä!
Harmi kuulla että on ollut niin kivikkoinen tie toipumisen kanssa 😔 On kyllä suuria eroja siinä, miten kukakin toipuu, niin sektiosta kuin alatiesynnytksestäkin. Itse en olisi uskonut että synnytyksestä vuotta myöhemmin voisin edelleen kärsiä jostain selittämättömistä kivuista, en ollut koskaan edes kuullut että näin voisi käydä.
Mutta vau mikä muutos kyllä siellä on tapahtunut vaikkei paino ole kauheammin liikahtanut! 😍 Hyvä muistutus kyllä siitä, että ihan liikaa ei pitäisi niitä numeroita tuijotella.

Päätin eilen, että otan viikon kokeilun tuohon lähikuntosalille! Ja sen jälkeen ehkä aluksi 10-kortin. Rakentelin jo itselleni treeniohjelmankin. 🤭 Katsotaan miten motivaatio pysyy, vai käykö niin kuin aina ennenkin, että lopulta kulkukortti pölyttyy vaan lompakossa. Viime kerrasta on kuitenkin ehkä 10 vuotta aikaa, joten nyt on hyvä aika kokeilla uudelleen. Tänään kuitenkin ehkä käyn vesijumpassa kun omat aikataulut menee hyvin yhteen uimahallin aikataulujen kanssa. 😊

Mä aion alottaa salin ens viikolla! Pitäis joku ohjelma rakentaa, sellanen hyvä koko kropan ohjelma jonka tekis sit 2-3krt viikossa. Toivon että sali pistäis vähän liikettä kropan muutokseen, toki lihas painaa enemmän kun läski, mutta olis kiva nähdä isompaa muutosta myös muissa kropan mitoissa (jotka oon ottanut ylös kerran kuussa). Mulla on ilmainen kymppikortti jonka mies voitti keväällä kylän kevättapahtumasta, ja sen kun oon käyttänyt vaihdan varmaan salia vähän edullisempaan. Saan onneksi puolet siitä maksettua E-passilla.

Mut en oikeesti tiiä mitä hittoa teen jos paino ei ala laskemaan vaikka kuinka ois todistetusti vajeella? Eihän sen niin pitäis mennä, kai siinä sit ois kropassa jotain häikkää? Sokerirasituksessakin kävin nyt vuosi synnytyksen jälkeen ja siellä hyvät arvot, et ei pitäis olla mitään insuliiniresistenssiä tms.

Takaisin