Painonpudotusryhmä

Hei kiva kun tulee lisää porukkaa!
Mä en ole kovin tarkkaan nyt lähiviikkoina painoa seurannut, suunnilleen samassa menee kun satunnaisesti olen sen tarkistanut. Huomenna voisi taas "lähtöpainon" ottaa. Liikuntaa tullut harrastettua, mutta niin myös syömistäkin. Talviloma meni ihan täysin järkevän ruokavalion ulkopuolelle, joten taas itseä vähän niskasta kiinni.
Hyötyliikuntaa tulee nyt joka arkipäivä aikanakin yhteensä 12km, työharkka alkaa 6km päässä kotoa. Kävellen aion mennä, ehkä kun tiet sulaa pyörällä.

Mulle laitettiin myös ehkäisykapseli vähän jälkitarkastuksen jälkeen, oli se jo ennen raskautta mutta silloin ei vaikuttanut painoon. En sitten tiedä voiko nyt vaikuttaa.

Vaunulenkeillä kävin ahkerasti viime vuonna, talven tultua tosin hieman jäänyt, mutta nyt vuodenvaihteen jälkeen olen yrittänyt jaksaa käydä edes joka toinen päivä. Kotijumppaakin tehnyt ehkä kerran kuussa 😂 Meillä tosin remontti alakerrassa ja siellä on tullut hyötyliikuntaa viikonloppuisin vauvan päikkäriaikaan. Viime viikolla kaivoin painohulavanteen ja olen sitä pyöritellyt nyt päivittäin.

Helmikuun alussa aloitin työt taas, ja mulla on kotipäiviä enää 1-2 viikossa. Ensi viikolla olen talvilomalla ja silloin lapsi myös tutustuu päiväkotiin, joten jos lapsi on siellä x aikaa yksikseen niin sinä aikana käyn varmaan salilla. 11.3 alkaa sitten mulla työt 100% ja lapsella päikky, jolloin tosiaan aloitan myös salin.

Motivaatio onkin se haaste, etenkin noiden herkkujen suhteen. Liikunta on kyllä sitten ”helppoa” kun sen aloittaa (esim tuo sali, tiedän että saan aikaiseksi mennä säännöllisesti), mutta se herkkujen syönti… toki siihenkin auttaa säännöllinen ruokarytmi. Mutta joskus tuntuu että herkuttelen enemmän vain tavan vuoksi, kun oikeasti halusta
Miulla oli kans tuossa töihin palatessa haasteita löytää uusi rytmi arkeen 🙃. Vauvan kanssa kotona ollessa ehti puuhaamaan mitä ikinä halusi ja sitten ne ruuhkavuodet yht äkkiä alkoivatkin 😂😂😂.

Miulla ei tuo herkuttelu ole niinkään ongelma. Vaikea sanoa mikä siihen auttaisi. Raskaana ollessa söin kuin possu, mutta se helpotti synnytyksen jälkeen😅. Nyt vaan koitetaan tiputtaa niitä kiloja mitä silloin tuli hankittua 🙈. Hidasta on!

Miulla oli kans tuossa töihin palatessa haasteita löytää uusi rytmi arkeen 🙃. Vauvan kanssa kotona ollessa ehti puuhaamaan mitä ikinä halusi ja sitten ne ruuhkavuodet yht äkkiä alkoivatkin 😂😂😂.

Miulla ei tuo herkuttelu ole niinkään ongelma. Vaikea sanoa mikä siihen auttaisi. Raskaana ollessa söin kuin possu, mutta se helpotti synnytyksen jälkeen😅. Nyt vaan koitetaan tiputtaa niitä kiloja mitä silloin tuli hankittua 🙈. Hidasta on!

Mulle taas työpäivät tuntuu tuovan vähän sellasta rytmiä päiviin, vaikka vauva onkin ollut suht helppo tapaus ja rytminen vauva. Luulen että nyt talvellakin ois tullut vaunuteltua enemmän, jos olis vaan voinut heittää lapsen vaunuihin lämpöpussiin ja lähteä ovesta ulos, mutta meillä on rinnetontti ja sisäänkäynnille useammat portaat + remontin takia alakerta kokonaan suljettu niin pitää kulkea yläkerran oven kautta, eli pitää nähdä vähän vaivaa että pääsee lapsi sylissä alas autotallille jossa rattaat on. No, selityksiä tämäkin sinällään, mutta syö sitä liikkeellelähdön intoa. Tänään piti mennä mutta tuli tiskirätin kokoisia räntähiutaleita vaakasuoraan. No, nyt vauva nukkuu niin meen tekemään vähän remppahommia, ehkä illemmalla kävelylle.

Eilenkin tuli vielä syötyä illalla itsetehtyä pizzaa reippaasti ja paino tänään 81,9kg. On se paino helmikuun aikana sentään vähän laskenut ja varmaan suolaturvotusta tuossakin mukana. Pikkuhiljaa alaspäin. Tämä vaan on omalle päälle liian hidas vauhti..

Eilenkin tuli vielä syötyä illalla itsetehtyä pizzaa reippaasti ja paino tänään 81,9kg. On se paino helmikuun aikana sentään vähän laskenut ja varmaan suolaturvotusta tuossakin mukana. Pikkuhiljaa alaspäin. Tämä vaan on omalle päälle liian hidas vauhti..

Mä oon tosi sellanen kaikkimullehetinyt-tyyppi, ja etenkin painonpudotuksessa tosi vaikea pysyä pitkäjänteisesti motivoituneena, jos tulee painossa heittelyä. Mut sit toisaalta laskeva paino myös motivoi, niin koita tässä nyt päättää kuinka usein ois hyvä käydä vaa’alla.

Mä oon tosi sellanen kaikkimullehetinyt-tyyppi, ja etenkin painonpudotuksessa tosi vaikea pysyä pitkäjänteisesti motivoituneena, jos tulee painossa heittelyä. Mut sit toisaalta laskeva paino myös motivoi, niin koita tässä nyt päättää kuinka usein ois hyvä käydä vaa’alla.
Tää on myös yksi syy, miksi mä tykkään käydä siellä vaa'alla joka aamu. Tässä vuosien saatossa siitä on saanut myös jonkinlaista oppia, miten oma kroppa toimii ja reagoi. Painokin saattaa heilahdella miten sattuu syömisistä ja liikkumisista riippumatta. Jos kyttäisin vain maanantain viikkotulosta, kyllä mun moti ois loppunu noiden alle 500g tiputusten kohdalla - saatika sillon, kun viikkotulos oli plussan puolella. 😅 Ehkä toinen vaihtoehto olis käydä säännöllisen epäsäännöllisesti tai vaikka kerran kuussa ja katsoa jotain keskiarvoa.

Tää on myös yksi syy, miksi mä tykkään käydä siellä vaa'alla joka aamu. Tässä vuosien saatossa siitä on saanut myös jonkinlaista oppia, miten oma kroppa toimii ja reagoi. Painokin saattaa heilahdella miten sattuu syömisistä ja liikkumisista riippumatta. Jos kyttäisin vain maanantain viikkotulosta, kyllä mun moti ois loppunu noiden alle 500g tiputusten kohdalla - saatika sillon, kun viikkotulos oli plussan puolella. 😅 Ehkä toinen vaihtoehto olis käydä säännöllisen epäsäännöllisesti tai vaikka kerran kuussa ja katsoa jotain keskiarvoa.

Mä otin nyt tavaksi että kävisin lähes joka päivä. Lisäksi tänään otin isomman viikkopudotustavoitteen Yaziossa käyttöön, nyt 0,75kg viikossa. Tämä siksi, että välillä tuntuu ettei tuo anna tarpeeksi isoa kalorivajetta pienemmällä viikkotavoitteella.

Heippa, vielä kolmen kilon tiristys olisi täällä edessä jotta vihdoin voitaisiin hoidot aloittaa 🙋🏼‍♀️ tähän mennessä painoa olen pudottanut -21,6 kg viime vuoden pääsiäisestä alkaen.

Punnitukseen liittyen pakko kertoa oma tapa, miten itse tykkään tehdä ja miten säilyy motivaatio jumitusjaksoinakin. Käyn vaa'alla lähes päivittäin, mutta en lannistu tuloksesta vaikka silloin tällöin olisikin heittoa suuntaan tai toiseen syömisistä/kierron vaiheisiin liittyen. Salaisuuteni on, että kirjaan tuloksen ylös vain silloin kun paino on laskenut! 😁 En nimittäin kestäisi ollenkaan sellaista, että tulos näyttäisi välillä + kiloja. Mutta jatkuva miinusrivistö on mukavaa ja palkitsevaa. Lisäksi tykkään tehdä itselleni kokoelmaa muutoskuvista, joihin palaan niinä hetkinä kun on vaikeaa/tuntuu että mitään ei tapahdu.

Tällä hetkellä on aivan älyttömän pitkä junnausvaihe menossa.. 2 kk paino pyörinyt hyvin samankaltaisissa lukemissa.. Heti joulun pyhien jälkeen paino laski alle 100 kg:n ja siellä noin about se on pysynyt nämä 2 kk. Viimeisimmän punnitustuloksen olen kirjannut 27.1. (98,9 kg) ja päivittäiset mittaustulokset pyörii 99-100 väliä.

En jaksaisi hirveästi stressata, nämä jumitusvaiheet kuuluu asiaan mutta tämä on ensimmäinen näin pitkä jumitusvaihe tällä taipaleella 🫠 voi olla että jossain kohtaa joudun selkeästi terästäytymään ruokavalion suhteen, mutta en jaksaisi ottaa paineita tai alkaa rajoittamaan mitään. Säännöllinen liikunta onneksi kuuluu elämään tätä nykyä ja siitä saan iloa 🤗 mutta syömisissä voisin olla hieman tarkempi.

Niin ja lisäyksenä vielä, että mun pitäisi päästä 94 kg painoon jotta BMI näyttäisi alle 35, mutta luojan kiitos lapsettomuuspolin vaaka näyttää noin 2 kg alempaa lukemaa! 😁 Ja sieltä on sanottu jo useampaan kertaan, että heidän vaaka on se mikä merkkaa. Niin 3 kg ei olisi enää iso homma, mutta kun jumittaa niin jumittaa.

Täällä onkin nyt paljon keskustelua 😊 Tervetuloa @Olive ! Tunnistan tuon saman kaikkitänneheti-asenteen, mulla on sama ja ei pelkästään tässä asiassa, vaan kaikessa. Mutta nyt tällä hetkellä erityisesti tässä painonpudotus-asiassa.

@Popsicle_30 vau mikä tulos! 😮👏 Melkein 22 kiloa on ihan hirmu paljon!
Tuo on kyllä erittäin hyvä taktiikka, että kirjaa ylös vain miinustulokset. Ehkä se vähemmän sitten aiheuttaa paineita siihen, että jos nyt välillä lukema onkin noussut (mikä on ihan normaalia), kun ei sitä lukemaa tarvitse aina kirjata ylös. Voisin ottaa saman käyttöön itsekin. 😊 Nyt en ole perjantain jälkeen käynyt vaa'alla, koska viikonloppuna tuli syötyä enemmän, mutta tuntuu myöskin vähän epämotivoivalta käydä vaa'alla vain kerran viikossa.

Eilen kävin vesijumppailemassa, oli mukavaa. Yritän päästä uudelleen huomenna. Rataa en tykkää uida kun on jotenkin niin huono tekniikka, että jalkapöytä kipeytyy kunnolla ☹️ Muuten kyllä tykkään uimisesta. Pitäisi varmaan mennä johonkin aikuisten tekniikkakurssille, mutta en ole varma onko mitään tehtävissä, mieskin yrittänyt korjata mun uintia mutta ei vaan onnistu.

Mulla on ennen paino alkanut aina 6:lla ja just ennen raskautta seiskalla. Raskauden jälkeen 9:llä. Paino ei ole tippunut yhtään kiloa synnytyksestä. (josta on nyt vuosi). En syö herkkuja, en tunnesyö, en syö ulkona, en syö valmisruokia (paitsi joskus harvoin ja terveellisiä, esim Kokkikartanon). Teen kaikki ruuat itse, kotiruokaa, lihaa, luomua ym.

Jos yritän syödä vähemmän, en saa unta tai muuten tulee huono olo, mahaan sattuu nälkä ja energiat nollassa. Imetän vielä.

Liikun tai en, paino pysyy samana. Joskus nousee kilon, kaksi, tai laskee kilon, kaksi. Mutta keskiarvo on sama. Joskus jopa tippuu kun en liiku ja pystyn näin syömään vähemmän. Jos liikun, keho vaatii heti enemmän ruokaa. Ja en voi kaikkea liikuntaa edes harrastaa ison erkauman ja vauvanhoidon takia (esim uimahalliin ei voi mennä vauvan kanssa uimaan muutamaa sataa metriä..)

Mitä ihmettä tässä voisi tehdä. Olen koko ikänä ollut hoikka niin ihmisetkin suhtautuu ihan eri tavalla kun on liikaa painoa. Tuntemattomat nimittäin. Tuttuja en kehtaa edes nähdä.

Mulla on ennen paino alkanut aina 6:lla ja just ennen raskautta seiskalla. Raskauden jälkeen 9:llä. Paino ei ole tippunut yhtään kiloa synnytyksestä. (josta on nyt vuosi). En syö herkkuja, en tunnesyö, en syö ulkona, en syö valmisruokia (paitsi joskus harvoin ja terveellisiä, esim Kokkikartanon). Teen kaikki ruuat itse, kotiruokaa, lihaa, luomua ym.

Jos yritän syödä vähemmän, en saa unta tai muuten tulee huono olo, mahaan sattuu nälkä ja energiat nollassa. Imetän vielä.

Liikun tai en, paino pysyy samana. Joskus nousee kilon, kaksi, tai laskee kilon, kaksi. Mutta keskiarvo on sama. Joskus jopa tippuu kun en liiku ja pystyn näin syömään vähemmän. Jos liikun, keho vaatii heti enemmän ruokaa. Ja en voi kaikkea liikuntaa edes harrastaa ison erkauman ja vauvanhoidon takia (esim uimahalliin ei voi mennä vauvan kanssa uimaan muutamaa sataa metriä..)

Mitä ihmettä tässä voisi tehdä. Olen koko ikänä ollut hoikka niin ihmisetkin suhtautuu ihan eri tavalla kun on liikaa painoa. Tuntemattomat nimittäin. Tuttuja en kehtaa edes nähdä.

Varmasti sullakin nyt imetys pitää kilot tiukassa. Ymmärrän suuresti turhautumisen ja huonon olon asian takia ❤️

Mä jäin pohtimaan näitä mun kaloriasioita vielä kotimatkan aikana, ja tulin siihen tulokseen, että olen syönyt liikaa. Mulla on ollut käytössä Yazio, ja käytän Apple watchia päivittäin. Mulla on ollut Apple watch synkronoituna Yazioon, ja oon koittanut tarkkailla että vaje pysyis yllä ja järkevän kokoisena.

Kuitenkin vaikuttaa siltä, että jos oon syönyt sen verran kun Yazio suosittaa, niin vaje on pienempi kun pitäisi. Nyt sit vaihdoin niin, ettei liikuntatiedot synkronoitu, ja laskin kalorintarpeen ja makrojakauman Gauge Girl Trainingin avulla. Tuo makrojakauma on mulle tosin vaan suuntaa-antava.

Laitoin sit niin, että su-to kalori”raja” on 1700 ja pe-la 1935. Meen nyt tällä vähän aikaa, tarkkailen kyllä Applen kuntoilu-sovelluksesta päivittäistä kalorinkulutusta ja katson vähän sen mukaan ettei vaje pääse liian pieneksi/isoksi. Josko tää nyt auttais.

Tiedän kokemuksesta, että ärsyttää, mutta ei auta kuin antaa itselleen armoa. ❤️
Ja vaa'an kaveriksi ottaa myös mittanauha käyttöön. Miulla ei ole paino tippunut reilu vuodessa kuin ehkä 5kg. Olen silti pienentynyt ainakin sen kaksi vaatekokoa ja useita senttejä!
Imetyksen aikana ei kyllä tapahtunut paljon mitään, mutta pari kuukautta sen jälkeen sainkin heittää isoimmat t-paidat teatraalisesti roskikseen 🤭 Vihasin niitä jättipaitoja ja siitä virstanpylväästä tuli hyvä mieli 🤗

Onko siulla muuten ketään, joka voisi hoitaa vauvaa vaikka sen uimahallireissun ajan? Itse kuntoutin erkaumaa juurikin uimahallissa ja äitiysfyssarin jumppaohjeilla. Reilu vuosi on aikaa synnytyksestä ja useamman sentin erkauma (aivan ylhäältä asti) on jo käytännössä kuroutunut melkein normaaliksi 😊 Vielä en uskalla ihan rajuimpia venyttäviä liikkeitä tehdä isoilla painoilla pitkiä sarjoja, mutta pikkasen olen jo alkanut kokeilemaan pienemmillä painoilla lyhyitä sarjoja ☺️

Muokattu viimeksi:
@Pilkki24 Mulla on vuosi synnytyksestä ja erkauma oli puolen vuoden jälkeen 9 cm eikä oo kai pienentynyt 😩 En uskalla tehdä paljon mitään kun se on niin iso. En ees tiiä mitä saisin tehdä. Ja ei ole ketään kuka voisi katsoa vauvaa kun siinä reissussa menis useampi tunti, ainakin 2. Lisäks tarviisin auton et pääsisin uimahalliin ja ei oo käytössä.

Kauanko imetit? Halusiko vauva itse lopettaa vai lopetit omasta aloitteesta? Mulla ei kyllä imetykselle loppua näy, vauva tosiaan vuoden..

@Niittyleinikki_ et kysynyt multa mut vastaan tohon imetysasiaan, kun itsellä imetys jumitti painon. Mä olin ennalta päättänyt, että imetys loppuu noin vuoden iässä ja niin tehtiinkin. Vika imetyskerta oli 3 vai 4 päivää ennen vauvan 1v synttäreitä.

Vauva ei oo koskaan ollut kauheasti tissin perään, repinyt paitaa tai sellaista. Vähensin pikkuhiljaa, yksi imetyskerta pois per viikko. Meillä oli enää neljä imetyskertaa, kun aloin vähentämään, yöimetyksiä ei enää ollut jäljellä. Meni aika kivuttomasti, ja rinnatkin tottui viikossa. Lopetuksen jälkeen lapsi ei oo kauheasti kaipaillut rintaa, välillä avaa mun aamutakkia, mutta esim viikonloppuna kun makoili mun vieressä hotellissa sängyssä ja rinnat oli paljaana, niin katseli niitä ja vähän sormilla tökki nännejä, muttei edes yrittänyt maistaa.

@Olive Joo saa muutkin kommentoida 😃 Mun vauva kovasti itkee/haluaa rintaa vielä, imetän monta kertaa päivässä ja myöhään illalla ja aamuyöllä kerran.. Jossain kohti oli vaihe ettei halunnut mutta se oli sillon ku soseet tuli uutena.

Ajattelin kyl mennä vauvan ehdoilla, et niin kauan kuin hän haluaa. Kun kaikki on menny tosi luonnollisesti kun hänen ehdoilla mennään. Nukkuminen, yöimetys ym kaikki hänen ehdoilla niin ei oo tarvinnu väkisin tehdä mitään. Mut jos menen vauvan ehdoilla, se tarkoittaa et painonpudotuskin viivästyy. JOS siis johtuu imetyksestä ettei putoa.

Onkohan se yleistä et imetys noin vaikuttaa? Olen kyl kuullut että kaikilla melkein päinvastoin tippuu paino imettäessä.. Et ei tarvii kun sohvalla istua niin tippuu.

@Olive Joo saa muutkin kommentoida 😃 Mun vauva kovasti itkee/haluaa rintaa vielä, imetän monta kertaa päivässä ja myöhään illalla ja aamuyöllä kerran.. Jossain kohti oli vaihe ettei halunnut mutta se oli sillon ku soseet tuli uutena.

Ajattelin kyl mennä vauvan ehdoilla, et niin kauan kuin hän haluaa. Kun kaikki on menny tosi luonnollisesti kun hänen ehdoilla mennään. Nukkuminen, yöimetys ym kaikki hänen ehdoilla niin ei oo tarvinnu väkisin tehdä mitään. Mut jos menen vauvan ehdoilla, se tarkoittaa et painonpudotuskin viivästyy. JOS siis johtuu imetyksestä ettei putoa.

Onkohan se yleistä et imetys noin vaikuttaa? Olen kyl kuullut että kaikilla melkein päinvastoin tippuu paino imettäessä.. Et ei tarvii kun sohvalla istua niin tippuu.

Joo mä kuulin/luin kans raskausaikana vaan tota et saa vetää suklaalevyn päivässä ja olla vaan kotona niin kilot sulaa. Mutta nyt sit kun näin ei käynyt, aloin tutkia asiaa enemmän ja totta tosiaan, on ihan tieteellisesti todistettu että joillakin naisilla prolaktiinihormoni hidastaa aineenvaihduntaa ja saa kropan pitämään vielä tiukemmin kiinni rasvasta.

Ymmärrän täysin sun halun vauvantahtisuudelle ❤️ mä tiesin palaavani töihin vuoden iän tienoilla, ja koska sen takia käytännössä jäljellä olisi ollut enää iltaimetys (joka oli meillä vähän sellaista lupsutusta viime ajat, niin päätin lopettaa kokonaan, osin juurikin siksi että saisin ehkä vihdoin painon laskemaan. Kun vaatekaapissa on ehkä 6 sopivaa vaatetta, ja 50 sopimatonta, niin kyllä se halu on kova saada ne loputkin sopimaan, niin kivaa kun shoppailu onkin. En myöskään tunne oloani hyväksi kehossani. Toisaalta sitä ei koskaan tiedä vaikka sun vauva päättäisi ettei enää haluakaan rintaa/alkaa lopettelemaan itsekseen, niin jatkaisin valitsemallasi tiellä ellei oma henkinen hyvinvointi kärsi liikaa

@Pilkki24 Mulla on vuosi synnytyksestä ja erkauma oli puolen vuoden jälkeen 9 cm eikä oo kai pienentynyt 😩 En uskalla tehdä paljon mitään kun se on niin iso. En ees tiiä mitä saisin tehdä. Ja ei ole ketään kuka voisi katsoa vauvaa kun siinä reissussa menis useampi tunti, ainakin 2. Lisäks tarviisin auton et pääsisin uimahalliin ja ei oo käytössä.

Kauanko imetit? Halusiko vauva itse lopettaa vai lopetit omasta aloitteesta? Mulla ei kyllä imetykselle loppua näy, vauva tosiaan vuoden..
Mie imetin jotakuinkin sen reilu puoli vuotta enkä loppuaikana edes päivisin enää ollenkaan, kun vauva itse halusi lopettaa. Hän ei ollut missään vaiheessa oikein tissin perään ja halusi vain juoda maitonsa pullosta. Todella pienenä jo piteli itse pulloa niin ylpeänä, että osaa ihan itse juoda 🤭
Ensin kyllä harmitti ettei halunnut tissiä sen pidempään, mutta toisaalta isä pääsi ihan eri tavalla mukaan vauvan hoitoon, kun pullo kelpasi.

Ne jumpat mitä sain silloin äitiysfyssarilta olivat sellaisia aika kevyitä vatsalihaksia yhteen kurovia liikkeitä ja ne oikeasti auttoivat! Niihin riitti ihan tavalliset kuminauhat.
Toivottavasti siulla olisi mahdollisuutta päästä itsekin äitiysfyssarille. Miulla autto ihan siihenkin, kun en meinannut ensin uskaltaa lähteä liikkumaan, kun pelkäsin tekeväni jotain väärin, kun oli tosiaan erkaumaa ja sektiohaava vielä siihen päälle.
Miulla oli myös tukivyö pitkään kaverina. Alkuun käytin ihan kävelylenkeilläkin ja myöhemmin olen käyttänyt aina, jos olen ollut epävarma onko painot liian isot tai muuten liian rajua liikuntaa. Siihen kannattaa satsata!

@Pilkki24 Mulla on kallis tukivyö, mutta fyssari ei sitä suositellut.. Käytin sitä kyl ekat kuukaudet ja aika pitkäänkin. Kävelyllä varsinkin. Mut mulla maha ok vaan niin iso, et vyö haittaa hengitystä ja muutenkin oloa jos pitää mitään muuta liikettä tehdä kuin pystyssä kävelyä. Ja kävellessäkin haittaa hengitystä kun maha tosiaan niin iso😩 raskausmaha-tyylinen.

Täällä ei ole äitiysfyssaria, mut kävin kyllä fyssarilla joo, jolla jonkinlainen tietämys. En vaan meinaa uskoo et ne liikkeet auttaa niin en oo nii usein tehnyt. Yritys ois et päivittäin mut.. Saako kysyä mitä liikkeitä sulle annettiin? Kuminauha löytyy niin voisin kokeilla...

Kiitos kaikille vastauksista ❤️

Juu @Olive mulla on 1 paita mitä voin käyttää ihmisten ilmoilla, joka peittää mahan😝 (ostin niitä vaan 2kpl). Se yksi paita vuoden ajan hieman jo tökkii..

Takaisin