Mä voisin nyt hypätä tänne kanssa, tarvin vertaistukea.
Taustaa: täytän pian 30v, oon jojoillut painoni kanssa koko aikuisikäni. Ensimmäinen lapsi syntyi vähän reilu vuosi sitten, helmikuussa 2023. Jo ennen raskautta paino oli ylipainon puolella, raskauskiloja tuli 16kg. Jälkitarkastukseen mennessä niitä oli jäljellä 6kg, mutta vaikka jatkoin arkea samalla tavalla (ruoka- ja liikuntamäärät eivät muuttuneet), paino on noussut jälkitarkastuksesta 5-6kg.
Raskauden aikana toivoin imetyksen auttavan painonpudotuksessa, toisin kävi. Lopetin imetyksen 3 viikkoa sitten, mutta myöskään sen lopetus ei ole näkynyt vaa’alla. Imetysaikana ruokavalion/kalorien tarkkailu ei vaikuttanut paljonkaan, nyt imetyksen loputtua ei toistaiseksi myöskään ole ollut isoa apua. Vaikuttaa siltä, että pitäisi ottaa tosi tiukka linja, mikä ei tunnu mukavalta ajatukselta.
Salin aloittamista olen pohtinut tässä jo tovin, mutta puolison pitkien työpäivien vuoksi ainoa aika sille olisi arkisin 19-20 jälkeen, joka ei houkuttele. Lapsi kuitenkin aloittaa pian päiväkodin, ja päätin että aloitan samalla salin. Voin käydä salilla ennen kun haen lapsen päiväkodista, sillä teen töitä pääsääntöisesti etänä. 2-3krt viikossa saa riittää. Lisäksi tottakai pitää tarkkailla kaloreita ja ruokavaliota, olen aika lyhyt niin peruskulutus ei päätä huimaa.
Olen siis 161cm pitkä, ja painan nyt 87.8kg. Haluaisin päästä alle 70 kilon, mielellään jonnekin 65kg tienoille. Toki ne kropan mitat ja ulkonäkö on painoa tärkeämmät. Raskaudesta jäänyt roikkuva pussukka alavatsalle, ja selässä on kunnon makkarat lapojen alla. Kehoni on ennen vastannut hyvin salitreeniin, joten toivon sen auttavan tässä. Lisäksi toki hyötyliikuntaa pitää harrastaa. Ja sanoinko jo että ruokavalio kuntoon?
Olen toivoton sokerihiiri, mutten halua mitään täyskieltoa ja elämää ilman sokeria. Mutta joku järki täytyisi pitää.