Painonpudotusryhmä

Miulla on kyllä tuo liikunta ollut aina juurikin sitä pääkopan puhdistusta varten. Raskausaikana oli pahinta nimenomaan se, ettei pystynyt harrastamaan kovaa liikuntaa (meinasin pyörtyillä tai vaihtoehtoisesti oksentelin 🙈) ja loppuaikoina kiellettiin kipeiden supistusten takia kävelykin 😭😭😭
Onneksi nyt on taas päässyt tekemään kunnon hikitreenejä vähän kovemmallakin intensiteetillä (toki vatsalihasten erkauma huomioiden) 😍🤩😍🤩
Ja vaikka olin kovassa kunnossa ennen raskautta niin nyt on kyllä voimatasot paljon paremmat vaikkei kunto ole lähelläkään vanhaa.

Ugh. Täälläkin paino junnaa yhä samassa ~89-90kg välissä. Oon jaksanut optimoida vauvan päikkäreitä/yöunia omalle kävelyhetkelle kävelymatolla. Niinkin huima kuin 30min kerrallaan on tavoite. Ajattelen, että kaikki liike on plussaa ! Eilinen crossfit tunti oli ihan hullun raskas ja teki todellakin hyvää! Jalat saa kyytiä siellä 😂
Ongelma on syöminen tai enemmänkin herkuttelu. Se yhdistyy suoraan tunteisiin, kun arki on niin hektistä että joko korvaan tai palkitsen itteni sokerilla ja taas sitä menee enemmän kuin laki sallii 🫡 kun vaan aina jaksais tehdä ruuat valmiiksi ja vihanneksiakin löytyy kaapista aina! Eilen saatiin ystävänpäivän kunniaksi suklaalevy ja siitä meni 6 riviä meikäläisen suuhun eikä edes tuntunut pahalta ! Huolestuttavaa 😅
Lisäksi pätkittäiset yöt lisää väsymystä ja väsyneenä tekee mieli syödä ja syödä ja syödä. Mistähän sais apuja tähän tunnesyömiseen josta ei tunnu koskaan pääsevän eroon tai edes kohtuullistamaan määriä 🥲

Mullakin ruokahalu liittyy suoraan tunnetiloihin. Mulla se menee niin päin, että kun stressaa tai ahdistaa, ei maistu mikään. Kaikki suorastaan ällöttää. Sitten taas kun kaikki on hyvin ja oon onnellinen, tekisi mieli syödä vaikka kuinka 😄 Viimeisin vuosi on ollut mun elämäni onnellisin, ja näkyy kyllä painossa 🤭

Kävin vihdoinkin toissapäivänä uimahallissa! 🥰 Meidän hallissa on Hydrohex-näyttö, ja altaan vapaina aikoina siellä saa vesijumpata ihan vapaasti, super hauskaa. Nyt on kurkku kipeänä niin en viitsi mennä uudestaan ennen kuin oon täysin kunnossa.

Viime viikonloppuna tuli taas syötyä enemmän, kun oli 1-veen synttärikakkuja ym. Alkuviikostakin vielä syötiin niitä. Vain muutama päivä nyt menty tällä viikolla pienellä kalorivajeella. Voi olla että huomenna ei ole paino laskenut viikon takaisesta, mutta ei se maata kaada. Raportoin huomenna miten kävi 😄

Ugh. Täälläkin paino junnaa yhä samassa ~89-90kg välissä. Oon jaksanut optimoida vauvan päikkäreitä/yöunia omalle kävelyhetkelle kävelymatolla. Niinkin huima kuin 30min kerrallaan on tavoite. Ajattelen, että kaikki liike on plussaa ! Eilinen crossfit tunti oli ihan hullun raskas ja teki todellakin hyvää! Jalat saa kyytiä siellä 😂
Ongelma on syöminen tai enemmänkin herkuttelu. Se yhdistyy suoraan tunteisiin, kun arki on niin hektistä että joko korvaan tai palkitsen itteni sokerilla ja taas sitä menee enemmän kuin laki sallii 🫡 kun vaan aina jaksais tehdä ruuat valmiiksi ja vihanneksiakin löytyy kaapista aina! Eilen saatiin ystävänpäivän kunniaksi suklaalevy ja siitä meni 6 riviä meikäläisen suuhun eikä edes tuntunut pahalta ! Huolestuttavaa 😅
Lisäksi pätkittäiset yöt lisää väsymystä ja väsyneenä tekee mieli syödä ja syödä ja syödä. Mistähän sais apuja tähän tunnesyömiseen josta ei tunnu koskaan pääsevän eroon tai edes kohtuullistamaan määriä 🥲
Tee jääkaappiin valmiiksi ruoat/ välipalat laatikoihin. Kun ruoat on valmiina, on helpompi vastustaa herkkuja. Tai jos niitä syö niin vain ruoan jälkeen, eikä silloin jaksa syödä suklaata kuin näkkileipää 😁
Sokerikoukusta irti päästyään sitä ihmettelee miten on pystynyt syömään niin paljon makeaa 😅

Tee jääkaappiin valmiiksi ruoat/ välipalat laatikoihin. Kun ruoat on valmiina, on helpompi vastustaa herkkuja. Tai jos niitä syö niin vain ruoan jälkeen, eikä silloin jaksa syödä suklaata kuin näkkileipää 😁
Sokerikoukusta irti päästyään sitä ihmettelee miten on pystynyt syömään niin paljon makeaa 😅

Täähän on se optimaalinen ja kaunis idea, mutta kun vihaa ruuanlaittoa ja on surkea kokki niin lipsuu monesti 😂

Täähän on se optimaalinen ja kaunis idea, mutta kun vihaa ruuanlaittoa ja on surkea kokki niin lipsuu monesti 😂
Tämän takia miulla on mies 😁
Eimut tota, kun jaksaa sen pari viikkoa niin pääsee siitä sokerikoukusta.
Miulla teki alussa imetyshormonit sitä, että teki mieli makeaa aivan koko ajan. Tein jääkaappiin ison rasiallisen terveellistä naposteltavaa (hedelmä- ja vihanneslohkoja). Sieltä vaan sit kourallinen johonkin murokippoon ja napostelin sitten niitä, kun vähänkin tuntui tekevän herkkuja mieli.

Tämän takia miulla on mies 😁
Eimut tota, kun jaksaa sen pari viikkoa niin pääsee siitä sokerikoukusta.
Miulla teki alussa imetyshormonit sitä, että teki mieli makeaa aivan koko ajan. Tein jääkaappiin ison rasiallisen terveellistä naposteltavaa (hedelmä- ja vihanneslohkoja). Sieltä vaan sit kourallinen johonkin murokippoon ja napostelin sitten niitä, kun vähänkin tuntui tekevän herkkuja mieli.

Niin, multa puuttuu mies (mutta toivon että jos parisuhde vielä joskus tulee niin että se toinen tykkää kokkaamisesta 😆) ja aika ja kiinnostus 😂 ehkäpä kun kevät etenee niin tulee taas motivaatiotakin enemmän!
Eilen tuli kauppatilaus kotiovelle, se on kyllä kätevä ajansäästäjä! Ja on taas ruoka-aineksia kaapissa mistä tehdä 😁

Niin, multa puuttuu mies (mutta toivon että jos parisuhde vielä joskus tulee niin että se toinen tykkää kokkaamisesta 😆) ja aika ja kiinnostus 😂 ehkäpä kun kevät etenee niin tulee taas motivaatiotakin enemmän!
Eilen tuli kauppatilaus kotiovelle, se on kyllä kätevä ajansäästäjä! Ja on taas ruoka-aineksia kaapissa mistä tehdä 😁
Mie oon kanssa ihan hirvittävän laiska kokki 🙈 yksin asuessa saattoi kertyä liedelle pölyä 😂 sitä suuremmalla syyllä on pitänyt haalia kotiin helppoja ja terveellisiä välipaloja 😄 ne on ainakin minut pelastanut 😁

80kg eli +600g viikon takaisesta, tähän oon kyllä pettynyt. 😒 Mutta tiedän ettei tuo kaikki voi olla varsinaista lihomista, enemmänkin nesteitä. Eilen meni päivällinen tosi myöhään iltaan, joten sekin näkyy osaltaan. Joten ei muuta kuin eteenpäin, ensi viikolla sitten taas miinustulos!

Jostain syystä tässä noin 80kg painossa miulla ei paino putoa, vaikka kyllä koko ajan pienenen. Luulisi, että näin isolla ylipainolla se rasva haihtuisi helpommin. Vai onko sitten tosiaan niin, että kun sitä painoa on paljon ylimääräistä niin se uusi lihasmassa kompensoi sitä rasvan häviämistä. Liikun kuitenkin ihan aktiivisesti. Onhan se rankkaa kuitenkin liikuttaa 20kg ylimääräistä painoa jatkuvasti mukana, niin kasvaahan siinä varmaan lihasmassakin. Tai sitten vaan onnistun huijaamaan itseäni 😂

@Pilkki24 jospa olisi kyse siitä että lihakset korvaavat rasvaa 😄 Veikkaan että kaikille myös tulee noita jumitusjaksoja, ja kyllä se siitä sitten taas alkaa laskea jossain kohtaa 🤗

Mielenkiinnosta nyt katsoin tänään painon, kun söin eilen normaaliaikoihin eli päivällinen päivällä ja iltapala illalla. 79,1 kg eli oli kyllä iso vaikutus tuolla.

78,8 kg, hitaasti laskee, mutta sitähän mä halusin.

No oikeesti haluaisin nopeampaa pudotusta mutta se ei ole järkevää. A) jos rajoittaisin syömistä yhtään enemmän, se johtaisi ihan varmasti lopulta ahmimiseen ja B) mun kroppa reagoi liian isoon energiavajeeseen heti jättämällä kuukautiset pois, eli ovulointikin jäisi, ja mulla on muutenkin ongelmia ovuloinnin kanssa 🙄

Jatkan siis samaan malliin. Liikunta voisi buustata aineenvaihduntaa, mutta oon edelleen puolikuntonen flunssan takia, joten ihan vielä ei voi 😒

-600g. Nyt ei oo noustu enää seiskan puolelle takaisin. Lapset valvotti viikonloppuna ja eilen väsymys katkaisi kamelin selän ja tuli tartuttua lakupussiin. Toivon, että tää ei oo pysyvä ilmiö - valvominen eikä mielenterveyskarkit. 🙈

Mä voisin nyt hypätä tänne kanssa, tarvin vertaistukea.

Taustaa: täytän pian 30v, oon jojoillut painoni kanssa koko aikuisikäni. Ensimmäinen lapsi syntyi vähän reilu vuosi sitten, helmikuussa 2023. Jo ennen raskautta paino oli ylipainon puolella, raskauskiloja tuli 16kg. Jälkitarkastukseen mennessä niitä oli jäljellä 6kg, mutta vaikka jatkoin arkea samalla tavalla (ruoka- ja liikuntamäärät eivät muuttuneet), paino on noussut jälkitarkastuksesta 5-6kg.

Raskauden aikana toivoin imetyksen auttavan painonpudotuksessa, toisin kävi. Lopetin imetyksen 3 viikkoa sitten, mutta myöskään sen lopetus ei ole näkynyt vaa’alla. Imetysaikana ruokavalion/kalorien tarkkailu ei vaikuttanut paljonkaan, nyt imetyksen loputtua ei toistaiseksi myöskään ole ollut isoa apua. Vaikuttaa siltä, että pitäisi ottaa tosi tiukka linja, mikä ei tunnu mukavalta ajatukselta.

Salin aloittamista olen pohtinut tässä jo tovin, mutta puolison pitkien työpäivien vuoksi ainoa aika sille olisi arkisin 19-20 jälkeen, joka ei houkuttele. Lapsi kuitenkin aloittaa pian päiväkodin, ja päätin että aloitan samalla salin. Voin käydä salilla ennen kun haen lapsen päiväkodista, sillä teen töitä pääsääntöisesti etänä. 2-3krt viikossa saa riittää. Lisäksi tottakai pitää tarkkailla kaloreita ja ruokavaliota, olen aika lyhyt niin peruskulutus ei päätä huimaa.

Olen siis 161cm pitkä, ja painan nyt 87.8kg. Haluaisin päästä alle 70 kilon, mielellään jonnekin 65kg tienoille. Toki ne kropan mitat ja ulkonäkö on painoa tärkeämmät. Raskaudesta jäänyt roikkuva pussukka alavatsalle, ja selässä on kunnon makkarat lapojen alla. Kehoni on ennen vastannut hyvin salitreeniin, joten toivon sen auttavan tässä. Lisäksi toki hyötyliikuntaa pitää harrastaa. Ja sanoinko jo että ruokavalio kuntoon? 😂 Olen toivoton sokerihiiri, mutten halua mitään täyskieltoa ja elämää ilman sokeria. Mutta joku järki täytyisi pitää.

Mä voisin nyt hypätä tänne kanssa, tarvin vertaistukea.

Taustaa: täytän pian 30v, oon jojoillut painoni kanssa koko aikuisikäni. Ensimmäinen lapsi syntyi vähän reilu vuosi sitten, helmikuussa 2023. Jo ennen raskautta paino oli ylipainon puolella, raskauskiloja tuli 16kg. Jälkitarkastukseen mennessä niitä oli jäljellä 6kg, mutta vaikka jatkoin arkea samalla tavalla (ruoka- ja liikuntamäärät eivät muuttuneet), paino on noussut jälkitarkastuksesta 5-6kg.

Raskauden aikana toivoin imetyksen auttavan painonpudotuksessa, toisin kävi. Lopetin imetyksen 3 viikkoa sitten, mutta myöskään sen lopetus ei ole näkynyt vaa’alla. Imetysaikana ruokavalion/kalorien tarkkailu ei vaikuttanut paljonkaan, nyt imetyksen loputtua ei toistaiseksi myöskään ole ollut isoa apua. Vaikuttaa siltä, että pitäisi ottaa tosi tiukka linja, mikä ei tunnu mukavalta ajatukselta.

Salin aloittamista olen pohtinut tässä jo tovin, mutta puolison pitkien työpäivien vuoksi ainoa aika sille olisi arkisin 19-20 jälkeen, joka ei houkuttele. Lapsi kuitenkin aloittaa pian päiväkodin, ja päätin että aloitan samalla salin. Voin käydä salilla ennen kun haen lapsen päiväkodista, sillä teen töitä pääsääntöisesti etänä. 2-3krt viikossa saa riittää. Lisäksi tottakai pitää tarkkailla kaloreita ja ruokavaliota, olen aika lyhyt niin peruskulutus ei päätä huimaa.

Olen siis 161cm pitkä, ja painan nyt 87.8kg. Haluaisin päästä alle 70 kilon, mielellään jonnekin 65kg tienoille. Toki ne kropan mitat ja ulkonäkö on painoa tärkeämmät. Raskaudesta jäänyt roikkuva pussukka alavatsalle, ja selässä on kunnon makkarat lapojen alla. Kehoni on ennen vastannut hyvin salitreeniin, joten toivon sen auttavan tässä. Lisäksi toki hyötyliikuntaa pitää harrastaa. Ja sanoinko jo että ruokavalio kuntoon? 😂 Olen toivoton sokerihiiri, mutten halua mitään täyskieltoa ja elämää ilman sokeria. Mutta joku järki täytyisi pitää.
Miulla ei myöskään imetys auttanut yhtään painon putoamiseen vaan tuntui jumittavan aineenvaihduntaa entisestään. Olen myös herkästi lihovaa sorttia ja kaikki pienet hormonimuutokset lihottavat todella herkästi. Muutama kuukausi imetyksen lopettamisesta alkoi itsellä hormonitoiminta tasaantumaan pikkuhiljaa ja olen jo pienentynyt synnytyksestä muutaman vaatekoon. Vielä olisi 15-20kg ylimääräistä, mutta eiköhän se siitä ajan kanssa putoa, kun vain jatkaa liikuntaa ja terveellistä syömistä.

Jos vaan lapsen kanssa jaksat niin suosittelen reippaita kävelylenkkejä ja päivisin ipanan nukkuessa kotijumppaa. Oman kehon painolla voi tehdä vaikka mitä ja kuminauhat ja kahvakuulat ovat itsellä ahkerassa käytössä. Meillä taapero tykkää myös jumpata vieressä, joten onnistuu myös lapsen ollessa hereillä.

Se motivaation kaivaminen taitaa aina olla se vaikein juttu, mutta kun vaan saa aloitettua niin hyvän olon hormonit lähtevät jylläämään ja pikkuhiljaa liikunnasta tulee tapa. 😊

Miulla ei myöskään imetys auttanut yhtään painon putoamiseen vaan tuntui jumittavan aineenvaihduntaa entisestään. Olen myös herkästi lihovaa sorttia ja kaikki pienet hormonimuutokset lihottavat todella herkästi. Muutama kuukausi imetyksen lopettamisesta alkoi itsellä hormonitoiminta tasaantumaan pikkuhiljaa ja olen jo pienentynyt synnytyksestä muutaman vaatekoon. Vielä olisi 15-20kg ylimääräistä, mutta eiköhän se siitä ajan kanssa putoa, kun vain jatkaa liikuntaa ja terveellistä syömistä.

Jos vaan lapsen kanssa jaksat niin suosittelen reippaita kävelylenkkejä ja päivisin ipanan nukkuessa kotijumppaa. Oman kehon painolla voi tehdä vaikka mitä ja kuminauhat ja kahvakuulat ovat itsellä ahkerassa käytössä. Meillä taapero tykkää myös jumpata vieressä, joten onnistuu myös lapsen ollessa hereillä.

Se motivaation kaivaminen taitaa aina olla se vaikein juttu, mutta kun vaan saa aloitettua niin hyvän olon hormonit lähtevät jylläämään ja pikkuhiljaa liikunnasta tulee tapa. 😊

Mulle laitettiin myös ehkäisykapseli vähän jälkitarkastuksen jälkeen, oli se jo ennen raskautta mutta silloin ei vaikuttanut painoon. En sitten tiedä voiko nyt vaikuttaa.

Vaunulenkeillä kävin ahkerasti viime vuonna, talven tultua tosin hieman jäänyt, mutta nyt vuodenvaihteen jälkeen olen yrittänyt jaksaa käydä edes joka toinen päivä. Kotijumppaakin tehnyt ehkä kerran kuussa 😂 Meillä tosin remontti alakerrassa ja siellä on tullut hyötyliikuntaa viikonloppuisin vauvan päikkäriaikaan. Viime viikolla kaivoin painohulavanteen ja olen sitä pyöritellyt nyt päivittäin.

Helmikuun alussa aloitin työt taas, ja mulla on kotipäiviä enää 1-2 viikossa. Ensi viikolla olen talvilomalla ja silloin lapsi myös tutustuu päiväkotiin, joten jos lapsi on siellä x aikaa yksikseen niin sinä aikana käyn varmaan salilla. 11.3 alkaa sitten mulla työt 100% ja lapsella päikky, jolloin tosiaan aloitan myös salin.

Motivaatio onkin se haaste, etenkin noiden herkkujen suhteen. Liikunta on kyllä sitten ”helppoa” kun sen aloittaa (esim tuo sali, tiedän että saan aikaiseksi mennä säännöllisesti), mutta se herkkujen syönti… toki siihenkin auttaa säännöllinen ruokarytmi. Mutta joskus tuntuu että herkuttelen enemmän vain tavan vuoksi, kun oikeasti halusta

Mullakin on jollain tapaa kieroutunut suhde ruokaan, tunnesyömistä ja oon tosi perso herkuille ja roskaruoalle. Täyskiellot ei tietenkään toimi, ei oikeastaan mikään tietty herkkupäiväkään ja sellainen salliva syöminen johtaa nopeasti siihen, että otan joka kahvin kanssa vähän jotain ja käyn aina ohi ajaessa Mäkkärin autokaistan kautta. 😂

Oon ratkaissu tän niin, että käyn vaa'alla päivittäin ja "tienaan" herkkuja. 😅 Jos paino on pudonnut edes vähäsen, sillä ansaitsee pienen herkun, esim. keksin tai suklaapatukan kahvin kanssa. Ja aina, kun paino putoaa uudet 500g (viikkotavoitteeni), sillä tienaa herkkupäivän, jolloin voi sitten herkutella isommin. Ja näitä päiviä voi tietysti säästää varastoon, jos on vaikka jotkut juhlat tulossa.

En tiedä onko tää ihan hiton outoa tai sairasta tai jotakin, mutta tämä toimii mulla. 😄

Mulla kans esikoisen kohdalla kroppa piti imetyksen ajan joka kilosta kiinni, nyt kakkosen kohdalla onneksi tippuu ihan tasaiseen tahtiin. Kropassa vaan muuten toisen raskauden jäljiltä enemmän muutoksia, esim. just vatsan alaosa on höllyvä ja roikkuva säkki.

Takaisin